تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806378489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزینه 173 میلیارد تومانی برای بی‌اثرترین «سند جامع»!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هزینه 173 میلیارد تومانی برای بی‌اثرترین «سند جامع»!
هرچند آمار دقیقی از معتادان در کشور در دست نیست، اما آمار و ارقام منتشر شده در این خصوص و حتی مشاهدات خیابانی حکایت از آن دارد که نرخ ابتلای به اعتیاد در جامعه‌مان به شدت بالاست. مخصوصا که می‌دانیم برخی داروهای عرضه شده در داروخانه ها، از لحاظ ساختاری، در زمره مواد مخدر دسته بندی می‌شوند و مصرف کنندگان آنها هم به نوعی در زمره معتادان قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۵۶۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ - 18 January 2016



آیا اصلاح طلبان به «دبیر» اعتماد خواهند کرد؟
هرچند آمار دقیقی از معتادان در کشور در دست نیست، اما آمار و ارقام منتشر شده در این خصوص و حتی مشاهدات خیابانی حکایت از آن دارد که نرخ ابتلای به اعتیاد در جامعه‌مان به شدت بالاست. مخصوصا که می‌دانیم برخی داروهای عرضه شده در داروخانه ها، از لحاظ ساختاری، در زمره مواد مخدر دسته بندی می‌شوند و مصرف کنندگان آنها هم به نوعی در زمره معتادان قرار می‌گیرند.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، با تقدیم لایحه بودجه سال 95 به مجلس شورای اسلامی، مشخص شد که سهم «ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور» به نسبت بودجه سال گذشته، افزایشی 8 میلیارد تومانی تجربه کرده و به عدد 173 میلیارد تومان رسیده است. افزایشی که با توجه به کاهش شدید نرخ نفت در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بودجه کشور، حکایت از نگاه دولت مردان به این مقوله دارد.

البته این عدد در قیاس با بلای اعتیادی که گریبان کشور را گرفته، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد اما نه زمانی که بدانیم این ردیف بودجه متعلق به یک ستاد است نه کل پروسه مبارزه با مواد مخدر که بخش بزرگی از آن را نیروی انتظامی و دستگاه قضا به انجام می‌رسانند.

به عبارت بهتر، دستگاه اجرایی کشور و قوه مقننه این بودجه را به این منظور به این امر اختصاص می‌دهند که ستاد مبارزه با مواد مخدر قادر باشد برنامه های خود در این خصوص را به انجام برساند و عهده دار سیاست گذاری در این عرصه باشد. همان کار «ستادی»ای که در نام این نهاد نیز به چشم می‌خورد و ثابت می‌کند که ماموریت آن چیست.

با این توضیحات، این سوالات به وجود خواهد آمد که وظایف این ستاد چیست، ردیف بودجه در نظر گرفته شده برای آن می‌بایست بر اساس کدام اولویت ها اختصاص داده شود و براستی چگونه می‌توان با ابتلای افراد جامعه به مواد مخدر مبارزه کرد؟

آن گونه که مسئولان این نهاد می‌گویند، مهم ترین رویکرد این ستاد برای مبارزه با اعتیاد، پیشگیری از ابتلای افراد به آن است. یعنی پیشگیری از فرایند منجر به اعتیاد شامل «گرایش به مصرف»، «مصرف آزمایشی»، «مصرف گاهگاهی»، «سوء مصرف» و «وابستگی» است. یعنی ممانعت از تبدیل كسانی كه هرگز مصرف نكرده‌اند به كسانی كه گرایش به مصرف دارند، جلوگیری از تبدیل این افراد به مصرف كنندگانِ آزمایشی، مانع شدن از تبدیل ایشان به مصرف کنندگان گهگاهی و دست آخر سد راه تبدیل این مصرف کنندگان تفننی به افراد مبتلا به اعتیاد شدن.

بر این اساس، ستاد مبارزه با مواد مخدر، برنامه‌ای تحت عنوان «سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد» تدارک دیده تا به کمک آن فرهنگ سازی شده و از ابتلای افراد به مواد مخدر ممانعت به عمل آید. رویکردی که اغلب مسئولان بر موثر بودن آن تاکید دارند و معتقدند که راه خلاصی از کاهش آمار ورودی های اعتیاد، از آن می‌گذرد.

آن گونه که مفاد این سند جامع نشان می‌دهد، هدف از تدارک این سند، در کوتاه مدت «قرار دادن حداقل 40 درصد از جمعیت كشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری در سالهای 1394-90» و در غایت، «كاهش میزان بروز اعتیاد به مواد در كشور» است. با یادآوری این نکته مهم که منظور از اعتیاد، همه پروسه مورد اشاره در بالا، از گرایش به مصرف تا وابستگی است.

این در حالی است که هدف کمی مندرج در این سند، در امتداد برنامه های کلان نظام است. به این صورت که سال پایانی مدنظر در سند جامع پیشگیری از اعتیاد، پایان امسال، یعنی پایان برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن، در برنامه ششم، بر کاهش 25 درصدی اعتیاد تاکید شده است. هدفی که بر اساس آن می‌بایست شاهد کاهش نرخ بروز اعتیاد در جمعیت 64ـ15سال، به 0.2 (دو دهم) درصد در انتهای امسال باشیم.

عدد درج شده اینقدر شفاف هست که بتوانیم حدس بزنیم هدف گذاری صورت گرفته انحراف زیادی با وضع موجود دارد اما برای آنکه تاکیدی مشدد بر ناکارآمدی این سند جامع و فراموش شدن اصل پیش گیری داشته باشیم، بد نیست گشتی در دنیای اخبار بزنیم تا دریابیم که مصرف سیگار، حتی در مدارس کشورمان تا چه اندازه شایع شده (گرایش به مصرف)، چند درصد از جوانان و حتی قشر تحصیل کرده و دانشگاهی تجربه استفاده از مواد مخدر برای یک بار را دارند (مصرف آزمایشی)، شایعه اعتیاد آور نبودن مخدرهایی مانند شیشه، استفاده تفننی و تفریحی(!) این مخدرها در چه تعدادی از هموطنانمان را سبب شده (مصرف آزمایشی و مصرف گاهگاهی) و... .

جالب اینکه می‌بینیم خبری از جمعیت «تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری» هم نیست که اگر بود، می‌بایست شاهد انجام برنامه های فراوانی در این راستا در مدارس می‌بودیم.

 موضوعی که به کرات در سند جامع مورد تاکید قرار گرفته اما در عالم واقع، اثری از آثار در دست نیست تا بتوان نتیجه گرفت بودجه هنگفت اختصاص یافته به ستاد مبارزه با مواد مخدر، جز حقوق پرسنل این ستاد و تدارک بی اثرترین سند جامع در کشور، رهاورد دیگری برایمان به همراه نداشته است!















لینک را کپی کنید سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن