واضح آرشیو وب فارسی:منبری ها: گروه حوزه های علمیه: رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص)، تئوری بنیادین معنویت گرایی اسلامی را ولایت محور دانست و تاکید کرد: معنویت در اسلام دایره ای فراتر از مناسک دارد.به گزارش "منبری ها" حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی روزچهارشنبه 23 دی در سومین همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: تقلیل معنویت به عرصه ماورای عرصه مادی به حوزه عاطفی اتفاق مبارکی نبود که در غرب روی دارد ولی توسعه دامنه نفوذ معنویت و تکثیر کارکردهای معنویت در عرصه سلامت در غرب فی نفسه مثبت است که ممکن است آسیب هایی نیز داشته باشد. وی افزود: معنویت یک امر مشترک نیست و زیربنا و تعریف اصیل را طلب می کند؛ معنویت را می تواند دارای یک معنای عالم دانست که شامل احساس تعلق به یک جهان درونی یا بیرونی فرای جهان سطحی است که این تئوری پایه عرصه های جدیدی را ایجاد می کند. وی گفت: در اسلام، نظریه و تئوری معنویت و قدس گرایی حاکم است که این نظریه دارای ابعاد و شاخص ها و ویژگی های مختلفی است. اعرافی اظهارکرد: اولین شاخص این معنویت و قدس گرایی حاکم بر معرفت اسلامی عقلانیت و بنیاد داری عقلانی است؛ امروز غرب معنویت را به یک احساس و عاطفه و کشش و گرایش فروکاسته است که منطبق بر عقلانیت فلسفی نیست. مدیر جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: معنویتی که این منطق شرعی و عقلی را قبول ندارد معنویتی در معرض احساس محض و در معرض خرافه گرایی است ولی معنویت اسلامی معنویتی فرااحساسی و عاطفی است. وی افزود: معنویت در اندیشه اسلامی دارای مناسک و شعایر است؛ معنویت هایی مشاهده می شود که معنویت هایی باطن گرا است و مناسکی را برای این حس معنوی ترسیم نمی کند؛ البته در این زمینه مناسک سطحی ایجاد شده است که این مساله اثرگذاری خاصی ندارد. وی گفت: فقه ما این نقشه معنوی را دارای هویت روح و باطن معنوی و حیات قدسی کرده است و با عرفان ناب اسلامی در هم تنیده است؛ عبادت در این زمینه خود نمایی می کند و این مراتب را ایجاد می کند که ظاهرگرایی و باطن گرایی مفرط نزج نگیرد. اعرافی اظهارکرد: معنویت در منطق اسلام دایره وسیع تری از مناسک و شعائر دارد که می تواند روح تمام شعائر و مناسبک باشد؛ این مناسک با نیت و قصد الهی به عبادت مبدل می شود. مدیر جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: معنویت گرایی اسلامی، از فرهنگ و سیاست و اجتماع و اخلاق عمومی جدا نیست که این مبنا با برخی از تئوری های نظیر در عالم جدا می شود؛ اسلام انسان را یک بسته جامع تعریف می کند و به همین دلیل قائل به نگاه جزیره ای در معنویت نیست بلکه مثل خونی است که در تمام رگ های بدن انسان ساری و جاری می شود. وی افزود: معنویت در اسلام، تشکیکی و دارای مراتب خاص است؛ معنویت اسلامی دارای شمول افقی و طولی است و ره یافت آن به سوی بی نهایت است. وی گفت: معنویت گرایی اسلام دارای یک پایه ولایی است و معنویت راستین بدون اتصال به ولایت الهی است که در اولیای الهی متجلی است نخواهد بود؛ انتظار و ارتباط انسان با امام عصر(عج) در سلوک معنوی اسلامی دارای جایگاه متعالی در این زمینه است. اعرافی اظهارکرد: کارکرد اصلی معنویت تعالی روحی و معنوی است و در کارکرد مادی خلاصه نمی شود؛ این معنویت دارای دو کارکرد است ولی اصالت با کارکرد معطوف با سلوک الی الله است. مدیر جامعه المصطفی(ص) در پایان بر لزوم توسعه این مباحث با مشارکت حوزه های علمیه تاکید کرد./قرآن
جمعه ، ۲۵دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: منبری ها]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]