واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: ( روش های کهن رواقی برای زندگی امروز) به گزارش خبرگزاری ایمنا، مکتب رواقی علاوه بر دیدگاه های متافیزیکی به اندرزهای عملی در رسیدن به خوشبختی و آرامش می پردازد و فلسفه را جز در قالب فهم زندگی معنا نمی کند. از منظر رواقیان آنچه مهم است طرد احساسات منفی در زندگی است. در این کتاب نویسنده بحث خویش را از مبنای خوشبختی در زندگی آغاز می کند و پس از شرح کوتاهی از مکتب رواقی، فنون کاربردی روان شناختی را در رسیدن به معنای سعادت و رضایت مطرح می نماید. نخستین تکنیک در آموزش چگونه زیستن، « تجسم منفی» نام دارد. بدین معنا که انسان به اتفاقات ناگواری که ممکن است برایش پیش بیایید بیندیشد. بدین سان زمینه سازی و آمادگی در پیشگیری از وقوع رویدادها در فرد شکل می گیرد. چنین تاملی علاوه بر اینکه نگاهی «پیشگیرانه» را در ما ایجاد می کند، از تاثیر بیش از حد اتفاقات ناگوار نیز می کاهد. علاوه بر آن انسان با روحیه سیری ناپذیرش نسبت به لذت ها، پس از دستیابی به آنها، دچار نوعی تکرار و ملالت می شود که در اصطلاح « سازگاری لذتی» نامیده می شود و درخواسته های مادی و حتی ارتباط ما با دیگران نیز این سازگاری حضور دارد . حال در «تجسم منفی» می آموزیم با تصور کردن از دست دادن چیزهایی که برایمان ارزشمندند قدر وجودشان را بیشتر بدانیم. در ادامه نویسنده کاربرد این مقوله را در ارتباط عاطفی ما با دیگران در قالب های متعدد مورد بررسی قرار می دهد. ( همچون عصبانی شدن از فرزند که در تجسم منفی یاد آور می شود، حضور فرزند همیشگی نیست و موقتی است) دومین اصل بنیادین « دوگانگی کنترل» است. رواقیان معتقد بودند، ما بر اهدافی که برای خود بر می گزینیم و ارزش هایمان کنترل کامل داریم ( همچون ارزش نهادن به ثروت و آرامش) اساس زندگی ما باید این باشد که بیشترین انرژی خویش را صرف اموری کنیم که بر آنها کنترل داریم و به جای آنکه در خارج از خود به دنبالشان باشیم و به نحوه زندگی دیگران، اهداف شان و روزمرگی آنها توسل جوییم، راز رضایت را در این تسلط درونی بدانیم. گروهی از امور نیز هستند که کاملا از کنترل آدمی خارج اند (مثل طلوع خورشید) و در میان این دوگانگی گروهی نیز وجود دارد که تا حدی، نه کامل، بر آنها تسلط داریم. ( پیروز شدن در مسابقه تنیس) در این حالت بدون توجه به غایت کار، اصل ( تلاش و اراده) کمک می کند بر ابعاد زندگیمان تسلط داشته باشیم و با درونی کردن اهدافمان به نوعی هوشیاری و آرامش دست یابیم. به طور کلی با مطرح کردن این دو مقوله ( تجسم منفی و دوگانگی کنترل) رواقیان به مسئله تقدیرگرایی و توجه به درک مفهوم « لحظه» می پردازند. نویسنده اندرزهای اخلاقی مانند پردازش اصل وظیفه که در « عشق و همدری» خلاصه می شود، طریقه مواجه شدن با دردها و غصه ها، عملکرد مناسب در هنگام عصبانیت و در نهایت، به سرانجام زندگی یعنی، مرگ می پردازد. این کتاب شاید در وهله نخست اینطور به نظر آید که مانند بسیاری از مکاتب، قصد تحلیل فلسفه در گنجایشی ذهنی و هستی شناختی را دارد اما تمامی روش های گفته شده، اصول کاربردی برای فهم جزئی ترین و در عین حال موثرترین رفتارهای آدمی را بر عهده دارد و برخلاف برخی مباحث روان شناسی حالات روحی افراد را پیش از آنکه در قالبی بیمارگونه قرار گیرند به صورت منطقی و صریح، برای مخاطب باز گو می کند، به گونه ای که پس از خواندن چنین موضوعاتی، از آشکار شدن سادگی و نهفتگی وجوه اخلاقی به مثابه راه حل های کارساز در زندگی دچار حیرت می شویم. /منا مرادی/
جمعه ، ۱۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایمنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]