تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819735112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مضايا؛ آوردگاه بي‌اعتباري مدعيان حقوق بشر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مضايا؛ آوردگاه بي‌اعتباري مدعيان حقوق بشر
بحران مضايا بار ديگر شرايطي فراهم آورد كه ماهيت رياكارانه و دروغين رسانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي كه مدعي دفاع از حقوق بشر هستند، بيش از پيش آشكار شود.
نویسنده : محمد بابايي 

مضايا؛ آوردگاه بي‌اعتباري مدعيان حقوق بشر
بحران مضايا بار ديگر شرايطي فراهم آورد كه ماهيت رياكارانه و دروغين رسانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي كه مدعي دفاع از حقوق بشر هستند، بيش از پيش آشكار شود. از حدود دو هفته قبل عكس‌ها و تصاويري دلخراش از انسان‌هاي نحيف كه از شدت گرسنگي پوست و استخوان‌هايشان به يكديگر جسبيده است، توسط مخالفان سوري در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها منتشر شدند. بنابر گفته آنها تصاوير مربوط به ساكنان شهر مضايا واقع در حومه دمشق بودكه بر اثر محاصره واحدهاي ارتش سوريه و حزب‌الله لبنان به اين روز افتاد‌ه‌اند. مضايا شهري است كه گفته مي‌شود حدود 16 هزار نفر را در خود جاي داده است كه در اين ميان حدود 7هزار نفر آواره‌اي هستند كه عمدتاً از مناطق ديگر به‌ويژه زبداني آمده‌اند. گزارش شده نزديك به هزار نفر شبه نظامي از گروه‌هاي سلفي تكفيري «احرار الشام»، «جبهه النصره» شاخه سوري القاعده و «ارتش آزاد» كنترل زبداني را به دست دارند.
مناطق اطراف مضايا به‌ويژه شهر زبداني حدود سه ماه قبل، در راستاي امن‌سازي منطقه مرزي سوريه و لبنان تحت عنوان عمليات بزرگ قلمون به كنترل نيروهاي مقاومت درآمد. در آخرين مراحل، گروه‌هاي تروريستي در استان ادلب براي جلوگيري از سقوط كامل مضايا و همچنين بخش‌هايي از زبداني حملات خود را عليه دو روستاي شيعه نشين در آن استان تشديد كردند. دو شهرك فوعه و كفريا بالغ بر 40 هزار نفر جمعيت دارند كه با سقوط ادلب در بهار امسال به محاصره كامل تروريست‌ها در آمدند. حزب‌الله و ارتش سوريه براي نجات ساكنان شهرهاي كفريا و فوعه با آتش بس موافقت كردند. بر اثر توافقي كه اوايل شهريور ماه با ميانجيگري ايران و تركيه به دست آمد قرار شد آتش بسي شش ماهه به منظور كمك‌رساني جداگانه به مناطق تحت محاصره زبداني، مضايا، فوعه و كفريا برقرار شود.  از آن زمان اين آتش بس به صورت كجدار و مريز رعايت شده بود تا دو هفته قبل كه ناگهان تصاويري از گرسنگي و زجر مردم منتشر شد كه گفته ‌شد متعلق به مضاياست. اين تصاوير با جنجال گسترده رسانه‌اي مواجه و خيلي زود به خبر اول اكثر رسانه‌ها جهان تبديل شد و بحث‌هاي داغي در باره آنها در شبكه‌هاي اجتماعي درگرفت. نهادهاي بين‌المللي نيز كه عنوان‌هايي مانند «ديده‌بان حقوق بشر» و «عفو بين‌الملل» را با خود يدك مي‌كشند در محاصره قرار دادن مضايا را به شدت محكوم كردند.
اين جنجال و مواضع رسانه‌ها و سازمان حقوق بشر در حالي صورت مي‌گرفت كه آنها در مقابل چهار روستايي كه ماه‌هاست در محاصره گروه سلفي و تكفيري قرار دارند سكوت كرده‌اند. علاوه بر روستاهاي فوعه و كفريا، دو روستاي ديگر در استان حلب يعني نبل و الزاهر بيش از سه سال است كه در محاصره شبه‌نظاميان گروه‌هاي تروريستي قرار دارند. جمعيت اين چهار روستا بالغ بر 110 هزار نفر مي‌شود، اين در حالي است كه مضايا تنها 16 هزار نفر جمعيت دارد. رسانه‌ها و سازمان‌هاي بشري نه تنها محاصره 110 هزاري نفر كه در معرض خطرناك‌ترين گروه‌هاي تروريستي قرار دارند را نمي‌بينند بلكه تصاوير مضايا را با داستان‌هاي تكان‌دهنده از اين شهر به خبر اول خود تبديل مي‌كنند، تصاوير و داستان‌هايي كه خيلي زود مشخص شد دروغ است. پايگاه تحليلي آنتي‌وار طي گزارشي با نشان دادن جعلي بودن تصاوير نوشت: «اين تصاوير دروغين با تلاش براي محكوم كردن دولت بشار اسد دست به دست مي‌شود.» خبرنگاران اين سايت با اذعان به اينكه فريب خورده‌اند و «داستاني را از شبكه الجزيره منتشر كرد‌ه‌اند كه در آن گزارش شواهد تصويري به چشم مي‌خورد كه بعدها مشخص شد اين تصاوير، تصاوير  دست به دست شده‌ از حوادث گذشته است.» براساس اين گزارش تصوير برجسته الجزيره از كودك قطحي‌زده مضايا در واقع مربوط به ويدئويي است كه در منطقه‌اي ديگر در سوريه ضبط شده و در ماه مه در «يوتيوب» منتشر شد، يعني زماني كه مضايا هنوز محاصره نشده بود.
از سوي ديگر مواضع حزب‌الله و لبنان و گزارش‌هايي كه بعداً منتشر شد حاكي از آن است كه داستان در مضايا به گونه‌اي ديگر است. جنبش مقاومت اسلامي لبنان طي بيانيه‌اي با رد افتراهايي كه به حزب‌الله زده مي‌شود، تأكيد كرد: «گروه‌هاي تروريستي كمك‌هاي غذايي توزيع شده در مضايا را در انبارهاي خود در مركز اين شهر نگهداري مي‌كنند و در ازاي دريافت پول اين كمك‌ها را به غيرنظاميان مي‌فروشند.» در بيانيه حزب‌الله آمده است كه در تاريخ 18 اكتبر (25 مهر) دهها كاميون حامل مواد غذايي و دارو  وارد «مضايا»، «سرغايا» و «بقين» شد كه براي چند ماه كافي است. نهادهاي وابسته به سازمان ملل نيز تأييد كرده‌اند كه در اين تاريخ محموله‌هاي بشردوستانه وارد مضايا شده‌اند.
مقايسه عملكرد رسانه‌ها و سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر در پرونده مضايا با پرونده روستاهاي فوعه، كفريا، نبل و الزهرا به خوبي مشخص مي‌كند اين سازمان‌ها و رسانه‌ها نه تنها هيچ اهميتي به اصول انساني نمي‌دهند بلكه با جعل تصاوير دروغ و جنجال‌سازي گسترده اين اصول را زير پا مي‌گذارند و حتي اهميتي به بي‌اعتبار شدن خود نيز نمي‌دهند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن