تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812781118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرایی نه امام به جمهوری اسلامی دموکراتیک


واضح آرشیو وب فارسی:صدای ایران: صدای ایران؛ محسن سلگی- اوریانا فالاچی، خبرنگار ایتالیایی، شهریور ۱۳۵۸ به دیدار امام خمینی(ره) آمد و در مصاحبه با ایشان این پرسش را مطرح کرد که چرا امام خمینی(ره) با به رفراندوم گذاشتن «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و افزودن قید دموکراتیک مخالف هستند. امام(ره) با علم به این که دموکراتیک لفظ زائدی است، بیان می فرمایند که بالاترین دموکراسی و دموکراسی حقیقی در دل اسلام وجود دارد. این به آن معناست که مردم سالاری و اسلام در چارچوب جمهوری اسلامی، دو چیز متفاوت نیستند که حال به هم وصل شده باشند، بلکه ذاتاً و فی نفسه، بالاترین دموکراسی که از دموکراسی های غربی هم برتر است و هم متمایز، در دل اسلام وجود دارد، از این روست که امام(ره) افزودن قید دموکراتیک را لفظی زائد می دانند؛ همانند آن که کسی می گفت که جمهوری عدل اسلامی را به رفراندوم بگذاریم؛ تردیدی نیست که اسلام ماهیتاً مبتنی بر عدل است و البته عدل(عدل کامل و جامع) نیز متکی بر اسلام است. به تعبیر شهید مطهری، عدل معیار اسلام است و هر آن چه عدل است اسلام می گوید و سپس آن که هر آنچه اسلام می گوید عدل است. در پاسخ به این سوال فالاچی که: «حضرت امام! شما چرا از اول روی یک کلمه خط کشیدید و آن "دموکراتیک" است که رویش خط کشیدید و فرمودید: "جمهوری اسلامی" نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر؟ این کلمه (دموکراسی) که انقدر عزیز است، برای ما عزیز است، و شما خطش زدید و در کشور الآن باز در این باره صحبت می کنند.» امام (ره) می فرمایند: «بله، این مسائلی دارد. یک مساله این است که این توهم، این را در ذهن می آورد که اسلام محتوایش خالی است از این، لذا احتیاج به این است که یک قیدی پهلویش بیاورند و این برای ما بسیار حزن انگیز است که در محتوای یک چیزی که همه چیزها به طریق بالاترش و مهمترش در آن هست، حالا ما بیائیم بگوئیم که ما سلام می خواهیم و اما با اسلاممان دموکراسی باشد. اسلام همه چیز است. مثل این است که شما بگوئید که ما اسلام را می خواهیم و می خواهیم که به خدا هم اعتقاد داشته باشیم!... این برای ما خیلی ناراحت کننده است که کسی یک همچو خیالی داشته باشد؛ این اولا. و ثانیا، این کلمه دموکراسی که پیش شما انقدر عزیز است یک مفهوم مبینی ندارد. ارسطو یک جور معنی می کند، شوروی یک جور معنی کرده، سرمایه دارها یک جور معنی کرده اند؛ و ما در قانون اساسی مان نمی توانیم یک لفظ مبهمی که هر کس برای خودش یک معنی کرده است، آن را بگذاریم.» از این ها گذشته، امام(ره) با این بیان موجز، دریایی از معرفت دربارة مردم سالاری دینی را بر ما گشوده اند. متاسفانه بسیاری می پندارند که مردم سالاری مرهون رکن جمهوریت نظام است، حال آن که مردم سالاری را بیش و پیش از هر چیز باید در دل رکن اسلامیت نظام جستجو کرد و به روشنی یافت. صدر اسلام و حیات مبارک پیامبر اعظم(ص) موید مردم سالاری ذاتی در دل اسلام است. پیامبر اعظم(ص) در جنگ احد با آن که می دانستند جنگیدن در بیرون شهر سبب شکست مسلمانان خواهد شد، اما مشورت را ارجح دانستند و در واقع پیروزی راستین را در ترویچ فرهنگ مشورت و جمع سالاری دانستند. شیخ مفید(ره) مشورت پیامبر اعظم(ص) با یاران خود را صوری می دانست، چراکه پیامبر اعظم(ص) به وحی متصل است. با وجود این، پیامبر اعظم(ص) به نتایج مشورت متعهد بود. در باب پاسخگو بودن حکام نسبت به مردم، همگان داستان حلالیت طلبیدن پیامبر اعظم(ص) از مردی که به سهو عصای پیامبر اعظم بر کمرش خورده بود را شنیده ایم؛ روایتی که شیعه و سنی بر صحت آن اجماع دارند.


یکشنبه ، ۲۷دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صدای ایران]
[مشاهده در: www.sedayiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن