محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827443270
برخوردهای بازدارنده سینما را منزوی میکند/ بیتوجهی به هنر در قم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بازیگر فیلم محمد رسول الله(ص) در گفتگو با مهر:
برخوردهای بازدارنده سینما را منزوی میکند/ بیتوجهی به هنر در قم
شناسهٔ خبر: 3028649 - سهشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
استانها > قم
قم - بازیگر پیشکسوت سینما با تأکید بر حفظ شئونات اخلاقی و اسلامی جامعه گفت: باید در حوزه سینمایی نگاه مثبت و انعطاف پذیر داشت تا عرصه برای هنرمندان باز شود و سینما منزوی نشود. خبرگزاری مهر - گروه استانها: کم پیش میآید که با یک ذهنیت قبلی و برای تهیه گزارشی از پیش تعیین شده برویم اما با یک موضوع خاص و اتفاقی مواجه شویم. سید جواد جلالی نژاد را به صورت اتفاقی در نمایشگاه منوباز (نمایشگاه تخصصی صنعت رستوران، غذا و شیرینی استان قم) دیدم. آن جایی که پیتزا و بسیاری از غذاهای ساندویچی را به عنوان غذای سالم به خورد مردم میدادند. واقعاً هم سوژه دندان گیری هم در این نمایشگاه که بیشتر به کشکول صنوف مختلف شبیه بود، وجود نداشت..... به هرحال هر بازیگری که در فیلم محمد رسول الله(ص) نقش داشته هرچند کوتاه و کم رنگ، پررنگ دیده میشود. چون تجربیاتی کسب کرده که در هر فیلمی به دست نمیآید. جلالی در غرفه هیئت مدیره انجمن صنفی مجتمعهای گردشگری نشسته بود. وقتی از علت حضورش در چنین فضایی پرسیدم، گفت شغلش در حوزه گردشگری است و دلش هم با سینما. البته ترجیح دادم حرف دلش را بشنوم و از حال و هوای ناکوک هنر هفتم حرف بزنیم. اتفاقاً گپ ما هم جدی و چند وجهی شد و چاشنی چالشی هم داشت. گفت و شنودی که ماحصل آن در زیر میآید: *طبق معمول این نوع مصاحبهها در مورد سابقه سینمایی خود بگوئید؟ من از همان دوران کودکی به کارهای نمایشی و بازیگری علاقه داشتم و حتی این نوع علاقه را توانستم با ۱۷ و ۱۸ سال سن در دوران دفاع مقدس برای رزمندگان به نمایش بگذارم. به طور حرفهای هم از سال ۷۵ دورههای بازیگری را زیر استادانی مانند خسرو بامداد و کاظم نظری گذراندم و از همان سالها هم میان برنامههای تلویزیونی در قم داشتم. تا الان هم در کارهای سینمایی و تئاتری و تلویزیونی زیادی نقشهای بزرگ و کوچک داشتم. از جمله در سریال «همه خانواده من» داریوش فرهنگ، تله فیلم «سید الشهدا» آقای سیادت، «دوران عاشقی» آقای رئیسیان و چند تله فیلم و فیلم کوتاه دیگر... آخرین فیلم من هم حضور در فیلم «ربوده شده» آقای بیژن میرباقری است. *با این تفاسیر شما از بازیگران قدیمی سینما هستید اما چرا به اندازه تاریخچه فعالیتتان مشهور نیستید؟ بله حرف شما را قبول دارم. چرا که از سال ۷۷ تا ۸۵ یک دوره فترت برایم رخ داد و من وارد صنعت گردشگری شدم؛ اما دلم تاب نیاورد و دوباره برگشتم به سمت علاقهام. هرچند هنوز شغل اصلی من بازیگری نیست. اصلاً بازیگری برایم شغل نیست و هیچگاه برای امرار معاش بازیگری نکردم و نخواهم کرد.
*لطفا کمی درباره نقشتان در فیلم محمد رسول الله توضیح دهید؟ در فیلم محمد رسول الله نقش کارگزار ابولهب و برده فروش را بازی کردم. در این فیلم نقش اصلی و فرعی چندان مهم نبود. چون آقای مجیدی و گروه کارگردانی وسواس و حساسیت خاصی برشکل گرفتن و درست از آب در آمدن فیلم داشتند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این بود که در این فیلم تمام عوامل و بازیگران قبل از شروع فیلمبرداری اصلی مدتی در لوکیشن مکه مشغول تمرین و بخصوص بازیگران زندگی در محیطی کاملاً متفاوت را تجربه کردند. هنرمندان قمی به این نتیجه رسیدهاند که شهرشان جای رشد و تعالی ندارد و برای ماندن و دیده شدن باید راهی تهران شوند آقای مجیدی میخواست بازیگران فیلم کاملاً در این نقشها باور پذیر باشند به همین دلیل هر روزه تمام بازیگران با لباسهای صحنه در شهر مکه زندگی میکردند و به کارهای مختلف مثل آهنگری، کسب وکار در بازار، چوپانی، ساربانی و... با این روش که در سینمای ایران سابقهای نداشته بازیگران موقع ایفای نقش حرکات و نوع رفتار و ری اکشن آنها از زندگی امروزی فاصله میگرفت و باور پذیری نقش نزدیکتر میشد. با اینکه قم نه امکانات سینمایی خاصی دارد و نه اصلاً کاراکتری دارد که بتواند آبشخور مسائل سینمایی و نمایشی باشد؛ اما میبینیم هنرمندان خوبی در عرصههای مختلف سینمایی و نمایشی دارد و آثار فاخری هم در این زمینه تولید کرده است. آیا نظر را قبول دارید؟ بله حرف شما کاملاً درست است. نه تنها در قم استعدادها و آثار خوبی داریم. بلکه مدیران هنری شاخصی هم در سطح کشور مطرح هستند و فعالیت میکنند. مگر میشود در عرصه ملی از نقش مهم آقای حسین پارسایی در کسوت مدیریت نمایشهای خانگی و مستند و کوتاه بگذرذ. ضمن اینکه در عرصه مدیریت موسیقی کشور آقای خبری را داریم که اصلیتی قمی دارد. *با این تفاسیر چرا هنرمندان قمی اغلب به تهران مهاجرت میکنند و خبری از حمایت مدیران قمی زاده کشوری شده از هنر و هنرمندان قم نیست؟ واقعیت این است که هنرمندان قمی به این نتیجه رسیدهاند که شهرشان جای رشد و تعالی ندارد و برای ماندن و دیده شدن باید راهی تهران شوند. در قم به مباحث هنری توجه نمیشود. اغلب مسئولان استان هم دیدگاه مثبت و پیش رونده و اولویت داری به هنر ندارند. محدودیتها و بعضاً برخی تنگ نظریها هم مزید بر علت شده است. به طور مثال تا چند سال پیش خانمهای بازیگر اجازه حضور در سن نمایش نداشتند و محدودیتهایی بود. هرچند الان بهتر شده اما هنوز هم محدودیتهایی هست. اصلاً در قم کاری که موضوعیت مذهبی نداشته باشد، جایی ندارد و اگر گوشه چشمی هم به هنرهای نمایشی میشود تنها به متن و فیلم نامههای مذهبی است. بسیاری از هنرمندان قمی از روی ناچاری اقدام به مهاجرت میکنند. با این اوضاع مسئولان کشوری هم دلیلی برای حمایت همه جانبه نمیبینند.
*با توضیحی که شما درباره سوابق کاریتان دادید جنابعالی جزو بازیگران متعهد و مذهبی هستید. حالا از نظر یک بازیگر متعهد که رزمنده دفاع مقدس هم بوده. آیا سینمای ایران دچار ابتذال و انحطاط اخلاقی و فرهنگی است؟ به نظرم نباید اینقدر به این مباحث دامن بزنیم. در هر صنفی خوب و بد باهم است و هیچ چیز هم مطلقاً سیاه و سفید نیست. باید به یک نکته خیلی مهم توجه کنیم. من منکر برخی از حواشی و مشکلات اخلاقی در سینما نیستم؛ اما پیشنهاد میکنم به این قضیه دوساحتی نگاه کنیم؛ یعنی سینما یک پشت صحنه دارد و یک متن صحنه. مطمئن باشید اگر مشکلی هم وجود در پشت صحنه است. ساحت سینمای ایران در مقایسه با سینمای جهان عاری از هرگونه رفتارهای مبتذل و زننده است موضوع اصلی این است که ساحت سینمای ایران در مقایسه با سینمای جهان عاری از هرگونه رفتارهای مبتذل و زننده است. البته دوست دارم یک موضوع دیگر را مطرح کنم. معتقدم هر قدر که عرصه را بر هنر و هنرمندان تنگ کنیم، نتایج بدتری گریبان ما را میگیرد. نباید با فضای پلیسی و فشار و رفتارهای تحقیرآمیز سینماگران را محدود و مأیوس کنیم. بالاخره ما همه مسلمانیم و دوست داریم شئونات اخلاقی و اسلامی جامعه حفظ شود؛ اما اگر به جذابیت و تنوع پذیری سینما توجه نکنیم، نتایج ناخوشایندتری دارد. کاری نکنیم که تعداد سینما روهای ما کم شود و جیب سینماگران خالی بماند و از طرفی جیب عدهای دلال پر شود. کاری نکنیم که خوراک هنری ما را عده ای مغرض غربی و غرب زده تأمین کنند. سینما انعطاف میخواهد. خیلی دوست دارم نگاه همه ما به سینما بازدارنده و خشک نباشد... خیلی... *البته آقای جلالی همه تقصیرهای نرفتن مردم به سینما را نباید گردن بی توجهی مسئولان و منتقدان سینمای ایران انداخت. نه! اگر مردم به سینما کم میروند و برخی هم اصلاً نمیروند به این دلیل است که در سینما قهرمان سازی نمیشود. ضعف فیلم نامه داریم و بازیها و تکنیکهای تصویری و.... اشکالاتی دارد. ولی معتقدم برخی فیلمها را تنها باید در سینما دید. چرا باید فیلم محمد رسول الله(ص) که چند ده میلیارد تومان هزینه داشته تا به الان تنها ۱۵ میلیارد تومان فروش کند. زحمات بی نظیر و شاهکار آقای مجیدی را تنها باید در سینما دید. واقعاً حق فیلمهای فاخر این نیست که با کپی رایت و به شکل سی دیهای بی کیفیت دیده شوند. *فیلم محمد رسول الله(ص) چه برگی به فرهنگ ایرانی - اسلامی ما اضافه کرده. اصلاً توانسته فرایندی باشد که جریان ایجاد کند؟ عدهای چماق دست گرفتهاند و بر سر سازندگان این فیلم میکوبند که ای داد توی این فقر و فلاکت سینما و بی توجهی ارشاد به دیگر هنرمندان چرا میلیاردها تومان را صرف یک فیلم آن هم از نوع سفارشیاش کردهاید. در حالی اصلاً متوجه نیستند این هزینه مثلاً گزاف صرف خرید یک سری تجهیزات پیشرفته سینمایی برای کشور شده؛ صرف ساخت یک شهرک سینمایی تاریخی - اسلامی شده که عمر مفید آن حداقل ۳۰ سال تخمین زده شده است و به درد هر نوع فیلم مذهبی تاریخی میخورد.
از همه اینها مهمتر کسانی پا به عرصه سینمای ایران گذاشتند که کسی فکر نمیکرد روزی پا به ایران بگذارند؛ اما نه تنها آمدند و در ساخت فیلم کمک کردند. بلکه تمام تجربیات و هنرجهانی خود را در اختیار دستیاران ایرانی خود گذاشتند. همانطور که میدانید گروههای فیلم برداری، موسیقی، تدوین این فیلم از هنرمندان سرشناس جهانی هستند؛ مثلاً ویتوریو استورارو به عنوان فیلم بردار به تنهایی صاحب سه جایزه اسکار است اما آقای مجیدی با زیرکی آقای خضوعی را در کنار ایشان گذاشتند تا از تجربیات این مرد پرآوازه تصویربرداری استفاده کند. در بخشهای دیگر هم همین برنامه برپا بود و درکنار هر یک از گروه خارجی یک گروه داخلی هم همکاری و همراهی میکرد. اگر کسی هنرمند و هنرشناس باشد میداند ارزش این تجربیات برای سینمای ایران خیلی بالاتر از ریال و دلار است.... حالا نباید به حال کسانی علم ولخرجی در فیلم را دست گرفتهاند تأسف خورد. *واقعاً هویت آن عدهای که به عنوان هنرمندان مستقل بیانیه ای بدون اسم و امضاء علیه فیلم و آقای مجیدی صادر کرده بودن مشخص نشد؟ نه! حداقل برای من که روشن نیست. به قول آقای بیژن میرباقری(نویسنده و کارگردان) در سینمای ما خیلیها مدعی مستقل بودن دارند و از هرکدامشان هم سئوال میکنیم آیا در تنظیم و تأیید بیانیه نقش داشتهاید، انکار و اصل بیانیه را تقبیح میکند. *دقیقاً چه تیپ افرادی از آقای مجیدی انتقاد میکنند؟ البته نباید به همه انتقاد و نظرات با یک چشم نگریست و همه آنها را مردود و مغرضانه دانست؛ اما عدهای هستند کاملاً چشم بسته و از روی معرض انتقاد میکنند. خوشبختانه چون این فیلم تاثیرگذار و چشمگیر بوده، مخالفان داخلی و خارجی بسیاری دارد. در خارج از کشور گروههای افراطی و همچنین برخی از علمای دانشگاه الازهر که آنها قبل از دیدن فیلم فتوا داده و به زعم خودشان نسخه فیلم را پیچیدهاند. باید در حوزه سینمایی نگاه مثبت و انعطاف پذیر داشت تا عرصه برای سینماگران و هنرمندان باز شود و راه پیشرفت و تعالی میسر شود برخی از وهابیت عربستان که به نظر من آنها حس ناسیونالیستی نسبت به پیامبر اکرم دارند و تصورشان این ست که پیامبر فقط به آنها تعلق دارد، سرو صدا میکنند. در داخل هم عدهای واقعاً مغرضانه اظهار نظر میکنند و بودجهای را که صرف این فیلم شده است را مورد انتقاد قرار میدهند در صورتی که عمده بودجه این فیلم صرف تجهیزات سینمایی شده که طبیعتاً به بدنه سینمای ایران تزریق میشود و همچنین هزینه ساخت لوکیشنها شده است که آن هم سرمایه سینمای ایران محسوب میشود و تبدیل به شهرک سینمایی جهان اسلام شده است که فیلمهایی از این دست در این شهرک تولید شود. عدهای هم با فیلم رسالت مصطفی عقاد مقایسه میکنند که این مقایسه کاملاً اشتباه و غیر حرفهای است. فیلم رسالت به مقطعی از زندگی پیامبر با قرائت مخصوص خودشان پرداخته و فیلم محمد رسول الله(ص) آقای مجیدی در مقطعی دیگر و با قرائت دیگر ساخته شده است. *پس با این تفاسیر حذف این فیلم از فهرست جایزه اسکار از روی غرض ورزی و سیاست گرایی است؟ شک نکنید. این فیلم از لحاظ ساختار و محتوا کاملاً حرفه ای ساخته شده است. آقای ویتوریو استورارو میگفت برای بررسی ابعاد فیلم برداری این فیلم با برخی از بزرگان و خبرگان تصویربرداری جلسهای داشتم که همگی از خوش ساختی و هنر تصویری آن تمجید کردند. مطمئن باشید اگر جوایز اسکار سیاسی نبود، فیلم تاکسی جعفر پناهی هیچ جایی در آن نداشت! *به نظر شما چرا سینمای ایران در عرصه جریانهای تاثیرگذار جهانی، به معنای کامل و مستمر حرفی برای گفتن ندارد و تنها جرقههایی هستند که گاها به چشم میآیند؟ البته نباید از سیاسی کاری و نگاه تنگ نظرانه کارگزاران سینمای جهان به سینمای ایران چشم پوشی کرد؛ اما واقعیت این است که شرایط سینمای ما با سینمای جهان فرق میکند. ما اصولی داریم که باید به آن احترام بگذاریم؛ مثلاً اگر در یک فیلم ایرانی پسری بخواهد مادرش را بعد از سالها ببیند، بازیگران ایرانی نمیتواند آن چیزی را که در واقعیت اتفاق میافتد را بازی کند. مجبور میشود حس خود را طوری دیگری نشان دهد. در حالی این تیپ رفتارها اصلاً برای خارجیها قابل هضم و قبول نیست و ارتباط حسی با مخاطب برقرار نمیشود و فیلم ایرانی به ناحق دیده نمیشود. با این مثال به این نتیجه میرسیم که بازیگران ایرانی در انعکاس زبان بدن به ببینده معذوریت دارند؛ بنابراین یکی از دلیل عدم ورود به سینمای جهان تفاوت در اصول و اخلاق است. *حرف پایانی؟ نه خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید؛ اما بازهم تأکید میکنم که باید در حوزه سینمایی نگاه مثبت و انعطاف پذیر داشت تا عرصه برای سینماگران و هنرمندان باز شود و راه پیشرفت و تعالی یکی از مهمترین حوزههای فرهنگی کشور میسر شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]
صفحات پیشنهادی
«جم » هنرمندان ايراني را جمع ميكند!
جم هنرمندان ايراني را جمع ميكند ماجراي كوچ بازيگران و هنرمندان سينما و تلويزيون به شبكههاي ماهوارهاي حالا ابعاد تازهاي به خود گرفته است ماجرايي كه معلوم نيست به كجا ختم ميشود نویسنده حامد مظفری ماجراي كوچ بازيگران و هنرمندان سينما و تلويزيون به شبكههجم چطور هنرمندان ایرانی را جذب میکند؟
جم چطور هنرمندان ایرانی را جذب میکند ماجرای کوچ بازیگران و هنرمندان سینما و تلویزیون به شبکههای ماهوارهای حالا ابعاد تازهای به خود گرفته است ماجرایی که معلوم نیست به کجا ختم میشود به گزارش نامه نیوز بحران تازه در سینما و تلویزیون ایران شاید میبایست این پرسش را مسئولانگزارش فارس از فضای سرد نمایشگاه صنایع دستی/ از توجه به صنایعدستی در صادرات غیرنفتی تا بیتوجهی به آثار هنرمن
گزارش فارس از فضای سرد نمایشگاه صنایع دستی از توجه به صنایعدستی در صادرات غیرنفتی تا بیتوجهی به آثار هنرمنداننمایشگاه صنایع دستی در ساری در فضایی به دور از مخاطب برگزار شد و پای درد و دل هنرمندان شرکتکننده در این نمایشگاه نشستیم به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری نمایشاسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه به آن تشویق نیز میکند
تراز حضرت آیت الله خامنهای فرمودند اسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه به آن تشویق نیز میکند و نمونههای تاریخی آن نشاندهنده همین توجه و تشویق است به گزارش تراز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران همایش مفراخوان مدرسه ملی سینمای ایران برای جذب هنرجو
به گزارش خبرگزاری برنا مدرسه ملی سینمای ایران فراخوان پذیرش هنرجو در دوره ی دوساله ی پرورش سینماگر را اعلام کرد این دوره با هدف کشف و پرورش استعدادها و انتقال تجربیات ارزنده ی سینماگران نامی کشور به نسل جوان طراحی شده است بنابر این طرح متقاصیانی که بتوانند مراحل مختلف گزینشدبیر نخستین دوره جشنواره بین المللی فیلم بیکلام تهران: استقبال فیلم سازان کوتاه سراسر جهان غافلگیرمان کرد/ ف
دبیر نخستین دوره جشنواره بین المللی فیلم بیکلام تهران استقبال فیلم سازان کوتاه سراسر جهان غافلگیرمان کرد فیلمسازی بیکلام به ارتقای هنریمان کمک میکندبا پایان مهلت فراخوان بخش بین الملل جشنواره فیلم بیکلام تهران دبیر جشنواره بین المللی فیلم بیکلام تهران گفت تعداد اثار ارآثار هنرمندان تئاتر ارزش جشنواره را مشخص میکند
آثار هنرمندان تئاتر ارزش جشنواره را مشخص میکند نمایش یک قبیله تنهایی جزو آثار آیینی است و این آثار خود هنرمندان است که ارزش جشنواره تئاتر کشور را مشخص میکند امین فرحی کارگردان نمایش یک قبیله تنهایی منتخب سی و چهارمین جشنواره فجر بخش فجر استانی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشبکه ماهوارهای جم چطور هنرمندان ایرانی را جذب میکند؟
شبکه ماهوارهای جم چطور هنرمندان ایرانی را جذب میکند جم تی وی مدتهاست با تبلیغات فراوان مخاطبانش را منتظر نگه داشته تا سریالهای ایرانی شبه ترکیهای و محصولات جدید این شبکه را که قرار است در کنار سریالهای دیگرش هوادار پیدا کرده بودند پای ماهواره بکشاند ماجرای کوچ بازیگران وتجلیل از سینماگران دفاع مقدس در کنگره شهدای هنرمند
دبیر بخش شهدای رسانه کنگره شهدای هنرمند ضمن اشاره به شناسایی دو هزار و 60 شهید در حوزههای شعر و ادبیات موسیقی تجسمی و هنرهای نمایشی از تجلیل از هنرمندان انقلابی و دفاع مقدسی همچون فرجالله سلحشور ابراهیم حاتمیکیا نرگس آبیار محمد داوودی و محمدحسین مهدویان در این رویداد فرهرسیتال پیانو هنرمند ژاپنی در تهران و اصفهان «اتسوکو هیروسه» به ایران سفر میکند
رسیتال پیانو هنرمند ژاپنی در تهران و اصفهاناتسوکو هیروسه به ایران سفر میکنداتسوکو هیروسه پیانیست مطرح ژاپنی به ترتیب طی روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه در سالنهای رودکی تهران و آرمین اصفهان روی صحنه میرود به گزارش خبرنگار موسیقی فارس «اتسوکو هیروسه» در سن 3 سالگی و-
گوناگون
پربازدیدترینها