تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816725510
قوم نفرین شدهای که آدامس میجویدند!
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قوم نفرین شدهای که آدامس میجویدند!
در قرآن، هر جا سخن از شخصیت یا قومیتی رفته است، پای یک نکته اخلاقی در میان است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر قرآن از گذشتگان، سرگذشتی می آورد، برای تنبّه است و درس آموزی و نه تفنّن و بازی. با این نگاه اگر بروید سراغ قرآن، آن وقت دیگر در گیر و دار زندگی، گیر نمی کنید و در مشق های روزگار، بدون سرمشق نخواهید ماند
قوم لوط
بزرگی می گفت: عالم، کتاب تکوین خداست و قرآن کتاب تدوین او. خِرد خُرد من از این جمله این را می فهمد که قرآن، آئینه تمام نمای حقایق هستی است. هر چه در عالم خلقت، رنگ وجود به خود بگیرد می شود "شیء". و قرآن، "تبیانا لکل شیء" است. این حرف البته نباید تو را به سوی این انگاره باطل بکشاند که تصور کنی قرآن یک کتاب صرفا علمی است! نه که نیست، هست اما آنقدر که اخلاقیات در قرآن موضوعیت دارند علوم ندارند.
درست است که قرآن از جنبه علمی، هم برای عرب بادیه نشین دیروز حرف داشته است برای گفتن و هم برای بشر امروز هزاره سوم. اما فروزان ترین بعد اعجازآمیز قرآن، آموزه های اخلاقی این کتاب وحیانی است که به تعبیر علامه طباطبایی،[1] این سبک اخلاقی، در هیچ آئینی مسبوق به سابقه نبوده و نیست. با این همه، اما قرآن امروز نیز چون قرآن دیروز، همچنان غریب است و مهجور.
مهجوریت قرآن در بلاد کفر، البته عجیب نیست؛ شگفتی اینجاست که قرآن در ام القرای جهان اسلام نیز، آنگونه که باید در متن زندگی ها ساری و جاری نیست. مسلمانیم و در کسوت اسلام اما سلوکمان بر مسلک قرآن نیست. این نقشه تمام گنج های بزرگ دنیا است که حالا در پستوی خانه ها و روی طاقچه روزمرگی و عادت، به دست فراموشی اش سپرده ایم.
بگذارید یک متر و مقیاس به دستتان بدهم. هر جا در قرآن، سخن از شخصیت یا قومیتی رفته است، بدانید پای یک نکته اخلاقی در میان است. اگر از گذشتگان، سرگذشتی می آورد، صرفا برای تنبّه است و درس آموزی و نه تفنّن و بازی. با این نگاه اگر بروید سراغ قرآن، آن وقت دیگر در گیر و دار زندگی، گیر نمی کنید و در مشق های روزگار، بدون سرمشق نخواهید بود.
گفتیم در قرآن اگر از عاد و ثمود و لوط و تُبَّع، نقل حکایت می کند برای تذکار یک نکته اخلاقی است مثلا قوم عاد را کبر و استکبارشان به زمین زد که « فَأَمَّا عادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَق »[2]. و قوم شعیب(اصحاب أیکه)، را کم فروشی. اما تعبیری که قرآن برای قوم لوط می آورد، وصف "فاحشه" است.
اصل این کلمه از ماده ف ح ش یه معنای ظهور یا زیادی است هر دو. وقتی می گویند: فلان با بهمان اختلاف فاحش دارد. (از این حسن تا آن حسن، صد گز رسن) منظور این است که اختلاف بین این دو، بسیار زیاد است؛ آنقدر که اظهر من الشمس است و بی نیاز از بیان. روی همین حساب، به سخن زشتی که با سایر سخنان عادی، زیاد فاصله دارد می گویند: فحش. در قرآن هم از عملی که دایره قبحش فراگیر است و در سرشت و سرنوشت جامعه، موج و اثر منفی ایجاد می کند، تعبیر به «فحشاء» می شود.
جالب است بدانید قوم لوط، مردمی بودند که در غایت رفاه و برخورداری زندگی می کردند. با این حال، به رذیله اخلاقی بخل و خست مبتلا بودند. آنها در چند شهر ساحلی که قرآن از آن تعبیر به "مؤتفکات" می کند سکنی داشتند. شهرهاىی در نواحی فلسطین شمالی و شام، به اسم سدوم ، عامورا، دوما و صبواءیم که سدوم بزرگ تر از همه بود و لوط هم در آن شهر زندگى مى کرد.
آنها در برخی گناهان پیشکسوت بودند و جلودار. قرآن می فرماید: وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَکُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمین [3] اینها گذشته از عمل شنیع همجنس بازی که متاسفانه غرب متمدن امروز نیز بدین بلیه خانمانسوز گرفتار است، تفریحاتی دیگری هم داشتند که با اغراضی خاص، در محافل اجتماعی و معابر عمومی انجام می دادند.
قرآن در این باره می فرماید: أَإِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبیلَ وَ تَأْتُونَ فی نادیکُمُ الْمُنْکَر...[4]
«نادی» یعنی مجلس عمومی و به اصطلاح امروز یعنی همان پارتی های شبانه و میهمانی های گناه آلود. اگر الف و لامی که بر سر کلمه "المنکر" آمده است را " عهد" بگیریم، معنا این می شود که آنها، عمل شنیع لواط را در انظار عموم مرتکب می شدند. اما اگر الف و لام را " جنس" بگیریم، یعنی همه منکراتی که تا آن روز بلد بودند را در جلوی چشم اغیار مرتکب می شدند. از لواط که بدعت ابتکاری خودشان بود، گرفته تا تفریحاتی همچون سنگ ریزه پراندن، سوت زدن، تیله بازی، یقه باز گذاشتن، سقز(آدامس) جویدن و الخ.
طبرسی، در مجمع البیان می گوید: « مراد این است که مجالس آنان از افعال ناشایسته و قبیح پر بود، از بدگوئیها، پستیها، کتک کاریها با دست و دستار، قماربازیها، سنگ پرانى بطرف عابرین، سازندگى و نوازندگیها، کشف عورت و انجام کارهاى زشت- و خلاصه آنچه افعال ناشایسته و منافى با مقام انسانیت بود در انجمنهاى خویش انجام میدادند-»[5]
در تایید سخن مرحوم طبرسی، از پیشوایان پاک، روایات عدیده رسیده است که از باب نمونه، به نقل یک روایت، کفایت می شود.
مرحوم حر عاملی در وسایل الشیعه، (ره ) از امیرمؤ منان(علیه السلام) روایت کرده که شش عمل میان این امت، از اخلاق قوم لوط است: مهره بازى (تیله بازى)، تلنگر زدن، جویدن سقز (آدامس)، سوت زدن، دامن بر زمین کشیدن، و باز گذاشتن دگمه هاى قبا و پیراهن. [6]
این حدیث، شاید دلیلی باشد بر اینکه الف و لام "المنکر"، عهد ذکری نیست بلکه جنس است. با این پیش فرض، باید گفت حضرت در مقام بیان نیستند بلکه تنها پاره ای از مصادیق را از باب نمونه، ذکر کرده اند.
هرچند گناه عظیم اکتفاء مردان به مردان و زنان به زنان، علت العلل نابودی این قوم عنود و هوسباز بود اما تعبیر «المنکر» نشان می دهد که آنها در منظر و مرآی عمومی، عادات سخیف دیگری هم داشتند که ای بسا، در گرایش شان به آن عمل شنیع بی تاثیر نبوده است. عاداتی که بعضا قلم حیا می کند از بیانش. مع الاسف پاره ای از این عادات ناپسند، امروزه روز، کم و بیش، به صورت یک خرده فرهنگ ناهنجار در جامعه قابل مشاهده است همچون؛ سوت زدن، یقه باز گذاشتن و آدامس جویدن.
پیش از بعثت حضرت خاتم، عادت نکوهیده سوت زدن، رسم مشرکان عصر جاهلی بود که در کنار خانه خدا، سوت می کشیدند و کف می زدند: « وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ....»؛[7]
در روایتی، راوی از صادق آل محمد(علیهم السلام) می پرسد: قوم لوط از کجا با خبر شدند که گروهی از مردم نزد لوط آمدند؟ و حضرت می فرمایند توسط همسر لوط که از منزل بیرون آمد و سوتی زد، وقتی صدای سوت را شنیدند وارد شدند؛ از این رو سوت زدن مکروه شده است.[8].
درباره آدامس جویدن اما مساله اندکی متفاوت است. جویدن سقز (آدامس) به تنهایی ایرادی نداشته و حتی روایاتی را می توان یافت که پیشوایان دینی نیز برای استحکام لثه به این کار مبادرت می کردند. دانش دنیای امروز هم در کنار اندکی عوارض، ده ها فایده پزشکی برای آن اثبات کرده است. جویدن آدامس به طور مطلق مورد نهی شارع مقدس نیست بلکه این کار، اخلاقا زمانی مورد مذمت است که در حضور جمع باشد و یا مانند افراد هوس باز برای تحریک شهوت، صورت پذیرد.
حال بیایید با این اِشل قیاس کنید بقیه موارد را رو بگذارید روی جامعه، تا ببینید فاصله سبک زیست مسلمانی ما با آنچه قرآن می گوید، از کجاست تا به کجا؟
منبع:تبیان
۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]
صفحات پیشنهادی
قوم نفرین شده ای که آدامس می جویدند!
هر جا در قرآن سخن از شخصیت یا قومیتی رفته است بدانید پای یک نکته اخلاقی در میان است در قرآن هر جا سخن از شخصیت یا قومیتی رفته است پای یک نکته اخلاقی در میان است اگر از گذشتگان سرگذشتی می آورد برای تنبّه است و درس آموزی و نه تفنّن و بازی با این نگاه اگر بروید سراغ قرآن آنعکس یادگاری بهنوش طباطبایی با عباس کیارستمی پشت صحنه نمایش «آدامس خوانی»
عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با عباس کیارستمی پشت صحنه نمایش آدامس خوانی فرهنگ > تئاتر - بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تئاتر در صفحه شخصی خود خبر از بازدید عباس کیارستمی از نمایش آدامسخوانی داد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او کههمگرایی قومیت های دارای دین واحد، از مسیر تعامل فرهنگی صورت می گیرد
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه گفت وگوی فرهنگی بیش از گفت و گوهای سیاسی توان برقراری فرهنگ اجتماعی همزیستی بین ایران وعرب را دارد گفت گفت وگوهای محدود منقطع و غیر مستمر قادر به ایجاد همزیستی و تامین مصالح مرتبط به سرنوشت مشترک ایران و کشورهای عربی نیست به گزاراستاندار اصفهان: مدیران اختلافنظرهای سیاسی و قومی را کنار گذاشته و یکدست عمل کنند
استاندار اصفهان مدیران اختلافنظرهای سیاسی و قومی را کنار گذاشته و یکدست عمل کننداستاندار اصفهان مدیران و دستگاههای اجرایی درخواست کرد له یا علیه کاندیداها صحبت نکنند همه باید در جهت تشویق و ترغیب مردم قدم بردارند و هرگونه اختلافنظر سیاسی قومی کاری را کنار بگذارند و همه یکدستمدیران اختلافنظرهای سیاسی و قومی را کنار گذاشته و یکدست عمل کنند
مدیران اختلافنظرهای سیاسی و قومی را کنار گذاشته و یکدست عمل کنند استانها > اصفهان - به گزارش فارس استاندار اصفهان از مدیران و دستگاههای اجرایی درخواست کرد له یا علیه کاندیداها صحبت نکنند همه در جهت تشویق و ترغیب مردم قدم بردارند هرگونه اختلافنظر سیاسی و قومی کنگاه ایران به عراق یک نگاه فرا قومی و فرا مذهبی است
یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۰ فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق که برای انجام یک دیدار رسمی به کشورمان سفر کرده است صبح امروز با حضور در محل وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مسائل دوجانبه منطقهای و بیناافزایش برنامههای قومیتی علیه ایران در شبکههای سعودی همسایه؛ برنامه ضدایرانیِ امشبِ شبکه دولتی عربستان
افزایش برنامههای قومیتی علیه ایران در شبکههای سعودیهمسایه برنامه ضدایرانیِ امشبِ شبکه دولتی عربستانشبکه الاخباریه عربستان در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود امشب برنامهای پخش میکند که از گروههایی که به دنبال تجزیه ایران هستند حمایت میکند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاریتصویر/ مرد گریم شدهای که حسن روحانی را متعجب کرد
تصویر مرد گریم شدهای که حسن روحانی را متعجب کردتاریخ انتشار شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۵۷ میگویند آقای روحانی بعد از دیدنِ همین عکس با تعجب پرسیده من این عکس را کجا گرفتهام “ و وقتی گفتهاند این یک چهرهٔ گریم شده است با اشتیاق گفته من باید این گراستاندار اصفهان: مدیران اختلاف نظرهای سیاسی و قومی را کنار گذاشته و یکدست عمل کنند
جهت درج و وارسال اخبار واطلاع رسانی در پایگاه خبری به بالای سایت مراجعه فرمائید به گزارش نیوز فلاورجان استاندار اصفهان مدیران اختلاف نظرهای سیاسی و قومی را کنار گذاشته و یکدست عمل کنند استاندار اصفهان مدیران و دستگاه های اجرایی درخواست کرد له یا علیه کاندیداها صحبت نکنند همه باقطر از تکموقعیتهایش استفاده کرد ترابی: با باخت مقابل قطر همه چیز به پایان نرسیده است/ همقسم شدهایم چین را
قطر از تکموقعیتهایش استفاده کردترابی با باخت مقابل قطر همه چیز به پایان نرسیده است همقسم شدهایم چین را شکست دهیمبازیکن تیم ملی فوتبال امید گفت به هرحال باخت هم جزیی از فوتبال است و با این نتیجه همه چیز به پایان نرسیده و قطعا در بازی با چین این باخت را جبران خواهیم کرد به-
گوناگون
پربازدیدترینها