تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815460215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج تجاری‌سازی در شهرک غرب/ مدارسی که تبدیل به پاساژ می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بازدید کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از شهرک غرب؛
موج تجاری‌سازی در شهرک غرب/ مدارسی که تبدیل به پاساژ می شوند

1


شناسهٔ خبر: 3032024 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
جامعه > شهری

افزایش تجاری سازی، تغییر کاربری ویلاهای شهرک غرب، تخریب و تغییر کاربری مراکز آموزشی باعث نگرانی اهالی شهرک غرب نسبت به آینده این محله قدیمی شده است. به گزارش خبرنگار مهر، «از سال ۹۲ تاکنون ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری از محل ساخت و سازها کاهش پیدا کرده است.» این جمله را شهردار تهران در زمان ارائه لایحه بودجه  سال ۹۵ است. اما با وجود رکود ساخت و ساز در این سال ها همچنان در برخی مناطق که زمین دارای ارزش بیشتری نسبت به سایر مناطق است، پروژه های بزرگ ساختمانی در حال احداث است. پروژه هایی که معمولا بیش از پیش بینی های اولیه در طرح تفصیلی قد کشیده اند و مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دارند. شهرک غرب یکی از مناطق قدیمی تهران است. برخی از کارشناسان شهری معتقدند این منطقه تنها منطقه ای است که بر اساس اصول درست شهرسازی طراحی و اجرا شده است. اما به تازگی موج ساخت و سازهای تجاری و تغییر کاربری ویلاهای معروف این شهرک موجب نگرانی اهالی محل شده است. یکی از ساکنان خیابان سیف در این محله می گوید: تمامی ویلاهای این خیابان تبدیل به شرکت های خصوصی شده است و با تاریکی هوا این خیابان دیگر محل امنی برای اندک ساکنان باقی مانده این خیابان نیست. او به آثار ترک های باقی مانده بر روی کف این خیابان اشاره می کند و می گوید: در انتهای این خیابان گودبرداری وجود دارد که از گود معروف ایران زمین عمیق تر است. یک سالی این خیابان بسته شده و با تزریق سیمان به لایحه های زمین خیابان ایمن سازی شد .

 این خیابان در ساعت اولیه، پرترافیک است و دو سوی خیابان و کوچه ها بیشتر به پارکینگ شباهت دارند تا معبری برای تردد عابران پیاده و خودروها. در این خیابان ۳ مدرسه تخلیه شده است و اهالی این خیابان می گویند قرار است تبدیل به مرکز تجاری شود. خیابانی که در حال حاضر ظرفیتی برای خودروی جدید ندارد. مشابه خیابان سیف در این شهرک بسیار است. خیابان هایی که در انتهای هر کدامشان یک مرکز تجاری سبز شده است. یکی دیگر از مشکلات این منطقه افزایش طبقه ویلاهای منطقه است. ویلاهایی که قرار بود ۲ طبقه باقی بمانند اما ۳ طبقه شده و گاهی کاربری شان هم اداری شده است. یک برج ۲۵ طبقه نیز در میانه این شهرک ساخته اند و می گویند طراح برج میلاد سازنده این برج جدید است. اما به گفته اهالی، این شهرک در پهنه «مسکونی ارزشمند» است و تمامی کاربری های آن تثبیت شده است. در یکی از خیابان های این محله درست در میان دو آپارتمان ویلایی، یک مرکز ماساژ درمانی احداث شده است. اهالی محل می گویند مشابه این اتفاق در جای جای این شهرک در حال رخ دادن است. موضوعی که وضعیت شهرک را بحرانی کرده است. ساکنان این منطقه چندان به تابلوهای نصب شده در کنار ساختمان های در حال احداث اعتمادی ندارند و می گویند مثلا ساختمانی است که بیش از یک سال در حال احداث است. زمان آغاز به کار خود را از دی ماه زده است در حالی که همه اهالی شهادت می دهند این ساختمان بیش از یک سال در حال عملیات ساختمانی است. یکی از اهالی محل تعریف می کند یکی از ویلاهای همسایه در زمان ساخت تعداد طبقات را ۳ طبقه و ۲ طبقه زیر همکف را در کنار ساختمان نصب کرده بود که پس از اعتراض برخی از ساکنان، رنگی روی تابلو زد و فردای آن روز برای پایان به اعتراض ها تعداد طبقات را ۲ طبقه ذکر کرد. برخی از پارک های محلی این منطقه در طرح تفصیلی تغییر کاربری داده است. هرچند با همکاری مدیریت شهری و تلاش های اهالی محل این بوستان ها همچنان به عنوان فضای سبز عمومی استفاده می شوند اما اهالی محل نگران آینده این بوستان ها هستند و می خواهند این موضوع به تثبیت برسد.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که به همراه اهالی محل از روند ساخت و سازها جدید این شهرک بازدید می کرد به خبرنگار مهر گفت: این شهرک با در نظر گرفتن کلیه زیرساختها و با توجه به تراکم جمعیتی پیش بینی شده، احداث شد. متاسفانه در حالی که قرار بود این منطقه از جمله مناطق تثبیت شده شهری باشد، ضوابط ساخت و ساز در آن رعایت نشده است. وی با بیان اینکه پهنه شهرک غرب در طرح تفصیلی R۲۳۱ یعنی پهنه مسکونی ارزشمند معاصر است، گفت: این شهرک شاید تنها منطقه ای از شهر تهران باشد که طراحی مناسب با رعایت استانداردهای مورد نیاز شکل گرفته است و با وجود بسیاری از دخالت ها و دستبردها به پهنه های آن هنوز هم انسجام و وحدت به خود را حفظ کرده و سرانه های کافی به خصوص سرانه های فضای سبز را دارد. حقانی با بیان اینکه سه الگوی مسکونی در شهرک غرب وجود دارد، گفت: یکی از الگوهای مسکونی، برج های این شهرک است که تراکم بالایی دارد. ساختمانهای متوسط ۴ طبقه که متعلق به تعاونی ها هستند از دیگر ساخت و سازهای این شهرک است و همچنین ویلاهای دوطبقه. سطح اشغال این ویلاها ۴۰ درصد است که در ساخت و سازهای جدید این موضوع رعایت نشده است. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در سالهای اخیر رشد ساخت و سازهای تجاری و اداری بیش از نیاز منطقه به وجود آمده است، گفت: تعداد زیادی از ویلاهای دو طبقه شهرک غرب به مراکز اداری تبدیل شده اند. همچنین مراکز تجاری در این منطقه بیش از نیاز منطقه است که باعث ایجاد ترافیک و مشکلات محلی شده است و این برخلاف ادعای محله محوری است. وی با بیان اینکه هنوز این مجتمع ها به بهره برداری نرسیده و خیابان های موجود در شهرک غرب پاسخگوی نیاز شهروندان این منطقه نیست، گفت: در بازدیدی که داشتم در ساعات ابتدایی روز، خودروها به صورت دوبله پارک کرده بودند که در صورت بهره برداری این مجتمع های تجاری، مشخص نیست وضعیت ترافیک به چه صورت دربیاید. وی با اشاره به تغییر کاربری های زمین های عمومی، سبز و آموزشی در منطقه باعث از بین رفتن انسجام و وحدت رویه در منطقه خواهیم بود و مشکلات شهری زیادی ایجاد خواهد کرد، گفت: این منطقه در محدوده تثبیت شده است و نباید اینگونه مورد هجوم و دستبرد قرار بگیرد. شورایاری های منطقه مکاتباتی با ما داشته اند و کمیته محیط زیست، تثبیت فضای سبز منطقه را پیگیری خواهد کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن