تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820384331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«آیالو» دور از چشم محیط زیست سد شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


«آیالو» دور از چشم محیط زیست سد شد استان‌ها > زنجان - روزنامه همشهری زنجان نوشت :«روز ملی هوای پاک» انگیزه‌ای شد تا سرپرست اداره حفاظت محیط زیست استان با خبرنگاران به گفت‌وگو بپردازد و از وضعیت حوزه‌های مختلف محیط زیستی سخن بگوید.

سرپرست اداره کل محیط ‌زیست استان در مورد سد آیالو که در بالا دست منطقه حفاظت شده قرار دارد، گفت: تمرکز کارکنان محیط زیست همواره به منطقه محافظت شده است و ما متوجه ساخت این سد نشدیم. در مورد ساخت این سد از اداره محیط زیست مجوزی گرفته نشده است. «ناصر جعفری» در جمع خبرنگاران با انتقاد از این‌که در ساخت سد آیالو از اداره محیط زیست استان مجوزی گرفته نشده است، ادامه داد: بسیاری از مواقع از ما درخواست می‌شود که نظر موافق یا مخالف خود را در مورد مسائلی مانند وجود سد بیان کنیم. در حالی که اداره محیط زیست روند را به صورت علمی و با بررسی داده‌ها و آنالیزها بررسی می‌کند و در مورد این سد نیز بررسی‌ها ادامه دارد. تعطیلی شرکت سرب و روی
جعفری با اشاره به این‌که در حال حاضر واحد سرب شرکت ملی سرب و روی تعطیل و فقط واحد روی با ملاحظات محیط زیستی فعال است، گفت: تاکنون 80 درصد از خواسته‌های زیست محیطی در این شرکت اجرا شده و تنها قسمتی از این موارد ادامه دارد که در حال پیگیری هستیم تا هر چه زودتر اشکالات موجود رفع شود.
وی با بیان این‌که پیش از این پسماندهای این شرکت سبب ایجاد مشکلات شده بود بیان کرد: تاکنون 3 هکتار از پسماندها جابه‌جا شده است و 80 درصد از پسماندها نیز در بستر ایزوله قرارمی‌گیرد.
سرپرست اداره کل محیط‌ زیست استان به هزینه‌های سنگین جابه جایی شرکت ملی سرب و روی نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شده در این شرکت به صورت صفر تا 100 انجام شود نیازی به جا به جایی شرکت وجود ندارد. وجود 3 شرکت آلاینده
جعفری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که آلاینده‌هایی که در زنجان وجود دارد و انتشار برخی از بوهای نامطبوع ناشی از چیست، اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر شاهد بوی مشمئز‌کننده‌ای در شهر بودیم و این بو ناشی از فعالیت 3 شرکت صنعتی تولید مواد غذایی و تصفیه روغن است که در حال حاضر این 3 شرکت صنعتی در تحت پایش و کنترل محیط زیست استان قرار دارند.
وی ادامه داد: یکی از این شرکت‌ها تجهیزات و فرایند تولید را به روز کرده است. شرکت دیگری در حال به‌روز‌کردن فرآیند است که نهایتا روند به‌روزکردن آن تا پایان سال اتمام می‌یابد، اما در مورد شرکت سوم باید گفت اخطارهای لازم ارسال شده و از نظر قانونی در حال پیگیری هستیم.
سرپرست اداره کل محیط‌ زیست استان با بیان این نکته که بوی ناشی از فعالیت این 3 واحد صنعتی خطرناک نیست، اما استشمام آن برای افراد آزار‌دهنده است، ادامه داد: تنها مواقعی که باد به سمت شهر زنجان می‌وزد و هوای صاف و آرامی جریان دارد این بو احساس می‌شود. این مسئول با اشاره به شهرک صنعتی روی واقع در 5 - 6 کیلومتری زنجان که در حال حاضر 60 شرکت روی در آن مکان مشغول کار هستند، گفت: به دلیل فاصله نزدیک این شهرک به شهر زنجان فعالیت آن را با قوانین محیط‌ زیستی کنترل و نظارت می‌کنیم و پس از این نیز برای استقرار شرکت دیگری در این شهرک مجوز صادر نخواهد شد. کمبود نیرو
سرپرست اداره کل محیط‌ زیست از کمبود بودجه و نیروی انسانی در این اداره گلایه کرد و گفت: اگر قرار باشد تنها 10 درصد از اراضی را مورد مدیریت قرار دهیم نیاز به 11 هزار محیط‌‌بان داریم، در حالی که کل محیط‌بانان کشور 2700نفر هستند. در زنجان نیز تنها 47 محیط‌بان وجود دارد.
وی بیان کرد: بسیاری می‌گویند که چرا اداره محیط زیست از انجمن‌های مردمی کمک نمی‌گیرند. در این مورد باید گفت که همواره داوطلبانی برای کمک به ما وجود دارد اما قادر به استفاده از این افراد نیستیم، چرا که افراد باید دانش علمی کافی را در مورد تصمیم‌‌گیری‌ها و واحدهای آلاینده داشته باشند.
سرپرست اداره کل محیط‌ زیست ادامه داد: در مورد برخی از مسائل از جمله آموزش دانش‌آموزان در مدارس یا آموزش دانشجویان در دانشگاه‌ها می‌توانیم از داوطلبان استفاده کنیم و این کار را با عقد تفاهمنامه‌ای به داوطلبان واگذار کنیم، چرا که چنین فعالیت‌هایی مستلزم داشتن اطلاعات علمی تخصصی نیست. جعفری با اشاره به این‌که عمده فاضلاب‌هایی که در شهر زنجان به سوی رودخانه جاری است مربوط به فاضلاب‌های خانگی است، افزود: نمونه‌برداری‌های که از 15 ایستگاه انجام شده نشان‌دهنده این است که این آب‌ها خطری ندارند و قابل قبول هستند.
وی از وجود 2 ایستگاه سنجش هوایی در زنجان و یک ایستگاه در ابهر خبر داد و گفت: یکی از این ایستگاه در دروازه ارگ و دیگری در انصاریه جا نمایی شده است. 8 روز هوای ناسالم
سرپرست اداره کل محیط‌ زیست اعلام کرد: طی 10 ماه گذشته 8 روز هوای ناسالم در استان زنجان گزارش شده است که 7 روز آن برای افراد حساس و یک روز آن برای عموم افراد شهر خطرناک بود. همه این روزها در فصل بهار و به علت نفوذ ریزگردهای خارج از استان اتفاق افتاده است.
جعفری افزود: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی همیشه داشتن روز، هوا و خاک پاک را بر اساس تکالیف و وظایف قانونی دنبال می‌کند اما یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص موفق عمل کند و این موضوع همکاری و مشارکت آحاد جامعه را می‌طلبد.
وی افزود: اصل 50 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی تلقی می‌کند به خصوص که امسال سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تکلیف را برای تمام قوای کشور مشخص کرد.
سرپرست اداره کل محیط‌زیست در سوالی مبنی بر این‌که چرا به شرکتی که قصد تصفیه پسماندها را در 70 کیلومتری زنجان دارد از سوی اداره محیط زیست مجوز داده نمی‌شود، اظهار کرد: در مکان‌یابی واحدهای صنعتی مولفه‌های مختلفی مدنظر است که صرفا محدود به فاصله تا مکان جمعیتی نیست، بلکه مولفه‌های دیگری مانند نوع خاک، شیب زمین و همچنین جهت وزش باد اهمیت دارد و در مورد استقرار این واحد صنعتی مطالعات ادامه دارد.  

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان - سازمان محیط زیست - سد آبی - محیط زیست -




چهارشنبه 30 دی 1394 - 14:27:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن