محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830186628
رویارویی با داستان های کیشلوفسکی/ داستان خوانی در حکم تماشای فیلم
واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: کریشتف کیسلوفسکی کارگردان مشهور لهستانی علاوه بر فیلم های سینمایی چند داستان نیز در کارنامه دارد که «رمان -فیلمنامه» نامیده شده و بین ژانر داستان و فیلمنامه قرار دارند.ذاکرنیوز _ گروه فرهنگ: کریشتف کیشلوفسکی را در ایران بیشتر به خاطر فیلم سینمایی «زندگی دوگانه ورونیکا» و سه گانه «سفید- آبی- قرمز» او می شناسند. البته علاقه مندان به سینما، «ده فرمان» و فیلم هایی چون «یک فیلم کوتاه درباره عشق» یا «یک فیلم کوتاه درباره کشتن» را هم از او در خاطر دارند. به هر روی، کیشلوفسکی را بیشتر به عنوان یک فیلمساز می شناسیم اما این کارگردان لهستانی، علاقه زیادی به ژانر داستان داشته و نوشته هایی هم در این زمینه دارد. هانا کرال دوست و به نوعی دراماتورژ کیشلوفسکی ۳ اثر داستانی او را به صورت منسجم در سال ۲۰۰۱ به چاپ رساند و در سال ۲۰۱۱ هم مصاحبه ای درباره این کار خود داشت که در آن گفتگو به توضیحات و چگونگی به سرانجام رسیدن این کتاب، یعنی «اتفاق و دو داستان دیگر» پرداخت. کرال بیشتر اهل داستان و ادبیات بوده و کیشلوفسکی بیشتر اهل سینما. این دو هم در هر دو حوزه با یکدیگر دادوستد داشته و به یکدیگر کمک می کردند. بنابراین هانا کرال کمک شایانی در به سروسامان رسیدن این داستان ها برای چاپ، کرده است. به تازگی ترجمه ای از کتاب مذکور که ۳ رمان _ فیلم نامه کیشلوفسکی را در بر می گیرد، به چاپ رسیده که ۳ داستان چاپ شده در آن، توسط عظیم جابری به فارسی بازگردانی شده است. مطالعه این رمان فیلم نامه ها احساس مطالعه یک فیلمنامه یا تماشای یک فیلم را به مخاطب منتقل می کند. گویی مشغول خواندن فیلمنامه چند اثر از کیشلوفسکی هستیم و یا داریم فیلمشان را تماشا می کنیم. البته فیلم هایی از این ۳ اثر داستانی توسط کیشلوفسکی ساخته شد، تفاوت هایی با نوع داستانی و رمان شان دارند. کیشلوفسکی در این داستان ها، لهستان پس از کمونیسم یا همان کمونیسم زده را به تصویر می کشد و آرزوی داشتن زندگی آرام و بی دغدغه را می توان از همان ابتدا در داستان «آرامش» مشاهده کرد؛ داستانی که اسمش هم موید مفهوم و روح درونی آن است. این داستان درباره مردی است که از زندان آزاد می شود و برای خود برنامه می ریزد تا زندگی اش را با ازدواج و داشتن شغل سر و سامان بدهد. این اتفاق تا حدودی می افتد اما تحولات اجتماعی که جامعه کمونیسم زده لهستان آن روز با آن دست به گریبان بود او را راحت و آسوده نمی گذارد. به این ترتیب مرد بین مدیران محیط کارش و کارگران و دوستانش قرار می گیرد. بهای این موقعیت بینابینی را هم می پردازد. البته همان طور که در مصاحبه هانا کرال بیان شده (این مصاحبه در انتهای همین نسخه ترجمه چاپ شده است) پایان این رمان فیلم نامه تا حدودی باز است و مخاطب مخیر است که فکر کند بعد از کتک خوردن مرد از دوستانش، زنده می ماند و او را به بیمارستان می رسانند. ولی کیشلوفسکی نقطه پایان را در همان جایی که مرد به زمین می افتد و محیط اطراف را از دیدگاه او می بینیم، می گذارد. داستان دوم کتاب، «آماتور» قصه و شرح حال یک فیلمساز مستند آماتور است. هم در این داستان و هم در دوتای دیگر، می توان نقش پررنگ سرنوشت را مشاهده کرد. این نقش در داستان آخر کتاب «اتفاق» بسیار پویاتر است که موجب می شود در فرازهایی از مطالعه اش، کاملا احساس خواندن یک فیلمنامه را داشته باشیم. به هر حال، در داستان «آماتور» که کیشلوفسکی بسیاری از وقایع و شنیده ها و دیده های زندگی خود را به آن وام داده است، با یک تکنیسین مکانیک روبرو هستیم که روزی رئیسش به دلیل داشتن دوربین فیلمبرداری شخصی، او را مجبور می کند برای شرکتی که در آن کار می کند، فیلم تبلیغاتی درست کند. راهی که فیلیپ (شخصیت اصلی داستان) می رود یا به عبارتی اتفاقاتی که سرنوشت پیش پایش می گذارد، از جمله حوادثی هستند که بسیاری از هنرمندان لهستانی و اروپایی شرقی آن را تجربه کرده اند. فیلیپ که یک زندگی آرام با همسر و دختر تازه متولدشده اش دارد، با موفق شدن در مستندسازی و بالا گرفتن کارش، خانواده را فراموش کرده و غرق در کار فیلمسازی می شود. همین هم باعث از هم پاشیدن خانواده اش می شود و همسرش ترکش می کند. جالب است که برخوردهای شخصیت همسر فیلیپ (ایرِنا) شباهت زیادی با دید و نظرگاه خانواده های ایرانی درباره هنر سینما و مستندسازی دارد. ذاکرنیوز پیش از شروع فیلمسازی فیلیپ و بالا گرفتن کارش، مرتب از او می خواهد که فیلمسازی را رها کند. در سطرهای بالایی، به لهستان کمونیست زده اشاره شد. بد نیست به شخصیت مدیرهایی که در دو داستان «آرامش» و «اتفاق» حضور دارند اشاره کنیم. این شخصیت ها از جهت پرداخت جای تامل زیادی دارند و آینه دار یا شمایل طیفی از مردم لهستان در همان سال های بعد از جنگ جهانی هستند. مدیر در «آرامش» شخصیتی خداگونه و مقتدر دارد. اوست که با لطف و بخشندگی آنتونی (شخصیت اصلی) را استخدام کرده و موجب سر و سامان گرفتنش می شود. اما وقتی پای منافعش به میان می آید شخصیتی بی تعارف و جدی است که از آنتونی می خواهد به جای رفقایش، جانب او و کارخانه را بگیرد. مدیر داستان «آماتور» هم عامل اصلی فیلمساز شدن فیلیپ است. یعنی هم اوست که فیلیپ را به جلو هل می دهد و باعث فیلمساز شده و مشهور شدنش می شود. با اشاره ای که به لهستان کمونیست زده کردیم، بد نیست نظریه ادبی متقدم مارکیستی را هم در نظر بیاوریم که پایه آن به این ترتیب است که روبنای فرهنگی جامعه، از زیربنای اقتصادی اش تاثیر می گیرد و اگر زیربنا آباد باشد می توان به آباد بودن روبنای فرهنگی نیز امیدوار بود. توجه به این زیربنای اقتصادی را در شخصیت هایی که کیشلوفسکی ترسیم کرده، به خوبی می توان دید. دغدغه اقتصادی و معیشتی شخصیت ها از جمله مسائلی است که در فکر آن ها می خوانیم و به عنوان نیروی پیشران و جلوبرنده آن ها کار می کند. اگر بخواهیم از منظر نظریه های ساختگرایی یا پساساختگرایی به این ۳ رمان فیلمنامه نگاه کنیم، باید بگوییم که از نظر ساخت و فرم، هم رمان هستند هم فیلمنامه البته کفه داستان بودنشان (به دلیل توصیف و تشریح جزئیات) سنگین تر است. به طور خلاصه از منظر پساساختگرایی هم می توانیم وجود گفتمان قدرت را در شمایل شخصیت مدیر و در افق وسیع تر، جبری که سایه اش بر سر شخصیت های داستان ها سنگینی می کند، اشاره کنیم. البته این بحث، سطور و جملات زیادی می طلبد که از حوصله این مطلب بیرون است. رمان فیلمنامه «اتفاق» که سومین اثر چاپ شده در این کتاب است، از نظر طرح داستانی و ساختاری، پیشروتر از دو داستان پیشین است. از همان ابتدای داستان، لحن تردیددار راوی دانای کل، جلب توجه می کند. «آیا قبل از آن که ویتک دلوگوش را ببینیم که با ساکی زیر بغل در ایستگاه قطار ووچ می دود، باید چیزی راجع به او بدانیم؟ یا به زودی هرچه را که تا آن روز (سه سال قبل) برایش اتفاق افتاده بود خواهیم فهمید _ زمانی که در پرواز، هواپیمایش دچار تکان های شدید می گردد و او چند اتفاق زندگی را می بیند که از میان تکه های خاطرات به تدریج رو به زوالش رژه می روند؟» اتفاق، در ایستگاه قطار می افتد و سرنوشت و تقدیر شخصیت ویتک را رقم می زند. اما کیشلوفسکی با عدم قطعیت، چند اتفاق را روایت می کند که اگر هرکدامشان رخ می داد، بازه زمانی ۳ ساله قصه به چه شکل متفاوتی رخ می داد. یکی از جملات ابتدایی داستان هم که در معرفی شخصیت ویتک آمده، به این ترتیب است: «گیریم که او در ژوئن ۱۹۵۶ در پوزنان متولد شده است...» اوضاع و شرایط لهستان در سال های دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به خوبی در این رمان فیلم نامه به تصویر کشیده شده است و از خلال حالت های مختلفی که در صورت رسیدن یا نرسیدن ویتک به قطار رخ می دهد، می توان شرایط اجتماعی، سیاسی این کشور را در بازه زمانی مذکور دید. یکی از معانی داستان «اتفاق» و هم دو داستان دیگر این کتاب، در جامعه ای که داستان ها در بسترش رخ می دهند، معنی «اتفاق» یا تقدیری است که پیش روی انسان گذاشته می شود. شخصیت های ۳ قصه، علاوه بر نقش فعالانه و کنشگری ای که دارند، گویی نقشی انفعالی هم دارند که باعث می شود حوادث و اتفاقاتی آن ها را به سمت و سویی پیش ببرد. در مجموع مطالعه کتاب «اتفاق و دو داستان دیگر» از کیشلوفسکی برای طرفداران و علاقه مندان سینمای این کارگردان، لذت بخش خواهد بود چون همان طور که اشاره شد با خواندن این داستان ها گویی مشغول تماشای فیلم های کیشلوفسکی یا فیلمنامه آن ها هستند. این لذت بعد از دیدن فیلم هایی که بر پایه همین داستان ها ساخته شده اند، مضاعف خواهد شد. صادق وفایی
یکشنبه ، ۴بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
رویارویی با داستانهای کیشلوفسکی/ داستانخوانی در حکم تماشای فیلم
نقد داستانهای آقای کارگردان رویارویی با داستانهای کیشلوفسکی داستانخوانی در حکم تماشای فیلم شناسهٔ خبر 3030716 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۶ فرهنگ > کتاب کریشتف کیسلوفسکی کارگردان مشهور لهستانی علاوه بر فیلمهای سینمایی چند داستان نیز در کارنامه دارد که رمان -فیلمنامه نامدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی عنوان کرد برپایی سومین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بینالمللی شعر
مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی عنوان کردبرپایی سومین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر در ایلاممدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی از برپایی سومین محفل شعرخوانی دهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر در ایلام خبر داد حمید محمدی امروز در گفتوگو بفیلم «در پیکر» با داستانی فراواقعی جلوی دوربین رفت
فیلم در پیکر با داستانی فراواقعی جلوی دوربین رفت شناسهٔ خبر 3027542 - دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ هنر > سینمای ایران فیلم داستانی در پیکر به نویسندگی و کارگردانی مهدی آقاجانی جلوی دوربین رفت به گزارش خبرگزاری مهر فیلم داستانی در پیکر به نویسندگی و کارگردانی مهدی آقاجانیپوستر فیلم «نفس» رونمایی شد/ داستانی فرشته وار از کودک در جنگ
پوستر فیلم نفس رونمایی شد داستانی فرشته وار از کودک در جنگ پوستر فیلم سینمایی نفس به کارگردانی نرگس آبیار توسط علی باقری طراحی و در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابفیلم داستانی «۶۸» به پایان رسید
فیلم داستانی ۶۸ به پایان رسید شناسهٔ خبر 3031553 - شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۵ هنر > سینمای ایران فیلم داستانی ۶۸ به کارگردانی متین اوجانی به پایان رسید به گزارش خبرگزاری مهر فیلم داستانی ۶۸ به کارگردانی متین اوجانی و تهیه کنندگی سید عباس صدرالدین در ژانر درام است و داستداستان زندگی «امیلی دیکنسون»،شاعر آمریکایی،در جشنواره فیلم برلین رونمایی میشود
داستان زندگی امیلی دیکنسون شاعر آمریکایی در جشنواره فیلم برلین رونمایی میشودفیلم سینمایی اشتیاق خاموش با موضوع داستان زندگی امیلی دیکینسون شاعر آمریکایی برای اولین بار ماه آینده در جشنواره فیلم برلین به نمایش درخواهد آمد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس فیلم سینمایی «اشتمعرفی وب سایت روز: داستان های تصویری (کُمیک) جذاب بخوانید
کمیک ها یا همان داستان های مصور در ایران علاقه مندانی خاص دارند و تاکنون به صورت عمومی محبوبیت زیادی پیدا نکرده اند و این نکته خیلی بدی در عادات ما است همانطور که می دانید و بارها خوانده اید تصاویر همراه با نوشته مفهوم ها را خیلی راحت و عالی به ذهن مخاطب می رسانند و مخاطب هم خیلداستان پرچم ایران از آغاز تا به امروز + فیلم
یکی از شهروندخبرنگاران ما فیلمی از پرچم های ایران در ادوار مختلف تاریخی در باغ موزه قصر تهران را فرستاده است به گزارش خدمت یکی از شهروندخبرنگاران ما فیلمی از پرچم های ایران در ادوار مختلف تاریخی در باغ موزه قصر تهران را فرستاده است cdn yjc ir files fa news 1394 11 2 4047399 269از داستان پرچم و شکنجه شدن زندانیان و آب گل آلود تا پر کردن عجیب چالهها و قطع شدن پای موتور سوار در تصادف دلخ
از داستان پرچم و شکنجه شدن زندانیان و آب گل آلود تا پر کردن عجیب چالهها و قطع شدن پای موتور سوار در تصادف دلخراش فیلم به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این بسته پربازدیدترین مطالب سرویس شهروندخبرنگار در روز جمعه را برای شما آماده کردیم تا بتوانید10 سال به دنبال پروانه ساخت بودم/ داستان و ستاره پرطرفدار مستلزم فروش فیلم نیست
10 سال به دنبال پروانه ساخت بودم داستان و ستاره پرطرفدار مستلزم فروش فیلم نیست فیلمسازان جوانی که وارد این عرصه شدهاند تفکر متفاوتی دارند و با روح زمانه خود هماهنگ هستند حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مهشید افشارزاده بازیگری است که در دهه 70 سوپراستار-
گوناگون
پربازدیدترینها