واضح آرشیو وب فارسی:میزان: خبرگزاری میزان- پدر نمدمالی ایران و مازندران رخ در نقاب خاک کشید در حالیکه تا آخرین روزهای عمرش در آرزوی ایجاد شهرک نمدمالی بود.به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان ، حاج علی حلاجیان از پیشکسوتان هنر نمدمالی که سال ها برای این رشته زحمت کشیده بود، در هفته ای که گذشت به دیار باقی شتافت و با مرگش، این هنر-صنعت بیش از پیش مهجور و غریب شد. حاج علی حلاجیان در سال ۱۳۱۳ در روستای لپاسر شهر رامسر به دنیا آمد. از ۱۵سالگی (سال ۱۳۲۸ خورشیدی) در کنار پدرش به نمدمالی روی آورد. وی توانست بازنده نگه داشتن این هنر فراموش شده، نمد مالی را رونق دهد و در کنار دیگر استادان انگشت شمار مازندران همانند شاه نظری و قنبری هنر سنتی نمد مالی را ارتقا دهد و در سال ۱۳۹۱ آثار حاج علی حلاجیان توانست مهر اصالت بین المللی یونسکو را دریافت کند که افتخار بزرگی برای مازندران بود. دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تسلیت درگذشت استاد «حاج علی حلاجیان» گفت: درگذشت استاد و هنرمند بااخلاق مازندران و پدر بزرگوار شهید، جامعه هنری و صنایع دستی استان را به سوگ نشاند. وی بیان کرد: نمدمالی هنری است که بیشتر ارزش معنوی آن قابل توجه بوده و رونق این کهن صنعت دستی بیشتر در بین دامداران به واسطه تأمین مواد مورد نیاز آن که از پشم گوسفندان تهیه می شود، رواج داشته است و نیاز عمده مفروش کردن زمین را رفع و هم به عنوان پوشش زمستانی مناسب و سالم به کار می رود. وی افزود: استفاده از نمد هم به منظور یک زیرانداز سنتی و هم برای پوشش مرسوم بوده که عمر آن به حدود هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد و حتی پوشش و کلاه ملتزمان پارسی و مهمانان مادی بوده و نقش برجسته های تخت جمشید در ردیفی که ملازمان و مهمانان را بر دیوار بار عام به قصد شرف یابی به محضر پادشاه نمایش می دهند از قدیمی ترین مستندات تصویری این نوع دست بافته است. به گفته بزرگ نیا، با توجه به خاصیت گرمایی و نیز مطلوب بودن آن به عنوان عایق رطوبتی می توان حدس زد این محصول به دست مردمی ساخته شده که خطر سرما و رطوبت بیشتر از کسان دیگر زندگی شان را تهدید می کرده است لذا محدوده مناطق کوهستانی و دامنه های سلسله جبال البرز مهد تولید این صنعت دستی ارزشمند و ضامن سلامتی است، تولید نمد به قدرت بدنی نیاز دارد، ازاین رو، مردان میراث دار این هنر به شمار می آیند. سید رحیم موسوی ساروی معاون صنایع دستی مازندران نیز گفت: استاد علی حلاجیان این نقوش ذهنی را سینه به سینه از پیشینیان و قدیمی های این حرفه آموخته بود. وی افزود: استاد حلاجیان معتقد بود اگر بخواهیم غنی ترین هنر دستی کشور را به صورت میراثی ماندگار نگه داریم، باید شکل سنتی و بومی آن در زمینه های تولید، ساخت و... حفظ شود در غیر این صورت ارزش اصلی خود را از دست خواهد داد. آرزوی بردل مانده ساخت شهرک نمدمالی استاد حلاجیان در آرزوی ایجاد شهرک نمدمالی در رامسر بود که این آرزوی دیرینه اش محقق نشد و با فوت این پیشکسوت، آینده هنر نمدمالی مازندران نیز مبهم و تار شده است. چندی پیش، یحیی شاه نظری از دوستان و شاگردان استاد علی حلاجیان در زمینه شهرک نمدمالالان جواهرده گفت: حدود ۲۲ ماه و ۱۷ روز برای دریافت مجوز شهرک نمد مالان دویدیم. وی دامه داد: قرار بود سه هزار متر زمین در رامسر و ۵ هزار متر زمین در جواهرده برای ساخت سوله به این صنعت دستی اختصاص دهند که با وجود دوندگی های زیاد، آنقدر گیر و دار اداری و سنگ اندازی ها زیاد بود که از گرفتن زمین رامسر پشیمان شدیم و در جواهرده نیز با وجودی که مدیران به ما وعده های بسیاری داده بودند ولی این وعده ها تنها به سندی روی میز مدیران فراموشکار تبدیل شد. این هنر باگذشت سالها همچنان پیوند عمیق و استوار خود را بافرهنگ غنی و باورهای بومی منطقه حفظ کرده است و اکنون در غرب مازندران رواج دارد. اکنون نمدمالان این مناطق با خلق آثار برجسته، زینت بخش گنجینه های بزرگ و دیگر مراکز هنری جهان هستند و پیوسته تحسین بازدیدکنندگان آثار فرهنگی را برانگیخته اند. قالب، حصیر، دارچوبی، پنجه و کمان ازجمله ابزارهای این صنعت بوده و کلاه، کوله، کلمد، دوش نمد و فرش نمدی از محصولات این حرفه است. /انتهای پیام/ خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
جمعه ، ۱۸دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: میزان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]