تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821226459
مخاطب ادبیات آئینی کیست؟/ «دروغ» در تاریخ امتداد نمییابد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی مهر با سید علی شجاعی؛
مخاطب ادبیات آئینی کیست؟/ «دروغ» در تاریخ امتداد نمییابد
شناسهٔ خبر: 3012213 - سهشنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
فرهنگ > شعر و ادب
سید علی شجاعی درباره ادبیات آئینی بر تأثیر غربالگری تاریخ تأکید کرده و میگوید: تاریخ آنقدر با ما صادق است که وقتی «بحار الانوار» را نگه میدارد، گوشزد میکند که در مطالب آن هم دقت کنید. خبرگزاری مهر-گروه فرهنگی: نوشتن یا ننوشتن در حوزه ادبیات آیینی سوال مهمی بود که سید علی شجاعی، نویسنده جوان و پرکار و البته قائم مقام انتشارات «نیستان»، به آن جواب داد و مخاطبانش را مشخص کرد. شنیدن پاسخ این سوال از جانب او اهمیت زیادی داشت. زیرا هم پدرش (سید مهدی شجاعی) در این راه تلاش کرده و کتابهایش چند صد هزار نسخه دارند و هم خودش، در این فضا بزرگ شده، آن هم در شرایطی که امکان انتخاب مسیرهای دیگر را داشته است. سید علی خود را محصول زندگی پدری میداند که هیچ گاه کار دینی را رسما و به صورت امری، به او یاد نداده است. گرچه پدر درباره آثار او سختگیری زیادی میکند، با این حال سید علی برند «شجاعی» را با افتخار تمام میپذیرد. * در حوزه ادبیات آیینی، اذیت نمیشوید از این که همیشه نام شما در سایه نام پدرتان دیده میشود؟ نه، چه افتخاری بهتر از این؟ پدرم مدتی است که کتاب «پدر، عشق، پسر» را در موسسه نوین کتاب گویا خوانده تا به کتاب صوتی تبدیل شود. همین چند روز پیش داشتم این کتاب را برای بار پنجاهم یا شصتم مرور میکردم، و با خودم میگفتم: من عجب حماقتی کردهام که وارد این حوزه شدهام. زیرا بهترین آن را در بالای سر خودم دارم. و مهمتر این که، در چنین شرایطی چاپ و دیده شدن همین چند کتابم نیز لطف خدا بوده است. نکته بامزه این که، پدر من که خودش تمام این مسیر را طی کرده و به انتهای رسیده است، چطور باز هم به کسی مثل من، میدان میدهد تا در این عرصه، دست به قلم شوم؟ * شما که اینقدر به متون سید مهدی شجاعی باور دارید، چرا وارد این عرصه شدید؟ ادبیات آیینی مستقل از نویسنده نیست و نمیتوان آن را سفارشی نوشت و اگر کسی بر خلاف اعتقادش بنویسد، اصلا اثرش دیده نخواهد شد. در ادبیات آیینی خواست و اشتیاق نویسنده است که موجب تألیف اثر میشود. اگر کسی در هیئت برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، میتواند کتابی از این جنس بنویسد. حالا من هم احساس توانایی میکنم و هم دلم میخواهد به ساحت ایشان عرض ادب کنم.
* با این چند تجربه، تاکنون به سبک خاصی در انتخاب نوع راوی و حتی زبان اثر رسیدهاید؟ من در این مسیر اصولی را برای خودم طراحی کردهام و در آخرین اثرم با نام «به بلندای آن ردا» به این نتیجه رسیدم که راه را درست آمدهام. اولین اصلم این است که، منابعم همگی دست اول و فقط از قرن ۱ تا ۷ باشند و بعد از نوشتن تمام فیشها، به منابع قرن ۷ به بعد نیز نگاهی بیندازم. این کار موجب میشود که بدون هیچ فیلتری با اصل موضوع مواجه شوم. زیرا مثلا آثار زیادی درباره امام رضا(ع) نوشته شده است ولی تمام اینها از فیلتر نویسندهها گذشته است. من باید اصل منبع را بخوانم تا با حقیقت عریان مواجه شوم. * ولی شما هم با نوشتن این کتابها، خودتان به یک فیلتر برای نفرات بعد و هر مخاطبی تبدیل میشوید. موافقید؟ بله. من هم به فیلتری برای دیگران تبدیل میشوم. * اگر کسی خودش بتواند آن منابع دست اول را بخواند، اصلا چرا باید به سراغ ادبیات آیینی برود؟ من کتابهایم در حوزه ادبیات آیینی را برای کسانی نوشتهام که از چنین توانایی برخوردار نیستند. اگر کسی میتواند «بحار الانوار» یا «اصول کافی» بخواند، قطعا نباید به سراغ کتابهای من بیاید. زیرا من فیلتری هستم که آن منابع را از طریق قصه و تخیل بیان کردهام. پس کتاب من منبع معرفتی برای آنها نخواهد بود. * پس چرا باید ادبیات آیینی نوشته شود؟ زیرا بعضیها توانایی استفاده از این منابع را ندارند. در عین حال، ارادتی هم به معصومین دارند و دلشان میخواهد که حالشان خوب شود. ولی اگر کسی بخواهد رسما کار پژوهشی انجام دهد، خندهدار است که به سراغ ادبیات آیینی برود. ادبیات و در نوع گستردهتر آن، هنر، تاریخ را فیلتر کرده است. ادبیات آیینی برای برخی از پژوهشگران، صرفا یک ورودی است که شخص یک کتاب ۲۰۰ صفحهای را ورقی بزند و بعد به این نتیجه برسد که فلان نکته برایش جالب است و از همین طریق، وارد عالم پژوهش شود. * چطور آسودهخاطر شویم که داستانها و رمانهای امروزی در حوزه دین تحریفی ایجاد نمیکند؟ من نه تنها برای آثار خودم و حتی برای دیگران نیز، اصلا نگران این موضوع نیستم. زیرا تاریخ غربال خوبی است. یک موقع شما ماجرا را فقط در همین ۵۰ سال اخیر بررسی میکنید و یک موقع از صدر اسلام تا کنون. چه کسانی ماندهاند و چه کسانی رفتهاند؟ در فلسفه تاریخ، ما ارتباط نهانی بین حقیقت و غربالگری تاریخ را پذیرفتهایم. ما مطمئنیم که دروغ در تاریخ امتداد نمییابد. تاریخ انبوه افراد را حذف میکند ولی شیخ مفید و شیخ طوسیها را نگه میدارد. تاریخ آنقدر با ما صادق است که وقتی «بحار الانوار» را نگه میدارد، گوشزد میکند که در مطالب آن باید دقت کرد. با توجه به این پیشفرضها، اگر در اتمسفر دینی فکر کنیم، امکان تحریف وجود ندارد. گرچه شاید امکان اشتباه در برداشت وجود داشته باشد. * همه امروز مولف را از اثر دور میکنند. ولی با این نگاه گویا مولف امکان چنین فراری را ندارد. درست است؟ بله، بر خلاف نظریه «مرگ مولف»، در حوزه ادبیات آیینی مولف به اثر خود سنجاق شده است. هرچقدر عشق و اخلاص بیشتری داشته باشد، در محتوای کتاب و میزان خوانده شدن آن تأثیر بیشتری میگذارد. * دیگر اصولتان در نوشتن چیست؟ هر وقت به حیطه معصوم نزدیک میشوم، تخیل را کاملا حذف میکنم و حتی یک کنش نیز به آن اضافه نمیکنم. اگر مطمئن باشم که فرمایشی از جانب ایشان در فلان موقعیت خاص تاریخی گفته شده، به هیچ عنوان آن را جا به جا نمیکنم. سومین اصلم هم این است که، جدا از معصوم، دیگر تخیل آزاد است. آخرین اصل هم عدم استفاده از راوی دانای کل است. خطرناک است که برای معصوم از راوی دانای کل استفاده کنیم. پس روایت من اول شخص یا دوم شخص است. و وقتی که به آستان معصوم میرسد، همه چیز متوقف میشود تا فقط سخن موثق تاریخی نقل شود. * تلاش کردهاید که زبان منحصر به فردی خلق کنید؟ من به دنبال ساخت زبانی هستم که دایره واژگان آن در عین کهنگی، با آن برهه از زمان تناسب نیز داشته باشد. مهمتر این که تلاش میکنم با جا به جایی نهاد و گزاره و تغییراتی در بافت کلام زبان فارسی، این حس را به مخاطب القا کنم که گویا عربی میخواند. حتی در ضرب المثلها و کلماتی و مفاهیمی که برای عرب آن زمان اهمیت داشته است، نیز دقت میکنم. البته راه سختی را پیش گرفتهام و هنوز در حال تلاش کردن هستم. * با وجود تمام این تلاشها، اگر شما مستقل از پدرتان بودید، چقدر بیشتر یا کمتر دیده میشدید؟ شاید مستقل بودن حتی منجر میشد که نام من بیشتر دیده شود. من همین امروز هم پیشنهادهای زیادی از سوی ناشران درجه یک، و حتی ناشران چپ روشنفکر برای چاپ مجموعه داستانها و رمانهای بعدیام دارد. اما خوب میدانم که عنوان «شجاعی» برندی است که پدرم سی و چند سال برای آن خون دل خورده و پیر شده است. الان چه کسی حاضر است که برای اعتقادها و باورهایش چنین رنجهایی را متحمل شود؟ پس چه افتخاری بالاتر از این که من در سایه نام پدرم باشم؟ واقعا افتخار میکنم... چقدر هم خوب که اگر کسی بگوید: تو شبیه پدرت هستی. * پس از نبودن احتمالی نشر نیستان و چاپ نشدن آثارتان نگران نیستید؟ خیر، اصلا. زیرا نه تنها هیچ تفاوتی بین من و دیگر نویسندهها اعمال نمیشود، بلکه پدرم درباره من سختگیری بیشتری دارد. اگر نمره قبولی برای چاپ اثر در شورای انتشارات نیستان، مثلا حداقل ۱۶ باشد، پدر میگوید: نمره تو باید حداقل ۱۸ باشد! اگر سختگیریهای ایشان نبود، من به جای ۱۳ اثر منتشرشده، حداقل ۱۸ کتاب داشتم. باورتان میشود، پدرم ۶ سال اجازه نداد که کتابی از من به چاپ برسد؟ گفتگو: حورا نژاد صداقت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
استخدام رشته های ادبیات فارسی و تاریخ و زبان انگلیسی در روزنامه صبح ساحل واقع در استان هرمزگان
استخدام رشته های ادبیات فارسی و تاریخ و زبان انگلیسی در روزنامه صبح ساحل واقع در استان هرمزگان روزنامه صبح ساحل از فارغ التحصیلان رشته های ادبیات فارسی تاریخ و زبان انگلیسی با فن بیان بالا جهت کار خبرنگاری استخدام می نماید استخدام رشته های ادبیات فارسی و تاریخ و زبان انگلیسی جهمخاطب کنایهی رحمتی کیست؟ (عکس)
مخاطب کنایهی رحمتی کیست عکس "ورزش سه"- دروازه بان استقلال افراد نزدیک به تراکتور را مدعیان دروغین اخلاق خواند و به توهین هواداران حریف به پورحیدری سرمربی سابق استقلال اعتراض و سپس کنایه خود را متوجه کسانی کرده که مانع از این فحاشی نشده اند استقلال تهران سید«تاریخ و ادبیات ایران»، تاریخ و فرهنگ ایران را روایت میکند
تاریخ و ادبیات ایران تاریخ و فرهنگ ایران را روایت میکند نشست هفتگی شهر کتاب روز سهشنبه اول دیماه با حضور محمد دهقانی قدرتالله طاهری و علیرضا اسدی به بررسی پنج جلد منتشرشده از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران اختصاص داشت به گزارش ایلنا «تاریخ و ادبیات ایران» عبرخی دروغهایی که اینترنت در سال 2015 به خورد مخاطبان داد
برخی دروغهایی که اینترنت در سال 2015 به خورد مخاطبان داد فرهنگ > رسانه - بستر اینترنت و رسانههای دیجیتال علاوه بر تمام مزیتها و فوایدی که دارد امکان گسترش اخبار دروغ و نادرست را سادهتر از گذشته در اختیار مردم قرار داده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سال 2015نوکیسهها هرگز در تاریخ بیرحم ادبیات نام ماندگاری ندارند
نوکیسهها هرگز در تاریخ بیرحم ادبیات نام ماندگاری ندارند ادب دوستان نوکیسهای که دولت مستعجل هستند هرگز در تاریخ بیرحم نام ماندگاری ندارند حمیدرضا شکارسری شاعر در خصوص جایگاه شاعران و نویسندگان نوکیسه در تاریخ ادبیات ایران پس از طرح این سوال که ما درچه زمانی نوکیسه در ادبیاتواکنش تند حجتی به انتشار اسناد توزیع “برنج آلوده”:بی خود منتشر کردند/تاریخ مصرف را تمدید کردیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم محمود حجتی در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه مغولستان در جمع خبرنگاران درباره آلودگی برنج توزیع شده شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد کی گفته که برنج آلوده است کجا توزیع شده است وی در واکنش به اینکه اسناد آن در خبرگزاری ها منتشر شدهآیا مجازیم در رابطه عاشقانه دروغ بگوییم؟
آیا مجازیم در رابطه عاشقانه دروغ بگوییم این ایده که دروغ حتی در روابط بسیار خوب هم وجود دارد برای بسیاری ناخوشایند است اما حقیقت این است که دروغ در برخی موارد حتی به رشد و پرورش عشق کمک میکند به گزارش نامه نیوز صداقت تام و راستگویی در هر شرایطی ممکن نیست و حتی بهتر است در بتمدید تاریخ مصرف برخی محصولات طبیعی است
محمود حجتی تمدید تاریخ مصرف برخی محصولات طبیعی است وزیر جهاد کشاورزی در واکنش تندی به انتشار اسناد توزیع برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده با اعلام اینکه رسانهها بیخود منتشر کردند از طرح این موضوع در جلسه امروز دولت خبر داد و گفت تاریخ مصرف برنج های توزیع شده تمدید شده بود و اینعشق افلاطونی در ادبیات معاصر
بخش بزرگی از ادبیات عاشقانه معاصر ایرانی مروج عشق ورزی به شیوه ای است که در روان شناسی به آن عشق افلاتونی می گویند در حال حاضر عشق ورزی به گونه ای افلاتونی بر عاشقانه های دیار ما ــ از شعر و داستان گرفته تا ترانه ها و تصنیف های کوچه و بازارــ حاکم است و اغلب مردم به ویژه روشنفکایستگاه تاریخی مترو روسیه
ایستگاه تاریخی مترو روسیه شهر مسکو و سنت پترزبورگ دارای معماری بسیار زیبایی است اما بسیاری از افراد خبر ندارند که در زیر این مکان زیبا محیطی زیباتر وجود دارد به گزارش نامه نیوز مترو مسکو و سنت پترزبورگ یکی از پروژههای پرهزینه تعهد شده اتحاد جماهیر شوروی بود که در سال 1935 آغا-
گوناگون
پربازدیدترینها