واضح آرشیو وب فارسی:همدان پیام: فرهنگی این روزها بازار موسیقی و برگزاری کنسرت ها داغ است و فرصتی فراهم آمده که علاقه مندان به موسیقی با هنرمندان مورد علاقه خود از نزدیک دیدار کنند و صدای آنها را بشوند. برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها اتفاق خوشایندی است که امکان استفاده از این فرصت را برای علاقه مندانی که امکان حضور در کلان شهرها را ندارند فراهم می آورد. اما نکته مهم درخصوص برگزای کنسرت ها ورود بخش خصوصی است که می تواند اتفاقی مثبت و یا منفی باشد. سرمایه گذار بخش خصوصی به دلیل توان مالی می تواند به بهبود وضعیت در قسمت های مختلف کمک کند. اما روی دیگر سکه ورود افراد غیرمتخصصی است که گاه حتی الفبای موسیقی را نشناخته و این هنر بزرگ را به بهای سود و تجارت بی ارزش کرده و هدف را که ارائه هنر خوب است، فدای سود شخصی می کنند. دراین خصوص گفت وگویی را با سیاوش دیهیمی رئیس انجمن موسیقی استان انجام دادیم. در حال حاضر چند نفر عضو انجمن موسیقی هستند؟ 5 نفر عضو رسمی شورای موسیقی و حدود 50 نفر مربی رسمی هستند با اینکه تعداد زیادی هنرجو نیز عضوآن هستند. به طور کلی در استان همدان چند آموزشگاه موسیقی فعال وجود دارد؟ در شهر همدان 9 آموزشگاه موسیقی ودر شهرهای ملایر، نهاوند، اسداباد و رزن نیز آموزشگاه های مجوز دار، فعالیت می کنند. در همدان 7 گروه موسیقی سنتی کار می کنند و نسبت فعالیت ثابتی دارند و در ملایر، تویسرکان واسدآباد هم گروه های موسیقی سنتی خوبی وجود دارد. چند نفر از مربیان خانم در این جمع حضور دارند؟ متاسفانه حضور بانوان در زمینه مربیگیری کمرنگ است قبلا تعدادی حضور داشتند اما منتقل شده اند. در حال حاضر فقط در ساز فلوت چند نفر فعالیت دارند. شما به عنوان رئیس انجمن موسیقی همدان وضعیت کلی موسیقی استان در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ خوشبختانه گروه های خوبی داریم و هر ساله دو سه گروه مانند همراز در ملایریا فاخته و فارابی در جشنواره فجر شرکت کرده و می درخشند که البته در بخش سنتی فعال هستند و حتی خارج از کشور نیز حضور دارند. این روزها بازار برگزاری کنسرت ها در همدان داغ است. در حال حاضر چند شرکت برگزار کننده موسیقی در همدان فعالیت می کنند؟ تصور می کنم تنها دو یا سه نفر در این زمینه فعالیت می کنند که البته با آنها بحث هایی هم داریم. چه بحث هایی؟ بحث اداری است. ببینید در زمینه برگزاری موسیقی و کنسرت خود انجمن می تواند وارد شود اما به دلیل تنگناهای مالی بخش خصوصی وارد شده وسرمایه گذاری کرده است. انجمن تقاضا کرده که بتواند در این زمینه وارد شود اما مسئولان استان و دیگران باید انجمن را تقویت کنند تا بتوانیم موسیقی خوب را به همدان بیاوریم. شما به برگزارکنندگان کنسرت انتقاد دارید؟ بله به طور قطع انتقاداتی وجود دارد.درخصوص کیفیت کاری که ارائه می شود، کیفیت آهنگ، شعر و اجرا. درخصوص شعر، موسیقی و آهنگسازی توسط گروهی که اجرا می شود، خواننده و اعضا انتقاد وجود دارد. اما همیشه به دلیل نیاز مردم به موسیقی، با ارفاق نگاه کرده ایم درحالی که بسیاری از گروه ها کیفیت پایین دارند بخصوص در موسیقی پاپ. در موسیقی سنتی این انتقاد وارد نیست؟ در موسیقی سنتی به دلیل اینکه معمولا شعرها خوب است یا بازخوانی تصنیف های قدیمی صورت می گیرد، به دلیل اینکه ذات موسیقی سنتی شعرهای مناسب و خوب است مشکل نیست. شما معتقدید کنسرت های پاپی که برگزار می شود از کیفیت پایینی برخوردار است؟ ببینید ما با برگزاری موسیقی پاپ موافقیم، هر نوع موسیقی در هرجایی مستمع دارد و باید اجرا شود. ما مخالف آن نیستیم. اما باید شاخه هایی باشند که کیفیت مناسب داشته باشند. ضوابط ادبی و رنگین بودن، تنوع در آهنگ و سطح بالای موسیقی، سطح خوانندگی خوب ، سطح اجرای خوب همه دست به دست هم می دهند تا کار هنری خوب عرضه شود. ما بر روی این ها دقت نظر داریم و باید به صورت تخصصی به آن احترام گذاشت. در حال حاضر نسبت به قیمت بالای بلیت در کنسرت ها بحث هایی وجود دارد. به نظر شما قیمت ها معقول است ؟ یکی از مشکلات ما نیز همین است. نباید قیمت همدان را با تهران مقایسه کرد و این کار درستی نیست چون نوع مخاطبین در تهران با شهرستان متفاوت است. ما همه جا فریاد زده ایم که یک عامل عمده در این خصوص خود مردم هستند چرا بلیت 80 هزار تومانی را برای خواننده ای پرداخت می کنند که اگر من در زمینه موسیقی بخواهم به او از صد نمره بدهم 5 هم می دهم! چون از تهران آمده مردم می خرند و در این زمینه مقصر هستند. به نظر شما مردم اگر استقبال نکنند این قیمت ها شکسته می شود؟ ببینید به عقیده من مردم عامل اصلی هستند هر روز افراد جدیدی در موسیقی پاپ وارد می شوند که شاعر، آهنگساز، خواننده و مجری هستند اما برخی غول موسیقی کشور هستند.مردم باید تفاوت موسیقی را بدانند ، این قیمت ها برای برخی خوانندگان ارزش دارند اما برای برخی نه. قیمت 80 هزار تومن برای فردی مانند علیزاده ارزش دارد اما برای برخی 20 هزار تومان هم زیاد است. استقبال مردم به دلیل علاقه ای است که عامه مردم به موسیقی دارند اما چطور می توان از راه های مختلف جلوی افزایش بلیت را گرفت؟ انجمن از نظر قانونی نمی تواند کاری کند اگر قانون کمی اجازه می داد می شد کاری انجام داد و قیمت ها ساماندهی می شد اما این اجازه را نداریم که ورود کنیم. ما دوست داریم در ماه حداقل دو کنسرت برگزار کنیم ولی مردم باید حمایت کنند. متاسفانه همیشه فریب تهرانی ها را می خوریم تصور می شود هرکس در تهران در برج میلاد یا فلان فرهنگسرا برنامه اجرا کرد حتما خوب است اما این گونه نیست سالن یا فرهنگسرا به دنبال درآمدزایی است و به دلیل حضور چند هزار نفر محدود این بلا را سر موسیقی آورده اند. چرا کسی از افزایش بلیت ها ممانعت نمی کند؟ یک مسأله این است که هرکس می آید کنار موسیقی می ترسد. کسانی که با موسیقی کار می کنند بااحتیاط و دست به عصا رفتار می کنند. البته تا حدودی حق دارند ولی این هنر هنوز تکلیفش تعیین نشده باید تکلیف آن مشخص شود. شاید اگر برگزاری کنسرت ها به دست متولیان امر ومتخصصین این حوزه باشد مشکل کمترمی شد. ببینید عمده ترین عامل این است که انجمن موسیقی خودش باید متولی موسیقی باشد و متناسب با شخصیت و کارشان خواننده دعوت کند.حدود 30 سال است این بارمسئولیت را همیشگی داشته ام بارها گفته ام من اگر یک رقم اولیه در صندوق انجمن داشته باشم اجازه نمی دهم این اتفاقات بیفتد .باید بخش خصوصی اهل فرهنگ داشته باشیم نه کسی که رشته اش هنر نیست فقط به فکر سود وتجارت هستند نه اینکه بخواهند هنر خوبی را عرضه کنند در حالی که پشتوانه مالی دارند . در حال حاضر برگزارکنندگان کنسرت ها متخصص این رشته نیستند؟ هیچ کدام از آنها سررشته ندارند و کارهای غیرمرتبط دارند. ببینید به هر حال کار خوبی انجام می دهند اما دیدگاه آنها سود است در حالی که دغدغه ما هنر خوب است. برخی برگزارکنندگان نبود سالن مناسب را دلیل افزایش قیمت بلیت عنوان می کنند. شما چه نظری دارید؟ این استدلال معقولی نیست، نباید به سالن نگاه کنیم. باید به جیب مردم نگاه کنیم و سپس به روابط فرهنگی حساب کنیم. متاسفانه در این زمینه ضررِ فرهنگی می دهیم.
سه شنبه ، ۲۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همدان پیام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]