تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836632716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا رهبری شورایی قبل از ظهور امکان تحقق دارد/ دیدگاه جالب مفتی لبنان درباره ولی فقیه


واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت گفت: اگر جایی عقلا هستند؛ باید یکی حرف آخر را بزند، در مسأله اینچنینی میان فقها، اگر هر کس درباره برخی مسائل مطلبی بگوید، تشتت می شود، بالاخره یکی باید حرف اول و آخر را بزند.به گزارش ناب نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، دشمنان «نواب خاص» امام زمان(عج) را آزاد نمی گذاشتند، بلکه آنان را شکنجه و زجر می دادند تا مکان امام را نشان دهند یا تحت شکنجه و در کنج زندان جان سپارند. به یک نکته مهم که باید توجه کرد این است که شیعیان در عصر غیبت امرشان به هرج و مرج واگذار نشده است و با استفاده از ورایات می توانیم برداشت کنیم که فقهای جامع الشرایط نواب عام امام زمان هستند و شیعه می توانند با رجوع به آن ها، مشکلات و سؤالات خویش را مطرح کنند و جواب بگیرند. برای بررسی وضعیت جامعه شیعی در دوران غیبت کبری و اینکه چرا ولایت فقیه از ضروریات چنین جامعه ای است، با حجت الاسلام محمدرضا نصوری معاونت تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت گفت وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می آید: *ولی فقیه در دوران قبل از ظهور حضرت حجت(عج) توسط امام زمان(عج) انتخاب می شود یا نه یک فرآیندی سیاسی مربوط به جمهوری اسلامی است؟! چرا از روش شورایی برای رهبری دینی جامعه شیعی بهره نمی گیرد؟ – آقای مصباح یزدی یک بحثی در این رابطه دارد که کسی که شما می خواهید ولی فقیه انتخاب کنید؟ کشف کردید یا انتخاب کردید؟ در برخی موارد که خلاءهای قانونی وجود دارد و یا قرار است نظم در کشور برقرار شود، جایی پیش می آید اگر حکم حکومتی نباشد، بن بست پیش می آید، ما در دوران غیبت مانند زمانی که پدر خانواده از دنیا رفته است، فرزندان اتوماتیک وار به سوی پسر بزرگ خانواده روی می آورند و او را به عنوان بزرگ خود انتخاب می کنند، در دوران غیبت کبری هم همین طور است، مردم اتوماتیک وار خدمت علما می آیند، مثلاً زمان شیخ مفید، همه خدمت شیخ مفید می آمدند، شیخ مفید علمای زیادی را از جمله سیدرضی، سیدمرتضی، نجاشی، سلَّار دیلمی، ابوالفتح کراجکی، ابویعلی محمّد بن حسن جعفری و غیره را تربیت کرده بود، برای شیخ مفید هم برخی مسائل برای او حل شده نبود، می گفت سهم سادات را به من بدهید، سهم امام ربطی به من ندارد، یا در آب ریختند و یا برخی مواقع در بیابان دفن می کردند، چون این مسأله فقهی برایش حل شده نبود، این گونه هم نبود که بگوید چون جای امام را گرفتم، پس اختیارات امام را هم دارم. یا اینکه شیخ طوسی حوزه علمیه نجف را تأسیس کرد و کتاب «الغیبه» را نوشت و برای اولین بار استدلال های عقلی را وارد مباحث مهدویت کرد، اما شیخ با اینکه حوزه داشت، امام سهم امام را نمی گرفت و سهم سادات را می گرفت، بعدها در قرن هفتم می بینیم که علامه حلی می گوید چه کاری است؟ امام اگر بیاید درباره سهم امام چه کار می کند، همین مطلب کار را ما هم انجام دهیم و این گونه می شود که علما وارد سهم امام می شوند. *خب! چه کاری است، امام زمان(عج) در نامه ای به شیخ مفید می نویسند که ما حواسمان به شما هست، در رابطه سهم امام هم، علما از امام زمان(عج) کمک می خواستند؟ – این دیداری که اتفاق می افتد در جایی است که عالم مستأصل و گرفتار باشد، سهم امام یک امر اضطراری نبود، یک وجوهاتی بود که عالم درباره نحوه استفاده آن ها می گفت این چنین رفتار کنند، این گره ای نبود که قابل حل نباشد، در ماجرای آن خانم بارداری که از دنیا رفته بود و فرزندش زنده به دنیا آمد، در آنجا گره ای افتاده بود که امام دخالت کردند، در بقیه امور مردم به علما مراجعه می کردند و جواب سؤالات و مشکلات خود را می گرفتند. نگاه کنید در زمان صفویه کم علمای تراز اول نداشتیم، مقدس اردبیلی کرکی، شیخ بهایی، فیض کاشانی، ملاصدرا، علامه مجلسی، سیدمرتضی جزایری، اما این ها ادعایی نداشتند و تلاش می کردند وظایف خود را انجام دهند، اما نگاه کنید مقدس اردبیلی در عراق، علامه مجلسی در ایران و … حضور داشتند، در این میان باید یکی حرف اول و آخر را می زد. در این برهه از زمان اختلافاتی ایجاد شد، یک گروه که اصولیون بودند معتقد بودند برای اثبات و استنباط احکام شرعی باید به کتاب، سنت، اجماع و عقل روی آورد، گروه دیگر اخباریون بودند که اعتقادی به این چهار اصل نداشتند، نگاه کنید مثلاً در بحث مسأله پیوند اعضای یک زن نامحرم به یک مرد که در قرآن یا روایات مطلبی گفته نشده، در این حالت باید بیایید ببینید اجماع علما چه می گوید و بعد عقول، پس اصولیون در مباحث جدید تعطیلی نداشتند و قابل حل بود و حکم را جواب می داند، اما اخباریون گوش نکردند و به سمت اصولیون نیامدند و شیخیه را تشکیل دادند که بعدها شد بابیت و در نهایت بهائیت. الان وضعیت علما این گونه همین است، در این دوران علما و مراجع گرانقدری در ایران، عراق، لبنان، بحرین و جاهای دیگر داریم، پس اگر بخواهیم اتحاد و وفاق اسلامی را میان مسلمانان ایجاد کنیم چاره ای نداریم جز اینکه ولی فقها داشته باشیم، ببینید بعد از جنگ جهانی دوم، غرب به سراغ اطاعت آمریکا رفت، اکنون خیلی پیشرفت کردند و از امکانات روز چیزی کم ندارند، یعنی هر چه بخواهید هست، جز معنویت، اما ما چی داریم؟! روز به روز تشتت و اختلاف افزوده می شود، شیخ احمد الزین مفتی بزرگ علمای اهل سنت لبنان این گونه بیان می کند: «من به اینجا رسیده ام که زیر پرچم ولایت فقیه برویم، اگر همه از ولایت فقیه پیروی کنیم، به اتحاد می رسیم»، همانند کاری که اروپا بعد از جنگ جهانی دوم کرد، پس نگاه کنید برای اینکه برکات مادی، معنوی و آرامش عمومی در جامعه سرازیر شود، باید زیر نظر ولی فقیه برویم. * امام زمان در کدام سخنانشان گفتند که باید حتماً ولی فقیه داشته باشید، در روایت می فرمایند: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاهِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّهُ اللَّهِ»، از لفظ رُوَاهِ حَدِیث استفاده می کنند؟ – امام مهدی(عج) فرمودند: اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم، نفرمود به عرفا مراجعه کنید، زیرا عارف نمی تواند میدان داری کند، بلکه کسی که نگاه اجتهای داشته باشد، فقط فقیه است که می تواند. * خب! فرمودند: فقها! نگفتند: ولی فقیه! -اگر بین فقها تشکیک و اختلافی رخ دهد، چه کسی باید رسیدگی کند و جمع کند؟ *با این وجود بعضی ها اعتقاد دارند، شورایی هم می شود حل کرد؟! – چگونه می شود! مگر سابقه شورایی نداشتیم، ما نمی خواهیم نکته ای را بگوییم که خدای ناکرده خودمان را فریب دهیم، از نگاه امروزی می گویم اگر جایی عقلا هستند؛ باید یکی باشد حرف آخر را بزند، در این مسأله اینچنینی میان فقها هم باید باشد، مثلاً در این دوران آقای سیستانی در عراق، شیخ فضل الله در لبنان و … همه این ها نسبت به برخی مسائل یک مطلبی را بگویند، تشتت می شود، در این شرایط چه کاری باید کرد؟! بالاخره یکی باید حرف اول و آخر را بزند. مثلاً در رؤیت هلال ماه هر کسی یک مبنایی دارد و همه هم درست است و شما نمی توانید بگویید مبنا غلط است، یکی می گوید وقتی هلال متولد شد، یکی دیگر می گوید باید تمام شود، دیگری با چشم مسلح یا غیر مسلح، در این جامعه باید چه کاری کرد؟ حرف چه کسی را باید گوش بدهیم، باید یک حاکم شرعی باشد، باید یک ولی میان همه باشد، اصلاً از نظر عقلی جور در نمی آید. *حالا امام زمان(عج) چگونه در این انتخاب نقش دارند؟ – نمی دانیم و نمی توانیم بگوییم ولی فقیه اکنون همانی است که بالقوه باید انتخاب می شد، ولی می توانیم بگوییم نخبگان و علمای ما جمع شدند به این نتیجه رسیدند و ما تابع آن جمع خبرگان هستیم، به خاطر همین هم هست اگر حکمی ثابت بود، اگر موافق با واقع بود ۲ ثواب را می برند، اگر نبود یک ثواب می برند، ما نمی دانیم ایشان همان انتخاب است، اما می گوییم با همین وضعیت موجود، همین شخص را باید اطاعت کنیم، کسانی که از مسلم بن عقیل به عنوان نائب امام زمان اطاعت کردند، از امام حسین(ع) هم اطاعت کردند، بنابراین کسانی که از نائب امام زمان اطاعت نکردند، از امام حسین هم اطاعت نکردند. *خب! مسلم بن عقیل نامه داشت، معرفی نامه داشت، مشخص بود! – می خواهم بگویم نمونه الان هم همین است، وقتی خبرگان جمع می شوند همه فقیه هستند، اگر بخواهند از روی هوی و هوس را انتخاب کنند، اشتباه است، اینکه این شخص به خاطر حزب و جناح من انتخاب شود اشتباه است! هر چند برخی تلاش دارند به این سمت بروند و به جناح و باند نگاه کنند، این امر اشتباه است و ما قبول نداریم. وقتی شما اعضای خبرگان را انتخاب کردید، دیگر نمی توانید به نظر آنان بگویید نه. نمی شود جایی که به نفع من است، بپذیرم و جایی که به ضررم هست را بگویم نمی پذیرم. در پایان این که جایگاه ولی فقیه ضرورت دارد و اگر نباشد، در کشوربلبشو ایجاد می شود.


شنبه ، ۱۹دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ناب نیوز]
[مشاهده در: www.nabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن