تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819869242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محال است عربستان بتواند مانع بهبود روابط ایران و الجزایر شود


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: محال است عربستان بتواند مانع بهبود روابط ایران و الجزایر شود


روزنامه رأی الیوم با تاکید بر این که، هدف سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به الجزایر، کشیدن ترمز روابط تهران ـ الجزیره و متقاعد کردن الجزایر به پیوستن به گروه به اصطلاح «ائتلاف اسلامی» به رهبری ریاض است، تحقق این ماموریت را امری تقریبا محال دانست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روزنامه رای الیوم چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی تحلیلی به قلم البشیر محمد الحسن، نوشت، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیروز به منظور مشارکت در دومین نشست کمیته مشترک مشاوره سیاسی الجزیره ـ ریاض، وارد الجزایر شد. این کمیته که در سال 2008 تشکیل شده است از زمان تاسیس خود تاکنون تنها دو نشست داشته است که آخرین بار در ماه آوریل سال 2014 در ریاض برگزار شد.
براساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه الجزایر روز سه شنبه منتشر کرد، الجبیر و همتای الجزایری اش آقای رمطان العمامره، در این نشست روابط مشترک اقتصادی دو کشور را بررسی و درباره اوضاع سیاسی و امنیتی جهان عرب و جامعه بین المللی تبادل نظر خواهند کرد.
ولی تبادل نظر دو طرف کار ساده ای نخواهد بود، بلکه می توان گفت، این ماموریت عادل الجبیر به طور کلی امری تقریبا محال خواهد بود زیرا به عقیده بسیاری از ناظران، روابط میان دو کشور اگر نگوییم دستخوش «بحران خاموش» است دست کم سرد و تیره است و مواضع دو کشور درباره بسیاری از مسائل اعم سیاسی، اقتصادی یا امنیتی، بسیار با هم فاصله دارد. الجزایر با دادن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به معارضان سوری، مخالفت کرد و در خصوص مداخله عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی در بحران سوریه نیز ملاحظاتی دارد و دو کشور درباره حمله ائتلاف عربی به یمن  و همچنین مسائل صحرای غربی اختلاف نظر دارند.
در عرصه اقتصادی نیز، اختلافات میان الجزایر و ریاض براثر خودداری عربستان از تغییر سیاست نفتی اش پس از سقوط قیمت نفت به کمتر از 50 دلار در هر  بشکه از ژوئن سال 2014 تاکنون، شدت گرفته است. چرا که الجزایر، ونزوئلا و ایران از جمله کشورهایی هستند که از سیاست نفتی کنونی عربستان بیشترین خسارت را متحمل شده اند و این مسئله روی قانون بودجه الجزایر که در 30 ماه جاری در پارلمان این کشور به تصویب رسید بازتاب یافت، زیرا دولت در تصویب این بودجه که مشتمل بر تدابیر ریاضتی بود، با مشکلات زیادی مواجه شد. گفتنی است الجزایر، ونزوئلا و ایران پیشنهاد می کنند، تامین «درآمد حد اکثری» اعضاء از صادرات نفت، از طریق احیای قدرت تاثیر گذاری اعضای اوپک بر سطح قیمت جهانی نفت و بازگشت نظام سهمیه بندی، مد نظر قرار گیرد. اما عربستان سعودی با حمایت کشورهای عربی خلیج فارس در نشست اوپک در چهارم ماه جاری با این پیشنهاد مخالفت کرد.
از نظر امنیتی هم الجزایر به عضویت، به اصطلاح، «ائتلاف اسلامی» که ریاض در اول ماه جاری تشکیل آن را با حضور 34 کشور اعلام کرد، در نیامد و همین مسئله، به نظر ژنرال بازنشسته  رشید عمار، رئیس ستاد ارتش تونس موفقیت این ائتلاف را در عمل پیچیده و دشوار می کند.
بسیاری از ناظران معتقدند وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این سفر حامل پیام رهبری سعودی در تلاش برای متقاعد کردن همتای الجزایری خود به پیوستن به ائتلاف اسلامی به رهبری ریاض است. اما برخی ناظران موفقیت این ماموریت را محال می دانند زیرا الجزایر در قبال پیوستن به ائتلاف ها یا حفظ بی طرفی، به ویژه وقتی مسئله به جهان عرب مربوط باشد ملاحظات زیادی دارد و با احتیاط گام بر می دارد. همان طور که با مداخله نظامی ناتو در لیبی و مداخله نظامی فرانسه در مالی مخالفت کرد و با همان شدت با مداخله ائتلاف عربی در یمن نیز مخالف کرد. قانون اساسی الجزایر نیز مداخله ارتش را در هرگونه ماموریت خارجی منع می کند.
علاوه بر آن، برخی تحلیلگران بر این عقیده اند، سفر عادل الجبیر به الجزایر در واکنش به سفر دو هفته پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران به این کشور صورت گرفته است. چرا که ایران تلاش می کند با بهره برداری از سردی روابط ریاض و الجزیره، جای پایی برای خود در منطقه شمال آفریقا بیابد و این چیزی است که ریاض آن را خطری برای نفوذ خود می داند. به ویژه آن که روابط ایران و الجزایر شاهد تحول چشمگیری بوده است به گونه ای که در سفر جهانگیری، 3 یادداشت تفاهم و 5 موافقتنامه همکای میان دو کشور به امضاء رسید. به گفته منابع خبری، الجزایر نیز علاقه خود را به استفاده از تجارب ایران در صنعت خودرو سازی و حتی در عرصه نظامی مخفی نکرده است.
اکنون الجزایر در دو راهی میان ریاض و تهران ایستاده است. این در حالی است که ریاض نگرانی خود را از نزدیکی سریع در روابط الجزایر و ایران ابراز می کند. از این رو، ماموریت عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در تلاش برای متقاعد کردن الجزایر به پیوستن به ائتلاف جدید اسلامی و دور شدن از تهران یا دست کم کشیدن ترمز روابط دو کشور و کند کردن سرعت نزدیک شدن آنها به یکدیگر، امری تقریبا محال به نظر می رسد.


پنج شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن