تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821059546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله روحانی: حتماً به آدمی که با غلو از ولایت فقیه دفاع می کند، شک کنید


واضح آرشیو وب فارسی:صید نیوز: آیت الله عباسعلی روحانی در نشست «امام خمینی (س) و مجلس خبرگان رهبری» که روز گذشته در دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) برگزار شد، ولایت فقیه را ستون فقرات فقه سیاسی امام خمینی (س) و جمهوری اسلامی را میوه اندیشه توحیدی امام عنوان و تصریح کرد: امام خمینی (س) معتقد است که از دل توحید که اصل اصیل تمام ادیان الهی است حکومت دینی استنتاج می شود. رئیس پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی با اشاره به مصاحبه امام با خبرنگار روزنامه لبنانی السفیر، گفت: امام در پاسخ سؤالی در مورد مبانی انقلاب اسلامی می فرمایند که انقلاب اسلامی بر مبنای اصل توحید استوار است که محتوای این اصل در همه شئون جامعه سایه می افکند. همچنین امام در مصاحبه های دیگری که بعد از این مصاحبه برگزار شد، بر اینکه انقلاب اسلامی بر توحید متکی است، تأکید داشتند. این اساس دعوت انبیا است که در حوزه فکر و عمل و گفتار فردی و اجتماعی غیر خدا نباید تبعیت شود. روحانی ضمن تأکید بر اینکه ولایت فقیه رشحه و شعبه ای از ولایت الله است، ادامه داد: ولایت رسول الله (ص) و معصومین (سلام الله علیهم) به دلیل عصمت آنها تابعاً نعل بالنعل ولایت خدا است. علامه طباطبائی در ذیل آیه اطیعوا اله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فرمود که این اطاعت، اطاعت مطلق و اطاعت مطلق مساوی با عصمت است؛ اما باید بدانید که اولی الامر را به جای دیگر نبرید. جز رسول الله (ص) و امام معصوم کس دیگری نمی تواند ولی امر باشد. وی تأکید کرد: اگر امام در بعضی از بیاناتشان فرمودند که «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است» و درست هم فرموده اند، این همانی از جهت اطلاق است. دست رسول الله (ص) برای اداره جامعه باز بود. این ولایت که در اداره جامعه مطرح است و ما می گوئیم، نه ولایت تکوینی و نه ولایت تشریعی، بلکه ولایت سیاسی، ولایت اداری و ولایت تدبیر است. به هر حال جامعه باید اداره شود. همچنان که دست آن حضرت و حضرات برای اداره جامعه بسته نبود ، ولایت فقیه هم به همان شکل است؛ نه اینکه این ولایت آنچنان مطلق باشد که مساوی با اطاعت خدا باشد. رئیس پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، گفت: در ضوابط اسلامی و دیدگاه حکومت اسلامی، حاکم اسلامی شرایطی دارد. حاکمان اسلامی از پیامبر اکرم (ص) گرفته تا ائمه معصومین (سلام الله علیهم) و ولی فقیه باید این شرایط را دارا باشند. معصومین این شرایط را در حد اعلی دارا بودند. ولی از معصوم که گذشتیم، حکومت فقها به تنزیل، عدالت، اسلام شناسی، مدیریت، تدبیر و قص علی ذلک شرایطی که فرمودند مورد اتفاق است جز ۲ مورد که یکی از آنها مسأله ذکورت و رجولیت و دیگری شرط نهم یعنی اینکه رأی مردم مشروعیت ولایت است، در بقیه شروط اجماع وجود دارد. وی تصریح کرد: بنابر نظریه انتخاب، رأی مردم شرط و علت تامه مشروعیت است؛ بنابراین اگر فقیهی رأی عمومی نداشته باشد، نمی تواند به زور بر مردم حکومت کند. بعضی افراد این امر را حتی به اولیا خدا گسترش می دهند؛ که آنها هم اگر پشتوانه رأی مردم را به بیعت یا به طور دیگر نمی داشتند، هرگز بر مردم حکومت نمی کردند؛ هر چند که در اعلی صفات لازم برای حاکم بودن باشند. امیرالمؤمنین (ع) هم اگر رأی مردم در کنارشان نبود، برای حکومت کردن دست به شمشیر نمی بردند. در مسأله انتخاب در عصر غیبت این است که اگر ولی فقیه حدوث و بقا رأی مردم را نداشته باشد ولایتش مشروعیت ندارد. روحانی، عقلایی بودن ولایت فقیه را اصل دیگر دانست و اظهار کرد: امام خمینی (س) معتقد بودند که ولایت فقیه مترقی ترین اصل بوده و از دموکراسی های موجود دنیا یک قدم جلوتر است. وی با تأکید بر اینکه حریم مقام ها و افراد باید رعایت شود، گفت: این بحث های داخل حوزه و حجره و مدرسه سبب نشود که مردم از اصل ولایت فقیه گریزان شوند. اگر مردم را به حساب نیاوردید، اگر نتیجه این مباحثات علمی این شد که مردم به حساب نیایند، این وضعی است که امام خمینی (س) در فرمایشات خود بارها نسبت به آن انتقاد کرده است. شاید واژه های کاربردی ملت و مردم در اندیشه امام از واژه اسلام بیشتر است. قطعاً سرمایه گذاری دشمن برای این است که این اصل مترقی و مقدس را در نظر مردم بد جلوه دهد. رئیس پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی تأکید کرد: آن کس که می گوید اگر ولی فقیه فرمود ماست سیاه است ما از این پس ماست سفید را سیاه می بینیم، دفاع از ولایت فقیه نبوده و بلکه تخریب ولایت فقیه است. اگر گروهی کارهایی انجام دادند و آنها را به پای ولایت فقیه نوشتند و مسائلی را ایجاد کردند و آنها را به شخصیتی که روحش هم از بعضی از این مسائل خبر ندارد، نسبت دادند تخریب ولایت فقیه است و دفاع از ولایت فقیه نیست. متأسفانه در این کنش ها گاهی پای نفوذ دشمن به خوبی احساس می شود. وی تأکید کرد: گاهی دشمن از حماقت ها، طمع ورزی ها و ترس ها برای نفوذ استفاده می کند. از صدر اسلام مسأله نفوذ مطرح بوده است. یکی از کاربردترین ابزار نفوذ در طول تاریخ همین حماقت های داخلی است. حتماً در آدمی که با غلو از ولایت فقیه دفاع می کند شک کنید. اگر فردی حرفی می زند که امام خمینی (س) هم که مبدع نظریه ولایت فقیه است آن ادعا را نداشت، رهبر هم این ادعا را ندارد، اگر دیدید کسی آن طور برخورد می کند که گویا علی بن ابی طالب (ع) در مسند ولایت نشسته است باید به او شک کنید. روحانی در مورد خبرگانی که به مجلس خبرگان رهبری می روند نیز گفت: امام در بیاناتشان بسیار زیبا می فرمایند که این فرد باید اسلام شناس، علاقمند به اسلام، آگاه به مسائل اسلامی، علاقمند به قرآن مجید و معتقد به جمهوری اسلامی باشد. البته حضرت امام شروط دیگری نیز برای این افراد بیان می کنند که برخی از آنها سلبی است. به طور مثال معتقدند که این فرد نباید ترسو باشد. همه این صفات به این دلیل است که مجلس خبرگان بعد از ولی فقیه، حتی اگر نمی ترسیدم می گفتم قبل از ولی فقیه، بالاترین جایگاه را در نظام اسلامی دارد. وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس خبرگان وکیل مردم هستند، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان این است که همواره مصادیق رهبری و ولایت فقیه را مورد نظارت پیوسته و مستمر قرار دهند. اصلا خداوند صاحب قدرتی را بدون نظارت نیافریده و تنها کسی که نمی توان از او سؤال پرسید خداوند است. حذف نظارت از بالاترین قدرت در اداره کشور به معنای نشاندن یک غیر مسئول دیگر در کنار خداوند است؛ لا یسئل مختص اوست. چرا مجلسی که نماینده مردم است نباید بر کسی که منسوب می کند نظارت کند؟ این یک فاجعه است. رئیس پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ثبت نام یادگار گرامی امام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: با این ثبت نام التهاب بدی در یکی از اردوگاه های سیاسی کشور می بینم. متأسفانه این التهاب روی بعضی از فقهای شورای نگهبان اثر منفی گذاشته و گاهی موضع خارج از روال گرفتند. به فقهای شورای نگهبان به عنوان شاگردشان می گویم که از آن وقار خودتان خارج نشوید. چون من مطمئن هستم هر تصمیمی که شما بگیرید برای یادگار امام و دوستان ایشان محترم است. شورای نگهبان به دستور امام برای همیشه محترم هستند و نباید این نهاد را تضعیف کرد. وی تأکید کرد: به هر حال در نهایت فقهای شورای نگهبان باید تصمیم بگیرند. همین طور که یکی از راه های احراز صلاحیت امتحان است یکی از راه های احراز صلاحیت مثلاً شهادت امام یا شهادت مقام معظم رهبری به جایگاه اجتهاد کسی است. من از این بزرگواران خواهشم – که اکثراً هم در سن بالایی از تجربه و کهولت هستند – این است که به هیچ وجه عصبانی نشده و تصمیم خودتان را بگیرید. روحانی ادامه داد: البته به نظر من آیت الله خمینی کار خودش را کرد؛ چه شما تأیید کنید و چه نکنید. به نظر من آن جاهایی که وهن قانون است ما خلأ داریم. این خلأها در قانون خبرگان و اساسی مقداری خودشان را نشان داده و بعد از انتخابات مجلس خبرگان ان شاء الله در یک فضای خوب و آزاد حتماً باید روی آن بحث نظری، علمی و حقوقی شود و نتیجه را هم به عرض مقام معظم رهبری برسانند. ۲۹۲۱۳


جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صید نیوز]
[مشاهده در: www.seydnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن