واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس/ استاد قصه گویی در جشنواره مادران قصه گوی شهر مشهد گفت: قصه گو باید از عمق وجود با مخاطب صحبت کند.مریم نشیبا استاد قصه گویی و گوینده رادیو و تلویزیون در آخرین روز دوره تربیت مربی قصه گویی با بیان خاطرات خود به قصه پردازی پرداخت. وی با اشاره به ارتباط مربیان با کودکان، کار آن ها را بهشتی و خداپسندانه توصیف کرد و گفت : قصه نباید برای مخاطب ملال آور باشد، بلکه باید باعث جلب مشارکت مخاطب شود. وی با اشاره به برخی ناهنجاری های اجتماعی گفت: باید با قصه، روش درست زندگی کردن به کودکان را آموخت. نشیبا «صدا» را بزرگ ترین فاکتور قصه گویی دانست و گفت: لحن، کشش، زبان بدن، فاصله بین گیرنده و شنونده گروه سنی، تخیل، آگاهی و علاقه مندی از دیگر ویژگی های یک قصه گو است. قصه گوی شب بخیر کوچولو با تأکید بر صبوری در قصه گویی گفت، قصه باید با زبان دل و شعف قصه گو همراه باشد و در قصه خوب است تا از مشارکت کودکان با ایجاد خطا در قصه و یا ناتمام گذاشتن آن بهره برد. مریم نشیبا در ادامه در میان استقبال پر شور مربیان این دوره به قصه گویی پرداخت. بازآفرینی؛ بهترین راه پیدا کردن قصه های کودکانه سارا امیدوار استاد قصه گویی نیز در این مراسم بازآفرینی را بهترین راه پیدا کردن قصه های کودکانه عنوان کرد. استاد قصه گویی جشنواره مادران قصه گوی شهر مشهد، بازنویسی، بازآفرینی و برداشت آزاد را از بهترین راه های قصه سازی و قصه گویی دانست و با اشاره به ادبیات کهن چون شاهنامه، مرزبان نامه و قابوسنامه گفت: ادبیات کهن به زبانی است که قابل درک برای کودکان نیست و البته از همان ابتدا برای کودکان نوشته نشده است، اما در گذر زمان و به تناسب افزایش هوش کودکان به عنوان ادبیات کودک از آن استفاده شده است و در عمده ترین داستان های ادبیات کهن نیاز کودکان تأمین می شود. وی افزود: داستان های کهن معادن عظیمی از گرانبهاترین حرف هایی هستند که می توان با ایجاد تغییراتی درآن ها ارزش های اخلاقی را به کودکان انتقال داد. این استاد قصه گویی بازنویسی را پایین ترین سطحی عنوان کرد که مربیان می توانند، داستان ها را به صورت قابل فهم برای کودکان درآورند. وی گفت: تفکر از مهم ترین ویژگی های قصه گویی است و تفکر باید از نویسندگان آغاز شود و از خاطرات نیز می توان به شکل قصه بهره برد. در پایان این کارگاه مربیان قصه گویی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. دو هزار قصه آشکار و نهان در قرآن حجت الاسلام راستگو نیز در سومین جلسه تربیت مربی جشنواره مادران قصه گوی شهر مشهد گفت: حدود دو هزار قصه آشکار و نهان در قرآن وجود دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد ، وی با اشاره به قصه های قرآنی و انواع آن به بیان تجربیات خود در عرصه قصه گویی پرداخت. وی افزود: قصه تنها چیزی است که پیشرفت های امروزه تغییری در آن ایجاد نکرده است، چراکه از گذشته سینه به سینه نقل می شده است و هنوز هم تأثیرگذاری آن به این شیوه بیشتر است. وی قصه های قرآنی را شامل قصه های جامع و کامل مانند داستان حضرت یوسف، قصه های پراکنده و کامل را مانند داستان حضرت موسی، نوح و هود ذکر کرد و افزود: در این بخش خداوند قصه را به خاطر اهدافی که داشته است و به عنوان بزنگاه تبلیغی در جای جای قرآن آورده است. راستگو طرز بیان قصه گو را یکی از مهم ترین ویژگی های قصه ذکر کرد و با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: ما حق نداریم در قصه هیچ لهجه ای را مسخره کنیم و در کودکان باید به تخیل کودکان اهمیت داد و بی توجهی به تخیل در کودکان آثار زیانباری خواهد داشت. شایان ذکر است، همزمان با برگزاری دوره تربیت مربی جشنواره مادران قصه گوی شهر مشهدکتاب کار مادران قصه گو توسط انتشارات بوی شهر بهشت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد منتشر شد.
شنبه ، ۳بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]