تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816478002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دریچه ای تازه به روی تاک شوهای ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: تلویزیون به عنوان رسانه ای پرقدرت و تاثیر گذار همواره به برنامه سازی گفتگو محور یا تاک شو توجه خاصی داشته است.به گزارش خبرگزاری ایمنا، در واقع سبک گفتگو محورانه، یک گونه ی جذاب برنامه تلویزیونی است که در طول زمان امتحان خود را پس داده و یکی از پربیننده ترین برنامه های هر شبکه محسوب می شود. اما آنچه که ما به عنوان برنامه های گفت وگو محور می شناسیم و ۸ – ۷ سالی است که در کشور ما رواج پیدا کرده در دنیا به «تاک شو» معروف است و قدمتی به اندازه خود رادیو و تلویزیون دارد که در آن یک یا چند مجری و یک یا چند مهمان پیرامون موضوع خاصی به گپ وگفت می پردازند. معمولاً مهمانان دعوت شده دارای تجربه هایی در برخورد با موضوع مورد بحث هستند و نظرات غیرتخصصی و شخصی خود را بیان می کنند. در واقع میان تاک شو و گفت و گوی تلویزیونی تفاوت هایی وجود دارد، هرچند هر دو این ها دو نوع برنامه گفت وگوی تلویزیونی هستند اما در متون تخصصی رسانه ای این دو واژه «گفت وگوی تلویزیونی» و «تاک شو» با تعاریفی متفاوت ارائه شده اند. «گفت وگوی تلویزیونی» یک گفت وگوی نوشته نشده است که به صورت زنده اجرا می شود و بنا به موضوع و مهمان برنامه جلو می رود و هدفش به چالش کشیدن یک مبحث و نتیجه گیری منطقی از دل این گفتگوست، اما «تاک شو» یک شوی تلویزیونی است که هرچند اساس آن گفت وگو است اما برنامه ای با هزینه ای پایین ولی شهرت و محبوبیت بالاست که یکی از مهمترین ارکان ساختاری آن، مجری آن برنامه است. شاید به همین دلیل هم تمام تاک شوها به نام مجری آن معروف می شوند. تاک شوهای (لری کینگ)، (اپرا وینفری)، (دکتر فیل) و....نمونه های بارز و مشخصی هستند که همراه با قدمتشان برای مجریانش القاب سلطان و یا ملکه کفتگو را فراهم کرده اند. اما مرور برنامه های گفتگو محور در تلویزیون ایران و مقایسه آنها با نمونه های مشابه خارجی نشان می دهد در ایران در تولید این برنامه ها کمتر به فرمول های منطقی و امتحان پس داده برای اقبال عمومی مخاطب توجه شده است. هرچند در چند سال اخیر برنامه های گفت وگو محور زیادی در رسانه ی ملی متولد شدند که به دلیل ویژگی های جذابشان با استقبال مخاطبان روبرو شدند. دکتر «اسماعیل میرفخرایی» پژوهشگر علوم ارتباطات، مجری و مدرس رادیو و تلویزیون در دانشگاه های ایران، استرالیا و آمریکا، معتقد است که «فعلاً در تلویزیون داخلی تاک شو به معنای کلاسیک آن، مثل همان برنامه ای که در رسانه های جهان رایج است، وجوج ندارد و در واقع این برنامه های گفت وگومحور هیچ کدام تاک شو نیستند. چرا که این واژه به برنامه ای گفته می شود که از جاذبه های دراماتیک نظیر تضاد و نقطه اوج برخوردار باشد و همانند یک فیلم پرماجرا مخاطب را نگه دارد. به همین دلیل برنامه هایی که اتفاقی و بدون در نظر گرفتن مهارت های دراماتیک توسط مجری به صورت گفت وگوی یکسره ضبط یا پخش می شود، تاک شو نیستند و اصلاً حالت شو ندارند و فقط یک تاک اند. در حالی که در تاک شو باید مجری را به مثابه انسان متفکری که در حال اجرای برنامه است چنان راحت بگذاریم که بتواند مانند همان موتور سوار تک چرخ عملیات خود را انجام دهد و عاقبت با یک جمع جبری مثبت برنامه را ترک کند. منظور این است که در میان برنامه نگران او نباشیم و مطمئن باشیم نهایتاً به نفع اهداف سازمان کار می کند». در تقسیم بندی برنامه های گفت و گو محور موضوعات برنامه نقش مهمی دارند. از گفتگوهای تخصصی و موضوعی تا گفتگوهایی که بیشتر جنبه سرگرمی دارند و مهمانانشان هم طیف وسیعی از اقشار مختلف هنری، سیاسی، ورزشی و...را شامل می شود. بقا و مرگ برنامه گفت وگو محور را مجری تعیین می کند و به همین دلیل انتخاب مجری کارآزموده و حرفه ای که توان بحث و به چالش کشیدن موضوعات را جهت جذاب تر کردن برنامه داشته باشد، ضروری به نظر می رسد. کما اینکه زنده بودن و پخش مستقیم این دسته از برنامه ها، فاصله میان بینندگان با عوامل اجرایی را به حداقل می رساند و امکان شکل گیری ارتباط دو سویه رسانه با مخاطب را برقرار می کند تا بتوانند به جمع عوامل اجرایی برنامه بپیوندد. علاوه بر این، پخش مستقیم یا زنده خود به تنهایی اعتماد برانگیز است و مخاطب را از عدم دخالت یا حداقل دخالت عوامل مختلف نظارتی برمحتوای برنامه مطمئن می کند و همین موجب احساس نزدیکی بیشتر بیننده با برنامه خواهد شد. پیشینه ی برنامه های گفت و گو محور یا به عبارتی تاک شوها در رسانه داخلی را می توان از برنامه ی «نود شب» مهران مدیری که در سال 79 با اجرا و کارگردانی وی از شبکه ی سه سیما پخش شد، آغاز کنیم. همچنین بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با اجرای مرتضی حیدری درحوزه تاک شوهای سیاسی، «صندلی داغ» با اجرای منوچهر نوذری در سال 83 از شبکه دو سیما از این دست برنامه ها قلمداد می شدند. بعدها با ورود مجریان جوان تر، برنامه هایی مانند «کوله پشتی»، «جزر و مد» و «ماه عسل» به تلویزیون راه پیدا کردند که با انتخاب مهمانان گاه ناشناخته و گاهی چهرهای مطرح مختلف در خصوص موضوعات متنوع، توانستند مخاطبان زیادی به خصوص از میان قشر جوان را جذب کنند. ساختار چالشی، بیان مشکلات و مسائل باب روز و همچنین ارزان بودن تولید برنامه های گفت و گو محور، این امکان را برای تلویزیون فراهم آورد تا در چند دوره و حتی به صورت مناسبتی همچون عید نوروز، ماه رمضان و یا شب های تابستان به تولید برنامه هایی با این سبک و سیاق بپردازند. حسام الدین آشنا، استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل بیان کرد «بعضی از برنامه ها هستند که رازگشا هستند. رازگشایی و اعتراف، چیزی است که در برنامه های گفت وگو محور به شدت جذاب است. این برنامه ها از لحاظ اخلاق حرفه ای و اجتماعی به شدت زیر سوال هستند. این که عواقب این رازگشایی در آینده آن فردی که رازگشایی شده، چه تأثیری دارد برای ما قابل پیش بینی نیست، نمی گویم نباید این کار را انجام داد، بلکه می گویم باید ملاحظات اخلاقی در نظر گرفته شود». رضا رشیدپور و سه گانه های جنجال برانگیز در این میان 3 گانه های شیشه ای «رضا رشیدپور» که از شبکه 5 یا همان شبکه تهران پخش می شدند بدون جنجال نبودند. «شب شیشه ای»، تولید سال ۱۳۸۶ پخش شبکه تهران، تهیه کننده برنامه توقف در پخش یکی از قسمت های شب شیشه ای با حضور مهران مدیری را تکذیب و شایعه خواند و گفت که آن شب مهمان برنامه مهران مدیری بود ولی یک برنامه به کنداکتور پخش اضافه شده بود که بنابر تصمیم مدیران شبکه، برنامه ما به جای آن برنامه حذف شد. رضا رشید پور مجری برنامه در این باره گفت: هر مقطعی در بین افراد، مدیران و شبکه های تلویزیونی اتفاقاتی می افتد که از حیطه اختیارات ما برنامه سازان خارج است! «عبور شیشه ای»، با مجری گری رضا رشیدپور پخش شبکه تهران، زمانی که سیروس گرجستانی از مایکل جکسون به عنوان خواننده مورد علاقهٔ پسرش یاد می کند، رشیدپور وقت برنامه را تمام شده دانست! رشید پور در این باره اعلام کرد که به ناچار به خاطر فیلم سینمایی که پس از برنامه پخش می شود برنامه زودتر تمام شده و دلیل دیگری نداشته است. «مثلث شیشه ای»، تولید سال ۱۳۸۷ با اجرای رضا رشید پور در سی و پنجمین برنامه متوقف شد. در حالی که پیشتر اعلام شده بود ۹۰ شب ادامه خواهد داشت. رشید پور در آخرین برنامه خود درباره پایان پخش برنامه به کنایه گفت:«این برنامه داغ در شب های بدون برق تابستان امسال پخش نخواهد شد تا مردم بیش از حد گرمشان نشود و به جایش برنامه های سرگرم کننده تماشا کنند». " دید در شب " گامی جدید به سمت تاک شوهای تلویزیونی به تازگی رشیدپور با برنامه جدید «دید در شب» ولی این بار با پخش از شبکه ی مجازی آپارات شروع به کار کرده است. اینکه چرا شبکه آپارات جهت پخش انتخاب شده کمی تامل برانگیز است، در حقیقت فضای شبکه مجازی شاید برای این قبیل برنامه ها بازتر باشد همانطور که انتخاب شبکه تهران نیز به نسبت سایر شبکه های سیما در ارجحیت تولید و پخش این برنامه ها قرار داشت. برنامه های سه گانه شیشه ای و در ادامه «دید در شب» با موضوعات جنجالی و طراحی دکور تاریک که بیشتر به اتاق های بازجویی شبیه است، تا کنون میزبان مهمانان مختلفی بوده و توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. اما اینکه اخلاق حرفه ایی رسانه ایی در به چالش کشیدن موضوعات و افراد تا چه حد رعایت می شود را از دید مخاطبان و کارشناسان رسانه ای باید بررسی کرد. دکتر «محمود فرهادی» جامعه شناس، با قرار دادن برنامه ی «دید در شب» در زمره ی تاک شو گفت: «با توجه به اصول و قواعدی که تاک شوها دارند می توان از این برنامه تحت عنوان تاک شو نام برد. هر چند مهمانان مطرح به جذابیت برنامه می افزایند اما در واقع مجری ها در تاک شو نقش بسیار مهمی ایفا می کنند، در کانالهای آمریکایی که زادگاه تاک شوها به شمار می روند، قهرمان اصلی برنامه مجری ها هستند. اولا رضا رشیدپور مجری برنامه، به عنوان یک چهره توانسته است نقش محوری را در برنامه به خوبی ایفا کند. ثانیا پرسش ها و پاسخ هایی که در برنامه دید در شب از میهمانان پرسیده می شود در قالب شبکه های مجازی راحت تر مطرح می شوند و با خطوط قرمز و محدودیت های تلویزیونی رو به رو نیستند، به همین دلیل این دسته از برنامه ها جنبه تاک شو پیدا می کنند». فرهادی با ذکر چند ویژگی از برنامه دید در شب افزود: «این برنامه قابلیت پخش تلویزیونی را به خاطر رد کردن بعضی از خط قرمزها ندارد و بهتر است که از شبکه های مجازی پخش شود. در واقع پخش در رسانه ی آپارات یا مشابه آن تجربه جدیدی است که تا کنون نمونه آن را نداشته ایم و یا بسیار نادر بوده است. بنابراین امکان جدیدی را برای ما فراهم می کند که در کنار سایر شبکه های ملی، به کانال نوینی برای شنیدن صداهایی که تا به امروز در رسانه ی داخلی با محدودیت روبه رو بوده اند، دست پیدا کنیم. مهمانان دعوت شده به برنامه، موضوعاتی که مورد چالش و بررسی قرار می گیرند جنبه تازگی دارد و در مجموع نقاط مثبت این برنامه به نسبت نقاط منفی که امکان دارد وجود داشته باشد، بیشتر است. در کل می توان تولید چنین برنامه های گفت و گو محوری را مثبت ارزیابی کرد. البته باید توجه داشته باشیم که این سری برنامه ها در آغاز کار هستند و ممکن است که در آغاز ضعف هایی داشته باشند اما در جهت تولید یک رسانه جدید اقدام می کنند. رسانه ای که مخاطبان خاص خود را به همراه دارد. در کشور ما مفهوم تلویزیون خصوصی، وجود خارجی ندارد اما شبکه هایی مانند آپارات نمونه های خوبی در این زمینه به شمار می روند. نگرانی هایی از بابت عدم اخلاق رسانه ای از سوی این شبکه ها وجود دارد که نمی تواند قابل توجه باشد، چرا که این قبیل رسانه ها در خصوص رعایت نکردن اخلاق حرفه ای رسانه ای پس از مدتی با بازخورد منفی از سویی مخاطبان رو به رو می شوند بنابراین ملزم به رعایت کردن موارد اخلاقی هستند». در نهایت می توان اضافه کرد که، اختصاص تاک شوها به شبکه های مجازی و یا صرفا شبکه تهران دلیلی بر عدم اعتماد به سواد رسانه ای مخاطبان قلمداد می شود. تاک شوها می توانند با اجرای قوی، اجتناب از حاشیه ها و طرح مسائلی که برای عموم جامعه مفید باشد به جذب مخاطبان زیادی اقدام کنند. حتی حضور مخاطبان در استدیو در هنگام ضبط برنامه می تواند گامی دیگر در کسب تجربه های جدید شوهای تلویزیونی باشد. /تانیا شعفی/


شنبه ، ۳بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایمنا]
[مشاهده در: www.imna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن