تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821143788




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد اقدامات ناکافی در حیطه مناسب‌سازی شهری برای معلولان در زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
اقدامات ناکافی در حیطه مناسب‌سازی شهری برای معلولان در زنجان
مناسب‌سازی شهری برای معلولان یکی از مواردی است که معمولا مدیران شهری روی آن مانور زیادی می‌دهند اما با همه وعده‌های مسئولان اقدامات صورت گرفته در شهر زنجان برای این امر کافی نیست.

خبرگزاری فارس: اقدامات ناکافی در حیطه مناسب‌سازی شهری برای معلولان در زنجان



به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، خودرو را با هر زحمتی که هست به کنار دیوار می‌آورد و پارک می‌کند و از دوستش می‌خواهد تا ویلچری که در عقب خوردویش است را پایین آورد به هر زحمتی که هست خود را بر‌ روی ویلچرش می‌اندازد و آهی می‌کشد. درب خودرو را می‌بندد و آرام‌آرام چرخ‌های فلزی ویلچرش را که هدایت‌گر او در یک مسیر مبهم است با دستانش به سوی مسیری که می‌داند کجاست و چگونه برود هدایت می‌کند و از مسیرهایی که مختص ویلچری‌هاست می‌رود، اما مسیر ناهموار است و چرخ‌های ویلچر منحرف می‌شوند. همه‌چیز از خطبه‌ عقدی که بین این دو زوج جاری شده و پیوندی آسمانی را بین آنها به وجود آورد آغاز شده است، و حالا این نوعروس در حال فراهم کردن تدارک مراسم عروسی است، خستگی نشستن روی ویلچر و جابه‌جا کردن آن موجب شده قطره‌های عرق بر پیشانیش بنشیند. بالاخره روز موعود فرا می‌رسد و این نوعروس آماده رفتن به خانه بخت می‌شود، خانه بختی که تمام آمال و آرزوهای او در آن نهفته است، اما گویا مشکلات و فضای نامناسب شهری یارای او نیستند و نوعروس قصه به علت نامناسب بودن محل آرایشگاه و آتلیه عکاسی نمی‌تواند در آنجا حاضر شود و همه این کارها در خانه او انجام می‎‌شود. زندگی مشترک این نوعروس به هر زحمتی است، آغاز می‌شود، معلولیت نتوانسته برای او محدودیت ایجاد کند، او زنده است و با تمام وجود امیدوار و با انرژی، به ناتوانی‌هایش بها نمی‌دهد و نگاهش تنها به سمت توانایی‌هایش است، نگرانی او از کم‌توجهی‌ها است، کم‌توجهی که حتی اجازه نداد در روز ازدواجش آن طور که می‌خواست رفتار کند. این داستان واقعی تنها گوشه‌ای از مشکلات معلولان در فضای نامناسب شهری است که در سایه غفلت ایجاد شده است، غفلتی که موجب شده معلولان در انجام بسیاری از امور خود ناتوان و معلول باشند. داشتن یک مکان مناسب و ویژه برای معلولان استان زنجان یکی از خواسته‌های ناچیز این قشر از جامعه است، اما گویا فضای شهری در پاسخگویی به این نیاز ساده و به حق دست به عصا شده و ناتوان از برآورده کردن آن است.

*مناسب‌سازی شهر زنجان برای معلولان مناسب نیست یک معلول زنجانی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه بحث مناسب‌سازی شهری سال‌ها است که در زنجان دنبال می‌شود، اما هنوز هم این امر به طور کامل اجرا نشده است. این معلول با اشاره به اینکه بسیاری از فضاهای شهری برای حضور و فعالیت معلولان مناسب نیست، تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم وعده‌هایی که به معلولان داده می‌شود، مناسبت محقق نشده است. وی با اشاره به اینکه معلولان حتی از داشتن ساده‌ترین حق خود نیز در فضای شهر مستاصل مانده‌اند، اضافه کرد: در صورتی که فضای شهری مناسب‌سازی شود، فرصت استفاده بیشتری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های معلولان ایجاد خواهد شد.

*ون ویژه معلولان در زنجان به راه می‌افتد رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده از سوی شورای شهر و شهرداری در راستای مناسب‌سازی فضای شهری اظهار داشت: منظور از مناسب‌سازی صرفا ایجاد فضای مناسب برای معلولان نیست، بلکه ما به دنبال ایجاد فضای مناسب برای تردد آحاد جامعه بدون مشکل در شهر هستیم. پریسا شعبانی با بیان اینکه به منظور مناسب‌سازی بهتر باید برای صدور پایان کار و نقشه پروانه ساختمان‌های عمومی چک لیست‌های مناسب‌سازی تهیه شود، گفت: در صورت عدم رعایت این ضوابط از صدور پایان کار و نقشه پروانه ساختمانی جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد ست‌های ورزشی در چند پارک بزرگ شهر نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در بحث مناسب‌سازی است، اضافه کرد: راه‌اندازی اتوبوس گویا ویژه معلولان و ون ویژه معلولان نیز از دیگر اقداماتی است که در آینده انجام خواهد شد. رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته اقدامات متعددی در راستای مناسب‌سازی فضای شهری انجام شده است، گفت: اما با این وجود هنوز مناسب‌سازی کامل نشده و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد. این مسئول با اشاره به اینکه در همین راستا نسبت به برگزاری جلسات مشترک با معلولان برگزار و از آنها نیز در زمینه راهکارهای مناسب‌سازی بهتر اخذ رای شده است، گفت: این جلسات تاثیر بسزایی در عملکرد بهتر در این بخش داشته است. وی با اشاره به حضور مسئولان در جلسات معلولان به منظور آشنایی بیشتر مسئولان با مشکلات این قشر از جامعه گفت: وقتی مسئولی پا به پای یک معلول ویلچری حرکت می‌کند، هرچه بیشتر با مشکلات وی آشنا می‌شود. شعبانی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب رسانه‌های حامی مناسب‌سازی شهری اضافه کرد: نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی عمومی و بهبود عملکردهای جمعی تاثیرگذار است و جشنواره مربوط نیز به همین منظور برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جشنواره بهره‌گیری از انتقادات و پیشنهادات رسانه‌ها در زمینه بهتر شدن وضعیت شهری است، تصریح کرد: با ارسال آثار از نظرات مفید و سازنده در این بخش استفاده خواهد شد.

*معابر شهری نامناسب برای افراد سالم، غیرقابل استفاده برای معلولان  مدیرعامل جامعه معلولین استان زنجان نیز در همین راستا با اشاره به اینکه عدم حضور معلولان در جامعه موجب مهجوریت این افراد می‌شود، گفت: بخشی از مهجوریت فعلی معلولان در جامعه به دلیل عدم وجود بسترهای مناسب برای حضور معلولان است. مهدی قنبری موحد با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر زنجان در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری در زنجان تصریح کرد: کمیسیون مناسب‌سازی شورای چهارم در مدت فعالیت خود عمل‌گرا بوده است. این مسئول با بیان اینکه فعالیت‌ها در زمینه مناسب‌سازی تنها منحصر به معلولان نیست و شامل افراد مختلف از جمله سالمندان، کودکان و زنان باردار می‌شود، گفت: باید به مناسب‌سازی به‌عنوان یک فعالیت دارای منفعت برای عموم مردم نگریسته شود. یکی از شهروندان زنجانی که زیان‌دیده فضای نامناسب شهری بوده و در اثر حادثه‌ای دچار شکستگی پا شده است، نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: متاسفانه برخی از فضاهای شهری علاوه بر اینکه برای معلولان نامناسب است، برای رفت و آمد یک انسان سالم نیز مناسب نیست. احمد سعیدی با اشاره به اینکه مطب بسیاری از پزشکان متخصص قلب و عروق و همچنین متخصصان ارتوپد در طبقه‌های بالای ساختمان‌ها قرار دارد، گفت: نکته جالب توجه این است، که این ساختمان‌ها نه محلی برای رفت و آمد ویژه معلولان دارد و نه آسانسور آنها سالم است. وی با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی از نقاط محیط مناسب برای معلولان فراهم نیست، تصریح کرد: این امر موجب خانه‌نشینی بسیاری از معلولان شده است که به دنبال آن مشکلات روحی و روانی زیادی را برای آنان در پی دارد. این شهروند زنجانی با درخواست از مسئولان در زمینه رسیدگی بیشتر به مشکلات شهری اضافه کرد: برخی از معابر به قدری نامناسب است که انسان سالم هم دچار حادثه می‌شود، که در این شرایط معلولان نیز اصلا نمی‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند. *مناسب‌سازی از در خانه به گزارش فارس، بنا به گفته مسئولان، معلولان و مردم از جمله مشکلاتی که موجب معضلات بیشتر معلولان می‌شود، عدم مناسب‌سازی صحیح شهری است، درست است که اقدامات متعددی در راستای حل مشکلات معلولان انجام شده است، اما همچنان بسیاری از معلولان در نقاط متعددی از شهر به علت نامناسب نبودن محیط امکان حضور در جامعه را ندارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که معلولیت و کم‌توانی جسمی، صرفا منحصر به افراد معلول نیست، چرا که همه افراد روزی به سن پیری و کهولت خواهند رسید، بلکه معلولیت و کم‌توانی جسمی در انتظار همه اقشار جامعه است، یا بسیار هستند کسانی که در اثر حوادث جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند، پس اگر مناسب‌سازی کنیم به خودمان خدمت کرده‌ایم، پس چه بهتر است که هر شهروند مناسب‌سازی از در خانه خود آغاز کند و همیشه منتظر نباشیم که دیگران برای ما کاری بکنند. برای فهمیدن و درک بیشتر مشکلات این قشر از جامعه کافی است، برای حتی یک روز یا یک ساعت هم خودمان را جای یک معلول بگذاریم و با کفش‌های آنها راه برویم تا ببینیم که مشکلات آنها چیست به قول یک ضرب‌المثل قدیمی قبل از این که درمورد راه رفتن کسی قضاوت کنیم، کمی با کفش او راه برویم. به امید روزی که هیچ معلولی به دنیا نیاید و باز هم به امید روزی که معلولین نیز به راحتی امکان دسترسی به همه امکانات را به طور مساوی به سایر هموطنان خود داشته باشند. --------------------------------------
گزارش و گفت‌و‌گو از: زهرا رسولی --------------------------------------

94/10/13 - 01:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن