تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836763458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا جهان های موازی وجود دارند+پاسخ دینانی


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: جهان های در عرض هم نداریم و غیر ممکن است اما جهان ها در طول هم می تواند متعدد باشد.عقیق : غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت با موضوع «گلشن راز شیخ محمود شبستری» طی سخنانی عنوان کرد: در دنیای امروز از جهان های ممکنه بسیار بحث می شود اما جهان های در عرض هم معنی نمی یابد ولو اگر بی نهایت باشد اما جهان ها در طول هم می تواند متعدد باشد، بنابراین در طول هم جهان ها داریم اما در عرض هم غیر ممکن است. وی در ادامه افزود: ما دو هستی نداریم اما دو مرتبه از هستی داریم. هستی مطلق یک امر است اما مراتب دارد که مهمترین مگرتبه آن ملک و ملکوت است. از جانب دیگر باید بدانیم که از عدم چیزی بیرون نمی آید عدم ، عدم و نبود است عدم واژه ای عربی و به فارسی «نیستی» است. دینانی با اشاره به اینکه همه موجودات و اشیاء از حق تعالی به وجود آمده اند نه از عدم، اظهار داشت: بنابراین هیچ چیز از نیستی به هستی نمی آید اما دیگر در هستی ، نیستی معنی نمی یابد نکته دیگر این است که عالم دنیا، عالم آخرت نیست و بالعکس اما جان عالم به یکی از این دو عالم اختصاص ندارد و به هر دو مرتبط است و جان آدمی هم در عالم محسوسات و هم آخرت معنی می یابد. چهره ماندگار فلسفه ایران اظهار داشت: جان آدمی نمایشگر هر دو عالم است همانطور که عالم ملک و ناسوت را در درون انسان می توان مشاهده کرد. جان هر دو جهان را می فهمد و این فهمنده بالاتر از فهمیده شده است. دینانی با بیان اینکه عقل قادر است خوب و بد را تشخیص دهد، یادآور شد: عقل یک تفاوت بین خوب و بد می بیند و به سراغ بد نمی رود؛ نخست تمیز بین خوب و خوب تر و دیگری تمیز بین بد و بدتر می بیند. هر کس که پایین ترین مرتبه عقل را داشته باشد خوب و بد را می تواند تشخیص دهد اما مرتبه بالاتر این تشخیص بین خوب و خوب تر و بد و بدتر است. وی همچنین اظهار داشت: عقل از اعلی علییین به وسیله امداد الهی تا به کره زمین آمده است اما آنچه به امداد الهی از آسمان به زمین آمده است بدون امداد الهی نمی تواند به آسمان بازگردد! سرّ بعثت انبیاء(ع) نیز همین است چرا که عقل انسان را به امداد الهی می رسانند. دینانی با تأکید بر اینکه کار انسان در عالم سیر و سفر و رفتن به تعالی و بالا رفتن است، اظهار داشت: در اسطوره های پیشین صحبت کردیم که در هر یک خوب و بدی وجود دارد. قدما، نباتات را مظهر ابدیت می دانستند و به گیاه بسیار احترام می گذاشتند به این دلیل که در پس این افسانه ، عقلانیتی وجود دارد و گیاه تا جایی که باید رشد می کند و زمانی که تمام می شود دو مرتبه دانه آن رشد دیگری می کند و گیاه از رشد باز نمی ایستد بنابراین اینکه می گفتند قدما گیاهان را مظهر ابدیت می دانستند، بسیار حرف خوبی بوده است. وی در پایان افزود: از نظر عارفی نظیر شبستری قدما موجودات عالم را نشانه حق می دانند اما عقل را نمونه حق می دانند. منبع:فارس 211008


یکشنبه ، ۶دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن