تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819151128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گاردین: زندان «حائر» سعودی ها برای گمراه کردن طراحی شده است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گاردین: زندان «حائر» سعودی ها برای گمراه کردن طراحی شده است


روزنامه گاردین نوشت زندان «حائر» در عربستان سعودی که مرکز نگهداری تروریست ها و مخالفان سیاسی است برای گمراه کردن و ظاهرسازی طراحی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی، روزنامه گاردین در مقاله ای نوشت: زندان «حائر» که یکی از پنج زندان تحت مدیریت دستگاه امنیتی (رژیم) سعودی {المباحث} است برای گمراه کردن و ظاهرسازی طراحی شده است. فعالان حقوق بشر می گویند شرایط زندان های عمومی این کشور وخیم است. گزارش های شکنجه در این زندان ها فراوان است و بسیاری از زندانیان از بدرفتاری زندانبانان شکایت می کنند.
گاردین در ادامه نوشت: زندان حائر که در صحرایی در جنوب شهر ریاض واقع شده مکان جالبی به نظر نمی رسد؛ این زندان هم درست مانند سایر زندان هایی که تحت مدیریت دستگاه امنیتی (رژیم) سعودی {المباحث} است، با دیوارها و برج های نگهبانی بلندی محصور شده است. اما این زندان میزبان تروریست ها، مخالفان سیاسی و سایر افرادی است که برای حکومت تهدید محسوب می شوند. نگهبانان مسلح در ابتدای درب اصلی زندان، وسایل نقلیه و کارت شناسایی افراد را بررسی می کنند و جیپ های نظامی دسترسی این زندان را با بزرگراهی که در آن حوالی است قطع می کنند. دو هفته پیش، در پی اعدام 47 نفر در عربستان که عمدتاً محکومان القاعده بودند، دولت اسلامی (داعش) تهدید کرد این زندان را تخریب می کند. هفت نفر از افرادی که اعدام شدند در زندان حائر در حبس بودند. تابستان گذشته، یکی از حامیان جوان داعش خود را در بیرون از این زندان منفجر کرد. اما خبرنگارانی که برای بازدید از این زندان به آنجا می روند، با قهوه و کیک مورد استقبال قرار می گیرند و وضعیت 1700 زندانی و برنامه های توانبخشی مسئولان زندان با پاورپوینت به آنها ارائه می شود. اینها بخشی از تلاش های دولت سعودی است تا نشان دهد در زمینه مبارزه با تروریسم مصمم است. این تلاش ها در زمانی اتفاق می افتد که داعش تهدیدی جدی برای منطقه خاورمیانه و فراتر از آن محسوب می شود. زندان حائر به نظر خوب اداره می شود. بندهای زندان تمیز و پرنور هستند و درهای سنگین سلول ها با رنگ بنفش یاسی نقاشی شده است. در راهروها درختچه های متعددی در گلدان قرار گرفته است. اتاق های بازجویی به تلویزیون سی سی تی وی مجهزند و در آنها میز و صندلی قرار دارد. حلقه های آهنی ضخیمی هم به کف اتاق جوش داده شده تا زندانیان خطرناک را نگه دارد. اتاق های ویژه ای هم در آنجا دیده می شود که دو تختخواب مجهز در آن قرار دارد و ظاهراًً در آنجا خانم هایی در اختیار زندانیان قرار داده می شود. حتی زمین بازی کودکان هم در آنجا دیده می شود. طبیعی است شک کنیم زندان حائر که یکی از پنج زندان تحت مدیریت دستگاه امنیتی (رژیم) سعودی {المباحث} است برای گمراه کردن و ظاهرسازی طراحی شده است. فعالان حقوق بشر می گویند شرایط زندان های عمومی این کشور وخیم است.
 گاردین همچنین افزود: سعود الحربی، مرد 30 ساله ای که به پایان حبس 12 ساله خود نزدیک می شود و به اتهام تلاش برای خروج از کشور و جنگ در عراق روانه زندان شده می گوید: «دیدگاه های من تغییر کرده اند. من تصاویر زندان ابو قریب را دیدم {که در آن سربازان آمریکایی با زندانیان عراقی بدرفتاری می کردند} و به همین دلیل می خواستم به آنجا بروم و بجنگم. من در آن زمان جوان بودم.» معاض که 11 ماه است بدون محاکمه زندانی است، پس از بازگشت داوطلبانه از سوریه دستگیر شد؛ او به سوریه رفته بود تا به همراه گروه اسلام گرای احرار الشام با بشار اسد بجنگد. او گفت: «ظاهراً در آنجا مسلمان، مسلمان را می کشد، و این چیزی نبود که من می خواستم.»
در ادامه این مقاله آمده است: موضع سفت و سخت عربستان سعودی در قبال تروریسم با آوازه این کشور (در خصوص تروریسم) در تعارض است. اینکه عربستان زادگاه اسامه بن لادن و 15 نفر از 19 هواپیماربای حملات 11 سپتامبر 2011 است با این دیدگاه عمومی که این کشور پرورش دهنده و صادرکننده «قاتلان متعصب» است همخوانی کامل دارد. دیدگاه سلفی یا وهابی سعودی ها که هیچ تفکر دیگری را تحمل نمی کند با دیدگاه داعشی ها یکسان است، اما تفکر داعشی ها رگه هایی از اسلام گرایی مدرن را نیز در خود دارد که حکومت پادشاهی و محافظه کار سعودی ها با آن بیگانه است. ریاض داعشی ها را «خوارج» می نامد، هرچند که سربریدن ها و سایر مجازات های شرعی، وجه مشترک هر دو هستند. داعش برای توجیه قتل و عام شیعیان و یزیدی ها از دکترین «تکفیر» استفاده می کند. سعودی ها که حدود یک دهه قبل القاعده را در مرزهای خود شکست دادند و صدها نفر، از جمله اعدامی های دوم ژانویه را دستگیر و به قتل رساندند، اکنون در حال نبرد با داعش هستند و دوست دارند در حین انجام این کار دیده شوند. آنها در سال 2014 در چارچوب ائتلاف باراک اوباما، حملات هوایی متعددی به مواضع داعش داشتند، اما با آغاز جنگ یمن این ائتلاف را رها کردند. ماه گذشته، محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی، از تأسیس ائتلاف ضد تروریسم کشورهای سنی خبر داد، ولی همگان با دیده ظن به این ائتلاف نگاه کردند و آن را بیشتر (فریب) افکار عمومی دانستند. شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی به گاردین گفت: «این (ائتلاف) نوعی سیستم سازی است.» داعش آشکارا عربستان سعودی را تهدید می کند. ابو بکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش، این کشور را مصداق سوء استفاده توصیف کرده و مناطق نجد و حجاز را ولایت های اسلامی نامیده است. داعش خانواده سلطنتی آل سعود را «آل سلول» خوانده است؛ سلول به یکی از چهره های قرن هفتم هجری اشاره دارد که اسلام می آورد ولی علیه پیامبر اسلام توطئه می کند.
گاردین افزود: در سال 2015، داعش پانزده حمله علیه عربستان سعودی ترتیب داد که طی آن در مجموع 65 نفر کشته شدند. بدترین آنها حمله انتحاری به مسجدی شیعه در روستایی در یکی از استان های شرقی عربستان بود که در پی آن 23 نفر کشته شدند. گفته می شود این حمله برای دامن زدن به اختلافات فرقه ای طراحی شده بود. بیشتر حملات داعش را به اصطلاح «گرگ های تنها» انجام داده اند. ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور سعودی می گوید: «داعش قصد داشت یک سازمان ایجاد کند اما موفق نشد. آنها نتوانستند مانند القاعده افراد آموزش دیده را به خدمت بگیرند.» ترکی گفت مردم برای تماس با شماره 990 تشویق می شوند و در هر هفته 180 سرنخ در مورد مظنونان تروریسم جمع آوری می شود. روش های پیچیده و غیرشفاف دیگری هم به کار گرفته می شود. مردی میان سال در ریاض گفت: «مباحث به همه تلفن ها گوش می دهد و اگر شما حتی واژه داعش را به زبان بیاورید دستگیر خواهید شد.» یک خانم دانشگاهی هم گفت: «آنها واقعاً در مورد تروریسم جدی هستند. سایر قوانین در این کشور به ندرت اجرا می شوند.» هزاران نفر در این کشور تحت قوانین مبهم دستگیر می شوند.
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: عربستان سعودی همچنان از گروه های ضد بشار اسد در سوریه، از جمله گروه اسلام گرای جیش الاسلام، حمایت می کند. این کشور از ترس اینکه جنگجویان پس از بازگشت به این کشور مشکل بوجود آورند سیاست خود را تغییر داد - عربستان نمی خواست داستانی را که در دهه 1990 برایش اتفاق افتاد تکرار کند؛ آنها در آن زمان به طور رسمی بازگشت جهادی ها از افغانستان را منع کرده بودند. در بهار 2014، عربستان گروه داعش و جبهه النصره، از شاخه های القاعده در سوریه، را تحریم کرد و اتباع سعودی که در خارج از کشور جنگیده بودند از ورود به کشور منع کرد. اقدامات سرکوبگرانه سعودی ها در زمینه حمایت مالی و کمک‌های بشردوستانه به داعش موثر بوده ولی کنترل واعظان پرنفوذ تأثیر چندانی نداشته است. دیپلمات های غربی به شکل فزاینده ای از «شیوه کلیشه ای و منسوخ شده» سعودی ها در تحمل تروریسم شکوه می کنند.
از سال 2011 تا کنون، حدود 3000 سعودی به سوریه سفر کرده اند و حدود 700 نفر از آنها به این کشور بازگشته اند. مقامات عربستان می گویند که به نسبت جمعیت 21 میلیون نفری کشورشان، تعداد سعودی هایی که همراه داعش می جنگند در مقایسه با کشوری مانند تونس ناچیز است، تونسی که دارای پیشینه استعماری فرانسه است و حکومت جمهوری سکولار بر آن حاکم است و تجربه نسبتاً موفقی از بهار عربی در کارنامه خود دارد. ترکی همچنین افزود: «بله، افرادی در عربستان سعودی هستند که با داعش همدردی می کنند، اما از این افراد در دیگر کشورهای اسلامی هم وجود دارد. دو سه هزار تونسی (که همراه داعش می جنگند) از درون به اصطلاح وهابیسم بیرون نیامده اند. چچنی ها و داغستانی ها هم همینطور.» برخی هم حرف از «بلژیکستان» می زنند و منظورشان اروپائی های مسلمان یا عرب تباری است که در جنایات داعش نقش دارند.  بر اساس نظرسنجی های مستقل، حدود 5 درصد جمعیت یا پانصدهزار نفر در عربستان از داعش حمایت می کنند. یکی از دلایل این حمایت، مبارزه سازش ناپذیر این گروه سنی علیه ایران و شیعیان است.
گاردین در پایان نوشت: تحلیلگران سعودی به بزرگی مشکل اذعان دارند و نفوذ شیوخ تندرو در مساجد و مدارس را مقصر می دانند. مازن سودیری، از اقتصاددانان عربستانی می گوید: «من قبلاً مخالف مجازات اعدام بودم، اما زمانی که جنایات داعش را دیدم، نظرم برگشت.» لیبرال ها از تأثیر آموزه های قرآنی گلایه می کنند که نقدکننده از (این نوع رفتارها) نیستند. فوزیه البکر که یکی از متخصصان تعلیم و تربیت است می گوید: «ما یک کشور اسلامی هستم اما باید اسلام را معتدل کنیم. دولت می داند که این ایدئولوژی خشونت آمیز تکفیری برای جامعه ما خطرناک است.»
همچنین انتقاداتی در مورد برنامه مشاوره موسوم به «مناصحه» وجود دارد که در آن مددکاران اجتماعی، روانشناسان و امام جماعت ها سعی می کنند شبه نظامیان سابق را بازپروری کنند. آنها ادعا می کنند که این برنامه در مورد 85 درصد از زندانیان، از جمله کسانی که حبس خود را در زندان الحائر می گذرانند، موفق بوده است. سعود السرحان، یکی از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی کینگ فیصل  می گوید: «در مورد داعش ما باید ذهن بازتری داشته باشیم. حیفا الحبابی، یکی از معماران ریاض هم می گوید: «افرادی که در برنامه «مناصحه» شرکت کرده بودند باز هم وارد میدان جنگ شدند. شما نمی توانید به افرادی که ذهنشان شستشو داده شده اعتماد کنید.» چه از طریق شستشوی مغزی چه از روی باور و اعتقاد، جهادی هایی که علیه حکومت سعودی می جنگند در این راه مصمم هستند. شواهد این مسئله را می توان در داستانی در مورد فارس الشویل الزهرانی یافت که از رهبران معنوی القاعده و از اعدامیان اخیر بود. بنا به گزارش ها، علمای اسلامی مورد حمایت دولت سعودی تلاش کرده بودند او را متقاعد کنند از دیدگاهایش دست بکشد، اما او این تلاش ها را بی نتیجه گذاشته بود. او اعلام کرده بود که «سوار کشتی در حال غرق آل سعود نمی شود، زیرا کشتی آنها چیزی جز هواپیمای جنگی برای آمریکا حمل نمی کند.» ظاهراً این مشکلی است که به این زودی حل نخواهد شد. یک دیپلمات ساکن ریاض می گوید: «عربستان سعودی همچنان زمینی حاصلخیز برای افراطی کردن افراد است و اقلیت قابل توجهی در این کشور وجود دارد که با داعش هم عقیده اند. فقط اقلیت کوچکی هستند که حاضرند وارد عمل شوند، اما تعداد اقدامات تروریستی تقریباً به همان بدی سال های القاعده است. در حال حاضر، آنها به نیروهای امنیتی سعودی و شیعیان حمله می کنند، درست مانند حملات داخل خاک عراق.»


شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن