تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820785105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پساب فاضلاب‌ها عامل سرطان‌زايي محصولات کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پساب فاضلاب‌ها عامل سرطان‌زايي محصولات کشاورزي
آبياري مزارع با فاضلاب‌ها و پسماندهاي آلوده، داستان جديدي نيست و مدتهاست، اين اقدام به دليل ضرورت کشت و زرع در برخي نقاط کشور تکرار مي‌شود. اين بار هم پاي اين فاضلاب‌ها به مزارع خراسان رضوي کشيده شده و هفت هزار و500 هکتار از اين زمين‌هاي کشاورزي را آلوده کرده است. آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام و پسماندهای آلوده معضلی است که سال‌ها تاوان پیامدهای آن را مردم مي‌دهند و نه تنها سلامت آنها به دلیل تولید محصولات آلوده تهدید مي‌شود، بلکه کیفیت خاک را نیز تحت تاثیر منفی قرار مي‌گيرد.
نویسنده : ميترا شهبازي 

پساب فاضلاب‌ها عامل سرطان‌زايي محصولات کشاورزي


هفت هزار و 460 هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان‌رضوي به وسیله فاضلاب و پساب غیراستاندارد آبیاری می‌شود که به زودي تهديدي جدي براي سلامت مردم به حساب مي‌آيد و اين مردم هستند که تاوان آن را خواهند داد. مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن تاييد مطلب فوق مي‌گويد: آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب را می‌توان به دو بخش آبیاری با فاضلاب خام و فاضلاب تصفیه شده، به شکل غیراستاندارد تقسیم کرد که بر این اساس پنج هزار و 60 هکتار از مزارع با پساب‌های غیراستاندارد یعنی فاضلاب تصفیه شده، ولی به شیوه ناقص آبیاری می‌شود.
محمدابراهیم بهبودی ادامه مي‌دهد: بیشترین سطح از این گستره با مساحت چهار هزار و 300 هکتار در مشهد قرار دارد و شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه به ترتیب رتبه‌های بعدی را در این زمینه دارند. سبزوار دارای 530 هکتار از این کشتزارها، نیشابور 120 هکتار و تربت حیدریه نیز 110 هکتار از این نوع مزارع هستند که با فاضلاب تصفیه شده غیراستاندارد آبیاری می‌شوند. استفاده غيرمجاز از فاضلاب‌ها
آبیاری‌ غیرمجاز با فاضلاب خام در سطح دو هزار و 400 هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان رضوی صورت می‌گیرد که این شیوه موجب آلودگی شدید خاک و تهدید اين زمين‌ها می‌شود و ادامه اين روند به طور قطع ضررهاي زيادي را به مردم خراسان رضوي وارد مي‌کند که جبران پذيرهم نخواهد بود. نیشابور، سبزوار، کاشمر و تربت حیدریه از جمله شهرستان‌هایی هستند که با استفاده از این شیوه آبیاری مي‌شوند. 450 هکتار از زمين‌هاي کشاورزي نیشابور از اين طريق آبياري مي‌شوند و هر یک از شهرستان‌های سبزوار و کاشمر 360 هکتار و در شهرستان تربت حیدریه نیز 50 هکتار از کشتزارها محل تخلیه فاضلاب‌های خام است. متاسفانه تخلیه فاضلاب خام و یا تصفیه شده غیراستاندارد، علاوه بر مخاطراتی که به دلیل تولید محصولات آلوده برای سلامت مردم دارد، خاک را نيز به شدت تهديد مي‌کند.
فاضلاب های تصفیه نشده و صنعتی و فاضلاب‌هایی که به صورت غیر استاندارد و ناقص تصفیه شده‌اند، دارای مقادیر زیادی فلزات سنگین و مواد شیمیایی قوی هستند که تخلیه آن در اراضی موجب از بین رفتن خواص طبیعی خاک و در نهایت نابودی آن و عدم امکان کشت و زرع در منطقه می‌شود.
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اين معضل که در کارگروه آب استان هم مطرح شده است، مي‌گويد: اگر تصمیمي اصولي برای ایجاد تصفیه خانه متناسب با حجم فاضلات صورت نگیرد نهایتا تا 2-3 سال آینده خاک زراعی در منطقه کشف رود قابليت کشت دارد و بعد از بين مي‌رود و با مشکلات جدی و اساسی رو به رو خواهیم شد. بنابراين در حوزه نجات و اصلاح خاک باید با قوت بیشتری اقدامات مورد نیاز و لازم را انجام دهيم که در این رابطه کارگروهی با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی در استان تشکیل شده است.

استفاده از فاضلاب‌ها تهديدي جدي است معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی در ارتباط با اينکه هرگونه فروش آب از محدوده کشف رود، به دلیل آلودگی بالا، غیرقانونی اعلام شده است، مي‌گويد: حجم بالای تخلیه فاضلاب صنعتی و غیربهداشتی به کشف‌رود موجب افزایش میزان آلودگی در پساب موجود در این محدوده شده است. فاضلاب و پساب موجود در کشف رود کاملا آلوده و غیراستاندارد است و تحت هیچ شرایطی نباید به مصرف کشاورزی برسد.
محمد عرفانی با بیان اینکه تخلیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی به کشف رود این آلودگی را سبب شده، مي‌افزايد: فاضلاب‌های صنعتی ناشی از فعالیت شهرک صنعتی چرم شهر و سایر واحدهای غیرمجاز در محدوده کشف رود به دلیل آلودگی به فلز کروم می‌تواند در بروز سرطان در انسان نقش اصلی را ایفا کند. همچنين باعث تاسف است که برخی از روستاها با هدایت پساب کشف رود به مزارع خود اقدام به آبیاری مزارع می‌کنند که باید با این موارد بطور جدی برخورد شود.

تشکیل کارگروه نجات کشف رود در استانداری خراسان رضوی نقطه آغاز مهمی برای هماهنگی تشدید برخورد با متخلفان این بخش بود. همچنين حضور دستگاه های مختلف در کارگروه و ایجاد هماهنگی و همسو شدن در شناسایی تخلفات و برخورد با متخلفان بهترین اتفاق در این زمینه بود که رخ داده است.پس از غيرمجاز اعلام شدن استفاده از پساب‌هاي آلوده در بخش کشاورزي بیش از سه هزار پرونده متخلفان به دستگاه قضاییه تشکیل شده تا ديگر شاهد استفاده از اين فاضلاب‌هاي آلوده و بازي با سلامت مردم به قيمتي ناچيز نباشيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن