تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815757921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعیین وقت برای ظهورامام عصر(عج)ممکن است؟


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: عقیق : آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت به بررسی توقیت و تعیین وقت برای ظهور امام عصر(ع) می پردازد. بحث امروز ما بحث توقیت است، اینکه آیا وقت ظهور امام عصر مشخص است؟ آیا ائمه مشخص کردند؟ آیا ائمه خودشان می دانند؟ آیا خود امام زمان(ع) می داند؟ موضع ائمه در برابر کسانی که وقت تعیین می کنند، چیست؟ آیا تاییدشان می کنند یا برخورد می کنند؟ وظیفه ما در برابر تعیین کنندگان وقت ظهور چیست؟ علما در ارتباط با توقیت چه فرمودند؟ آیا از علمای شیعه کسانی هستند که توقیت کرده باشند؟ از علمای عامه چطور؟ مرحوم کلینی که در دوران غیبت صغری بودند، در کتاب کافی جلد یک، بابی با عنوان "باب کراهیه التوقیت" است که مرحوم مجلسی این باب را توضیح می دهند و می گوید مراد ایشان از کراهیت حرمت است. اگر از روی علم نباشد، یعنی هست کسی که از روی علم خبر از ظهور دهد. این علم از علومی است که فقط نزد خداست. زیرا علم به قیامت است و ظهور از مقدمات قیامت است. پس آیا توقیت در روایات، اشاره به ظهور امام زمان(ع) است یا اشاره به قیام یکی از ائمه یا اشاره به فرج است؟ مرحوم نعمانی در غیبه باب 16، او 15 روایت در این رابطه نقل کرده که مفادشان نهی از توقیت است. شیخ طوسی در کتاب غیبت بحثی دارند. روایات را نقل می کند و بیانی دارند. مرحوم فیض کاشانی در وافی باب 47، مرحوم بحرانی اصفهانی در عوالم ضمن وظایفی را که بیان می کند، بحث بدا را بیان می کند. مرحوم شوشتری در "النجعه فی شرح لمعه" می فرماید: تعیین وقت ظهور حرام است و روایاتی را نقل کردند، مبنی بر اینکه روایات ظهور حرمت دارند. مرحوم مازندرانی می فرماید حمل بر کراهت، نظر کلینی همین است، آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب "منتخب" تعیین وقت ظهور را نهی می کنند. عده ای از علما، کتاب ها و رساله هایی در این زمینه نوشتند و به شدت نهی کردند. مرحوم محمدباقر بهاری همدانی کتابی دارند به نام "استحاله توقیت" که توقیت را محال دانسته اند. کتاب دیگری دارند که به زبان عربی است. در مقدمه کتاب گله می کنند و انگیزه تالیف را بیان می کنند، گله از بعضی از طلابی که وقت تعیین می کنند. می فرمایند: برخی از طلاب اقدام به تعیین وقت ظهور حضرت مهدی(ع) می نمایند، بنابراین مرحوم بهاری هم با این مشکل در جامعه روبه رو بوده و ناچار شده کتاب بنویسد و رد کند و جلوی این انحراف را بگیرد. بعد می فرماید: در حالی که هیچ سند محکمی در دست ندارند. باید توجه داشت کسی که وقت تعیین می کند، بازتاب دارد و وقتی که داد؛ اگر محقق نشد آثار منفی دارد. عقاید مردم مورد تحریف قرار می گیرد. بعد چند مقدمه نقل می کند از آنچه که گفتیم. روشن می شود که تعیین و خبر دادن این اخبار فعل کسی است که بداند در زمان خودش چه پدید می آید و بداند تدبیر نظام را و اتفاقات را بداند و عمرها را بداند. کسی می تواند تهدید کند که امام فلان تاریخ ظهور می کند که علم به تمام امور داشته باشد. در بشر چنین کسی نیست. چراکه علم آن مخصوص خداست، کسی که توقیت می کند، باید علم به تدبیر نظام را بداند تا این را هم بداند. چنین عالمی در بین انسان ها نیست. فرمایش ایشان برگرفته از روایات است. کسی می تواند راجع به وقت ظهور امام سخن بگوید که علم به ظهور قیامت داشته باشد. هیچ کدام از ائمه(ع) و پیامبر(ص) نمی دانند که ظهور چه زمانی است. اما از عامه کسانی هستند که به راحتی زمان تعیین می کنند. آلوسی که بغدادی و صاحب "روح المعانی" است که وهابی زاده است؛ در جلد نه در تفسیر سوره اعراف مطلبی دارد، می گوید چند روایت نقل می کند که عمر دنیا هفت هزار سال است و امت پیامبر(ص) بیش از هزار سال عمر می کند. از 500 بیشتر رد نمی شود، بعضی ها از تالیف او متاثر شده بودند و گفته اند عمر امت پیامبر(ص) هزار و 500 سال است. کسانی که در هزاره دوم زندگی می کنند، در آخرت هستند. هزاره اول از دنیا است و هزاره دوم در آخرت است. طبق حرف سیوطی باید برای ظهور امام مهدی(ع) هم وقت تعیین شود، باید راس 500 سال امام ظهور کند، رساله ای هم نام صدر الدین قونوی به نام "رساله فی امر مهدی" دارد. در پایانش می گوید ما می دانیم که امام کی ظاهر می شود، ولی نمی توانیم بگوییم. محمد بن پاینده کتابی دارد به نام "اتمام فی تاریخ خروج مهدی" در این کتاب تعیین می کند، بعد از سال 930 ظهور می کند. در حالی که خودش ۴۰ سال بعد از حرفی که زده فوت شده است... با توجه به روایات که زیاد هم است؛ توقیت ممنوع و گناه است و در این زمینه ما روایات متعددی داریم. در حالی که ما هر لحظه در روز جمعه و هر آن به فرج امید داریم. به عنایت خداوند امید داریم تا حتی قبل از ظهور، هر یک از علامات را خداوند اراده کند و مهدی ظاهر شود. روایت از کافی است، مرحوم کلینی در جلد یک نقل می کند خدمت امام صادق(ع) بودیم، مهزم بر حضرت وارد شد و گفت: ما منتظر امام زمان(ع) هستیم. کی می آیند، امام گفت: آنهایی که وقت تعیین می کنند، دروغ می گویند و کسانی که عجله می کنند، اهل هلاک هستند. این روایت را مرحوم مجلسی در "مرآت" می گوید و آن را از نظر سند تضعیف می کند. بعد بیان می کند که کذب الوقاتون یعنی کسی که به طور قطعی تعیین وقت می کند، مثلا سال 1500 آقا ظاهر می شود. منبع:شبستان 211008


جمعه ، ۱۸دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن