واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: فیلم «خاکستر و برف» به کارگردانی روح الله سهرابی و به تهیه کنندگی فرهاد گلی که برای اولین بار در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد، توانست جایزه ششمین دوره از جشنواره فیلم عمار را به خود اختصاص دهد. فیلم با بازی کامبیز دیرباز، میترا حجار، قربان نجفی، سیامک ادیب، محمدباقرصفانور، نصرت شاه نظری و وجیهه لقمانی داستان فردی به نام احسان را روایت می کند که پس از ۲۵ سال به ایران برمی گردد تا با صمیمی ترین دوست خود که زندگی اش را مدیون اوست برای آخرین بار تجدید دیدار کند و همین مسئله، اتفاقات ناخواسته دیگری را برای او رقم می زند. یکی از مهم ترین مؤلفه های فیلم بلند سینمایی سهرابی که چند ماهی است در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده، لوکیشن و فضای فیلم است، «خاکستر و برف» برخلاف بسیاری از نمونه های هم ژانر خود، در فضای زمستانی شمال کشور روایت می شود و فضای سرد و غم انگیز لوکیشن در القای سردی روابط آدم های داستان تأثیر بسیار گذشته است. فیلم سهرابی اما به رغم توانایی هایش سه سال از پرده اکران سینماها دور ماند و سرانجام در ماه های اخیر راه پرده نقره ای را در پیش گرفت. مدتی پس از اکران فیلم، 100 تن از مادران شهدا در نامه ای سرگشاده از سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای حمایت از ساخت این فیلم تقدیر کردند که رونوشتی از این نامه هم به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد. یکی از مهم ترین مؤلفه های فیلم سهرابی سوژه بدیع کار بود، سهرابی یک سال پیش از تولید شیار 143، فیلمش را با محوریت مادران شهدا مقابل دوربین برد و در واقع این خاکستر و برف است که اولین پرداخت سینمایی به سوژه اختصاصی مادران شهدا محسوب می شود. چهار سال پیش ایده ساخت خاکستر و برف در ذهن روح الله سهرابی کلید خورد و سهرابی تصمیم گرفت که برای ساخت فیلم جدیدش دنیای ملتهب مادرانی را که سال های سال پس از پایان جنگ، در انتظار بازگشت فرزندانشان هستند، روایت کند. قهرمان داستان سهرابی اما برخلاف قهرمان فیلم شیار 143 از ابتدا تا انتهای داستان حضور فیزیکی ندارد، اما جایگاه مادر شهید در تمامی زمان فیلم به عنوان قهرمان داستان محسوس است حتی اگر حضور تصویر ش تنها چند دقیقه به طول بینجامد. سهرابی برای افزایش باورپذیری نقش به جای استفاده از یک بازیگر در نقش مادر شهید، مادر یکی از شهدای جنگ تحمیلی را در چند نمای فیلم در نقش قهرمان داستان جای می دهد و در نهایت هم با استفاده از نریشن به جای مونولوگ سبک تازه ای را در روایت پایان بندی داستان ایجاد می کند. یکی از تفاوت های فیلم خاکستر و برف نسبت به دیگر آثار هم ژانرش انتخاب فضای مه آلود شمال کشور برای روایت داستان است. ذات ملتهب و پراضطراب داستان، سهرابی را بر آن داشت که فضای خاکستری و ملتهب شهری ساحلی را برای روایت انتخاب کند. فضای مه آلود و پرالتهاب در کنار نماهای دریای خروشان و آسمان ابری که نشان از روزگاری دارد که با مرگ مؤلفه هایی که تا اندک زمانی پیش ارزش تلقی می شدند، در سیطره ضدارزش ها قرار گرفته است. سهرابی همچنین با استفاده از زیبایی های فضاهای شمالی آن هم در فصل زمستان، ظاهری زیبا را برای روایت داستانش در نظر می گیرد تا بتواند با مخاطبانی که شاید حوصله چندانی برای دیدن آثار دفاع مقدسی در بسترهای کلیشه ای ندارند، ارتباط برقرار کند. به رغم پتانسیل های وجودی «خاکستر و برف»، این فیلم نتوانست در اکران سرگروه های اصلی سینماها حضور پیدا کند و پس از سه سال اطاله در روند اکران در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، اما تمدید دوره اکران خاکستر و برف در این گروه نشان از این دارد که فیلم به رغم محدودیت در سالن های اکران توانسته مخاطب خود را پیدا کند و از پس سلیقه اهالی حرفه ای سینما هم بر بیاید. در روزهای گذشته خاکستر و برف توانست جایزه فانوس ششمین جشنواره فیلم عمار را هم به خود اختصاص دهد تا بار دیگر نام خود را در ذهن اهالی سینما تداعی کند. فیلم خوب و خوش ساختی که بی ادعا آمد و توانست رضایت مخاطبان سینما را هم به خود جلب کند. منبع: جوان آنلاین
شنبه ، ۱۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]