تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803894746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از منطقه حاشیه شهر همدان در این نقطه از شهر هم زندگی جریان دارد؛ اما با سبکی متفاوت!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از منطقه حاشیه شهر همدان
در این نقطه از شهر هم زندگی جریان دارد؛ اما با سبکی متفاوت!
نزدیک ظهر است و بچه‌مدرسه‌ای‌ها در رفت و آمد، وانت‌بار میوه‌فروش با بلندگو قیمت سیب و پرتقال‌هایش را جار می‌زند، در این نقطه از شهر هم زندگی جریان دارد؛ اما با سبکی متفاوت.

خبرگزاری فارس: در این نقطه از شهر هم زندگی جریان دارد؛ اما با سبکی متفاوت!



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیرزن با چادر رنگی زنبیل به دست و عصا زنان از خرید برمی‌گردد؛ کمی آن طرف‌تر چند زن مقابل در نیمه‌باز خانه‌ای ایستاده و مشغول صحبت هستند. نزدیک ظهر است و بچه‌مدرسه‌‌ای‌ها در رفت و آمد، وانت بار میوه‌فروش با بلندگو قیمت سیب و پرتقال‌هایش را جار می‌زند، در این نقطه از شهر هم زندگی جریان دارد؛ اما با سبکی متفاوت. با دقت که نگاه کنی شلوغی و ازدحام در ایستگاه اتوبوس، آفتاب گرفتن پیرمردها کنار دیوار و شاگرد مغازه تره‌بارفروشی که جعبه کاهوهای پلاسیده را داخل جوی آب خالی می‌کند؛ نظرت را جلب خواهد کرد. اینجا منطقه «خضر» همدان است، محله‌ای در حاشیه شهر که مردم آن، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. فاطمه، دختر دانشجویی از ساکنان این منطقه است که با وجود سرعت بخشیدن به قدم‌هایش، به اتوبوس خط واحد نمی‌رسد.

او هم مثل اکثر هم‌محله‌ای‌هایش از وضعیت این منطقه ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید: ساماندهی این منطقه حداقل انتظاری است که ما از مسئولان داریم. این دانشجوی ترم آخر ادامه می‌دهد: کودکان ما فضای مناسب برای بازی و تفریح ندارند و یک پارک در این منطقه شلوغ که آن هم در فصل زمستان بدون استفاده می‌ماند؛ تنها سرگرمی اهالی است. به جمع زنانی می‌رسم که زیر تابش آفتاب ظهر زمستان، مشغول صحبت با یکدیگر هستند. از مشکلاتشان می‌پرسم؛ یکی که جوان‌تر از دیگران به نظر می‌رسد، می‌گوید: شهرداری اعلام کرده که باید زباله‌ها را حدود 9 شب بیرون بگذاریم؛ اما مأموران شهرداری خیلی دیر می‌آیند و بیشتر وقت‌ها زباله منازل به طعمه گربه‌ها تبدیل می‌شود. یکی دیگر از زن‌ها که انگار موضوع جدیدی را به خاطر آورده می‌گوید: آهان؛ خانم این را هم بنویس که بعضی‌ها اینجا را با روستا اشتباه گرفته‌اند! چند متر آن طرف‌تر را با دست نشان می‌دهد؛ انگشت اشاره‌اش به سمت پسر نوجوانی است که چند گوسفند را به سمت کوچه‌ای هدایت می‌کند.

زن جوان ادامه می‌دهد: ببینید، بعضی از اهالی، اینجا بز و گوسفند نگهداری می‌کنند و هر زمان که دلشان بخواهد گله خود را از کوچه و خیابان عبور می‎دهند. بعد از گشت و گذار یک ساعته در «خضر»، پای صحبت‌های پیرزنی می‌نشینم که چهارشنبه‌ها به امامزاده خضر (ع) رفته و بعد از زیارت، سری هم به چهارشنبه بازار می‌زند و به جرأت می‌توان گفت «چهارشنبه‌ها به خاطر بازار روز، یکی از شلوغ‌ترین روزهای هفته در این منطقه است». مدیر شهرداری منطقه 3 همدان در خصوص اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی این منطقه می‌گوید: «خضر» یکی از مناطقی است که با نگاه ویژه برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. رحیم الوندی با بیان اینکه تاکنون حدود 400 میلیون تومان برای احداث و تجهیز پارک نواری خضر هزینه شده است، ادامه می‌دهد: پارک شهدا را هم که تقریباً در منطقه مرکزی خضر قرار دارد؛ به وسایل ورزشی و بازی مجهز کرده‌ایم. وی کانال فاضلاب این منطقه را یکی از مشکلات اصلی ساکنان عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: برای احداث پوشش این کانال 800 میلیون تومان هزینه شده و پروژه با پیشرفت 70 درصدی همراه است.

مدیر شهرداری منطقه 3 همدان ادامه می‌دهد: پوشش‌سازی برای این کانال از خضر شروع شده و به بزرگراه امام (ره) منتهی می‌شود. الوندی درباره اقدامات دیگر انجام شده برای این منطقه هم می‌گوید: تملک دو مدرسه برای اضافه کردن به فضای پارک، ساماندهی ضایعاتی‌ها، جمع‌آوری دام‌ها و انتقال آنها به خارج از شهر از جمله دیگر اقداماتی هستند که در این منطقه انجام شده است. از آنجایی که مناطق حاشیه شهر از نظر تقویت بسترهای فرهنگی، به توجه ویژه نیازمند است، به سراغ مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان رفتم. هادی فیض‌منش با بیان اینکه منطقه حاشیه شهر بیش از دیگر مناطق به راه‌اندازی و تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری نیاز دارد، می‌گوید: هفت کانون فرهنگی و هنری در منطقه خضر فعال است. وی از فعالیت یک کانون تخصصی و مشاوره در این منطقه خبر داده و اظهار می‌کند: کانون فرهنگی و هنری المهدی مسجد امام حسن مجتبی(ع) با 550 عضو، علاوه بر ارائه خدمات در خانه دیجیتال، دارای مرکز مشاوره است. مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همدان ادامه می‌دهد: بحث اعتیاد و طلاق از معضلات اصلی این منطقه است؛ از این رو مرکز مشاوره المهدی به صورت رایگان به خانواده‌ها مشاوره می‌دهد.

فیض‌منش خاطرنشان می‌کند: کلاس‌های مشاوره این مرکز به صورت عمومی و خصوصی برگزار شده و بهترین راهکارهای ممکن به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود. وی می‌گوید: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در منطقه خضر و مجیدآباد دوره‌های آموزشی در 15 رشته برای سنین مختلف برگزار می‌کند که از جمله آن می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه، نقاشی، خطاطی و حتی کلاس‌های تقویتی اشاره کرد. مدیر دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان می‌گوید: برگزاری طرح اوقات فراغت آسمانی‌ها و دوره‌های آموزش سبک زندگی از بهترین برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری در حاشیه شهر هستند. به گزارش فارس، منطقه «خضر» از مناطق محروم و حاشیه شهر همدان است که در سفر مقام معظم رهبری به  همدان، به عنوان یکی از مناطق پنج‌گانه‌ طرح توانمندسازی معرفی شد؛ اما با گذشت بیش از 11 سال، هنوز اقدام موثری در راستای توانمندسازی این منطقه انجام نشده و ساکنان خضر، همچنان با مشکلات عدیده دست به گریبان هستند.

94/10/11 - 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن