تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804309413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشور هرسال یک میلیارد دلار غرامت برای پرونده کرسنت به لاهه می‌پردازد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: کشور هرسال یک میلیارد دلار غرامت برای پرونده کرسنت به لاهه می‌پردازد
نماینده مردم تهران گفت: وزارت نفت مدارک کرسنت را برای دادگاه‌های بین‌المللی نفرستاده، لذا هرسال یک میلیارد دلار غرامت پرداخت می‌کنیم.

کشور هرسال یک میلیارد دلار غرامت برای پرونده کرسنت به لاهه می‌پردازد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز خود «پیرامون قراردادهای جدید نفتی و پرونده کرسنت»، اظهار داشت: موضوع قرارداد فاجعه بار کرسنت و آگاهی یافتن مردم و رسانه‌ها حقی طبیعی است، قراردادی که با قیمتی معادل مس در منطقه و برابر یک چهاردهم ترازهای جهانی با کشور امارات بسته شد.


وی ادامه داد: موقع بستن قرارداد کرسنت با توجه به اینکه قراردادی تعجب برانگیز بود، افرادی وابسته به بدنه شرکت نفت اعتراض خود را به مسئولان امر اعلام کردند، اما گوشی بدهکار این اعتراضات نبود و در نهایت قرارداد کرسنت منعقد شد. 


عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه به زمان توافق و برداشته شدن تحریم‌ها نزدیک می‌شویم و خبرهایی تأیید نشده حاکی از اتمام کار خروج قلب راکتور اراک وجود دارد، گفت: به طرف‌های غربی هیچ اطمینانی نیست. زیرا حدود 20 تحریم بعد از توافق ژنو و 5 تحریم دیگر نیز بعد از نهایی شدن برجام از سوی غربی‌ها علیه کشورمان صورت گرفته است.


وی ادامه داد: یکی از ایرادات اساسی ما به موضوع برجام این است که داور طرف مقابل معلوم نیست. البته درست است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد بین‌المللی برای نظارت بر طرف‌های توافق می‌باشد، اما در مسئله‌ای مانند قانون ویزا که از سوی دولت و مجلس آمریکا علیه کشورمان صورت گرفت و مذاکره کنندگان نیز بر نقض بودن آن صحه گذاشتند در حقیقت داوری برای رسیدگی به آن وجود نداشت. 


بذرپاش در ادامه با اشاره به مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس با تصدی وزارت آقای زنگنه به دلیل فساد پرونده کرسنت افزود: این موضوع در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح است که چگونه فردی با وجود  فساد در زمان وزارتش مجددا به این سمت منصوب می‌شود و لذا این مسئله به نوعی نقض فساددار بودن پرونده کرسنت در دادگاه‌های بین‌المللی است.


وی گفت: دادگاه بین‌المللی لاهه نیز به همین مسئله استناد کرد و درخواست ایران برای رسیدگی به پرونده نفتی کرسنت را رد کرد.


بذرپاش در ادامه خاطر نشان کرد: وزارت نفت هم اکنون با عدم همکاری با دادگاه‌های بین‌المللی هیچ گونه مدارکی را برای رسیدگی نمی‌فرستند و در نتیجه کشور باید هرسال مبلغی معادل یک میلیارد دلار بعنوان غرامت پرداخت کند.


وی در ادامه گفت: این گونه قراردادها معمولا بین دولت‌ها منعقد می‌شود یا اینکه یک شرکت وابسته به دولت با طرف‌های مقابل وارد معاهده می‌شود که از این قبیل می‌توان به قراردادهای میان ایران و ترکیه و نیز کشورمان با ترکمنستان اشاره کرد؛ اما این اتفاق در قرارداد کرسنت صورت نگرفت و به همین دلیل ابهامات دیگری نیز در پرونده این فساد نفتی وجود دارد.


عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه افزود: از ابتدا اعتراضات خود را نسبت به انتصاب افراد دخیل در این پرونده در بدنه دولت ارائه کردیم و گفتیم که این افراد که قرارداد کرسنت را برکشور تحمیل کردند می‌بایست پرونده‌یشان در دادگاه‌های صالحه بررسی شده و به اشد مجازات برسند اما در نهایت می‌بینیم که پیرامون این پرونده رویکرد سیاسی وجود دارد.


بذرپاش با انتقاد از اعتراضتی که علیه مطرح کردن پرونده کرسنت افزود: هر وقت پرونده نفتی کرسنت مطرح می‌شود هزار و یک مجموعه فعال می‌شوند که این پرونده فساد مطرح نشود. 


نماینده مردم تهران گفت: فساد در هر زمان و نسبت به هر فردی مضموم و بد است و باید به آن رسیدگی شود، این گونه نیست که فساد خوب و بد داشته باشیم.


وی ادامه داد: اخیرا نیز قراردادهای جدید نفتی (آی پی سی) برای ما جای تعجب دارد زیرا باشگاه نیرو و نفت ایرانیان که بسیاری از افراد دولت فعلی از قبیل وزرا و معاونین رئیس جمهور در آن حضور دارند و بعنوان تسهیل‌گر قراردادهای نفتی ایفای نقش می‌کنند.


بذرپاش با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد اظهار داشت: متاسفانه با دولتی پرخرج و کم بازده مواجهیم که اگر در ابتدای این دولت این اظهارات را برزبان می‌آوردیم، به مخالفت با دولت متهم می‌شدیم، اما هم ‌اکنون می‌بینیم که با گذشت 2 سال و نیم از عملکرد دولت هزینه‌های جاری کشور افزایش یافته است.


وی با برشمردن هزینه‌های جاری دولت فعلی گفت: در سال 91 هزینه جاری کشور حدود 81 هزار میلیارد تومان، در سال 93، 143 هزار میلیارد و در سال 94 نیز هزینه‌ای بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان می‌باشد.


وی گفت: عدد هزینه‌های جاری با نرخ تورم نسبت مستقیم دارد، اما دولت در گذشته مدعی بود که تورم را پایین آورده است، اما می‌بینیم که هرسال تورم افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که رشد هزینه‌های جاری دولت فعلی نسبت به دولت قبل حدود 90 درصد می‌باشد.


بذرپاش ادامه داد: باید توجه داشت هرچه هزینه‌های جاری دولت افزایش یابد، این افزایش هزینه موجب کاهش هزینه‌های عمرانی و دیگر بخش‌های مهم کشور خواهد شد.


وی در خصوص افزایش رشد نقدینگی در دولت فعلی بیان داشت: رشد نقدینگی در سال 91 معادل 460هزار میلیارد تومان بود، اما براساس اطلاعات بانک مرکزی این رشد تا امروز به مبلغ 910 هزار میلیارد تومان رسیده است.


نماینده مردم تهران، گفت: می‌توان گفت تقریبا یک رشد 100 درصد نقدینگی در شرایط رکودی کشور داشته‌ایم که البته جای تعجب نیز دارد.


وی گفت: دلیل این امر نیز تبدیل ارزهای بلوکه شده و تزریق آنها به خزانه کل کشور می‌باشد.


بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: البته دولت موفقیت‌های قابل تقدیری نیز در کنترل تورم داشته است که از مجموعه تشکر می‌کنیم، اما دلیل اصلی کاهش تورم نقطه به نقطه به دلیل تحریم‌ها و شوک ارزی اتفاق افتاد که این شوک به مرور به عدد صفر میل می‌کند.


وی گفت: در خصوص اقلامی که تورم در آنها نقش مستقیم داشته است، می‌توان به 385 نوع کالا در 12 گروه و نیز 5 قلم از کالاهای خوراکی  اشاره کرد.


بذرپاش پیرامون سرمایه‌گذاری خارجی دولت فعلی، اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری خارجی اعداد خوبی مشاهده نمی‌شود، لازم است همه هنر دولت بر سر سفره‌های مردم دیده شود، نه اینکه اقدامات دولت منجر به کوچک شدن سفره خانواده‌ها شود.


وی در بخش دیگری گفت: سرمایه‌گذاری خارجی بعد از توافق ژنو به میزان 50 درصد کاهش یافته است.


بذرپاش در خصوص وضعیت نابسامان بورس کشور گفت: بورس به عنوان یک مولفه پویا در اقتصاد ایران مطرح است که علائم خوبی از آن دیده نمی‌شود.


نماینده تهران ادامه داد: در طی دو سال اخیر شاخص کل بورس به میزان 28 هزار واحد کاهش یافته است و عددی معادل 180 هزار میلیارد در دارایی‌های بورس نیز تقلیل یافته که لازم است فکری اساسی برای آن و سرمایه‌های مردم صورت گیرد.


عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص قیمت حامل‌های انرژی و افزایش آنها افزود: وقتی نفت گران می‌شود، حامل‌ها نیز افزایش می‌یابد و این بدلیل ارتباط مستقیم نفت با قیمت جهانی آن می‌باشد.


وی با انتقاد از بالا بودن قیمت حامل‌ها افزود: وقتی قیمت نفت بالای 110 دلار بود، بنزین گران بود، اما اکنون که قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود رسیده نیز، بنزین همچنان گران است و این مسئله جای سوال دارد.


وی گفت: ما باید با مردم صادقانه صحبت کنیم؛ وقتی می‌‌گویند قیمت حامل‌ها را بالا می‌بریم، باید گفت با توجه به کاهش نفت این حامل‌ها نیز باید کاهش یابد و لذا بهانه‌های دولت برای افزایش حامل‌ها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.


وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: در موضوع قیمت بنزین درحالیکه بنزین تولید داخل به سمت تعطیل شدن و بنزین خارجی را وارد می‌کنیم، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.


بذرپاش گفت: در دو سال و نیم گذشته 54 میلیارد و 75 میلیون دلار خسارت به کشور درخصوص از بین رفتن قیمت نفت وارد شده است، که باید گفت تمام مولفه‌های قیمت فعلی نفت برعهده ایران نیست، اما براساس ساز و کار اوپک نظرات ایران نیز در بخش‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت بایدپرسید آیا سوخت‌های جایگزین در دنیا نیز به میزان دو سوم کاهش یافته است، بنابراین می‌توان گفت دلیل اصلی کاهش قیمت نفت دیپلماسی ضعیف انرژی ما می‌باشد.


بذرپاش گفت: ما می‌توانستیم با هماهنگی با چند کشور عضو سازمان اوپک از کاهش فاجعه بار قیمت نفت جلوگیری کنیم.




۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن