تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821213195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زيان چندصد ميليون دلاري كه دامن بازنشستگان را گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زيان چندصد ميليون دلاري كه دامن بازنشستگان را گرفت
كاركنان و بازنشستگان صنعت نفت به صندوق بازنشستگي نفت دل بسته‌اند و بي‌خبر از همه جا زياني صدها ميليون دلاري به آنها تحميل شده است.
به گزارش فارس، اخيراً رئيس سازمان بازرسي كل كشور صحبت از كشف يك پرونده فساد نفتي كرده كه يكي از متهمان اين پرونده از كشور خارج و به كانادا گريخته است. بررسي اين پرونده نشان مي‌دهد شركتي كه در آن فساد نفتي رخ داده يكي از هلدينگ‌هاي زيرمجموعه صندوق بازنشستگي نفت است. اين گزارش حاكي است ماهيت و عملكرد صندوق‌هاي بازنشستگي، پس‌انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت، بر طبق اساسنامه، مصوبات و مقررات سازماني به شرح ذيل است:
1- اعضاي صندوق‌هاي بازنشستگي، پس‌انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت را كارمندان صنعت نفت تشكيل مي‌دهند، بنابراين دارايي‌هاي آن اعم از منقول و غيرمنقول متعلق به اعضاست.
2- طبق قانون اساسنامه شركت ملي نفت ايران، هيئت امنا(همان هيئت مديره شركت ملي نفت ايران) اداره امور صندوق‌ها از جمله نگهداري، به كار انداختن و بهره‌برداري از دارايي‌هاي آن را برعهده دارد و طبق قانون - و در حكم امين - ملزم به رعايت صرفه و صلاح منافع اعضاي صندوق‌هاست.
3- با تفويض اختيارات نسبي از سوي هيئت امنا به هيئت‌رئيسه صندوق‌ها از تاريخ 1377/10/29، هيئت رئيسه صندوق‌ها در اداره امور آن از آزادي عمل گسترده و استقلال نسبي برخوردار است.
بنابراين با بررسي اين سه بند به نوعي ديگر مي‌توان گفت اولاً سرمايه صندوق‌ها متعلق به كاركنان و بازنشستگان صنعت نفت كشور است كه ريسك و مخاطرات مالي به آنها باز مي‌گردد و زيان وارده از سرمايه آنها كم مي‌شود. ثانياً اعضاي صندوق‌ها، به‌رغم تأمين سرمايه و مالكيت آن، در انتخاب و تعيين هيئت امنا و هيئت رئيسه صندوق‌ها هيچ نقشي ندارند و طبعاً قادر به بازخواست آنها نيستند. ثالثاً هيئت امنا و هيئت رئيسه انتصابي بدون كمترين نگراني و آزادانه، وارد فعاليت‌هايي مي‌شوند كه هيچ تخصص و تجربه‌اي در آن ندارند، حتي اگر خسارات گسترده‌اي به سرمايه اعضا وارد كنند.
به اين ترتيب، صندوق‌هاي بازنشستگي، پس‌انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت ايران، ماهيتي دوگانه و اصطلاحاً شترمرغي به خود گرفته كه نه دولتي است و نه خصوصي، اما مديران آن براساس منافع شخصي و نه سازماني هرگاه كه لازم ببينند ژست دولتي به خود مي‌گيرند و هرگاه كه لازم باشد ژست خصوصي. تأسف‌بارتر اينكه همين ماهيت غيرشفاف، گاه منجر به وارد آمدن خسارت‌هاي جبران‌ناپذير و به شدت مشكوك به سرمايه اعضاي صندوق‌ها شده است.
عملكرد برخي از مديران و كاركنان صندوق كه به اتكای سرمايه ديگران و با خيالي آسوده، وارد تجارت نفت‌خام، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و حتي كشتي­‌داري و كشتيراني شده‌اند، نشان مي‌دهد به غير از زيان و انبوهي از پرونده‌هاي قضايي و حقوقي حاصلي نداشته است. اطلاعات فارس نشان مي‌دهد صندوق‌هاي بازنشستگي نفت با به گرو گذاشتن سرمايه اعضاي بي‌خبر از همه جا، نفت‌خام و فرآورده‌هاي نفتي را خريداري و در اختيار افرادي با شركت‌هايي كاغذي(ثبت شده در خارج از كشور و به لحاظ حقوقي غيرايراني) قرار داده و به دنبالش زياني چندصد ميليوني را عايد كاركنان و بازنشستگان صنعت نفت كرده است، به طوري كه زيان ادعايي در نهايت بايد از سرمايه كاركنان و بازنشستگان صنعت نفت پرداخت شود و در يك قلم فروش فرآورده نفتي(طي دو قرارداد) در سال 93 به رقم باور نكردني 200 ميليون دلار مي‌رسد.


منبع : فارس



تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن