تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829131515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ریشه «گفتمان ناامیدی» در عرصه هنر باید خشکیده شود


واضح آرشیو وب فارسی:آینده روشن: به گزارش پایگاه خبری آینده روشن، حجت الاسلام والمسلمین علیدوست دبیر علمی همایش فقه و هنر، امروز در این همایش که در مرکز همایشهای دیر قم برگزار شد، با قدردانی از حمایت های رهبر معظم انقلاب از برگزاری این همایش، اظهار داشت: اسلام با هنر شروع می شود و قرآن تجسم هنر خطابه، بیان و محتوا است. وی با بیان این که نهج البلاغه یک پدیده هنری است، افزود: جرج جرداق که یک مسیحی متعصب است در ملاقات با من گفت شیوایی و بلاغت نهج البلاغه من را زمین گیر کرد؛ صحیفه سجادیه هم چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا یک اثر هنری است و چنان حضرت سجاد(ع) الفاظ را انتخاب می کند که یک بشر طبیعی نمی تواند این گونه سخن بگوید و اگر چه که این کتاب ها مولود اسلام هستند ولی برای انسان هستند و برای تمام انسان ها جذاب و زیبا هستند و حتی یک بودایی و مسیحی هم می تواند از این ادعیه برای ارتباط با معبود خود استفاده کند. حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این که هنر یک رفتار متناسب است و اخلاق را هم در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: رفتار پیامبر(ص) خودش هنر است و سبب تسلیم می شود؛ اسلام با هنر آغاز شده است و با هنر به بقای خود ادامه می دهد و با هنر هم به انجام می رسد و لازم است که تعیّنات هنری را در عصر ظهور هم بررسی کنیم. وی با اشاره به این که هنر در بطن اسلام است، ابراز داشت: پدیده هنر یک خَلق است و حکم بردارد نیست ولی یک دفعه در یک عنوان خاص قرار می گیرد مانند غنا و غیره که حکم دارد. استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که برخی را احتجاب معاصرت می گیرد، تصریح کرد: ما در حوزه علمیه قم صدها نیروی فاضل داریم و این ظرفیت می تواند کار کارستان انجام دهد؛ آسیب هایی هم دارد از جمله این که حجاب و احتجاب است و باید برگردیم به علمای سلف، دومین آسیب این که احساس دیر به دنیا آمدن داریم و این که دیگر جایی برای کار نیست ولی به یقین اگر ما زود به دنیا نیامده باشیم دیر به دنیا نیامده ایم و سومین آسیب علاقه به کارهای تکراری و پوییدن راه های طی شده است که باید بین اهم و مهم، اهم را انتخاب کنیم و راه های طی نشده برا برویم. وی با بیان این که چهارمین آسیب وجود این باور است که نمی شود هنری داشته باشیم که فاخر باشد و از هنجارهای شرعی هم عبور نکنیم، یادآور شد: احساس ناامیدی از امکان پاسخگویی به نیازهای روز هنری مردم با حفظ شریعت از مهم ترین آسیب ها است که در بخش های مختلف اقتصاد و سیاست هم این بحث وجود دارد و در گذشته هم این بحث وجود داشته است که آیا باید تلویزیون را تعطیل کنیم یا فقط روضه و سخنرانی پخش کنیم و راهی جز این نیست که این همان گفتمان ناامیدی است که نمی شود. حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به این که ما لطف خداوند را در جای جای این کار حس می کردیم، بیان داشت: سیاست اول حفظ هنجارهای فقهی است و نمی خواهی هیچ قدمی خارج از انضباط فقهی باشد و دوم نوآوری و قدم به جلو و تلاش کردیم این بار را به جلو برانیم و نباید ناامید بود و می توان هنری داشت فاخر که فائق بر هنر های غربی باشد زیرا هنر متعهد، نیاز متدینان نیست بلکه نیاز انسان است و اگر دست به دست هم داده شود و از ظرفیت ها استفاده شود می شود این هدف را عملی کرد و لازمه ان این است که احتیط در فتوا برود کنار و به جایش انضباط فقهی بیاید. وی با بیان این که فقها در فتوا دادن آیات را با روایات تفسیر می کنند، افزود: در بحث غنا چندین روایت آمده است که مراد از لهوالحدیث غنا است و بعد سراغ لغت می رویم که غنا چیست که بعد فقیه می رسد به صوت مرجع فیه؛ چون لغت مفهوم داشتن و گمراه شدن و قصد لذت را دخیل در غنا ندانسته است فقها هم آن را دخیل ندانسته است در حالی که در خود آیه آمده است که غنا مربوط به سخن مفهوم دار است و دیگر موارد. استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این که همان گونه که روایات آیه را تفسیر می کند آیه هم احادیث را تفسیر می کند خاطرنشان کرد: رابطه میان آیات و روایات دو سویه است و چون در آیه لفظ حدیث به کار رفته و گمراهی به کار رفته و هم قصد مطرح شده است باید آن را هم دخیل در معنای غنا دانست


پنجشنبه ، ۲۴دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آینده روشن]
[مشاهده در: www.bfnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن