تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821188203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشعل کارخانه قندقهستان روشن می‌شود/روزهای شیرین در انتظار کارگران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
مشعل کارخانه قندقهستان روشن می‌شود/روزهای شیرین در انتظار کارگران

کارخانه قند


شناسهٔ خبر: 3031863 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
استانها > خراسان جنوبی

بیرجند-کارخانه قند قهستان شهرستان درمیان بعد از تعطیلی دوساله در دهه فجر امسال جانی تازه می‌‌گیرد و نور امید در دل ۳۲۰ کارگر این کارخانه روشن می‌شود. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- عالیه نخعی: کارخانه قند قهستان، به‌عنوان قطب تولید شکر استان خراسان جنوبی زمانی قلب تپنده اقتصاد و تولید شکر در خراسان جنوبی بوده اما چند سالی است که حال‌وروز خوشی ندارد و با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این کارخانه که از سال ۱۳۴۰ فعالیت خود را در شهرستان مرزی درمیان آغاز کرده، حدود ۵۴ سال است که کام حدود ۳۲۰ کارگر و تعداد زیادی از کشاورزان منطقه را شیرین می‌کند اما طی ۱۰ سال گذشته به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی و تأمین نشدن نقدینگی روزگار تلخی را سپری می‌کند.

تعطیلی دوساله با بدهی ۱۷ میلیاردی مدیریت نادرست، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود نقدینگی و بدهی به چغندرکاران، کارگران و دولت از مهم‌ترین مشکلاتی است که سبب شد این کارخانه با بدهی ۱۷ میلیارد تومانی تعطیل‌شده و امید هزاران نفر ناامید شود. با تعطیل شدن این کارخانه چغندر کشاورزان خراسان جنوبی به دلیل نبود صنایع تبدیلی جان داده و دامداران شهرستان درمیان به دلیل نبود تفاله و کارگران به دلیل نبود کار با مشکلاتی جدی مواجه شدند. شهرستان درمیان یکی از شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی بوده که نگهداشت جمعیت یکی از موضوعات جدی است و با تعطیل شدن کارخانه خلأ جدی نبود صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزان، از بین رفتن زمینه اشتغال هزاران نفر و درنهایت مهاجرت جمعیت را می‌تواند در پی داشته باشد به همین دلیل موضوع احیا و راه‌اندازی مجدد کارخانه طی چند سال گذشته به‌صورت جدی از سوی مجموعه استان پیگیری شده است. بعد از پشت سر گذاشتن سال‌های تلخ گویا امسال سال شیرینی برای کارخانه قند قهستان بوده چراکه با خرید کارخانه توسط پنج نفر از بخش خصوصی بار دیگر نور امید در دل مردم شهرستان درمیان روشن‌شده است. به گفته فرماندار درمیان حالا با ورود اعضای جدید در هیئت‌مدیره کارخانه و پیگیری مسئولان جان تازه به رگ‌های کارخانه قند قهستان تزریق‌شده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است بخشی از بدهی‌های کارخانه پرداخت شود. علاوه بر این طی چند ماه گذشته بسیاری از دستگاه‌های فرسوده و قدیمی کارخانه تعمیر و به‌روز شده و قرار است طی دهه فجر امسال تست دستگاه‌ها آغاز و دوباره مشعل کارخانه روشن شود.

کام مردم درمیان دوباره شیرین می‌شود فرماندار درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی مجدد این کارخانه بسیاری از کارگران کارخانه که در حال حاضر در مرخصی بیکاری هستند دوباره بر سرکار خود بازمی‌گردند. محمد بشیری زاده، خشک‌سالی، سوء مدیریت و واردات بی‌رویه شکر در دولت گذشته را مهم‌ترین مشکل پیش روی این کارخانه در چند سال گذشته عنوان کرد و افزود: همه این عوامل سبب شد که کارخانه قند قهستان باسابقه ۵۴ ساله به تعطیلی کشیده شود. وی ادامه داد: در همین راستا در سال جاری راه‌اندازی مجدد کارخانه در اولویت قرارگرفته و برای رفع مشکلات پیش روی این کارخانه ماهی یک یا دو جلسه برگزارشده است. فرماندار درمیان با اشاره به خریداری کارخانه قند قهستان توسط پنج نفر از بخش خصوصی، بیان کرد: مدیران جدید کارخانه افراد توانمندی بودند که توانستند از بانک‌ها و تأمین اجتماعی فرصتی را برای پرداخت بدهی‌ها بگیرند. به گفته وی با تعطیلی کارخانه قند قهستان حدود ۹۰ درصد کارگران این کارخانه بیکار و از بیمه بیکاری استفاده می‌کردند و در حال حاضر تنها ۲۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند. فرماندار درمیان ادامه داد: با توجه به اینکه فصل برداشت چغندرقند به پایان رسیده است مقرر شد که این کارخانه در این فرصت شکر خام را وارد و تبدیل به شکر آماده کرده و به افغانستان صادر کند.

پرداخت بدهی کارخانه به کارگران و بانک‌ها مدیرعامل کارخانه قند قهستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعطیلی دوساله این کارخانه، اظهار کرد: در طول دو سال گذشته به دلیل بدهی و خرابی ماشین‌آلات این کارخانه تعطیل‌شده بود که در طول چند ماه گذشته بسیاری از این دستگاه‌ها به‌روز و تعمیر شدند. نورالدین عظیمی به اقدامات انجام‌شده برای احیا مجدد کارخانه اشاره کرد و گفت: کارخانه در سه بخش تأمین اجتماعی، بانک کشاورزی و صادرات بدهی‌های کلانی داشت که با تعامل خوب این سه مجموعه و همکاری مسئولان استان این مشکل در حال برطرف شدن است. وی، میزان بدهی کارخانه قند قهستان به بیمه تأمین اجتماعی را دو میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: همچنین این کارخانه به بانک کشاورزی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و به بانک صادرات شش میلیارد تومان بدهی داشت. مدیرعامل کارخانه قند قهستان ادامه داد: با تعامل انجام‌شده مقرر شد که بخشی از این بدهی‌ها پرداخت و مابقی نیز به‌صورت اقساطی پرداخت شود اما با توجه به اینکه هنوز آخرین تغییرات شرکت در روزنامه‌های رسمی ثبت‌نشده است این قراردادها امضا نشده است. عظیمی ضمن تشکر از مجموعه استانداری، فرمانداری شهرستان، ائمه جماعات و مدیران استان برای همکاری درزمینهٔ حل مشکلات کارخانه قند قهستان، بیان کرد: با نگاه مثبتی که مجموعه استان و مدیران بانک‌ها و تأمین اجتماعی به این موضوع داشتند، نهایت همکاری برای حل مشکلات کارخانه انجام شد. وی اضافه کرد: در بخش کارگری نیز بعد از ثبت تغییرات شرکت و بازگشایی مجدد سیستم حسابداری کارخانه با تعامل انجام‌شده با کارگران بدهی آن‌ها پرداخت می‌شود.

حذف سوخت مازت در کارخانه قند قهستان به گفته وی تعداد ۱۱۰ نفر کارگر دائمی در کارخانه قند قهستان مشغول به کار بوده‌اند که با تعطیلی کارخانه از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و با راه‌اندازی مجدد کارخانه این افراد دوباره مشغول به کار می‌شوند. مدیرعامل کارخانه قند قهستان بابیان اینکه علاوه بر این در فصل برداشت چغندرقند ۲۳۰ کارگر فصلی در کارخانه به‌کارگیری می‌شدند، بیان داشت: هدف ما این است با توسعه کارخانه و راه‌اندازی صنایع تبدیلی از ماشین آلات خودکار کمتر استفاده‌شده تا از این طریق کارگران بیشتری مشغول به کار شوند. عظیمی همچنین از حذف سوخت مازت در کارخانه قند قهستان خبر داد و گفت: در حال حاضر این کارخانه از سوخت مازت استفاده می‌شود که برنامه ما این است این سوخت حذف شود که این کار علاوه بر نقش مؤثر در کاهش آلودگی زیست‌محیطی کارخانه، توجیه اقتصادی کارخانه را نیز بیشتر می‌کند. آغاز فعالیت دوباره کارخانه قند قهستان با تصفیه شکر وی ادامه داد: در بخش ماشین‌آلات نیز در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد دستگاه‌ها تعمیر و به‌روز شده‌اند و در دهه فجر این کارخانه روشن و تست می‌شود و آمادگی برای تصفیه شکر اعلام می‌شود. مدیرعامل کارخانه قند قهستان با اشاره به پایان فصل برداشت چغندرقند، بیان داشت: در همین راستا کارخانه در این مدت تصفیه شکر را دنبال خواهد کرد و بعد از تصفیه نیز تلاش می‌شود که صنایع تبدیلی شکر در داخل مجموع کارخانه راه‌اندازی شود تا از ارزش‌افزوده شکر استفاده شود. با ورود مدیریت جدید برای کارخانه قند قهستان تلاش‌های مسئولان برای سرپا نگهداشتن این کارخانه در شهرستان مرزی درمیان نتیجه داد و خون تازه‌ای در شریان‌های این کارخانه پیر جاری شد که امید می‌رود با تداوم این حمایت‌ها دل صدها کارگر درمیانی به شیرینی قند آن خوش بماند و حل مشکلات این کارخانه تنها برای افتتاحی در دهه فجر نباشد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن