تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813145361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قانونی برای حمایت از شاهدان پرونده‌ها/ آیا این قانونی گره‌گشای پرونده‌ها خواهد بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قانونی برای حمایت از شاهدان پرونده‌ها/ آیا این قانونی گره‌گشای پرونده‌ها خواهد بود؟
بسیاری از شاهدان پرونده‌ها به دلیل ترس، از قرارگرفتن در جایگاه شهود امتناع می کنند حال به نظر می‌رسد آیین نامه حمایت از شهود گامی در جهت افزایش شجاعت در شاهدان باشد.

قانونی برای حمایت از شاهدان پرونده‌ها/ آیا این قانونی گره‌گشای پرونده‌ها خواهد بود؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه بعداز وقوع جرم و دستگیری مجرمان دغدغه‌ای به نام "شاهد"در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها وجود داشت بسیاری از افراد به علت بیم از خطرجانی برای خود و خانواده‌شان از حضور در جایگاه شهود امتناع می کردند که این مورد در پرونده ارازل اوباش و باندهای مواد مخدر به مراتب بیشتر بوده است. حال به نظر می‌رسد ابلاغ تبصره یک ماده 214 آیین دادرسی کیفری بتواند کمکی در جهت حفظ امنیت و جان شهود در طی مراحل رسیدگی به پرونده و بعد از آن باشد.



**10سال زمان برای بررسی یک آیین نامه


10 سال زمان صرف شد تا مجلس آیین دادرسی کیفری را مصوب و سال 92 رئیس قوه قضائیه آن را ابلاغ کند.
بعداز ابلاغ آیین نامه که جزء قوانین پیشرفته کشور به شمار می‌آید 6ماه فرصت داده شد تا آیین نامه‌های مرتبط با این قانون مصوب شود و نهایتاً در تیرماه سال 94 از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد اما به دلیل برخی نقایص در آیین نامه ها ابلاغ نهایی آن تا 28 دی ماه به طول انجامید.


**حمایت های غذایی ماده 214 آیین دادرسی از شهود


در ماده 214 آیین دادرسی حمایت از شهود آمده است؛ قانون ملزم است از شهود در برابر خطرات جانی،حیثیتی،ضررمالی و خانوادگی در برابر متهمان حمایت کند و تا حد امکان از مواجهه حضوری بین شاهد با طرفین دعوا در صورت وجود بیم خطر خودداری کند.


همچنین در ماده‌ای دیگر از این قانون آمده است؛ مقام قضایی ملزم است تا حد امکان از افشای اطلاعات شاهد اعم از هویت، مشخصات خانوادگی، محل سکونت واشتغال شاهد خودداری کند و در مواردی مقام قضایی می‌تواند برای استماع شهادت شاهد از وسایل ارتباط از راه دور برای تشخیص صحت اظهارات آن‌ها استفاده کند.


**آموزش دفاع شخصی به شهود برای حفاظت در برابر متهمان


به منظور حفاظت از شاهدان پرونده و برای پیشگیری از بروز خطرات جانی،مالی و حیثیتی علیه مطلع و یا خانواده وی دستگاه قضایی درماده 2 آیین نامه 241 دادرسی کیفری تدابیری اتخاذ کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قرار دادن گشت‌های منظم پلیس به صورت آشکار و یا پنهان از محل سکونت،کار و مسیر تردد شهود و خانواده آن‌ها است. از دیگر موارد حفاظتی از شاهدان پرونده‌ها قرار دادن دوربین‌ های مدار بسته در محل‌های تردد، در اختیار قرار دادن تجهیزات تماسی سریع با مراجع قضایی، استفاده از اسپری‌ها دفاع شخصی، تغییر شغل کارمندان دولت باشد. 
آموزش دفاع شخصی یکی دیگر از موارد حفاظتی دستگاه قضایی از شهود است که به وسیله دستگاه قضایی انجام می‌شود.


**ایجاد واحد حمایت از امنیت شهود


در ماده 2آیین نامه قانون گذار هر حوزه قضایی را موظف کرده است که در صورت نیاز و به تشخیص رئیس کل دادگستری استان در واحد حمایت از امنیت شهود، دفتری به نام "دفتر تامین امنیت شهود و مطلعان" تاسیس کند که این واحد زیر نظر رئیس حوزه‌های قضایی برای ایجاد امور مقرر در آیین نامه ایجاد می‌شود.


حامد رحمانیان حقوقدان در رابطه با تاسیس دفتر تامین امنیت شهود، می‌گوید: این واحد حمایتی موظف شده است تدابیر لازم را با همکاری مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و ضابطان دادگستری به عمل آورد که نتیجه این حمایت پیشگیری از بروز خطر جانی، مالی و حیثیتی برای شاهد و خانواده وی است.


**نتایج مثبت قانون حمایت از شهود


قانون حمایت از شهود که یکی از پیشرفته‌ترین قوانین کشور به شمار می‌آید می‌تواند گام موثری در جهت حمایت از شهود و خانواده آن‌ها باشد و شاهد گره گشای پرونده‌هایی باشد که مدت‌ها به دلیل اینکه شاهدان حاضر به حضور در جایگاه شهادت نبوده‌اند، باشد.





۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن