تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805480235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاش برای زمستان سخت آماده می‌شدیم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: کاش برای زمستان سخت آماده می‌شدیم
در اواخر مهر‌ماه گذشته بود كه «اداره ملي اقيانوس‌شناسي و هواشناسي امريكا» اعلام كرد كه وقوع پديده ال‌نينو خاورميانه را دچار بحران خواهد كرد...
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


در اواخر مهر‌ماه گذشته بود كه «اداره ملي اقيانوس‌شناسي و هواشناسي امريكا» اعلام كرد كه وقوع پديده ال‌نينو خاورميانه را دچار بحران خواهد كرد و در اين ميان ايران زمستان سختي را در پيش خواهد داشت اما همزمان با رسانه‌اي شدن اين خبر، سازمان هواشناسي كشور نيز با اتخاذ موضعي كاملاً مخالف، وقوع پديده مورد اشاره را رد و اعلام كرد كه عكس پيش‌بيني هواشناسي امريكا، دماي زمستان پيش رو گرم‌تر از سال گذشته خواهد بود. در تأييد نظر هواشناسي كشور، مدير گروه پژوهشي و هواشناسي ديناميك و هم‌ديدي پژوهشكده هواشناسي و علوم جوي كشور مدعي شده بود كه شايعه بروز سرماي شديد ناشي از پديده ال‌نينو در كشور، نادرست است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه زمستان عادي در پيش داريم اما با گذشت زماني بيشتر از  چهار ماه رخدادهاي جوي و با بارش برف و كولاك شديد در چند وقت اخير به ويژه در دو سه روز گذشته ادعاي مسئولان هواشناسي حكايت فريادهاي دروغين چوپان دروغگو شد و همين امر ضريب اطمينان مردم به پيش‌بيني‌هاي خلاف واقع هواشناسي را به حد صفر رسانده است‌!
 در تعريف پديده «ال‌نينو» بايد گفت كه اين پديده قدرتمندترين چرخه‌ آب و هوايي 65 سال گذشته است كه تأثيرات عظيمي بر آب و هوا در سراسر جهان از جمله ايران خواهد داشت و به نظر مي‌رسد در حال گسترش به مراتب قوي‌تر از آنچه در سال 1997 (65سال گذشته) ميلادي رخ داد، باشد. به اين صورت كه اين پديده در هر منطقه به شكل معيني امكان ظهور و بروز مي‌يابد و طبق پيش‌بيني‌ها ال نينو در كشور ما در زمستان جاري و به صورت برف و كولاك و سردي هوا جلوه‌گر مي‌شود.
 
هواشناسي امريكا: ايران درگير«ال نينو» مي‌شود!
در روز 28مهر‌ماه سال جاري خبري به نقل از «اداره ملي اقيانوس‌شناسي و هواشناسي امريكا»، روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت كه محتواي خبر ياد شده حاكي از اين بود كه ال‌نينو در حال شكل‌گيري در قوي‌ترين حالت خود از سال 1950 ميلادي يعني زمان پيدايش آن تاكنون است و معمولاً هر دو تا هفت سال يك بار رخ مي‌دهد.  مايك هالپرت، معاون مركز پيش‌بيني آب و هواي امريكا در تشريح اين خبر مي‌گويد: ال‌نينو قوي‌تر از هميشه در راه است و تأثيرات عظيمي بر شرايط دمايي زمستان امسال در سراسر جهان خواهد داشت. لذا پديده ال‌نينو نوسانات متضاد آب و هوايي را در سراسر جهان بروز خواهد داد و ايران و كشورهاي همسايه در منطقه خاورميانه از اين قاعده مستثني نيستند.
چندي بعد سازمان هواشناسي ژاپن نيز اعلام كرده بود كه پديده ال نينو هم اكنون به اوج خود رسيده و هوا تا فصل تابستان به حال عادي باز مي‌گردد.
 
هواشناسي ايران: ايران گرم‌تر از سال گذشته خواهد شد
اما مدير‌كل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور در واكنش به پيش‌بيني هواشناسي امريكا اظهار كرد: فصل پاييز و ماه‌هاي ابتدايي زمستان نه تنها سردتر نخواهد بود، بلكه دماي هوا، گرم‌تر از حد نرمال پيش‌بيني شده است.  احد وظيفه در روز 28مهر‌ماه طي اظهاراتي كه امروزه خلاف آن ثابت شده است به رسانه‌ها گفته بود: بر اساس مدل‌هاي اقليمي، دماي زمستان امسال در ايران به طور ميانگين حدود 1 تا 5/1 درجه گرم‌تر از شرايط نرمال خواهد بود. وي با تأكيد بر اين نكته كه اعتقاد نداريم به اينكه زمستان سردي پيش‌رو است، گفته بود كه بر اساس مدل‌هاي اقليمي نه تنها زمستان سردتر از شرايط نرمال نخواهيم داشت، بلكه احتمالاً اين فصل گرم‌تر از شرايط نرمال خواهد بود.  با اين اوصاف داود پرهيزكار، معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواشناسي كشور هماهنگ با نظر معاون خود در رد ادعاي وقوع ال‌نينو تصريح كرده بود ورود ال‌نينو به ايران يك حرف غير علمي بوده و امكان‌پذير نيست!

باز هم اهمال‌كاري مسئولانه!
اما در اين ميان و با گذشت زماني بيش از چهار ماه از اظهار‌نظر مسئولان هواشناسي كشور بايد اين سؤال را مطرح كرد كه در توصيف بارندگي‌هاي چند وقت اخير كشور كه در قياس با سال گذشته وضعيتي متضاد دارند، چه نام و اصطلاحي بايد به كار برد؟
ضمن آنكه مجموعه اتفاقاتي كه در قالب بارش برف و كولاك شديد در روز يك شنبه و تنها در دو استان كردستان و كرمانشاه افتاده نه تنها در سال گذشته بلكه حداقل در 10 سال گذشته بي‌سابقه بوده است، به‌طور مثال مسدود شدن11شاهراه مواصلاتي كشور و برف‌گرفتگي و مسدود شدن 300 راه روستايي در بخشي از منطقه اورامانات، شكستگي حاصل از يخ‌زدگي لوله‌هاي آب و قطع ارتباط تمام شهرهاي استان كردستان، تعطيلي چندروزه مدارس يا شكسته شدن شمار قابل‌توجهي از تيرهاي چراغ برق و قطع 65 درصدي برق شهر مهاباد در يك روز اتفاقاتي است كه در حد بحران توصيف مي‌شوند.
بنابراين بنا بر استشهاد هموطنان غرب كشور مقوله يخ‌زدگي يا شكسته شدن تيرهاي چراغ برق اتفاقاتي است كه دست كم در 30 سال گذشته بي‌سابقه بوده است و اين اتفاقات زندگي عادي شهروندان منطقه غرب كشور را فلج كرده است.
اين در حالي است كه انتظار مي‌رفت در وهله اول احتمال وقوع اين اتفاقات توسط سازمان هواشناسي به سمع و نظر مردم مي‌رسيد تا در اين رهگذر خسارات حداقلي متوجه مردم مي‌شد اما به نظر مي‌رسد با اتفاقات رخ داده گناه سازمان هواشناسي و برخي متوليان مربوطه دوچندان است، چراكه نه مسئولان اين سازمان وظيفه خطير اطلاع‌رساني را انجام داده‌اند و نه اجازه داده‌اند مردم به منابع خارجي پيش‌بيني وضع هوا اطمينان كنند، چراكه اين سازمان در پيش‌بيني وضع هواي روز گذشته تهران هشدار داده بود كه شهروندان تهراني روز يك‌شنبه‌اي برفي و باراني خواهند داشت اما در كمال تعجب و براي چندمين بار يا چند دهمين بار دچار خطا شد و پايتخت يك‌شنبه‌اي آفتابي را پشت سر گذاشت.
بنابراين مجموعه اتفاقاتي كه در اين مدت حادث شده، به روشني بر پيش‌بيني سازمان‌هاي خارجي مبني بر وقوع ال نينو صحه گذاشته است. از اين رو باز مي‌طلبد كه در مدت زمان باقيمانده مسئولان همت كنند و با برنامه‌ريزي و تجهيز سازمان‌هاي امداد و نجات مانع ضررهاي بيش از اين شوند.
از سوی دیگر اگر مسئولان تنها يك درصد احتمال مي‌دادند كه پديده ال‌نينو زمستان سختي براي كشور رقم بزند و در مدت چهار ماهي كه از رسانه‌اي شدن خبر ال‌نينو گذشت به فكر راه‌هاي مقابله با اين پديده بودند، نه تنها مردم در وضعيت امن‌تري زمستان را مي‌گذراندند، بلكه تا حد بسيار زيادي مي‌توانستند مشكل كمبود آب را حل و در اين رهگذر برخي از تالاب‌هاي خشك را احيا كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن