تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819442654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناسان اندیشکده های آمریکایی: سعودی ها نگرانند آمریکا معادلات منطقه را به سود ایران تغییر دهند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کارشناسان اندیشکده های آمریکایی: سعودی ها نگرانند آمریکا معادلات منطقه را به سود ایران تغییر دهند بین الملل > دیپلماسی - به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان اندیشکده های بنام آمریکایی عقیده دارند یکی از طرح های اوباما برای خاورمیانه یا حداقل خلیج فارس برقراری یک موازنه است و سعودی ها نسبت به ایران دچار "سوء ظن بیمارگونه" هستند.


اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه مخالف دولت عربستان و 46 نفر دیگر و قطع یکجانبه روابط عربستان با ایران موضوعی است که کارشناسان بسیاری از اندیشکده ها به آن پرداخته اند و درباره تبعات احتمالی این گسست دیپلماتیک قابل توجه در خاورمیانه گمانه زنی کرده اند. برخی رسانه های آمریکا در این باره گفته های چند نفر از کارشناسان اندیشکده های مطرح آمریکایی را منعکس کرده است. "کریم سجادپور" کارشناس مسائل ایران در اندیشکده "بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل" در این خصوص اعتقاد دارد: "آنچه که بیش ازهمه برای اوباما اهمیت دارد حفاظت از توافق هسته ای ایران است. اکنون آمریکا مشخصا با عربستان سعودی در یک جبهه قرار نگرفته است و این در حالی است که آمریکا سال ها گام به گام در کنار عربستان سعودی علیه ایران تلاش می کرده است. با این اوصاف تغییر کنونی مقامات سعودی را عصبانی کرده است."
سجادپور همچنین افزود: "اگر توافق هسته ای ایران در صدر دستور کار قرار داشته باشد به معنای این است که تیم اوباما با تمام توان تلاش خواهد کرد تنش با ایران را کاهش دهد."
سجادپور اعتقاد دارد هدف آمریکا این است که مانع از اجرای مجازات ها علیه ایران شود؛ مجازات هایی که به طور بالقوه می تواند واکنشی از سوی تهران به همراه داشته باشد که توافق را برهم بزند.
رسانه های آمریکا همچنین نظرات "جی ماتیو مکلینیس" تحلیلگر اندیشکده محافظه کار "موسسه امریکن اینترپرایز" را نیز منعکس کرده است: "سعودی ها از چیزی نگرانند که به نظر آنها تغییر جهت گیری آمریکا در منطقه است؛ البته نه به آن معنا که واشنگتن کاملا از دولت های عربی روی برگرداند اما موازنه (را در منطقه) به نفع ایران تغییر دهد."
این تحلیلگر اعتقاد دارد که اکنون ایالات متحده می خواهد به دولت های منطقه اجازه دهد تا مسائل شان را خودشان حل کنند.
"فردریک وری" کارشناس ارشد برنامه خاور میانه در اندیشکده کارنگی نیز عقیده دارد: "یکی از طرح های اوباما برای این منطقه یا حداقل در خلیج فارس برقراری یک موازنه است."
یک رسانه دولتی آمریکا نظرات "سایمون هندرسون" یکی از کارشناسان بنام اندیشکده "موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک" را نیز در این باره جویا شده است. وی درباره تصور سعودی ها از ایران پساتحریم ها گفته است که سعودی ها و تا اندازه کمتری سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به ایران دچار "پارنویید" (سوء ظن بیمارگونه) هستند. عربستان مهمترین کشور در این سوی خلیج فارس و ایران مهم ترین کشور در آن سوی خلیج فارس است." 5050


کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک (برجام) - باراک اوباما - ایران و عربستان - عربستان -




یکشنبه 20 دی 1394 - 16:06:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن