تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806319960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توجه به پیشینه تاریخی در نام‌گذاری معابر قم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد؛
لزوم توجه به پیشینه تاریخی در نام‌گذاری معابر قم

شورای اسلامی شهر قم


شناسهٔ خبر: 3011282 - دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
استانها > قم

قم - توجه به پیشینه شهر قم و پذیرش اجتماعی نام‌ها در کنار استفاده از فرهنگ ایثار و شهادت و پرهیز از نام‌های تکراری از شاخص‌های نام‌گذاری بود که در جلسه شورای شهر قم به آن تأکید شد. به گزارش خبرنگار مهر، طرح شدن لایحه‌ای برای نام‌گذاری برخی از معابر شهر قم و تغییر نام برخی معابر دیگر که نام‌های تکراری داشتند موجب شد شاخص‌های موردنیاز برای نام‌گذاری معابر شهر قم بار دیگر مورد بررسی و تأکید قرار بگیرد. عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم این لایحه را در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد که از همان ابتدا تعداد زیاد موارد بررسی شده در این لایحه مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفت. یکی دیگر از انتقاداتی که نسبت به نام‌های انتخاب شده، مطرح شد مربوط به نام‌هایی بود که برای یکی از مناطق صنعتی قم در نظر گرفته شده بود و از اسامی شهدا نبود. محمدرضا ملکی، یکی از اعضای شورای شهر قم اعتقاد داشت نباید به جز نام شهدا نامی برای خیابان‌های شهر برگزید. او با اشاره به اینکه استان قم ۶ هزار شهید دارد، ابراز داشت: این تعداد نام برای خیابان‌ها کافی است و نیازی به نام‌های دیگر نداریم. حدف نام‌های تکراری یکی از مواردی که ذاکریان در این لایحه مطرح کرد، مربوط به حذف نام‌های تکراری بود که چند وقتی است از سیاست‌های شورا در موضوع نام‌گذاری شمرده می‌شود. یکی از نام‌های تکراری مربوط به آیت‌الله طالقانی بود که خیابان آذر نامیده می‌شود و دنباله آن در تابلو خیابان شهید دل آذر نام برده شده است. ذاکریان با اشاره به استفاده نشدن این نام از سوی مردم و تکراری بودن آن معتقد بود این نام به شهید دل آذر تغییر پیدا کند که به نامی که مردم استفاده می‌کنند نزدیک باشد. از دیگر نام‌های تکراری شهید بهشتی بود که بنابراین لایحه در بلوار شهید بهشتی تغییر می‌کرد و در ۲۰ متری شهید بهشتی باقی می‌ماند. این موضوع هم مورد انتقاد برخی اعضای شورای شهر قم قرار گرفت. از جمله حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر که معتقد بود اسم طالقانی نباید تغییر کند و ملکی که اعتقاد داشت در آستانه انتخابات این‌گونه اقدامات موجب ایجاد چالش می‌شود. رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به این گفته‌ها به سیاست شورا در زمینه حذف نام‌های تکراری اشاره کرد و گفت: به‌هرحال تمام این نام‌ها نام‌های افراد محترم هستند و ممکن است این کار مقداری واکنش به همراه داشته باشد اما شورا باید تکلیف خود را معین کند که این سیاست را می‌خواهد دنبال کند یا خیر. باید به پیشینه تاریخی نام‌ها توجه شود موضوعی که مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر به آن اعتقاد داشت توجه نکردن به پذیرش اجتماعی نام‌هایی بود که در شورای شهر انتخاب می‌شد. وی با اشاره به اهمیت نام‌گذاری شایسته در معابر شهر اظهار داشت: لازم است که بیشتر روی این موضوع در شورا و شهرداری کار شود. رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر معتقد است در نام‌گذاری باید به پیشینه تاریخی نام‌ها توجه شود و وقتی نامی سابقه بدی ندارد لازم نیست تغییرش دهیم. وی به وجود بلندی در یکی از ورودی‌های شهر قم که به آن «تپه سلام» می‌گفتند، اشاره کرد و افزود: این نام زیبا که میان مردم معروف شده بود را به رضوی تغییر دادند و امروز کسی از این نام جدید استفاده نمی‌کند.

نام‌گذاری معابر در قم سیاست مدونی ندارد سعادت طلب با اشاره به سابقه نام «آذر» میان قمی‌ها، گفت: می‌گویند آذر نام یک شاعر بوده و چه اشکالی دارد ما این نام را که میان مردم سال‌ها استفاده می‌شده را حفظ کنیم؟ این استاد دانشگاه معتقد بود نام‌گذاری معابر در شهر قم سیاست مدونی ندارد و در گام نخست باید نقشه‌ای تهیه شود تا همه معابر در آن دیده شده و اعضا بتوانند نام‌ها را بررسی کرده و معابر را به خوبی بشناسند. بیان نظرات مختلف در زمینه نام‌گذاری معابر موجب شد شهردار قم هم وارد بحث شده و به تبیین شاخص‌های مهم در نام‌گذاری بپردازد. سید مرتضی سقائیان‌نژاد به سابقه تاریخی قم در کنار صبغه مذهبی‌اش اشاره کرد و گفت: باید این هویت تاریخی در نام‌گذاری‌ها خودش را نشان دهد. به گفته وی حتی وقتی صحبت از ساختن تمدن اسلامی می‌کنیم این موضوع را مد نظر داریم که این تمدن بر تمدن‌های قبلی ساخته می‌شود و نکات مثبت تمدن‌های قبلی در این تمدن قابل استفاده است. نام‌هایی که سابقه تاریخی دارند را نباید حذف کرد شهردار قم افزود: در نام‌گذاری معابر یک شهر هم نام‌هایی که قبلاً توسط مردم استفاده می‌شده و سابقه تاریخی داشته و به نوعی وارد فرهنگ یک شهر شده را نباید حذف کرد حتی اگر به زعم ما اسم زیبایی نباشد یا نام‌های بهتری سراغ داشته باشیم. وی با اشاره به اهمیت توجه به اسطوره‌های شهر در فرایند نام‌گذاری، خاطرنشان کرد: اگر نامی بر یکی از معابر گذاشته می‌شود باید حتماً به پ‍ذیرش اجتماعی آن نام میان مردم توجه کرد. حتی اگر این دقت‌ها موجب شود فرایند نام‌گذاری طولانی شود باید این موضوع را مد نظر داشت. ذاکریان هم در واکنش به صحبت‌های شهردار قم گفت: وقتی نام‌ها از طریق لایحه به کمیسیون می‌آیند بنای ما بر این است که بررسی‌های لازم در شهرداری صورت گرفته است چرا که ما در کمیسیون زمان و نیروی انسانی محدود داریم و فقط در حد بررسی پیشنهادات شهرداری می‌توانیم برای این موضوع وقت بگذاریم. وی خواستار تشکیل یک کمیته نام‌گذاری در شهرداری قم شد که این موضوعات در آن مطالعه و بررسی شود. در نهایت این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن