تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803934698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان ادامه‌دار سند خودرو؛ از موازی کاری تا سرگردانی!/ بلاخره برگ سبز پلیس یا سند دفترخانه ؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: داستان ادامه‌دار سند خودرو؛ از موازی کاری تا سرگردانی!/ بلاخره برگ سبز پلیس یا سند دفترخانه ؟
صدور دو سند برای خودرو به معضلی جدی برای خریداران یا فروشندگان اتومبیل مبدل شده،معضلی به نام دوگانگی و موازی کاری میان دفترخانه ثبت اسناد و ناجا که به صرف زمان و هزینه بسیار منتهی می‌شود.

سند خودرو،از موازی کاری تا سرگردانی مردم!/ برگ سبز پلیس یا سند دفترخانه؛ مساله این است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اختلاف میان نیروی انتظامی و دفترخانه اسناد رسمی، باعث بروز دردسر و مشکلات بسیاری برای برخی مالکان و خریداران خودرو شده است.

نیروی انتظامی و دفترخانه های اسناد رسمی دو نهاد قانونی در کشور محسوب می شوند که صدور سند مالکیتی خودرو از سوی هر دو ارگان،باعث موازی کاری شده است که در بهترین حالت ممکن به زمان بر شدن پروسه اداری نقل و انتقال خودرو می انجامد.

این موازی کاری ودوگانگی در مواردی،منجر به بروز دردسرهایی جدی برای برخی مالکان،خریداران و فروشندگان خودرو می شود،از یک سو ناجا خود را متولی صدور سند مالکیت خودرو می داند و از سوی دیگر،دفاتر  اسناد رسمی،سند ناجا را قبول ندارند و برای نقل و انتقال،تنظیم سند رسمی در دفترخانه را ضروری عنوان می کنند.

موازی کاری و بی اطلاعی برخی از مردم،به چالش و معضلی عمیق تبدیل شده و چه بسیار خریداران خودرویی که با توجه به این موضوع که سند سبز خودرو برگ مالکیتی خودرو محسوب می شود(همانطور که بر روی آن نوشته شده)با اخذ و صدور آن، در دفترخانه های اسناد رسمی حضور نیافته اند اما حالا که قصد فروش خودروکرده اند به این موضوع پی برده اند که در هنگام خرید،می باید تنظیم رسمی سند را در دفترخانه انجام می دادند.

مهشید یاراحمدی یکی از همین افراداست،وی که در شهرستان فردیس سکونت دارد و در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد:26 ماه پیش نسبت به خرید پژو 206 اقدام کردم و پس از فک پلاک و دریافت سند سبز،با اتکا به اینکه برگ سبز ، سند رسمی خودرو است(و همچنین با توجه به اطلاع رسانی که مدت ها پیش از سوی دستگاه های ذیربط در رسانه ها مطرح شد با این مضمون که سند سبز برگ مالکیتی خودرو به شمار می رود)نقل و انتقال در دفترخانه را پیگیری نکردم.

وی افزود:حالا که قصد فروش خودروی خویش را دارم متوجه این موضوع شده ام که باید هنگام خرید در دفترخانه نیز عملیات ثبت و انتقال را انجام می دادم.

یاراحمدی گفت:متاسفانه در حال حاضر نه دسترسی به مالک پیشین خودرو دارم و نه امکان یافتن آن برای بنده وجود دارد تا با حضور مالک سابق در دفترخانه بتوانم این معضل را حل کنم.

اکبر روح پرور،یکی دیگر از افرادی است که با این مشکل مواجه شده و پس از هفته ها سرگردانی بدون هیچ نتیجه ای همچنان در پی یافتن راه حلی برای رفع مشکل مورد اشاره است.

وی که در شهرستان شهریار ساکن است در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:بنده مدتی پیش نسبت به خرید خودرو از مالک اقدام کردم و با توجه به درج این عبارت بر روی سند سبز خودرو که این اوراق سند،مالکیتی محسوب می شود کار را تمام شده فرض نمودم.

وی افزود:در حال حاضر که قصد فروش خودرو را دارم،مالک پیشین مجددا در خواست پرداخت مبلغی را برای حضور در دفترخانه دارد و این در شرایطی است که کل مبلغ خرید اتومبیل را به وی پرداخت نموده ام.

روح پرور گفت:در چنین شرایطی باید به طرح شکایت اقدام کنم که این خود هم زمان بر و هزینه بر است و فارغ از درگیری های ذهنی و فکری که در پی دارد نمی دانم که در آخر به نتیجه خواهم رسید یا خیر.

**هزینه موازی کاری میان ناجا و دفتر اسناد رسمی را مردم پرداخت می کنند

مهدی حقیقت خواه،یکی از شهروندان شهرستان قدس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به وجود دوگانگی و موازی کاری میان ناجا و دفتر اسناد رسمی گفت:در واقع امر دو نهاد مذکور سند صادره از سوی مجموعه مقابل را قبول ندارد و تنها خود را مکلف،به پذیرش سند صادر شده در حوزه مدیریتی خویش می دانند.

وی افزود:این اختلاف نظر باعث دردسر مردم شده و به واقع هزینه این دوگانگی از جیب مردم پرداخت می شود.

حقیقت خواه عنوان کرد:اگر سند سبز،سند مالکیت خودرو نیست باید عنوان مالکیت از روی این سند حذف شود تا مردم و خریداران خودرو به دردسر نیفتند.

وی گفت:متاسفانه در هنگام فک پلاک و صدور سند،اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی شود تا خریداران بدانند این سند،مالکیت حقیقی خودرو نیست و تنها در ساز و کار ناجا مورد قبول واقع می شود.

حقیقت خواه افزود:می طلبد با اطلاع رسانی صحیح و اصولی و نصب و تعبیه تابلوهایی در دید عموم،خریداران و فروشندگانی که به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنند از این دوگانگی،مطلع شوند.

** برگ سبز،سند رسمی نیست

محمد رضا دشتی اردکانی،رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها گفت:برگ سبز ناجا سند رسمی نیست و تنها برای تعویض پلاک کارآیی دارد و برای هر گونه نقل وانتقال خودرو سند باید در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود.

وی می افزاید:بر اساس قانون مدنی به اسنادی سند رسمی اطلاق می شود که در ادارات ثبت یا دفتر  اسناد رسمی تنظیم می شود و جز این،هیچ سندی را نمی توان رسمی تلقی کرد.

سیروس کاظم آبادی،یکی از وکلا و حقوقدانان فعال در استان البرز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت:اگرچه ناجا با توجه به صدور گواهینامه و مسئولیت و وظیفه ای که در قبال مدیریت و نظم ونظام خودروها در کشور دارد،سند سبز را مورد قبول می داند،اما تعریف  قانونی مطرحی نیز در ارتباط با اسناد رسمی وجود دارد.

وی افزود:به نظر می رسد باید با اتخاذ راهکاری،به یک تفاهم مشترک در این خصوص دست یافت تا پیرو آن، موازی کاری و نارضایتی که میان برخی از مردم در این خصوص وجود دارد رفع شود.

کاظم آبادی گفت:از یکسو دفترخانه های اسناد رسمی مرجع ثبت و تنظیم سند رسمی به شمار می روند و از سوی دیگر ناجا بر اساس حیطه اختیارت و شرح وظایفی که در حوزه راهور،راهنمایی و رانندگی،کارت ماشین و...دارد بر وجاهت سند سبز تاکید می کند.

**رفع دوگانگی میان ناجا و دفترخانه اسناد رسمی در دستور کار مجلس

آنطور که یکی از اعضای کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی عنوان کرده،ظاهرا مقرر است نسبت به اتخاذ تدابیری سازنده برای رفع سرگردانی مردم در این عرصه اقدامات لازم انجام شود.

میرهادی قره سید رومیانی،عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در خصوص معضل مذکور عنوان کرد:امیدواریم در قانون برنامه ششم،این مشکل برای همیشه حل و فصل شود و در صدد هستیم در نهایت ترکیبی ایجاد کنیم که سند تَوَلُد خودرو از سوی نیروی انتظامی صادر شود و پس از آن هر گونه عملیات قراردادی یا خرید و فروش در این عرصه،بواسطه اسناد قانون مدنی و ثبتی محقق شود.

وی می گوید:این موضوع در کمیسیون حقوقی مطرح شده و  دولت باید این مشکل را ببیند و برای تسهیل کار مردم اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

** لزوم تسریع در حل و فصل دوگانگی ناجا و دفاتر اسناد رسمی

فارغ از هر گونه قضاوت واظهار نظری که مرجع رسمی مالکیت خودرو کدام نهاد یا مجموع است،یک نکته در این بخش ضروری به نظر می رسد و آن لزوم حل و فصل این معضل با لحاظ کردن اولویت های لازم است  تا مشکل مردم که با موازی کاری مورد اشاره مواجه هستند در اسرع وقت رفع شود.

این موضوع از مصادیق کاغذ بازی و موازی کاری های اداری به شمار می رود و در صورت طراحی مدیریت واحد در این عرصه از صرف هزینه،انرژی و زمان در نقل و انتقالات و صدور سند سبز در مراکز تعویض پلاک جلوگیری می شود و بطور یقین رضایتمندی مردم نیز به نحو شایسته تری جلب و محقق خواهد شد.




۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن