محبوبترینها
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1811677453
رویارویی با داستانهای کیشلوفسکی/ داستانخوانی در حکم تماشای فیلم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد داستانهای آقای کارگردان؛
رویارویی با داستانهای کیشلوفسکی/ داستانخوانی در حکم تماشای فیلم
شناسهٔ خبر: 3030716 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
فرهنگ > کتاب
کریشتف کیسلوفسکی کارگردان مشهور لهستانی علاوه بر فیلمهای سینمایی چند داستان نیز در کارنامه دارد که «رمان -فیلمنامه» نامیده شده و بین ژانر داستان و فیلمنامه قرار دارند. خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: کریشتف کیشلوفسکی را در ایران بیشتر به خاطر فیلم سینمایی «زندگی دوگانه ورونیکا» و سه گانه «سفید-آبی- قرمز» او میشناسند. البته علاقه مندان به سینما، «ده فرمان» و فیلمهایی چون «یک فیلم کوتاه درباره عشق» یا «یک فیلم کوتاه درباره کشتن» را هم از او در خاطر دارند. به هر روی، کیشلوفسکی را بیشتر به عنوان یک فیلمساز می شناسیم اما این کارگردان لهستانی، علاقه زیادی به ژانر داستان داشته و نوشته هایی هم در این زمینه دارد. هانا کرال دوست و به نوعی دراماتورژ کیشلوفسکی ۳ اثر داستانی او را به صورت منسجم در سال ۲۰۰۱ به چاپ رساند و در سال ۲۰۱۱ هم مصاحبه ای درباره این کار خود داشت که در آن گفتگو به توضیحات و چگونگی به سرانجام رسیدن این کتاب، یعنی «اتفاق و دو داستان دیگر» پرداخت. کرال بیشتر اهل داستان و ادبیات بوده و کیشلوفسکی بیشتر اهل سینما. این دو هم در هر دو حوزه با یکدیگر دادوستد داشته و به یکدیگر کمک می کردند. بنابراین هانا کرال کمک شایانی در به سروسامان رسیدن این داستان ها برای چاپ، کرده است. به تازگی ترجمه ای از کتاب مذکور که ۳ رمان _ فیلم نامه کیشلوفسکی را در بر می گیرد، به چاپ رسیده که ۳ داستان چاپ شده در آن، توسط عظیم جابری به فارسی بازگردانی شده است. مطالعه این رمان فیلم نامه ها احساس مطالعه یک فیلمنامه یا تماشای یک فیلم را به مخاطب منتقل می کند. گویی مشغول خواندن فیلمنامه چند اثر از کیشلوفسکی هستیم و یا داریم فیلمشان را تماشا می کنیم. البته فیلم هایی از این ۳ اثر داستانی توسط کیشلوفسکی ساخته شد، تفاوت هایی با نوع داستانی و رمان شان دارند. کیشلوفسکی در این داستان ها، لهستان پس از کمونیسم یا همان کمونیسم زده را به تصویر می کشد و آرزوی داشتن زندگی آرام و بی دغدغه را می توان از همان ابتدا در داستان «آرامش» مشاهده کرد؛ داستانی که اسمش هم موید مفهوم و روح درونی آن است. این داستان درباره مردی است که از زندان آزاد می شود و برای خود برنامه می ریزد تا زندگی اش را با ازدواج و داشتن شغل سر و سامان بدهد. این اتفاق تا حدودی می افتد اما تحولات اجتماعی که جامعه کمونیسم زده لهستان آن روز با آن دست به گریبان بود او را راحت و آسوده نمی گذارد. به این ترتیب مرد بین مدیران محیط کارش و کارگران و دوستانش قرار می گیرد. بهای این موقعیت بینابینی را هم می پردازد. البته همان طور که در مصاحبه هانا کرال بیان شده (این مصاحبه در انتهای همین نسخه ترجمه چاپ شده است) پایان این رمان فیلم نامه تا حدودی باز است و مخاطب مخیر است که فکر کند بعد از کتک خوردن مرد از دوستانش، زنده می ماند و او را به بیمارستان می رسانند. ولی کیشلوفسکی نقطه پایان را در همان جایی که مرد به زمین می افتد و محیط اطراف را از دیدگاه او می بینیم، می گذارد. داستان دوم کتاب، «آماتور» قصه و شرح حال یک فیلمساز مستند آماتور است. هم در این داستان و هم در دوتای دیگر، می توان نقش پررنگ سرنوشت را مشاهده کرد. این نقش در داستان آخر کتاب «اتفاق» بسیار پویاتر است که موجب می شود در فرازهایی از مطالعه اش، کاملا احساس خواندن یک فیلمنامه را داشته باشیم. به هر حال، در داستان «آماتور» که کیشلوفسکی بسیاری از وقایع و شنیده ها و دیده های زندگی خود را به آن وام داده است، با یک تکنیسین مکانیک روبرو هستیم که روزی رئیسش به دلیل داشتن دوربین فیلمبرداری شخصی، او را مجبور می کند برای شرکتی که در آن کار می کند، فیلم تبلیغاتی درست کند. راهی که فیلیپ (شخصیت اصلی داستان) می رود یا به عبارتی اتفاقاتی که سرنوشت پیش پایش می گذارد، از جمله حوادثی هستند که بسیاری از هنرمندان لهستانی و اروپایی شرقی آن را تجربه کرده اند. فیلیپ که یک زندگی آرام با همسر و دختر تازه متولدشده اش دارد، با موفق شدن در مستندسازی و بالا گرفتن کارش، خانواده را فراموش کرده و غرق در کار فیلمسازی می شود. همین هم باعث از هم پاشیدن خانواده اش می شود و همسرش ترکش می کند. جالب است که برخوردهای شخصیت همسر فیلیپ (ایرِنا) شباهت زیادی با دید و نظرگاه خانواده های ایرانی درباره هنر سینما و مستندسازی دارد. ایرنا پیش از شروع فیلمسازی فیلیپ و بالا گرفتن کارش، مرتب از او می خواهد که فیلمسازی را رها کند. در سطرهای بالایی، به لهستان کمونیست زده اشاره شد. بد نیست به شخصیت مدیرهایی که در دو داستان «آرامش» و «اتفاق» حضور دارند اشاره کنیم. این شخصیت ها از جهت پرداخت جای تامل زیادی دارند و آینه دار یا شمایل طیفی از مردم لهستان در همان سال های بعد از جنگ جهانی هستند. مدیر در «آرامش» شخصیتی خداگونه و مقتدر دارد. اوست که با لطف و بخشندگی آنتونی (شخصیت اصلی) را استخدام کرده و موجب سر و سامان گرفتنش می شود. اما وقتی پای منافعش به میان می آید شخصیتی بی تعارف و جدی است که از آنتونی می خواهد به جای رفقایش، جانب او و کارخانه را بگیرد. مدیر داستان «آماتور» هم عامل اصلی فیلمساز شدن فیلیپ است. یعنی هم اوست که فیلیپ را به جلو هل می دهد و باعث فیلمساز شده و مشهور شدنش می شود. با اشاره ای که به لهستان کمونیست زده کردیم، بد نیست نظریه ادبی متقدم مارکیستی را هم در نظر بیاوریم که پایه آن به این ترتیب است که روبنای فرهنگی جامعه، از زیربنای اقتصادی اش تاثیر می گیرد و اگر زیربنا آباد باشد می توان به آباد بودن روبنای فرهنگی نیز امیدوار بود. توجه به این زیربنای اقتصادی را در شخصیت هایی که کیشلوفسکی ترسیم کرده، به خوبی می توان دید. دغدغه اقتصادی و معیشتی شخصیت ها از جمله مسائلی است که در فکر آن ها می خوانیم و به عنوان نیروی پیشران و جلوبرنده آن ها کار می کند. اگر بخواهیم از منظر نظریه های ساختگرایی یا پساساختگرایی به این ۳ رمان فیلمنامه نگاه کنیم، باید بگوییم که از نظر ساخت و فرم، هم رمان هستند هم فیلمنامه البته کفه داستان بودنشان (به دلیل توصیف و تشریح جزئیات) سنگین تر است. به طور خلاصه از منظر پساساختگرایی هم می توانیم وجود گفتمان قدرت را در شمایل شخصیت مدیر و در افق وسیع تر، جبری که سایه اش بر سر شخصیت های داستان ها سنگینی می کند، اشاره کنیم. البته این بحث، سطور و جملات زیادی می طلبد که از حوصله این مطلب بیرون است. رمان فیلمنامه «اتفاق» که سومین اثر چاپ شده در این کتاب است، از نظر طرح داستانی و ساختاری، پیشروتر از دو داستان پیشین است. از همان ابتدای داستان، لحن تردیددار راوی دانای کل، جلب توجه می کند. «آیا قبل از آن که ویتک دلوگوش را ببینیم که با ساکی زیر بغل در ایستگاه قطار ووچ می دود، باید چیزی راجع به او بدانیم؟ یا به زودی هرچه را که تا آن روز (سه سال قبل) برایش اتفاق افتاده بود خواهیم فهمید _ زمانی که در پرواز، هواپیمایش دچار تکان های شدید می گردد و او چند اتفاق زندگی را می بیند که از میان تکه های خاطرات به تدریج رو به زوالش رژه می روند؟» اتفاق، در ایستگاه قطار می افتد و سرنوشت و تقدیر شخصیت ویتک را رقم می زند. اما کیشلوفسکی با عدم قطعیت، چند اتفاق را روایت می کند که اگر هرکدامشان رخ می داد، بازه زمانی ۳ ساله قصه به چه شکل متفاوتی رخ می داد. یکی از جملات ابتدایی داستان هم که در معرفی شخصیت ویتک آمده، به این ترتیب است: «گیریم که او در ژوئن ۱۹۵۶ در پوزنان متولد شده است...» اوضاع و شرایط لهستان در سال های دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به خوبی در این رمان فیلم نامه به تصویر کشیده شده است و از خلال حالت های مختلفی که در صورت رسیدن یا نرسیدن ویتک به قطار رخ می دهد، می توان شرایط اجتماعی، سیاسی این کشور را در بازه زمانی مذکور دید. یکی از معانی داستان «اتفاق» و هم دو داستان دیگر این کتاب، در جامعه ای که داستان ها در بسترش رخ می دهند، معنی «اتفاق» یا تقدیری است که پیش روی انسان گذاشته می شود. شخصیت های ۳ قصه، علاوه بر نقش فعالانه و کنشگری ای که دارند، گویی نقشی انفعالی هم دارند که باعث می شود حوادث و اتفاقاتی آن ها را به سمت و سویی پیش ببرد. در مجموع مطالعه کتاب «اتفاق و دو داستان دیگر» از کیشلوفسکی برای طرفداران و علاقه مندان سینمای این کارگردان، لذت بخش خواهد بود چون همان طور که اشاره شد با خواندن این داستان ها گویی مشغول تماشای فیلم های کیشلوفسکی یا فیلمنامه آن ها هستند. این لذت بعد از دیدن فیلم هایی که بر پایه همین داستان ها ساخته شده اند، مضاعف خواهد شد. صادق وفایی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
کشتار در سینماهای آمریکا ادامه دارد زخمی شدن یک زن به ضرب گلوله هنگام تماشای فیلم جنجالی «مایکل بی»
کشتار در سینماهای آمریکا ادامه داردزخمی شدن یک زن به ضرب گلوله هنگام تماشای فیلم جنجالی مایکل بیفردی مسلح هنگام تماشای فیلم سینمایی ۱۳ ساعت به کارگردانی مایکل بی زنی را به ضرت گلوله مجروح کرد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در حالیکه هنوز چند ماهی بیشتر از آخرین حادثه تیرتماشای تمامی فیلمهای دو بخش سودای سیمرغ چقدر هزینه دارد؟!
امسال در کنار کاخ اصلی جشنواره که در مرکز همایشهای برج میلاد واقع شده است کاخی مردمی هم برای جشنواره درنظر گرفته شده است کاخی که در پردیس ملت واقع شده است و علاقمندان سینما میباید برای تماشای هر سری یازده تایی فیلم در این کاخ کارتهایی به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بخرند جشنواره فیلممجید مظفری از دبیر جشنوارهی فیلم فجر حکم گرفت
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۷ با حکم دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مجید مظفری به عنوان مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر منصوب شد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا در حکم محمد حیدری خطاب به مجید مظفری آمده است ناگفته پیداست که مردم سرمایههای اصلی سینما هستند و تکریم تماشاگران مهمتماشای این فیلم جذاب را از دست ندهید : فیلم آزمایش سامانه موشکی اس۳۰۰
در این فیلم بیننده شاهد صحنة هایی از آزمایش سامانه موشک اس۳۰۰ در رزمایش زمستانی ارتش روسیه خواهد بود شنبه ۳بهمن۱۳۹۴به دلیل رویارویی احتمالی در مرحله بعد کادر فنی تیم امید به تماشای عربستان - کره شمالی میروند
به دلیل رویارویی احتمالی در مرحله بعدکادر فنی تیم امید به تماشای عربستان - کره شمالی میروندکادر فنی تیم امید کشورمان امشب به تماشای یکی از دیدارهای مقدماتی المپیک 2016 خواهند رفت به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از قطر از آنجایی که احتمال دارد تیم ملی امید کشورمان در مرحله بعد بهفیلم تماشایی یک تصادف + عکس
این فیلم صحنه هایی از یک تصادف تماشایی را به تصویر کشیده است دانلود به گزارش جامجم نما به نقل از دیلیمیل راننده یک اتومبیل در چین به دلیل نامشخصی کنترل فرمان را از دست داده و با چندین دستگاه چرخ میوه اتومبیل و موتورسیکلت برخورد کرده و خسارات سنگینی را به بار می&zwnبازیگر مشهور مرد از دبیر جشنواره فیلم فجر حکم گرفت!؟
با حکم دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مجید مظفری به عنوان مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر منصوب شد جشنواره فیلم فجردر حکم محمد حیدری آمده است هنرمند گرانقدرجناب آقای مجید مظفریناگفته پیداست که مردم سرمایه های اصلی سینما هستند و تکریم تماشاگران مهم ترین وظیفه جشنواره فیلم فجرفیلم | پاسخ محکم ملی پوشان به چین (احسان پهلوان)
خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبالمجید مظفری برای جشنواره فیلم فجر حکم گرفت
خبرگزاری تسنیم مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون با حکم دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مجید مظفری به عنوان مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر منصوب شد به گزارش خبرگزاری تسنیم در حکم محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آمده است هنرمند گرانقدرجناب آقای مجید مظفریناگفتهپیام تسلیت جشنواره فیلم مقاومت به مناسبت شهادت سردار سیاح طاهری
جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با صدور اطلاعیه ای شهادت حاج سعید سیاح طاهری بنیانگذار جشنواره دانش آموزی فیلم دفاع مقدس را تسلیت گفت به گزارش نسیم متن کامل اطلاعیه جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به شرح است بسم رب الشهداء و الصدیقین پل شهادت زیباترین و اصلی ترین گذرگاه رسیدن ب-
گوناگون
پربازدیدترینها