تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802726934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعار انتخاباتی اصلاح طلبان در برزخ آرمان و واقعیت!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شعار انتخاباتی اصلاح طلبان در برزخ آرمان و واقعیت!
عارف در مصاحبه اخیرش شعار انتخاباتی اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی رونمایی کرد. گذشته از ماجرای شائبه رفتار تبلیغاتی خارج از زمان مجاز، نکته ای که در بررسی این شعار به چشم می خورد، نوعی امیدواری و تردید توامان است؛ چیزی شبیه به یک برزخ عجیب.
کد خبر: ۵۶۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ - 13 January 2016


«اميد و آرامش، رونق اقتصادي» به عنوان شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان يكشنبه‌شب با راي و نظر شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تعيين شد. اما در بررسی چرایی انتخاب چنین ترکیبی برای شعار انتخاباتی، نکات جالبی را می توان دریافت. ادبیات نرم، عاطفی و انتخاب واژه هایی با بار معنایی مثبت یکی از امتیازاتی است که یک شعار انتخاباتی باید داشته باشد. اما مسئله مهمتر، تطابق شعارها با شرایط حاکم بر بافت سیاسی و اجتماعی است.
به گزارش «تابناک» گنجاندن «رونق اقتصادی» در این شعار توسط شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در حالی روی داده است که طی چند روز گذشته هنوز بحث ائتلاف میان اصلاح طلبان با حامیان دولت جریان داشت. عدم تحقق برنامه های اقتصادی دولت اعتدالگرا چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. اما نکته شایان توجه در این است که انگیزه اصلاح طلبان در بزرگنمایی نابسامانی برنامه های اقتصادی دولت این است که آنها در صورت ورود به مجلس پیشنهادات و آرای خاصی برای رونق سیاسی داشته و رفتار اقتصادی دولت را محدود خواهند کرد. همچنین در صورت عدم راهیابی گسترده به صحن خانه ملت نیز، به دیدبانی و رصد اقدامات اقتصادی قوه مجریه پرداخته و آن را به چالش خواهند کشید تا بتوانند از این ماجرا در انتخابات ریاست جمهوری 2 سال بعد بهره برداری کنند.
در سوی دیگر معادلات نیز انتشار خبری مبنی بر ایجاد یک تشکل هم اندیشی میان جبهه رهروان و اعتدال گرایان باعث شد تا احتمال ائتلاف انتخاباتی اصلاح طلبان با حامیان دولت تدبیر و امید کاهش یابد. در این شرایط رونمایی از شعار انتخاباتی توسط اصلاح طلبان شاید یک هشدار نمادین برای جریان حامی دولت باشد. انتخاب شعار یکی از آخرین اقدامات در مسیر کسب آمادگی برای ورود به کارزار انتخاباتی است. بنابراین تعیین چنین شعاری از سوی اصلاح طلبان بدون توجه به آرای اعتدالیون و یا حتی اشاره به حضور آنها در ائتلاف احتمالی، همانا دمیدن در ساز جدایی است.
حتی بررسی ریشه انتخاب دیگر اجزایاین ترکیب نیز این احتمال را تقویت می کند. محمود میرلوحی در همین ارتباط اشاره می کند که انتخاب واژه «امید» به نوعی پیگیری تزریق امید اجتماعی در انتخابات سال 92 است. اما اینگونه به نظر می آید که شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات با دلخوری از سهم ناچیزشان در ترکیب کابینه ی دولت تدبیر و امید، این بار در آرزوی سهمی بزرگتر در قدرت سیاسی وارد عرصه شده اند. خوش بینی این دسته از اصلاح طلبان که حتی در وضعیت آرمانی، محمدرضا عارف را در راس قوه مقننه می بینند، سبب شده تا امید را سرلوحه کنش تبلیغاتی خود در انتخابات اسفند قرار دهند.
اما در سوی دیگر معادله نیروهایی به چشم می خورند که گویا با واقع بینی و تردید به افقهای پیش روی خود می نگرند. آنهایی که معتقدند روحانی در سال 92 به راحتی از کنار اصلاحات و سبد رای آنها عبور کرده است، ظرفیت تکرار این اقدام را نیز دارد. بنابراین بهتر است با انتقاد از دستاوردهای دولت یازدهم، چیزی را در شعار انتخاباتی خود بگنجانند که یکی از نیازهای جامعه امروز ایران است. انتخاب آرامش با رویکرد آرامش فضای سیاسی و اجتماعی به عنوان یک نیاز امروزی، شاید از همین تردیدهای واقع گرایانه برخی اصلاح طلبان منشا گرفته باشد. چه بسا سخن عارف در مصاحبه اش در مورد رواج بداخلاقی های سیاسی در جامعه، کنایه ای به برخی رفتارهای دولت روحانی باشد.
به هر طریق نیروهای اصلاح طلب از شعاری رونمایی کرده اند که هم آرمان خواهی آنها را به تصویر می کشد، و هم نشان می دهد که برخی از اصلاح طلبان با واقع بینی توام با بدبینی و تردید به ائتلاف با جریان اعتدالی نگاه می کنند. بر همین اساس، شعارشان را در بحبوحه رسیدگی به صلاحیت ها رونمایی کردند تا پیش از اعلام حجم رد صلاحیت ها در جبهه اصلاحات، بتوانند جریان اعتدالی را در مضیقه زمانی قرار دهند تا تکلیف خود را مشخص کند. به بیان دیگر بازی دوان اعتدالگرایان با جبهه رهروان و اصلاح طلبان، کاسه صبر شورای سیاست گذاری اصلاحات را لبریز کرده و آنها با این رونمایی، رسما توپ را به زمین جریان حامی دولت انداخته اند. این در حالیست که خودشان نیز با اسلحه ناکارامدی اقتصادی دولت، مترصد فرصتی برای به چالش کشیدن جریان اعتدالی هستند.
بر پایه این گزارش، اصلاح طلبان که در خوف و رجای رد و تائید صلاحیت نامزدهایشان به سر می برند، تنها راه کنترل رقابت انتخاباتی را در فرافکنی شکاف ها به جبهه حامیان دولت روحانی  می بینند. این در حالی است که شاید شکاف میان واقعگرایی و آرمان خواهی درون جبهه اصلاح طلبان به خودی خود همچنان وجود داشته و دارد. بنابراین بعید نیست چنین شکافی در روزهای آتی موجب اختلاف نظرهای اساسی در صورت عدم احراز صلاحیت وسیع نامزدهای مورد توجه این جریان شود. اختلافی که طی آن، برخی از اصلاح طلبان حتی شاید حاضر باشند به این شعار مستقل پشت کرده و برای جلوگیری از حذف کامل از مناسبات قدرت در ترکیب مجلس دهم، به ائتلاف با حامیان دولت تن دهند.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن