واضح آرشیو وب فارسی:سراج24: فمینیسم، جریانی شکل یافته از سوی افرادی است که به حقیقت پیدایش مرد و زن نزد آفریدگار پی نبرده و سعی کردند در راستای ضدیت با اندیشه هایی حقیقی، نگاه احساس گرایانه خود را تزریق نمایند.گروه فرهنگی « سراج24 »: فیلم «حق رای» اثری در راستای جریان فمینیستی در سینمای هالیوود بوده که به کارگردانی سارا گورون در سال ۲۰۱۵ به اکران درآمد. فیلم افتتاحیه جشنواره لندن به دنبال تصویری ملموس از طرفداران حق رای زنان در بریتانیا می باشد که فیلمنامه ساختارمندی از سوی ابی مورگان فیلمنامه نویس فیلم های «شرم» و «بانوی آهنین» دارد اما با نگاهی سیاست ورزانه از سوی غربی ها به جنبش طرفداران حق رای زنان در بریتانیا در اوایل قرن بیستم می پردازد. فمینیسم، جریانی شکل یافته از سوی افرادی است که به حقیقت پیدایش مرد و زن نزد آفریدگار پی نبرده و سعی کردند در راستای ضدیت با اندیشه هایی حقیقی، نگاه احساس گرایانه خود را تزریق نمایند. این جنبش در میانه جنگ های جهانی اول و دوم تا حدودی به خاموشی رفت و مجددا در اواخر دهه 60 میلادی و اوایل ۱۹۷۰ با ایجاد موج دوم فمینیسم شناخته گردید. در موج دوم این جریان شاهد فعالیت های فمینیست گرایان برای کسب حقوق فراتر سیاسی بوده که به مبارزه برای برابری حقوق در عرصه های دیگر زندگی اجتماعی از جمله آموزش، محیط کار و خانه منجر شد. ادامه دگرگونی های رخ داده در فمینیسم موجب پدید آمدن موج سوم هم شد. انتقاد موج سوم فمینیسم به عدم توجه موج دوم به تفاوت های میان زنان در رابطه با نژاد، قومیت، طبقه، ملیت و دین بوده و بیشتر بر تفاوت ها تکیه داشت. اگرچه سیمون دوبوار در کتاب «جنس دوم» در سال ۱۹۵۳ و یک دهه قبل از آغاز موج دوم فمینیسم به انتشار نظریه خود در این راستا پرداخت اما فمینیست ها به شکلی عملی و بر پایه انجام راهپیمایی و ایجاد سخنرانی به تبیین ستم تاریخی بر زنان و توضیح موقعیت فرو دست آنان پرداختند و در این میان این موج سواران سیاست پیشه غربی بودند که افسار این اعتراضات را در جهت تمایلات سیاسی، انسانی و حتی جنسی به سوی خود کشاندند تا جریان فمینیسم شکل های مختلفی به خود بگیرد، چنان که در موج سوم فمینیسم شاهد انتقال مبارزات به درون جامعه سیاسی و نهادهای اجتماعی- سیاسی بوده ایم. برای نمونه در مارس ۲۰۰۱ میلادی، کنفرانس 2 روزه ای با عنوان «جنبش های اجتماعی جهان در شرایط جهانی سازی» در آتن برگزار گردید و لیدیا سارجنت، نویسنده، بازیگر و بنیان گذار مجله «z» و عضو مؤسسه ساوث اند پرس، میهمان آمریکایی این کنفرانس، نکات قابل توجهی را درباره وضعیت فمینیسم بیان کرد که در راستای سیاست های مزدورانه غرب بود. مساله دور افتاده ای نیست که فیلم «حق رای» به عنوان تنها اثری بود که اجازه پیدا کرد در پارلمان بریتانیا فیلمبرداری شود، چرا که فیلم در راستای سیاست های دیکته شده پادشاهی طرح ریزی شده و فیلمنامه نویس اثر که در «بانوی آهنین» نیز به دنبال نمایش زنی قهرمان از مارگرت تاجر بوده است، در این فیلم هم سعی دارد در کنار اعتراضات نمایان شده در فیلم به دنبال اذعان این مطلب باشد که آزادی خواهی و آزاد طلبی نزد مردم و سیاستمداران وجود دارد! مساله ای که کاملا فریبنده می باشد چرا که در دوران جدید هم شاهد تبعبض های بسیار در غرب به اذعان خود مردمان و افراد شناخته شده آن بوده ایم. نکته دیگر در این فیلم تمرکز داستان بر روی زنی از طبقه کارگر می باشد که این بار فارغ از زنانی در طبقه متوسط و یا مرفه جامعه این گروه پایین اجتماع هستند که شکل دهنده نابرابری ها میان زنان و مردان می باشند. فیلم «حق رای» در راستای نمایشی شعار زده از جهان دروغین غرب توسط سودازده های آزادی است که در نگاه خود مفهوم جنسیت را گم کرده اند و هالیوود با ساخت آثاری این چنینی به غبار نشسته از هویت انسان ها دامن می زند.
یکشنبه ، ۲۰دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سراج24]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]