محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826706580
آیا در نشانه های حتمی ظهور و یمانی، امکان تغییر، بداء و عدوم وقوع مطرح است؟
واضح آرشیو وب فارسی:مرآت: بعد از مطالعه این مقاله، درخواهید یافت که احادیث نشانه های حتمی ظهور همچون یمانی، سفیانی، مستفیض و متواتر هستند. و امکان تغییر، عدم تحقق و بداء در نشانه های حتمی ظهور، امکان پذیر نیست. و ادله مبتنی بر بداء در نشانه های ظهور، قوی نمی باشد.به گزارش مرآت نیوز به نقل از فرهنگ نیوز ، نشانه های ظهور از جذاب ترین و پرطرفدارترین بخش های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای ورود خرافات، طمع شیادان را برای جعل و تحریف روایات را، دو چندان می کند. از این رو، نظر به فقدان پژوهش های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی احادیث صحیح از ضعیف و مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه های سوءاستفاده از این موضوع نیز، از میان برداشته شود. در سلسله مقالات مباحث مهدویت ، تلاش خواهد شد که با اعتماد به روایات و احادیث اسلامی، تصویری کامل، منسجم و معقول از سفیانی و رخدادهای مربوط به وی، ارائه شود. کم ترین نتیجه این تلاش، این است که محققان خواهند توانست در خصوص مباحث مهدویت، مطالب مستند را از مطالب غیرمستند تمیز بدهند و در مقام قضاوت و تحلیل، از استناد به مطالب غیرمستند بپرهیزند. آیا در نشانه های حتمی ظهور و یمانی، امکان تغییر، بداء و عدوم وقوع مطرح است؟ در مقاله شانزدهم ، به وجوب طریقی شناخت نشانه های حتمی ظهور، اشاره شد. اکنون سوال این است که آیا در نشانه های ظهور و بخصوص در نشانه های حتمی ظهور، امکان تغییر بلکه عدم وقوع، مطرح است یا نه؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا اشاره گذرا و اجمالی به نشانه های حتمی ظهور، میشود و درنهایت به بررسی امکان بداء و تغییر و عدم وقوع در نشانه های حتمی ظهور، پرداخته خواهد شد. معرفی نشانه های حتمی ظهور در احادیث اسلامی، از پنج نشانه حتمی ظهور (یمانی، سفیانی، ندای آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء) به صورت ویژه و مستقل سخن به میان آمده است. اهمیت این پنج نشانه را می توان هم از تعدد روایات مربوط به آن ها و هم از جداسازی و بیان این نشانه ها به شکل مستقل دریافت. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسنادش از امام صادق علیه السلام در حدیث معتبر [1] نقل کرده است: قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء. [2] پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمی است: یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء. و نیز مرحوم کلینی در کتاب الکافی، در حدیث معتبر [3] ، از امام صادق نقل کرده است: خَمسُ عَلاماتٍ قَبلَ قِیامِ القائمِ الصَّیحَةُ وَ السَّفیانِیُّ وَ الخَسفُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّة وَ الیَمانِیُّ ِ. [4] پیش از قیام قائم، پنج علامت وجود خواهد داشت: ندای آسمانی، سفیانی، خسف و فرو رفتن (لشکر سفیانی) در زمین (بیداء)، شهادت نفس زکیه و یمانی. این دو حدیث معتبر و حدیث های مشابه دیگر، دلالت بر این دارد که ظهور امام مهدی علیه السلام، متوقف بر نشانه های حتمی است که باید به وقوع بپیوندد. شرح اجمالی نشانه های حتمی ظهور طبق روایات معتبر، ندای آسمانی ، برای اثبات اینکه، امام مهدی، از طرف خداوند متعال، برگزیده و فرستاده شده است و خروج سفیانی به عنوان دشمن اصلی امام عصر، به جنگ میان حق و باطل، اشاره دارد. خروج یمانی ، به ضرورت وجود قوا و لشکر جبهه حق و نصرت و یاری در ظهور امام مهدی، اشاره دارد و شهادت نفس زکیه، به طغیان حکومت و نظام ناصبی و دشمن اهل بیت در کشور حجاز (عربستان)، اشاره می کند. و در نهایت، خسف بیداء و فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین در منطقه بیداء (در بین مکه و مدینه)، نشانگر صحت پیشگویی و صدق خبر پیامبر و نیز بیانگر این است که حکومت جهانی امام مهدی، ادامه حکومت رسول الله و اتمام رسالت پیامبر اسلام، می باشد. [5] توصیف بخشی از علائم ظهور به حتمیت، منشاء حدیثی، دارد و اما علائم حتمی ظهور، به چه معنا است؟ این تقسیم بندی از کجا آمده است؟ علائم ظهور را به چندین اعتبار، میتوان تقسیم بندی کرد؛ از جمله میتوان آنها را به علائم عادی و علائم معجزه آسا، علائمی که در طول تاریخ رخ داده اند و علائمی که تاکنون اتفاق نیفتاده و ... تقسیم کرد. یکی از مهمترین و معروفترین تقسیمات نشانه و علائم ظهور امام مهدی، که از روایات اسلامی برگرفته شده، تقسیم نشانه های ظهور به علائم حتمی و علائم غیر حتمی است. امام باقر علیه السلام در حدیثی فرموده اند: إِنَ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْهُ . [6] برخی از امور موقوف و مشروط هستنند و برخی محتوم و تغییر ناپذیر، و سفیانی از علایم حتمی است که بی تردید رخ خواهد داد. با توجه به این روایت امام باقر، تقسیم بندی نشانه های ظهور به حتمی و غیر حتمی، اصالت روایی و منشاء حدیثی دارد که توسط اهل بیت، برای شناخت علائم حتمی ظهور، مطرح گردیده است. تغییر و بداء در نشانه های حتمی ظهور تنها اشکال به نظریه حتمی بودن و تحقق بداء در نشانه های حتمی ظهور، مستند به روایتی از امام جواد علیه السلام در کتاب الغیبۀ نعمانی می باشد که متن روایت چنین است: کُنَّا عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الرِّضَا علیه السلام فَجَرَى ذِکْرُ السُّفْیَانِیِّ وَ مَا جَاءَ فِی الرِّوَایَةِ مِنْ أَنَّ أَمْرَهُ مِنَ الْمَحْتُومِ فَقُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام هَلْ یَبْدُو لِلَّهِ فِی الْمَحْتُومِ قَالَ نَعَمْ قُلْنَا لَهُ فَنَخَافُ أَنْ یَبْدُوَ لِلَّهِ فِی الْقَائِمِ فَقَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِیعَادِ وَ اللَّهُ لا یُخْلِفُ الْمِیعاد . [7] [8] نزد امام جواد علیه السلام بودیم. از سفیانی و روایاتی که بر آن اساس قیام او حتمی خواهد بود، سخن به میان آمد. به حضرت عرض کردم: آیا خداوند در حتمیها هم بدا روا میدارد؟ فرمود: آری. عرض کردیم: میترسیم در ظهور قائم نیز بدا روا دارد! فرمود: قیام قائم علیه السلام از میعاد و وعدههای الهی است و خداوند خلف وعده نمیکند. شایان ذکر است، منظور از "میعاد" که خدواند به آن وعده حتمی داده که تخلف ناپذیر است ( وَ اللَّهُ لا یُخْلِفُ الْمِیعاد )، در قرآن، چنین ذکر شده است: و "المیعاد"، هو قوله تعالى: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْض . [9] خداوند به مومنین و صالحان، وعده خلیفه اللهی و جانشینی خود در زمین را وعده داده است. تغییر و بداء در نشانه های حتمی ظهور بداء، یکی از اعتقادات شیعه است. بدان معنا که خدواند، تغییراتی را در برخی امور ایجاد میکند که تصور ما، بر قطعی بودن آنها است. بنابراین، در واقع، تغییری در علم الهی بوجود نمی آید. بلکه تغییر در اطلاع و آگاهی ما، ایجاد می شود. [10] اقوال مختلف درباره امکان بداء و عدم تحقق نشانه های حتمی ظهور بعد از ذکر تعریف بداء، در نقد و بررسی روایت منقول در کتاب الغیبۀ نعمانی از امام جواد، مبنی بر امکان بداء در نشانه های حتمی ظهور، با توجه به این روایت، سه دیدگاه مطرح میشود: دیدگاه اول: عدم پذیرش امکان بداء در نشانه های حتمی ظهور 1. عدم پذیرش امکان بداء در نشانه های حتمی ظهور: این دیدگاه و قائلین این نظریه، معتقد هستند که روایت موجود، به دلایل زیر، قابل استناد، نمی باشد: سند روایت یاد شده، ضعیف است. [11] حتیاگر روایت از نظر سندی صحیح باشد، با انبوه روایات معتبری که بر حتمی بودن و تغییرناپذیری خروج سفیانی از منطقه شام (سوریه) دلالت دارند، قدرت تعارض نخواهد داشت (مراجعه کنید به: خروج سفیانی ). بنابراین، این روایت منقول از امام جواد در کتاب الغیبۀ نعمانی، قدرت تعارض با انبوه احادیث مبنی بر وقوع قطعی نشانه های حتمی را ندارد. همچنین این روایت، "خبر واحد" است، و در مقابل روایاتی که قیام سفیانی را از علایم حتمی میدانند، "مستفیض" و بلکه نزدیک به تواتر [12] هستند، نمیتواند معارضه کند. و حتی اگر از ضعف سندی این روایت، چشم پوشی کنیم و با لطف و مهربانی بپذیریم که روایت از قوت سندی برخوردار می باشد، ممکن است این روایت در شرایط خاصی مثل تقیه، صادر شده باشد. و نیز در فرض قبول مضمون روایت و قبول تحقق بداء در نشانه های حتمی ظهور مثل سفیانی، یمانی و ...، این سوال پیش خواهد آمد که، دیگر چه فرقی بین علائم حتمی و غیر حتمی ظهور، خواهد بود؟ زیرا، تقسیم بندی نشانه های ظهور به حتمی و غیر حتمی، همانطور که ذکر کردیم، اصالت روایی و منشاء حدیثی دارد که توسط اهل بیت، مطرح گردیده است . از جمله، امام باقر علیه السلام در حدیثی فرموده اند: إِنَ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْهُ . [13] برخی از امور موقوف و مشروط هستنند و برخی محتوم و تغییر ناپذیر، و سفیانی از علایم حتمی است که بی تردید رخ خواهد داد. دیدگاه دوم: امکان بداء و تغییر در نشانه های حتمی ظهور 2. پذیرش روایت امکان بداء و عدم تحقق نشانه های حتمی ظهور روایت امکان بداء در نشانه های حتمی ظهور، چون موافق قرآن است، قابل پذیرش است. توضیح اینکه: برخی معتقدند، حدیث منقول از امام جواد علیه السلام مبنی بر امکان بداء و تغییر در نشانه های حنتمی ظهور از جمله سفیانی، چون موافق قرآن است، باید آن را پذیرفت. زیرا این حدیث با آنچه در قرآن آمده است سازگار و موافق است: لِکُلِّ أَجَلٍ کِتابٌ یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ . [14] خداوند برای هر امری زمانی مقرر کرده و هر چه را بخواهد، محو می کند و یا برقرار می سازد و حکم اصلی نزد خدا است. زیرا، این آیه قرآن، حکم محو و اثبات برای همه حوادثی که زمان بردارند، عمومیت دارد و این حوادث، عبارتند از: همه آنچه در آسمان ها و زمین و مابین آنها، است . [15] و علائم ظهور، از جمله این حوادث زمان بردار است. بنابراین، امکان بداء و تغییر در نشانه های حتمی ظهور امکان دارد. دیدگاه سوم: جمع بین حدیث امام جواد با روایات متواتر 3. جمع بین این روایت با روایات متعدد در حتمیت نشانه های حتمی. برای جمع بین این روایت از امام جواد مبنی بر امکان تغییر و بداء در نشانه های حتمی ظهور، با روایات متعدد و مستفیض دیگر که نشانه های حتمی ظهور را حتمی و غیرموقوفه و غیر قابل تغییر، میدانند، چند وجه و احتمال، مطرح شده است: الف. دیدگاه علامه کورانی الف. دیدگاه ای مطرح شده است که ماحصل آن چنین است: برای واژه محتوم، دو معنا، می باشد: "محتوم من الله" (از طرف خدا، حتمی است) و "محتوم علی الله" (بر خدا حتمی شده است و امکان تغییر ندارد). و در این روایت امام جواد، منظور از "محتوم"، معنای اول آن، یعنی محتوم من الله، مراد است. اعتقاد یهود درآفرینش جهان توضیح بیشتر اینکه: طبق گزارش قرآن، یهودیان، توهم و اعتقاد داشتند که دستان خدا، بسته است. بهودیان، معتقد بودند، خدا بعد از اینکه جهان را آفرید و برخی از امور را متحقق ساخت، دیگر از تغییر آن، عاجر و ناتوان میشود ( وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ) قرآن با رد این قول، فرمود که دستان هود شما، بسته است و دست خدا باز است: ( غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتان ) [16] . و این تفکر یهود، در میان برخی از مسلمانان نیز، نفوذ کرده بود. بنابراین گاهی تصور میشد که وقتی امر حتمی باشد، یعنی بر خدا هم حتمی است (محتوم علی الله)، و دیگر قابل تغییر نخواهد بود، خیر اینگونه نیست بلکه، "محتوم من الله" است، یعنی از طرف خدا حتمی است اما طبق آیه قرآن، اینگونه نیست وقتی امری از طرف خدا، حتمی شد، دیگر دست خدا بسته باشد (همانطور که یهودیان تصور میکردند) بلکه دست خدا، باز است. بنابراین این روایت امام جواد، که میفرماید امکان بداء و تغییر در سفیانی نیز می باشد، اشاره به همین ماجرا، دارد. یعنی با اینکه سفیانی، از طرف خدا، حتمی می باشد (محتوم من الله)، البته تصور نکنید که بر خدا، حتمی شده است (محتوم علی الله)، خیر، اینگونه نخواهد بود و دستان خدواند باز است ( یَداهُ مَبْسُوطَتان ) [17] و این قول علامه کورانی، صحیح، بنظر میرسد. ب. دیدگاه علامه مجلسی البته میتوان بین این روایت از امام جواد علیه السلام و روایات متعدد دیگر، جور دیگری نیز، جمع کرد. همانطور که علامه مجلسی می فرمایند: امکان دارد، مقصود از بداء در نشانه های حتمی در این روایت، به معنای بداء در خصوصیات و ویژگی های نشانه های حتمی، است، نه بداء در اصل وجود نشانه های حتمی [18] زیرا همانطور که گفته شد، از تقابل میان علایم موقوف و حتمی که در برخی از روایات آمده، برمی آید که سفیانی و دیگر نشانه های حتمی ظهور از دایره علایم موقوف و غیر حتمی، خارج است. بنابراین، حمل این نشانه های محتوم، بر آنچه که احتمال بداء در آن راه دارد، به نوعی وارد کردن علائم محتوم به دایره علائم موقوف و غیر حتمی است که بر خلاف ظاهر روایات سفیانی و دیگر نشانه های حتمی، می باشد. بلکه نتیجه این سخن، به نوعی موجب لغو بودن تقسیم بندی علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی است. [19] که در روایت معتبر از امام باقر، نقل شده است. در حالیکه روایات اسلامی، نشانه های ظهور را به دو دسته حتمی و موقوف (غیرحتمی) تقسیم کرده اند. و حاشا که سخن بیهوده و لغوی از امام معصوم، صادر شود. بنابراین، میتوان گفت در علائم حتمی، بداء راه ندارد اما علائم غیر حتمی و خصوصیات علائم حتمی، ممکن است، مشمول حکم بداء شوند. البته بنظر می رسد، وجه اول، و دیدگاه علامه کورانی، نسبت به دیدگاه علامه مجلسی، صحیح تر بنظر می رسد. البته توجه کنید که امکان تحقق بداء در علائم غیر حتمی، نه به این معنا است که اتفاق نخواهد افتاد. بلکه برعکس، به این معنا است که چون در لسان اهل بیت و در احادیث ذکر شده اند. احتمال تحقق علائم غیر حتمی، مقدم است بر عدم تحقق شان. ولی قطعی الوقوع نخواهند بود. جمع بندی بنابراین، درصورت فرض پذیرش روایت موجود در کتاب الغیبۀ نعمانی (روایت منقول از امام جواد)، مبنی بر امکان تغییر و بداء در نشانه های حتمی ظهور، باید بین این روایت و روایات متعدد، مستفیض و متواتر دیگر -که از وقوع قطعی نشانه های حتمی ظهور گزارش می کنند- جمع کرد و بهترین وجه جمع، همان دیدگاه علامه کورانی می باشد، که خلاصه آن چنین است: طبق گزارش قرآن، یهودیان، توهم و اعتقاد داشتند که دستان خدا، بسته است. بهودیان، معتقد بودند، خدا بعد از اینکه جهان را آفرید و برخی از امور را متحقق ساخت، دیگر از تغییر آن، عاجر و ناتوان میشود ( وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ) قرآن با رد این قول، فرمود که دستان هود شما، بسته است و دست خدا باز است: (غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتان ) [20] . و این تفکر یهود، در میان برخی از مسلمانان نیز، نفوذ کرده بود. بنابراین گاهی تصور میشد که وقتی امر حتمی باشد، یعنی بر خدا هم حتمی است (محتوم علی الله)، و دیگر قابل تغییر نخواهد بود، خیر اینگونه نیست بلکه، "محتوم من الله" است، یعنی از طرف خدا حتمی است اما طبق آیه قرآن، اینگونه نیست وقتی امری از طرف خدا، حتمی شد، دیگر دست خدا بسته باشد (همانطور که یهودیان تصور میکردند) بلکه دست خدا، باز است. بنابراین این روایت امام جواد، که میفرماید امکان بداء و تغییر در سفیانی نیز می باشد، اشاره به همین ماجرا، دارد. یعنی با اینکه سفیانی، از طرف خدا، حتمی می باشد (محتوم من الله)، البته تصور نکنید که بر خدا، حتمی شده است (محتوم علی الله)، خیر، اینگونه نخواهد بود و دستان خدواند باز است (یَداهُ مَبْسُوطَتان) [21] و این قول علامه کورانی، صحیح، بنظر میرسد. [1] مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 21-22. [2] شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650. [3] مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 48-49. [4] شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2 ، ص 650. [5] کورانی، الیمانیون قادمون، ص 115-116. [6] نعمانی، الغیبۀ، ص 416. [7] سوره آل عمران، آیه 9. [8] نعمانی، الغیبۀ، ص 303. [9] سوره نور، آیه 55. [10] مراجعه کنید به: کتاب منشور عقاید امامیه، آیه الله سبحانی. [11] این حدیث ضعیف است. در این باره ر.ک: مستدرکات علم رجال الحدیث، ج 6، ص 422. [12] نعمانی، الغیبۀ، ص 282. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88. [13] نعمانی، الغیبۀ، ص 416. [14] سوره رعد، آیه 38-39. [15] محمدی ری شهری، دانشنامه امام مهدی، ج 7، ص 432. [16] سوره مائده، آیه 64. [17] کورانی، الیمانیون قادمون، ص 128-129. [18] مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 251. [19] عاملی، دراسة علامات الظهور، ص 45. [20] سوره مائده، آیه 64. [21] کورانی، الیمانیون قادمون، ص 128-129. انتهای پیام/ پایگاه خبری تحلیلی مرآت نیوز استان سمنان
جمعه ، ۱۸دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مرآت]
[مشاهده در: www.meraatnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان مطرح کرد پیشگیریهای فرهنگی مهمترین ابزار پیشگیری از وق
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان مطرح کردپیشگیریهای فرهنگی مهمترین ابزار پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمانمعاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان گفت پیشگیریهای فرهنگی مهم ترین ابزار پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان است که میتواند بسیارمتخصص مغز و اعصاب در گفتوگو با فارس مطرح کرد سردردهای خطرناک را بشناسید/ نشانههای تومور مغزی
متخصص مغز و اعصاب در گفتوگو با فارس مطرح کردسردردهای خطرناک را بشناسید نشانههای تومور مغزیمتخصص مغز و اعصاب نخستین علائم و نشانههای تومورهای مغزی را تشریح کرد احمد نگهی در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس بیشترین دلیل مراجعه بیماران به متخصصین مغز و اعامکانات ستاد مدیریت بحران کهگیلویه جوابگوی وقوع حوادث غیرمترقبه نیست
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۶ فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت امکانات موجود در شهرستان جوابگوی پیشگیری از بروز آسیبهای جدی و امدادرسانی به حادثه دیدگان به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه نیست علی پوزش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد با توجهبخشدار مرکزی قزوین مطرح کرد برخورد با دهیارانی که از امکانات دولتی به نفع یا علیه کاندیداها استفاده کنند
بخشدار مرکزی قزوین مطرح کردبرخورد با دهیارانی که از امکانات دولتی به نفع یا علیه کاندیداها استفاده کنندبخشدار مرکزی قزوین خطاب به دهیاران گفت با افرادی که از امکانات دولتی به نفع یا علیه هر یک از کاندیداها استفاده کنند و یا در ساعت اداری در خدمت کاندیداها باشند برخورد میشود برئیس کل دادگستری خراسان شمالی مطرح کرد برخورد قاطع دستگاه قضایی با سوءاستفاده از امکانات دولتی در انتخابات
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی مطرح کردبرخورد قاطع دستگاه قضایی با سوءاستفاده از امکانات دولتی در انتخاباترئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت دستگاه قضایی با هرگونه سوء استفاده از امکانات دولتی در انتخابات به نفع شخص یا جریان خاصی برخورد خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورددر نشست ستاد بحران بویراحمد مطرح شد انتقاد فرماندار بویراحمد از غفلت برخی دستگاهها هنگام وقوع بحران
در نشست ستاد بحران بویراحمد مطرح شدانتقاد فرماندار بویراحمد از غفلت برخی دستگاهها هنگام وقوع بحراندر نشست ستاد بحران بویراحمد فرماندار این شهرستان از غفلت برخی دستگاهها هنگام وقوع بحرانها انتقاد کرد به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج ظهر امروز نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان بامکان وقوع هر اتفاقی درباره سوشا وجود دارد
امکان وقوع هر اتفاقی درباره سوشا وجود دارد رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با اشاره به بازداشت دروازهبان این باشگاه از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه تاکید کرد که هیات مدیره درباره آینده همکاری او با پرسپولیس تصمیم خواهد گرفت به گزارش فرهنگ نیوز جعفر کاشانی درباره بازداشت سوشا مکانسرقت میلیونی زنلامکان از آژانسهای مسافرتی
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۶ رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری زنی لامکان که اقدام به سرقت میلیونها تومان وجه نقد از آژانسهای مسافرتی کرده بود خبر داد به گزارش سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در تاریخ ششم مرداد ماه امسال مدیر یکی از آژانس های مسافرتیشهادت شیخ نمر نشانه رفتار داعشگونه آل سعود است/ بزودی انتقام سختی گرفته میشود
بیانیه سپاه در محکومیت اعدام شیخ نمر شهادت شیخ نمر نشانه رفتار داعشگونه آل سعود است بزودی انتقام سختی گرفته میشود سپاه در بیانیهای تاکید کرد اقدام خباثت آمیز و جنایت کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان بخشی از یک توطئه صهیفیلم |حواشی امکانات مجموعه ورزشی آزادی
خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام خبرگزاری فوتبال-
گوناگون
پربازدیدترینها