تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814673655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تضعيف جايگاه شورا‌ها با بي‌توجهي دولت و مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تضعيف جايگاه شورا‌ها با بي‌توجهي دولت و مجلس
ارتقاي جايگاه شورا‌هاي شهر و روستا و ظرفيت‌سازي براي حل مسائل و مشكلات شهري از طريق ارائه طرح‌ها و لوايح به مجلس شوراي اسلامي و دولت از جمله وظايف اصلي شوراي عالي استان‌ها به حساب مي‌آيد...
نویسنده : بيژن يانچشمه 
ارتقاي جايگاه شورا‌هاي شهر و روستا و ظرفيت‌سازي براي حل مسائل و مشكلات شهري از طريق ارائه طرح‌ها و لوايح به مجلس شوراي اسلامي و دولت از جمله وظايف اصلي شوراي عالي استان‌ها به حساب مي‌آيد كه در طول چهار دوره فعاليت اين شورا تا كنون انتظارات و ظايف قانوني محوله بر‌آورده نشده است و بسياري از اين طرح‌ها و لوايح‌ نه تنها در اين مراجع مطرح نشده بلکه به دست فراموشي سپرده شده است كه اين امر تضعيف جايگاه شورا‌هاي بالادست را به دنبال خواهد داشت.
هم اكنون 35 هزار شوراي اسلامي در روستاها و بخش‌ها و حدود هزار و 400 شوراي اسلامي شهري در كشور در حال فعاليت هستند و در مجموع 117 هزار نفر با رأي مردم به عضويت در اين شوراها انتخاب شده‌اند كه از اين ميان 75 نفر به عنوان نمايندگان مردم به شوراي عالي استان‌ها راه يافته‌اند تا بتوانند با نظر شورايي مسائل و مشكلات شهر‌ها و موانع و خلأ‌هاي شورا‌ها را استخراج و براي حل آنها به مجلس و دولت راهكار ارائه كنند.
از جمله ديگر وظايف شوراي عالي استان‌ها اعلام نارسايي‌ها و اشكالات نهادها و سازمان‌هاي اجرايي در حدود اختيارات و وظايف شوراها به مسئولان مربوطه و پيگيري آنها، بررسي پيشنهادها و ارائه آنها در قالب طرح به مجلس شوراي اسلامي يا دولت است. در حقيقت اين شورا تاكنون در طول چهار دوره فعاليت خود توانسته است كمتر از 100 لايحه و طرح را تصويب و به دولت ومجلس شوراي اسلامي ارائه كند. بر اين اساس تاكنون طرح‌ها و لوايح ارائه شده از سوي شوراي عالي استان‌ها به مجلس و دولت نتوانسته است از بار مشكلات و معضلات شهري بكاهد، چراكه بسياري از طرح‌ها و لوايح ارائه شده تاكنون در اين مراجع طرح و مورد رصد قرار نگرفته است: گويا طرح‌ها و لوايح ارائه شده كه قادر به حل راهبردي مسائل و مشكلات بوده به دست فراموشي سپرده شده است.
غلامرضا بصيري‌پور، رئيس سابق شوراي عالي استان‌ها نيز در اين زمينه گفت: عمده‌ترين اين طرح‌ها و لوايح در ارتباط با موضوعات مختلف و مسائل اجتماعي كشور نظير بيكاري، اشتغالزايي و توسعه اقتصاد روستا تدوين شده است.
وي افزود: خلأ قانوني نيز از عمده‌ترين مشكلات شوراها و شهرداري‌هاست كه در زمينه رفع اين خلأ‌ها نيز طرح‌ها و لوايح متعدد تهيه و به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است.
  
چمران با 42 رأي رئيس شوراي عالي استان‌ها شد
در بيست و سومين اجلاس عمومي شوراي عالي استان‌ها كه پنج‌شنبه هفته گذشته در ساختمان قديم مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، مهدي چمران با كسب 42 رأي از 72 رأي مأخوذه به عنوان رئيس شوراي عالي استان‌ها از چهارمين دوره اين شورا انتخاب شد كه وي با اشاره به برنامه‌هاي جديدش در اين دوره گفت: ارتقاي جايگاه مديريت شهري و شوراها، استفاده از پتانسيل شوراهاي شهرستان‌ها و تعامل دولت و مجلس بخشي از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين دوره خواهد بود.
رئيس منتخب شوراي عالي استان‌ها با بيان اينكه آباداني شهرها از روستاها مي‌گذرد، افزود: قطعاً تا روستاها آباد نشوند نمي‌توان انتظار داشت كه شهرها آباد شوند و به همين جهت برنامه‌هاي مدوني را براي آباداني روستاها خواهيم داشت.
وي همچنين به آلودگي هواي كلانشهرها اشاره كرد و گفت: براي اين موضوع مي‌بايستي كلانشهرها پيشنهادات خود را به شوراي عالي استان‌ها ارجاع دهند و قطعاً ما در اين نهاد تصميمات لازم را براي كاهش آلودگي هواي كلانشهرها خواهيم گرفت.
گويا تصويب و ارائه طرح‌ها و لوايح كه با تشكيل جلسات متعدد با حضور نمايندگان شورا‌هاي استان‌ها صورت گرفته، سرانجامي نداشته است و همچنان كلاف در هم تنيده مسائل و مشكلات شهري و روستايي باقي مانده است كه اين امر مي‌تواند در دراز‌مدت جايگاه شورا‌هاي بالادست را تضعيف كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن