تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819752711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ولايتي: جنگ يمن هيمنه آل‌سعود را شكست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ولايتي: جنگ يمن هيمنه آل‌سعود را شكست
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امريكايي‌ها دست از دخالت در منطقه ما بر‌نخواهند داشت، عنوان كرد: جنگ يمن هيمنه آل‌سعود را شكست.


رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امريكايي‌ها دست از دخالت در منطقه ما بر‌نخواهند داشت، عنوان كرد: جنگ يمن هيمنه آل‌سعود را شكست.
به گزارش بصيرت، ولايتي در اين گفت‌وگو در خصوص تأثير تنش‌هاي ايجاد شده توسط عربستان در حل سياسي بحران سوريه گفت: در به آشوب كشيدن منطقه همواره عربستان سعودي نقش بسيار اساسي داشته است. خانم بوتو در زمان نخست‌وزيري در رابطه با روي كار آمدن طالبان، زماني كه همه كشورها از روي كار آوردن طالبان شانه خالي مي‌كردند، گفت: تنها ما در مورد روي كار آمدن طالبان مقصر نيستيم كه مورد سرزنش قرار بگيريم چراكه امريكا، انگليس و عربستان نيز در روي كار آمدن طالبان مقصر هستند زيرا انگليسي‌ها طراحي كردند، امريكايي‌ها پشتيباني نظامي انجام دادند و عربستان حمايت مالي آنها را بر عهده گرفت.
ولايتي در ادامه تصريح كرد: به اقرار خانم بوتو به عنوان يك مقام مسئول در آن مصاحبه و دلايل ديگر كه اين موضوع را تأييد مي‌كند، نشان از نقش مخرب عربستان سعودي در منطقه بوده و هست. القاعده هم كه يك گروه افراطي سلفي بود بعد از گروه طالبان، توسط سعودي‌ها به وجود آمد. بر همين اساس عربستان سعودي در بسياري از مدارس مذهبي كشورهاي اسلامي نفوذ كرده تا افكار افراطي سلفي را تبليغ كند كه منجر به وجود آمدن جبهه النصره، جيش‌الا‌سلام، جيش‌الحر، بوكو حرام و امثال اين گروه‌ها در غرب، چين، قفقاز، روسيه، پاكستان، شمال آفريقا، عراق، سوريه و يمن شده است.

   در منظر افكار عمومي عربستان محكوم است
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس خاطر نشان كرد: به طور كلي در هر كجا كه يك گروه افراطي، اسلام را با مباني افراط‌گرايي معرفي و به راحتي آدم‌كشي مي‌كند مثل تكفيري‌ها و تروريست‌هاي جهان اسلام، همه آنها به لحاظ اعتقادي و ايدئولوژيك به عربستان متصل هستند. برخي علماي وابسته به عربستان سعودي پول از حكومت مي‌گيرند تا افراط‌گرايي را تبليغ كنند و مخالفان عربستان سعودي را با پوشش اسلامي ترور كنند و به قتل برسانند و مي‌رسانند و اين به تدريج باعث شده تمام افكار عمومي جهان عليه عربستان سعودي موضع بگيرد. در تأييد اين موضوع اخيراً نيويورك تايمز در مقاله‌اي اشاره كرده بود كه «اصل داعش خود عربستان است، مقامات غربي و رسانه‌هاي آنها عربستان سعودي را به پايگاه افراط‌گرايي اسلامي در دنيا متهم مي‌كنند.»
ولايتي به شكست داعش در سوريه، عراق و يمن اشاره كرد و گفت: در منظر افكار عمومي غرب و عرصه بين‌المللي عربستان محكوم است. در ميدان‌هاي نبرد شكست خورده‌اند و عملاً اين هيمنه‌اي كه عربستان سعودي براي خود ساخته بود، در هم شكسته است. قبل از حمله عربستان سعودي به يمن همه فكر مي‌كردند عربستان يك قدرت بزرگ دنياي اسلام است و تعيين‌كننده و محوري است و بايد از عربستان سعودي تبعيت كرد.
وي تصريح كرد: سعودي‌ها با حمله به يمن تصور مي‌كردند كه با كمي بي‌رحمي مي‌توانند مردم يمن را تسليم كنند. از اين رو است كه بي‌امان اين كشور اسلامي و باستاني را تخريب و ملتش را قتل عام مي‌كنند. از اين جهت اينها نزد افكار عمومي جهان اسلام محكوم هستند.
ولايتي ادامه داد: اينها مي‌دانستند كه كشتن يك روحاني كه فقط يك انتقاد كلامي به آنها وارد كرده آثار سوء برايشان دارد، ولي آنها با اين كار مي‌خواستند صحنه بازي را عوض كنند و موضوعات ديگر را از اولويت بيندازند، لذا ايشان را به شهادت رساندند كه هيچ توضيحي برايش ندارند چون هيچ مرامي در هيچ كشوري نمي‌پذيرد كه يك رهبر ديني را به بدترين شكل اعدام كنند.

  عربستان از اتحاد ايران و روسيه شكست خورد
ولايتي به ناراضي بودن سعودي‌ها از توافق وين اشاره كرد و ادامه داد: سعودي‌ها توقع داشتند امريكايي‌ها و اروپايي‌ها از آنها قاطع‌تر حمايت كنند و ديگر كشورهاي اسلامي نيز از نيروهاي افراطي و تروريست‌هاي مورد حمايت عربستان دفاع كنند اما ديگر امريكايي‌ها مستأصل شده‌اند، چراكه امريكا حدود پنج سال است كه به طور غيرمستقيم از عربستان سعودي در سوريه، يمن و عراق دفاع مي‌كند. بالاخره در طول اين 10 ماه جنگ يمن هواپيماهايي كه يمن را بمباران مي‌كنند سوختگيري هوايي‌شان را امريكايي‌ها انجام مي‌دهند، اطلاعات تجمع نيروها را امريكايي‌ها به سعودي‌ها مي‌دهند. در شوراي امنيت سازمان ملل متحد يك قطعنامه به نفع عربستان سعودي به تصويب رساندند و نگذاشتند در اين مدت در شوراي امنيت قطعنامه‌اي عليه آنان تصويب شود.
وي به شكل‌گيري اتحاد ميان روسيه، ايران، عراق، سوريه و حزب‌الله اشاره كرد و گفت: عربستان از اين اتحاد شكست خورد. در عراق هم عوامل سعودي كه تركيبي است از تكفيري‌ها و بعثي‌هاي سابق شكست خورده‌اند. عربستان سعودي به داعش و جبهه النصره اميد بسته بود اما زماني كه رهبران جيش‌الاسلام و جيش‌الحر كشته شدند، عملاً معارضين ديگر توان جنگي لازم را ندارند و در مقابل حكومت سوريه ضعيف شده‌اند و شكست خواهند خورد.
ولايتي اضافه كرد: بايد گفت كم‌كم اين امواج بيداري اسلامي داشت به داخل عربستان نفوذ مي‌كرد و اين برايشان مهم است كه داخل خود عربستان دچار بي‌ثباتي نشود، لذا از خودشان خشونت نشان دادند. از يك طرف خواستند از ايران و به خصوص از جهان اسلام انتقام بگيرند كه علماي بزرگ جهان اسلام و كشورهاي اسلامي از عربستان خواسته بودند كه اين كار را انجام ندهد و اين روحاني برجسته را اعدام نكند، چون اين عمل هم يك جنايت است و هم يك حماقت چراكه مشكلي از عربستان حل نمي‌كند. به نظر مي‌رسد مدل تصميم‌گيري عربستان سعودي شبيه يك آدم عصباني است كه از يك راه حل منطقي براي تأمين منافع خود مأيوس شده است.
   امريكايي‌ها مقدرات خودشان را دست سعودي‌ها نمي‌دهند
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص تحليل خود پيرامون احتمال كمك امريكايي‌ها به سعودي‌ها در تنش‌هاي اخير اظهار كرد: امريكايي‌ها مقدرات خودشان را دست سعودي‌ها نمي‌دهند و سعودي‌ها نمي‌توانند چنين بازي‌اي را در عمل پياده و براي امريكا تعيين تكليف كنند. رئيس ستاد ارتش و وزير خارجه اسبق امريكا، كالين پاول زمان آقاي بوش حرف مهمي را مطرح كرد كه اگر عربستان سعودي با ايران بجنگد از لحاظ شدت خرابي به عصر قبل از صنعتي شدن بر مي‌گردد در حدي كه حتي موفق نمي‌شود يك تلفن پيدا و وضعيت خودش را به ما گزارش كند و كالين پاول به عربستان گفت، مواظب باشيد پايتان را از گليم خودتان بيشتر دراز نكنيد و بر طبل جنگ در مقابل يك ايران قدرتمند نكوبيد، البته ما به دنبال جنگ نيستيم، حتي با عربستان و به دنبال حسن همجواري بوديم و هستيم.
ولايتي در پاسخ به اين سؤال كه آيا احتمال دخالت مستقيم نظامي امريكايي‌ها را در بحران سوريه محتمل مي‌دانيد، عنوان كرد: سعودي‌ها چنين قدرتي ندارند كه امريكا را وادار كنند وارد سوريه شود بلكه برعكس اين عربستان است كه ملزم به پذيرفتن و اجراي راهبرد امريكا در منطقه است.
ولايتي سپس ادامه داد: ما به دنبال اين نيستيم كه بحران را با عربستان عميق‌تر كنيم و از موضع قدرت دنبال حل موضوع هستيم و پيش‌بيني هم نمي‌كنيم كه بحران تشديد شود، چون عربستاني‌ها ترسيم واقعي از قدرت ايران دارند.
وي در خصوص چشم‌انداز پايان بحران‌هاي منطقه هم گفت: ما اميدواريم هرچه زودتر بحران‌هاي منطقه‌اي پايان پذيرد و هر آنچه را كه ما در اين چند سال انجام داديم، در جهت خاموش كردن بحران بوده است ولي به هر حال با عواملي كه در اين بحران‌ها دخيل هستند، در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت انتظار نمي‌رود اين بحران‌ها حل شود، چون عده‌اي مي‌خواهند كه در منطقه بحران پايان نيابد و بحران درست مي‌كنند كه بيايند منطقه را مديريت كنند. ولايتي در پايان گفت: امريكايي‌ها دست از دخالت در منطقه ما برنخواهند داشت. اگر بتوانند نيابتي كار مي‌كنند و اگر نتوانستند، خودشان مستقيم وارد مي‌شوند كه اين بستگي به شرايط دارد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن