تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806851795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمام وسوسه‌های انتخاباتی برجام


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تمام وسوسه‌های انتخاباتی برجام
طي چند روز آينده برجام بالاخره به مرحله اجرا مي‌رسد و شاهد اين خواهيم بود كه در قبال اجراي كامل برخي تعهدات ايران همچون بيرون آوردن قلب رآكتور اراك و همچنين كاهش سانتريفيوژ‌هاي فعال در نطنز و فردو عملاً ايران به نقطه‌اي رسيده كه تمام تعهدات خود را به طور كامل انجام داده است.
نویسنده : مهدی پورصفا 


طي چند روز آينده برجام بالاخره به مرحله اجرا مي‌رسد و شاهد اين خواهيم بود كه در قبال اجراي كامل برخي تعهدات ايران همچون بيرون آوردن قلب رآكتور اراك و همچنين كاهش سانتريفيوژ‌هاي فعال در نطنز و فردو عملاً ايران به نقطه‌اي رسيده كه تمام تعهدات خود را به طور كامل انجام داده است.
طبق برآورد غربي‌ها ميزان فاصله ايران براي تأمين ساخت يك بمب هسته‌اي به همين منظور نزديك به يك سال افزايش يافته است و در نهايت برنامه هسته‌اي ايران تحت سخت‌ترين بازرسي‌هاي ممكن قرار خواهد گرفت. در كنار اين هنوز بحث اجراي برجام به صورت كامل قطعي نشده و قوانين تحريمي گوناگوني در كنگره امريكا در حال تصويب است، با اين حال به نظر مي‌رسد حداقل در اين سطح اجراي برجام قطعي است.
اما در اين ميان آنچه مهم است، بازتاب داخلي برجام به خصوص در عرصه انتخابات است كه مورد توجه رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفته است و آن را از زواياي مختلف مورد تحليل قرار داده‌اند، اين در حالي است كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري از سوي غربي‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين انتخابات‌هاي چند سال اخير تحليل مي‌شود.

   تنها برگ برنده روحاني
به عنوان مثال خبرگزاري انگليسي «رويترز» در تحليلي با اشاره به ثبت نام 12 هزار داوطلب شركت در انتخابات مجلس ايران كه قرار است اسفند ماه سال جاري برگزار شود، نوشت: حضور حدود 12هزار داوطلب شركت در انتخابات فوريه 2016 مجلس ايران (اسفند 94) آنطور كه تلويزيون دولتي اين كشور گزارش كرده، حد نصابي از حيث تعداد شركت‌كنندگان در انتخابات مجلس جمهوري اسلامي است.
رويترز در ادامه نوشت: «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ميانه‌رو ايران كه در انتخابات 2013 پيروز انتخابات شد و قهرمان توافق هسته‌اي ايران با غرب در جولاي با قدرت‌هاي جهاني گشت، اميد دارد يارانش كنترل 290 صندلي مجلس را در دست گرفته و به سلطه فراكسيون اصولگرايان خاتمه بخشند.
بر اين اساس، حمايت مجلس به روحاني قدرت مستحكم‌تري را براي پيشبرد اصلاحات خواهد داد اما در جناح مقابل، اصولگرايان ايران از وقوع فتنه بالقوه - اصطلاحي كه به اردوگاه اصلاحات در جريان اعتراض به انتخابات سال 2009 رياست جمهوري داده شد - سخن مي‌گويند.
رويترز در خاتمه نوشت: روحاني همراه با متحد قدرتمندش اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌جمهور ادوار گذشته ايران، به اميد پيروزي اكثريتي در انتخابات به واسطه محبوبيت ايجاد شده از توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌هاي اقتصادي است.
«علي واعظ» از كارشناسان رسانه‌هاي فارسي زبان امريكا نيز چندي قبل در گفت‌و‌گو با شبكه «دويچه وله» آلمان در اين باره گفت: «انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان از مهم‌ترين رويدادهاي تاريخ جمهوري اسلامي ايران است اما انتخابات مجلس شوراي اسلامي نسبتاً مهم‌تر است زيرا زمينه‌ساز انتخابات رياست جمهوري سال 2017 در ايران است. واقعيت اين است كه اگر روحاني رئيس‌جمهور ايران و يارانش در انتخابات مجلس شوراي اسلامي پيروز شوند، آن‌گاه موقعيتي بهتر براي به چالش كشاندن ديگران دارند.
جالب اينجاست كه اين تحليل به صورت مرتب از سوي برخي رسانه‌هاي امريكايي ديگر نيز مرتباً تكرار مي‌شود.
 
 دولت ايران 100 ميليارد دلار را مي‌خواهد ولي قبل از انتخابات
نشريه امريكايي اكونوميست در مطلبي با عنوان «روز بزرگ در راه است، مشكلات بزرگ پيش رو است» با اشاره به بازداشت 10‌نظامي امريكايي بعد از توقيف دو شناور نيروي دريايي امريكا در «جزيره فارسي» در خليج فارس آزادي زودهنگام آنها را نشانه‌اي از تغيير در ماهيت روابط دو كشور ايران و امريكا تعبير كرده است. اين نشريه به توافق جامع اتمي ميان ايران و گروه 5+1 اشاره كرده و نوشته: همكاري ايران در زمينه سانتريفيوژها، خارج كردن قلب رآكتور اراك و انتقال بخش اعظم ذخاير اورانيوم خود، بسياري از كارشناسان امور تسليحاتي را شگفت‌زده كرده است. با اين حال، به نوشته اكونوميست «همان‌طور كه منتقدان اين توافق با توصيف آن به عنوان فاجعه، در اشتباهند، طرفداران آن هم بايد در اين باره واقع‌گرا باشند.»
اين نشريه در ادامه مي‌نويسد: «پيشرفت روان به سمت روز اجرا تا اندازه زيادي به خاطر آن است كه رئيس‌جمهور روحاني و آقاي ظريف، مشتاقانه خواهان رفع تحريم‌ها هستند.» «اكونوميست» اضافه مي‌كند: «آنها خواستار رفع مصادره از 100 ميليارد دلار دارايي‌هاي ايران قبل از انتخابات پارلماني ماه آينده هستند؛ انتخاباتي كه جناح آنها اميدوار است در آن عده‌اي از تندروهاي مخالفشان را بركنار كنند.»
مقامات كاخ سفيد و كشورهاي اروپايي نيز پيش از اين دست‌كم يكي از اهداف توافق هسته‌اي با ايران را تقويت برخي جناح‌ها در مناسبات سياسي كشور عنوان كرده‌اند

   چرا تحريم‌هاي موشكي و هسته‌اي عقب افتاد
از سوي ديگر نيويورك تايمز نيز هدف از عقب افتادن تحريم‌هاي ايران را ايجاد فضاي انتخاباتي به نفع برجام ذكر مي‌كند و مي‌گويد: دولت اوباما تصريح كرده كه حتي پس از رفع طاقت‌فرساترين تحريم‌هايي كه بر اساس توافق هسته‌اي رفع مي‌شود، تحريم‌هاي برنامه موشكي، تروريسم و حقوق بشر در قبال ايران باقي مي‌ماند. توافق هسته‌اي تحريم‌هاي موشكي بالستيك سازمان ملل را طي هشت سال برمی‌دارد اما تحريم‌هاي امريكا روي شركت‌هايي كه به ايران سلاح مي‌فروشند، باقي خواهد ماند.»
اين روزنامه با اشاره به طرح تحريم‌هاي تازه عليه ايران به دليل برنامه موشكي كه در ابتدا به اطلاع كنگره رسيد و سپس با اعلام   كاخ سفيد تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد، نوشت: «در حالي كه درباره تأخير توضيح داده نشد، اما بايد گفت كه اين يك لحظه حساس و شكننده است و اين درست است كه بايد منتظر ماند چراكه ايران در آستانه اجراي توافق هسته‌اي است.»
روزنامه امريكايي تصريح كرد: «تحريم‌هاي جديد ايران به واسطه موشك‌هاي بالستيك همچنان بايد پيگيري شود. افراد و نهادهايي كه مسئول برنامه موشكي ايران هستند، سال‌ها پيش تحريم شدند. تحريم‌هاي جديد روي ۱۱ فرد و مؤسسه جديد اعمال و به ليست قديمي اضافه خواهد شد.» نيويورك تايمز در پايان هشدار داد: تحريم‌ها نبايد چنان طاق‌فرسا باشد كه ايران از نفع‌جويي ناشي از كاهش تحريم‌هاي هسته‌اي بي‌بهره بماند.
حالا سؤال اينجاست كه وظيفه دولت در قبال تلاش غرب براي استفاده از ابزار تحريم براي تأثيرگذاري بر فضاي سياسي و داخلي كشور و در كنار آن استفاده صحيح از مزاياي ناشي از اجراي توافق هسته‌اي چه مي‌تواند باشد.

   تمام وسوسه‌هاي برجام
اجراي برجام مي‌تواند فرصت مناسبي را در اختيار اقتصاد ايران قرار دهد و به توسعه و شكوفايي كسب و كار به خصوص در فضاي ركودي فعلي كمكي قابل توجه كند. از سوي ديگر به حتم وسوسه استفاده انتخاباتي از برجام نيز در مخيله دولت نفوذ خواهد كرد.
اين در حالي است كه بالاخره برجام مبالغ مالي را نصيب دولتمردان خواهد كرد؛ مبالغي كه در شرايط فعلي قيمت نفت هر جزء از آن اهميتي حياتي دارد، چرا كه در آينده نزديك قيمت نفت افزايش پيدا نخواهد كرد. حالا سؤال اينجاست كه دولت چه راهي را انتخاب مي‌كند. آيا تلاش خواهد كرد مبالغ ناشي از برجام را به سمت اقتصاد مصرفي در داخل سرازير كند تا بتواند از نفع كوتاه‌مدت آن در فضاي سياسي كشور استفاده كند يا اينكه مبالغ حاصل از آزاد‌سازي اين سرمايه‌ها را به سمت ايجاد يك اقتصاد مقاومتي هدايت كرد. به طور حتم توسعه كارآفريني مناسب‌ترين راه براي كشور خواهد بود و اينجاست كه دولت در يك دو راهي سخت قرار خواهد گرفت؛ دو راهي‌اي كه به طور حتم عملكرد دولت در آن مورد توجه خواهد بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن