تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816301700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كمتر از 10 متخصص طب سالمندي براي 6 ميليون سالمند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كمتر از 10 متخصص طب سالمندي براي 6 ميليون سالمند
فقط دو تا سه دهه ديگر براي مواجهه با 30 ميليون سالمند فرصت داريم، اين در حالي است كه هم اكنون تعداد متخصصان طب سالمندي به تعداد انگشتان دو دست نمي‌رسد و حتي يك بيمارستان مخصوص سالمند در كشور نداريم
نویسنده : زهرا چيذري 


فقط دو تا سه دهه ديگر براي مواجهه با 30 ميليون سالمند فرصت داريم، اين در حالي است كه هم اكنون تعداد متخصصان طب سالمندي به تعداد انگشتان دو دست نمي‌رسد و حتي يك بيمارستان مخصوص سالمند در كشور نداريم، در حالي كه به گفته قائم‌مقام وزير بهداشت در امور مشاركت‌هاي اجتماعي سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيران حوزه سلامت اكنون 267 بيمارستان نيمه‌تمام در كشور وجود دارد؛ بيمارستان‌هايي كه مي‌تواند براي آينده سالمندي جامعه تجهيز و ساخته شود.
پير شدن جامعه و حركت هرم سني جمعيت به سمت ميانسالي و سالمندي رخدادي است كه اين روزها جامعه ما را با خود درگير است. مطابق آمار هم اكنون حدود 6 ميليون نفر سالمند بالاي 60سال در كشور داريم و همچنان چيزي حدود يك سوم جامعه در سنين جواني قرار دارند. اين در حالي كه تا حدود سه دهه آينده همين جوانان امروز به سالمندي مي‌رسند و در شرايطي كه همين امروز از تدبير و برنامه‌ريزي مناسب براي 6 ميليون سالمند ناتوان مانده‌ايم و بسياري از سالمندان با وجود كهولت سن و ناتواني ناگزير از كارند حالا و در 30 سال آينده با جمعيت 30 ميليوني از سالمندان مواجه خواهيم بود. سالمنداني كه بدون برنامه‌ريزي هم به يك چالش اجتماعي تبديل مي‌شوند و هم خودشان دچار چالش خواهند شد. قابل‌تأمل‌تر از همه اينكه خيلي از ما سه دهه ديگر در همين گروه سالمندان قرار مي‌گيريم.

 افزايش بار بيماري‌ها با افزايش سن جامعه
 طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني، سالمندي از ٦٥ سالگي آغاز مي‌شود، هرچند كه در كشور ما ممكن است، ٦٠ سالگي را سن شروع سالمندي بدانند. در سرشماري انجام‌شده در سال ٩٠، متوسط سالمندان كشور حدود ٢/٨ درصد است اما پيش‌بيني شده در كشور ما در ١٠ سال آينده، بيش از ١٠ درصد افراد سن بالاتر از ٦٠ سال خواهند داشت كه همه اين افراد به خدمات و مراقبت‌هاي سالمندي نياز دارند. اگرچه پيري به معني بيمار شدن نيست، اما احتمال بروز برخي بيماري‌ها در كهنسالي افزايش پيدا مي‌كند. شيوع خيلي از بيماري‌هاي غيرواگير با افزايش سن‌ رابطه مستقيمي دارد. همچنان كه بنا به تأكيد علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش روند ابتلا به سرطان در كشور سالمند شدن جامعه است. حتي وزير بهداشت هشدار داده با روند كنوني و سير سالمندي در كشور بيماري سرطان افزايش خواهد يافت. احتمال بروز برخي بيماري‌ها در كهنسالي افزايش پيدا مي‌كند. شيوع خيلي از بيماري‌هاي غيرواگير با افزايش سن‌ رابطه مستقيمي دارد. سالمندان كشورمان ناگزيرند براي معالجه بيماري‌هاي خود به پزشكان مختلف مراجعه كنند كه اين مسئله موجب افزايش هزينه‌هاي زندگي آنان مي‌شود اما در كشورهاي پيشرفته تخصصي تحت عنوان طب سالمندي وجود دارد كه سالمند را در زمينه ابتلا به همه بيماري‌هاي احتمالي بررسي و نسخه جامع‌تري براي درمان سالمند تجويز مي‌كند. در كشور ما نيز هر‌چند اداره سالمندان در وزارت بهداشت وجود دارد اما تعداد متخصصان طب سالمندي كمتر از تعداد انگشتان دو دست است.

  ضرورت آمادگي براي مواجهه با سالمندي
سيدمحمدهادي ايازي، قائم مقام وزير بهداشت در امور مشاركت‌هاي اجتماعي با اشاره به وجود 267 بيمارستان نيمه تمام در كشور مي‌افزايد:‌اگر بنا باشد با اعتبارات دولتي، اين پروژه‌ها به اتمام برسد، به 25 سال زمان نياز است، بنابراين راه برون‌رفت از اين مشكل، حضور و مشاركت مردم در اين حوزه است. بنا به تأكيد وي جامعه و كشور به سمت ميانسالي و سالمندي حركت مي‌كند و ضروري است مراكز بهداشتي و درماني افزايش پيدا كند.

  برنامه‌ريزي براي يك سالمندي سلامت از كودكي
با وجود اين اگرچه آمادگي سيستم بهداشت و درمان كشور براي مواجهه با بيماري‌هاي دوران سالمندي يك ضرورت است اما واقعيت اين است كه بيماري‌هاي دوران سالمندي در كودكي ما ريشه دارند و براي آنكه در پيري بيمار نشويم بايد در ساير مراحل عمر مراقب خودمان باشيم.
از نگاه آبتين مهدي‌پور، متخصص سالمندي وقتي يك سالمند در 70 سالگي به انواع و اقسام امراض مبتلا مي‌شود، نمي‌توان دليل اين اتفاق را فقط به دوره سالمندي ربط داد. بنا به تأكيد وي فرآيند سالمندي سالم از دوران كودكي شروع مي‌شود. سبك زندگي در دوره جواني، عامل تعيين‌كننده‌اي براي برخورداري از سلامت در دوران سالمندي است. در حقيقت، پايه‌گذاري سلامت در دوران سالمندي از دوران كودكي و حتي در دوران قبل از تولد نوزاد شروع مي‌شود. بنابراين اگر مي‌خواهيم سالمندان سالمي داشته باشيم بايد از همان دوران كودكي براي سلامت افراد جامعه برنامه‌ريزي كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن