تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820450418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میزگرد ایرنا/ چه کسی صلاحیت برگزاری جشنواره مد و لباس را دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: تهران - ایرنا - مساله برگزاری جشنواره مد و لباس در کشور از موضوعاتی است که همواره هواداران و مخالفان خاص خود را داشته و این موضوع در هفته های اخیر، با واگذاری برگزاری آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد فرهنگی اصناف ایران، حرف و حدیثهایی را برانگیخته است.به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، مد و لباس همواره از دغدغه های بشر بوده است، به گونه ای که بسیاری آن را پرچم هویتی یک ملت می دانند اما سوال اینجاست که در این شرایط وضعیت مد و لباس در جامعه ما چگونه باید باشد؟! به عقیده کارشناسان، امروزه مد به پدیده ای خاص در جامعه انسانی مبدل شده که با مفهوم مدرنیسم ارتباط تنگاتنگی دارد. به عبارت دیگر مد با مدرن شدن جوامع پدید آمده چرا که در قرون متمادی پدیده ای به نام مد و مدگرایی در بین مردم جایگاه محسوس امروزین خود را نداشت هر چند با نگاهی به تاریخ شاید بتوان این پدیده را در میان تمدن های بزرگ دنیا مشاهده کرد. ایران از تاریخی بس طولانی در زمینه طراحی و مد بوی‍ژه در بخش صنعت پارچه بافی برخوردار است و در این خصوص امروزه به جهت اهمیت این بخش یکی از مهمترین اهداف اجرای قانون ساماندهی مد و لباس متناسب با فاکتور و شاخص های ایرانی - اسلامی حمایت از تولیدات داخلی و توجه به صنعت پوشاک است. ارائه پوشش منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، کاربردی شدن آثار منتخب دوره های گذشته، ارتقای سطح کیفی پوشش از منظر زیبایی و هنری و ایجاد انسجام در بین عوامل و دست اندرکاران حوزه مد و لباس از اهداف دست اندرکاران و صاحبنظران در این راستا می توان نام برد. سالهاست که تلاش برای تحقق اهداف یادشده، بر عهده کارگروه ساماندهی مد و لباس واگذار شده و این کارگروه نیز اقداماتی را برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر انجام داده است هر چند این نکته که کارگروه یادشده در این مسیر چقدر موفق عمل کرده است، جای بررسی دارد. در چنین شرایطی، جشنواره مد و لباس پس از 4 سال برگزاری توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال به بنیاد فرهنگی اصناف ایران واگذار شده و در این زمینه 21 مهرماه تفاهم نامه ای میان کار گروه ساماندهی مد و لباس و بنیاد مذکور به منظور برگزاری سه دوره جشنواره بین المللی مد و لباس به امضا رسیده است. اما امضای این تفاهم نامه و برگزاری جشنواره مذکور با واکنشهای موافق و مخالف برخی کارشناسان را در پی داشته است. ایرنا در میزگردی با حضور دکتر « عیسی کشاورز » استاد دانشگاه و مشاور کارگروه مد و لباس کشور، «مهناز چتر فیروزه» دبیر و عضوکارگروه تخصصی مد و لباس اتاق اصناف ایران، « صدیقه پاک بین» طراح و موسس انجمن طراحان پارچه و لباس این موضوع را به بررسی گذاشت و دیدگاههای «منصور حسینی »معاون فرهنگی اتاق اصناف ایران،دبیرجشنواره بین المللی مدو لباس فجر ومدیرعامل بنیادفرهنگی اصناف ایران را هم در این باره جویا شد. **اقداماتی برای ذائقه مردم مشاور کارگروه مد و لباس کشور در این میزگرد گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس با برگزاری جشنواره مد و لباس تا کنون سعی کرده اقداماتی هرچند مفید در مسیر انتخاب های مردم و تغییر ذائقه آنان ارایه کند. کشاورز افزود: مجموعه اتاق اصناف ایران به عنوان یکی از نهادهای موثر و فراگیر در کشور فعالیت می کند و به طور طبیعی یک سری وظایف اجرایی دارد. وی اظهارداشت: با رویکرد دولت و ظرفیت های خوبی که در کشور وجود دارد بویژه در زمان شرایط پسا تحریم می توان در زمینه مد و لباس و صنعت پوشاک گام های مفیدی برداشت و برنامه های موثری را اجرا کرد. کشاورز بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران مساله مد و لباس یک مقدار تفاوت با دیگر کشورها دارد و مد و لباس فرهنگ در باور مردم ایجاد می کند و از این رو با صنعتی که ارزش تولید می کند و صنعتی که خدمات می دهد باید تفاوت قایل شد. کشاورز گفت: در حوزه مد ولباس، جمهوری اسلامی ایران بیش از دغدغه تولید دغدغه ارزش را دارد و باید دانست مد و لباس پرچم هویتی یک ملت است. مشاور فرهنگی کار گروه مد و لباس گفت: اگر مصرف کننده را به عنوان نقطه آغازین قرار دهیم کارها سر و سامان پیدا می کند. مد و لباس یک چرخه است که از طراح شروع و به تولید کننده ، توزیع و نهایتا مصرف کننده ، ختم می شود. وی اظهارکرد: خرافات ، تجملات ، اوقات فراغت و مد به عنوان چهار صنعت، امروز سبک زندگی مردم را می سازد و لذا اتاق اصناف به عنوان یک متولی در این زمینه برای احیای رسالت ملی همه فعالیت ها و ظرفیت های خود را بکار گیرد. حسینی معاون فرهنگی اتاق اصناف ایران در واکنش به این اظهارات گفت: من با آقای کشاورز در این بخش که حاکمیت مد و لباس را یک ارزش می دانند موافقم الا در اینکه حاکمیت بیش از دغدغه تولید دغدغه ارزش در این حوزه را مدنظر قرار دهد، موافق نیستم. این ارزش باید در یک بستر و زمینه مساعد حفظ شود، توسعه یابد و بارور شود، چگونه می توان یک ارزش را بدون عرضه و عمومی کردن توسعه داد؟ وی تصریح کرد: هر جا ارزش سوار بر جریان تولید شود، ماندگار شده وگرنه ارزش هر چقدر هم خوب باشد اگر منصه ظهور نداشته باشد و در افکار عمومی رسانه ای برای ارائه نداشته باشد، در پستوها می ماند. مدیرعامل بنیادفرهنگی اصناف ایران افزود: ما باید هویت ملی مان را که آمیخته با اسلام است، در رسانه ای به فراگیری 'لباس' عمومی کنیم و این عمومی شدن جز با حمایت اقتصادی که آنهم در تولید وجود دارد، توفیق چندانی نخواهد داشت. **پرداختن به حاشیه ها غیر ضروری است عیسی کشاورز هم اظهار کرد: با صراحت عرض می کنم که دولت برای اینکه از حاشیه ها دور باشد و به دلیل اولویت هایی که برای خودش تعریف کرده است، پرداختن به مسایل حاشیه ای را امری غیرضروری می داند. وی تاکید کرد: اما دولت موظف است در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان حمایت کننده بسترساز و ناظر میدان دار باشد تا فرهنگ و هنر در حوزه های صنعت و هنر بتواند خود را حفظ کند. این کارشناس حوزه مد و لباس یادآور شد: اگر تولید ما، طراح ما و فرآیند حوزه کسب و کار ما به بلوغ و اعتماد به نفس و قوت خود نرسد که تعامل برقرار کند، زیر سلیقه ها له خواهد شد و در این شرایط باید تمام کسب و کار و تمام برندها ی ما در مغازه های کوچک با برندهای بزرگ مدیریت شود. وی افزود: بنده احساس می کنم که اتاق اصناف هیچ صلاحیت تخصصی در این خصوص ندارد و اصلاً سابقه برگزاری جشنواره را ندارد. حسینی در این باره گفت: کشاورز دو موضوع را مورد توجه قرار نمی دهند. نخست آنکه برگزار کننده جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، اتاق اصناف نیست بلکه بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران است. بنیاد فرهنگی اصناف ایران مجموعه ای متشکل از اساتید برجسته و کارشناسان صاحب نام در حوزه های مختلف فرهنگی هستند. این بنیاد با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط ایشان افتتاح شده است و برنامه های جامع و گسترده ای در حوزه فرهنگ بازار و اصناف دارد. وی افزود: تامین خانه فرهنگ اصناف، تاسیس موزه های اصناف مختلف، ساخت فیلم های مستند و تاریخی، انتشار کتاب،برگزاری همایش ها و جشنواره های متعدد با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، ایجاد بانک اطلاعات طراحان و ارتباط با انجمن و حوزه های تخصصی از جمله برنامه های این بنیاد است. حسینی اظهار کرد: بنیاد تا کنون چهار عنوان کتاب در حوزه بازار تالیف و منتشر کرده و دو فیلم مستند و تاریخی در حوزه نقش اصناف در انقلاب مشروطه تولید نموده و ساخت یکصد فیلم کوتاه با هدف اخلاق در کسب و کار و توجه به حقوق شهروندی در دست ساخت دارد پس اینکه با تغییرتیتر و تحلیل غیرصحیح به نتیجه برسیم، درست نیست. به اضافه اینکه تمام این اتفاقات با حمایت رئیس اتاق اصناف و در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران به وقوع پیوسته است. **آیا واقعا اتاق اصناف هویت ساز است از سوی دیگر، کشاورز که استاد دانشگاه است، با زیرسوال بردن توان اتاق اصناف در زمینه مدیریت طراحی مد و لباس گفت: مد و لباس چرخه ای است که از تولید ایده آغاز می شود، طراحان آن را دنبال می کنند و نهایتا چرخه ای را دنبال می کند تا به نتیجه برسد اما اتاق اصناف توان رصد و پایش این چرخه را دارد؟ اتاق اصناف باید در مقام بالاتری از حوزه درک و فهم فنی و فرهنگی برسد تا بتواند ارزیابی کند که به نظر می رسد نمی تواند متولی فرهنگی جشنواره مد و لباس باشد. وی بابیان اینکه صنفی که با حوزه فنی و تحصصی فرهنگ آشنایی ندارد، چگونه می تواند این بخش تخصصی را ارزیابی کند، افزود: اتحادیه اصناف با چه وجاهت حقوقی، با چه وجاهت تخصصی و با چه وجاهت تجربی می خواهد ارزیابی کند؟ اصلا مبنای ارزشگذاری نباید در حوزه اصناف اتفاق بیفتد بلکه مبنای ارزشگذاری باید در یک گفتمان ارزشی و در حوزه ملی بررسی شود و این نظام ملی است که ارزیابی می کند کدام حوزه می تواند وارد مسایل هویتی شود. این کارشناس حوزه مد و لباس گفت: اتاق اصناف یک حلقه از مجموعه زنجیره های چرخه های حوزه است واین یک حلقه باید شان عجل و بالاتری پیدا کند تا بتواند کارکردهای فرهنگ را ارزیابی کند. وی ادامه داد: به نظر می رسد ما یک جاهایی داریم وارد کارهای کارشناسی و غیرتخصصی می شویم البته ما قصد نداریم وارد یک کشمکش شویم و یا ادعا کنیم که این چرخه را بدون حمایت اتحادیه و اصناف پیش ببریم و یا دوستان ما در اصناف صلاحیت حمایتی را نداشته باشند بلکه بحث این بود که جشنواره فجر مقداری پیچیده تر از آن است که توسط یک حلقه اداره شود. کشاورز گفت: اتاق اصناف یک بنگاه اقتصادی و در حال انجام مناسبات اقتصادی است که کارش دار بست زدن و فروختن محصولات است، کارش برگزاری نمایشگاه های بهاره و پاییزه و ایجاد کسب و کار اقتصادی و پشتیبانی مالی است و من به عنوان کسی که در رابطه با مد و لباس بحث کارشناسی می کنم، نمی دانم اگر کسی از من بپرسد که سرانجام کارگروه مد و لباس این بود و ما می خواستیم به اینجا برسیم چه پاسخی ارائه کنم . وی افزود: تعریف ما از مد این است که مدها الگوهای فرهنگی هستند که به شکل زودگذر در الگوهای ادواری جامعه و اجتماعی دیده می شود و این ذائقه موضوعی است که به لحاظ اجتماعی، ثبت و سلیقه متفاوتی را تولید می کند. کشاورز تصریح کرد: وقتی حقوق یک میلیونی یک فرد، سه میلیون می شود، سطح زندگی او عوض می شود اما اگر وقتی نگرش او به زندگی عوض شود، سبک زندگی عوض می شود و تغییر سطح زندگی با سبک زندگی متفاوت است در نتیجه اتاق اصناف و کسب و کار به مفهوم عام به دنبال تبیین توسعه و حفظ و گسترش حوزه هایی از سطح زندگی هستند اما سبک زندگی باید در یک نظام گفتمانی فرهنگی- بینشی اتفاق بیفتد و اصناف در یک نظام مهندسی شده نمی تواند مدعی شود که همه وظایف را می تواند انجام دهد. وی افزود: اینکه بر ما مشتبه شود و احساس کنیم می توانیم متولی همه کارها باشیم، راه اصلی را گم می کنیم و اینجاست که به یک کار مهندسی شده هم تن می دهیم و مقداری این موضوع محل بحث پیدا می کند. وی افزود: واقعیت این است که من هنوز به ساختمان اتاق اصناف هم نرفته ام و اصلا بحث ما در حوزه اصناف به این مفهوم نبود که ما منتقد اتاق اصناف هستیم، من مخالف این صنف نیستم و اگر نشستی باشد به این موضوع می پردازیم اما بحث این است که موضوعاتی نظیر سطح زندگی و مواردی مانند تغییر ذائقه و دست کاری کردن سلیقه و ذائقه مردم یک کار فنی و پیچیده است که کار ما هم نیست. از سوی دیگر، حسینی گفت: در پاسخ به این بخش از اظهارات آقای کشاورز طرح چند موضوع را مهم و ضروری می دانم. نخست آنکه ایشان تا پیش از این از مدافعان واگذاری جشنواره به بخش خصوصی بودند و دولت را از ورود به حوزه اجرا برحذر می داشتند و جای تعجب دارد که چگونه طرز تفکر ایشان تا این حد تغییر یافته است؟ دوم اینکه ایشان با اصل واگذاری موافق بودند و گلایه داشتند که چرا به تشکل بزرگی چون بنیاد فرهنگی اتاق اصناف ایران واگذار شده است و چرا به یک اتحادیه مثلا پوشاک واگذار نشده که ایشان نیز با آن اتحادیه همکاری دارند. وی افزود: سوم اینکه ایشان در بیان نقطه نظراتشان جانب انصاف و نقد اخلاقی را رعایت نمی کنند؛ اینکه می فرمایند اصناف شان فرهنگی ندارد یا اصناف باید در مقام بالاتری از حوزه درک و فهم فنی و فرهنگی برسد، شایسته ایشان به عنوان یک فرد دانشگاهی نیست. حسینی اظهار کرد برای من جالب است که ایشان از منظر مشاور کارگروه مد و لباس کشور به تصمیم کارگروه حمله می کنند و آنرا فاقد تحلیل درست می دانند. من باید تاکید کنم که اتفاقا اگر قرار است اتفاقی در حوزه مد و لباس کشور بیفتد، این اتفاق درحوزه اصناف است. وی گفت: ما در فرآیند سه سال برگزاری جشنواره بنا داریم تا حلقه طراحان را به حلقه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ارتباط دهیم. آقای کشاورز بفرمایند در چهار دهه گذشته توفیق کارگروه جز در تقویت و برقراری این سه حوزه بوده است؟ حسینی افزود: بنیاد فرهنگی اصناف به عنوان مجری سه دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ترکیبی از بهترین کارشناسان حوزه های مختلف این صنعت بزرگ را در کمیته های متعدد جشنواره در کنار هم قرار داده است و با شعار 'اتفاق نو' در صدد است تا یک آشتی بزرگ و یک همکاری موثر و ارتباط هدفمند در راستای تقویت هویت ملی ایران ایجاد کند. وی گفت: تمام کمیته ها مکلف شده اند تا هدف گذاری شان را سه ساله ببندند تا با یک استراتژی منسجم و هماهنگی در پایان سه سال به اهداف طراحی شده دست یابیم. من متاسفم که آقای کشاورز این مجموعه اندیشمند را که در حوزه سیاست گذاری و اجرایی جشنواره مد و لباس را راهبری می کنند، در حد ذهنیات خودشان تقلیل دهند. حسینی گفت: آقای کشاورز اگر به عنوان یک کارشناس دغدغه مد و لباس کشور را داشتند، از انجام تمامی ارکان این حوزه از دانشگاه تا طراحان و تولیدکنندگان و فروشندگان خشنود می شدند و با توجه به شناختی که از این حوزه داشتند، کمک می کردند تا اتفاقی که سالهاست حاکمیت در صدد تحقق آن است، عملیاتی شود. وی افزود: ما بنا داریم تا توجه به هویت ایران اسلامی را در لباس و مد کشور تقویت و تحکیم کنیم. ما بنا داریم تا ارتباط ارکان موثر این حوزه را تقویت کنیم و در مجموع سیاستگذاری اطلاعات واقعی و درست را ارائه کنیم. اتاق اصناف ایران هم اینک عضو اصلی کارگروه مد و لباس کشور است و مسئولیت اصلی ترین کمیسیون آن را بر عهده دارد و از این موقعیت برای کمک به سیاست گذاری درست و عملیاتی استفاده خواهد کرد. حسینی گفت: اگر قرار است هویت ملی مان همچون یک جریان قوی وارد حرفه مد و لباس شود، باید تولیدکنندگان را متقاعد کرد. این هنر ماست که این وظیفه مهم را عملیاتی کنیم. هر چند در این مسیر با اهانت ها و مخالفت های متعددی که انگیزه های غیرتخصصی و غیرعلمی دارد، مواجه شدیم. ** در حوزه مد و لباس ،قهرمان بازار مصرف کننده است کشاورز یادآور شد: در حوزه مد؛ قهرمان بازار مصرف کننده است نه تولید کننده، نه طراح و نه اتحادیه اصناف که آنها فقط تولید، قیمت گذاری و توزیع می کنند فرضا اتحادیه اجبار می کند در میدان ولیعصر فلان کالا حتما در ویترین مغازه ها باشد اما اگر مصرف کننده خریداری نکند، کاری صورت نمی گیرد بنابراین قهرمان بازار ذائقه مصرف کننده است. وی افزود: اگر ما مصرف کننده را به عنوان قهرمان بازار و نقطه آغازین در نظر بگیریم، آن وقت کار سر و سامان پیدا می کند و تازه می فهمیم کجای کار هستیم چرا که امروزه مدیریت سرمایه و مدیریت ذائقه دانش فنی دنیا را تشکیل می دهد. او در این بخش گفت: مصرف کننده قهرمان بازار است، قهرمان کدام بازار؟ بازاری که شناخت صحیحی از ذائقه مصرف کننده ندارد و نمی تواند جایی در انتخاب مصرف کننده داشته باشد. کار مطالعاتی و تحقیقاتی شما برای اینکه ذائقه مصرف کننده را شناسایی کنید و در یک شیب مناسب این ذائقه را تغییر دهید کجاست؟ کدام پژوهش علمی و در کدام دانشگاه در این زمینه صورت گرفته است تا نتایج آن به یک استراتژی و شناخت صحیح از بازار منجر شود؟ وی افزود: بازار و مصرف کننده بر روی هم تاثیر متقابل دارند، ما می توانیم در این حرفه وارد شویم و تاثیر بگذاریم و این تاثیر پیش از آنکه شناخت درستی از وضعیت نداشته باشیم، غیر ممکن است. این استاد دانشگاه یادآور شد: اینکه امروز من به عنوان پای ثابت همه نشست های بین المللی در حوزه مد و لباس حضور دارم اما یک طراح یا یک تولیدکننده برای خوشایند آقای فاضلی یا آقای حسینی مطالبی را بیان می کند، اینها در شان من نیست؛ شما نیز باید شان مهمانهایتان را رعایت کنید و اگر تغییری در برنامه حضور مدعوین شما ایجاد می شود باید به من هم اطلاع می دادید که حضور پیدا نکنم. وی افزود: مد و لباس در کشور و در حوزه جهان اسلام با من متولد و ماندگار شد اما نمی دانم اتاق اصناف کجای این بازی است، اینکه من را وارد بازی می کنید بعد با اتاق اصناف گفت و گو می کنید، حرمت مهمانداری را رعایت نکرده اید. وی گفت: اگر خانم چترفیروزه به عنوان نماینده اصناف اعلام می کند که ما مجری جشنواره هستیم، اگر واقعا مورد این بحث مورد تائید اتاق اصناف است، مجری در این جشنواره تعریف دارد و من تا حالا ندیده ام که مجری درباره ماهیت جشنواره، شرکت کنندگان و داوری ها صحبت کند و یا ارزیابی تخصصی داشته باشد و اگر مجری نیستند و این حرفها را می زنند، چون اختیارات دیگری غیر از اجرا دارند، باید گفت که این اختیارات از صلاحیت اتاق اصناف خارج است. **اینکه تصور کنیم مد و لباس در ایران، مساله تولید، توزیع و اقتصادی است، غلط است کشاورز توضیح داد: اینکه اتاق اصناف در حوزه مد و لباس باید باشد، حتما باید باشد. اینکه این چرخه یکی از مهره های بسیار مهم و جدی ماست، حتما باید باشد. اینکه اتاق اصناف از یک انرژی و پتانسیل خوب از حوزه اتحادیه پوشاک برخوردار است، خوب است و من از حوزه اتحادیه پوشاک به خوبی و با قدرت دفاع می کنم. اینکه باید یک انرژی ملی به کمک ما بیاید این مورد قبول است اما اینکه تصور کنیم مد و لباس در ایران، مساله تولید، توزیع و اقتصادی است، غلط است. ** پاسخ به دغدغه های فرهنگی و هویتی از صلاحیت اتاق اصناف خارج است این کارشناس حوزه مد و لباس افزود: ایران بیش از اینکه دغدغه اقتصاد و دغدغه اصناف در حوزه مد و لباس داشته باشد، دغدغه فرهنگی و هویتی دارد و پاسخ به دغدغه های فرهنگی و هویتی نیز از صلاحیت اتاق اصناف خارج است. وی افزود: این موضوع یک بحث ملی است و مدیریت سلیقه در این کشور به یک گفتمان ملی نیازمند است که همه از جمله اتاق اصناف باید در این چرخه حضور داشته باشند. کشاورز یادآور شد: اینکه ما اتاق اصناف را به عنوان محل ارزیابی یک موضوع فرهنگی قرار دهیم، این ساختار به لحاظ قانونی قابل قبول نیست و هیچ صلاحیتی برای بحثی تخصصی برای اتاق اصناف متصور نیست. وی در ادامه گفت: اینکه اتاق اصناف دغدغه مد و لباس دارد و می خواهد در یک حوزه ای از نظام ملی همراه همدل، همسو و همکار با نظام ملی برای احیای حوزه مد و لباس باشد، این امر بسیار مبارکی است و ما از آن استقبال می کنیم و کمکی هم از دستمان برآید، انجام می دهیم. این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر من با خویشتن داری در دقایق آخر این موضوعات را صراحتا بیان کردم، برای این است که احساس می کنم رسانه ها خانه ما هستند و اینکه امروز در اینجا موضوع را باز کردم، دلیلش این است که در این زمینه با فارس گفت و گو کرده بودم و دوستان گله کردند و یا علاقه مند بودند که در رسانه ایرنا نیز به این مبحث با مواضع روشنتری اعلام شود و اگر خودم را بزرگتر از آنچه هستم، نشان دادم عذرخواهی می کنم. ** هنر و اقتصاد در ایران بهم گره خورده اند مهناز چترفیروزه دبیر و عضو کارگروه تخصصی مد و لباس اتاق اصناف ایران گفت: آقای کشاورز من نمی دانم رشته تحصیلی شما چیست اما فکر می کنم فلسفه خوانده باشید چون این نوع صحبت کردن شما نوعی سفسطه گری است. اینکه بنیاد فرهنگی اصناف ایران صلاحیت دارد یا نه، کسانی که این مسئولیت را به ما واگذار کرده اند،یعنی وزیر محترم ارشاد ، معاون محترم امور هنری و رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قطعاَ به این تشخیص رسیده بودند که نیازی نمی بینیم فعلا وارد آن حوزه شویم. وی افزود: اتاق اصناف ایران عضو اصلی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و در قانون به صراحت این وظیفه به گردن ما گذاشته شده است. به نظر می رسد اطلاعات شما از حوزه اقتصاد، هنر و اصناف محدود است ؛ وقتی دانش ما محدود است و درباره موضوعی می خواهیم به عنوان کارشناس هم صحبت کنیم آن وقت صحبت های ما می تواند غیردقیق و غیرکارشناسی باشد. نماینده اتاق اصناف ایران در ادامه افزود: جایگاه اقتصاد در ایران متفاوت است؛ خاستگاه هنر در کشور ما به شدت با اقتصاد گره خورده است؛ خاستگاه بسیاری از هنرهای ما بازار و اصناف است. مثل معماری سنتی، نقاشی قهوه خانه ای، پارچه بافی و چاپ و رنگرزی پارچه و ... در بحث پوشاک، صنایع دستی و در تمام حوزه های اقتصادی، هنر را می توان مشاهده کرد. مادامی که در این کشور بین هنر واقتصاد ارتباط و پیوند برقرار بوده ما رشد و شکوفایی در هر دو حوزه را داشته ایم. این ها مکمل هم هستند. عضو کارگروه تخصصی مد و لباس اتاق اصناف ایران گفت :ما در اتاق اصناف ایران تلاش می کنیم این پیوند و ارتباط میان هنر و بازار را دوباره احیا کنیم. تا این ارتباط برقرار نشود، نمی توانیم موفق شویم چون از زمانی که اقتصادمان از هنر فاصله گرفته، دچار مشکلات و رکود اقتصادی شدیم و هنرمان مهجور ماند. چترفیروزه هم افزایی و اتفاق نو را محوری ترین استراتژی برگزاری این دوره از جشنواره دانست و تصریح کرد : بنیادفرهنگی اصناف از هنرمندان طراح، هنرمندان صنایع دستی، کارشناسان و متخصصان حوزه فرهنگ و هنر دعوت می کند تا با مشارکت فعالانه دربرگزاری این رویداد فرهنگی ، زمینه تعامل موثر سه حلقه طراحی، تولید و توزیع را فراهم کنند. همه باید به این باور برسیم که شکوفایی و رونق این صنعت فرهنگی نیاز به همراهی و همکاری همه بخش ها دارد. وی افزود: حقیقت این است که پذیرش این مسئولیت، وظیفه ما را سنگین تر کرده است. ما به دنبال حضور مستقل و تک روی نیستیم و ادعایی هم برای متولی بودن در این حوزه نداریم. تنها به عنوان یک عضو، کنار بقیه سازمانها و ارگان ها تلاش می کنیم تا مد و لباس هویت دار متناسب با فرهنگمان در جامعه ترویج پیدا کند. مهناز چترفیروزه با اشاره به اینکه پنجمین دوره جشنواره مد و لباس فجر، همچون دوره های پیشین با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس و همکاری فعالان این حوزه برگزار می شود گفت: دوره پنجم جدای از دوره های قبلی نخواهد بود پس اجازه دهید جشنواره برگزار شود، بعد در باره نتیجه اظهار نظر کنیم. امسال با حضور 22 اتحادیه صنفی مرتبط با حوزه مد و لباس قطعاً نتایج بهتری حاصل خواهد شد. وی افزود: چطور می توان جامعه 20 میلیونی خانواده اصناف که فعال و اثر گذار هستند را نادیده گرفت؟ هدف ما همراهی و همدلی با دولت است؛ ما جدای از مردم نیستیم و در عین حال خود را جدای از دولت هم نمی دانیم. مهناز چتر فیروزه در ادامه با اشاره به راه اندازی کمیسیون تولید و توزیع در اتاق اصناف ایران خاطر نشان کرد: طراحی، تولید و توزیع هر سه در حوزه اصناف اتفاق می افتد به همین دلیل ما تلاش می کنیم از این طریق ذائقه جامعه را تغییر دهیم و به سمت مد و لباس هویت دار ببریم. نماینده اتاق اصناف ایران یادآور شد: ما به دنبال مباحث میان رشته ای مثل اقتصاد هنر و اقتصاد و فرهنگ هستیم. برای همین به سراغ کارشناسان این حوزه رفته ایم. از کارشناسان مد و لباس ،میراث فرهنگی و کارشناسان هنری کمک و بهره گرفته ایم و نمی شود با یکسری بحث های غیر کارشناسی و اظهار نظرهای شخصی، یک بخش را حذف کرد و گفت اتاق اصناف یک بنگاه صرفا اقتصادی است و یا حق حضور یا فعالیت و اظهار نظر ندارد. وی افزود: همانطور که گفتم بسیاری از بزرگان اصناف، جزو هنرمندان این کشور هستند، بنابراین تلاش میکنیم پیشینه تاریخی کشور مان را احیا کنیم و بین هنرمندان و کسبه جدید پیوند دوباره برقرار کنیم. ما چه در حوزه اجرای جشنواره فجر و چه در بخش سیاستگزاری آن از کارشناسان خبره کمک گرفته ایم و امیدوار هستیم با همراهی کارگروه ساماندهی مدل و لباس کشور و بهرمندی از تجارب ارزنده آن ها در این حوزه شاهد هم افزایی و اتفاق نو که شعار جشنواره امسال است باشیم. ** ازسال 64 قدم های خوبی در طراحی مد و لباس برداشته شده عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) و محقق و پژوهشگر پوشاک در این میزگرد اظهارکرد: از سال 64 در طراحی مد شاهد قدم های خوبی در کشور بودیم و از آن سال در طراحی مد و لباس و رنگ ها و پشتیبانی از طراحان گام های مهمی برداشته شد. صدیقه پاکبین بیان کرد: دغدغه این کار را داشتیم که کم کم طراحی در کشور در حال فراموشی است و نگران این بخش بودیم که هیچ متولی در ایران نداریم و بخاطر این موضوع از آن سال به دنبال تاسیس انجمن بودم که بتوان از طراحان حمایت کرد. پاکبین افزود: ایران از سالیان دور در این زمینه حرف هایی برای گفتن داشت و اکنون چه اتفاقی افتاده که دیگر کشورها با سرعتی تمام این همه کار انجام می دهند. وی گفت: اگر تاریخ را ورق بزنیم ایران در زمینه پوشاک قدمتی طولانی دارد چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام . در هر دوره تا این زمان تولید پوشاک مشخص بود و به لحاظ زمانی در دوره باستان، پوشش لباس ها با توجه به زمان خاص آن دوره مشخص بود که چه شکلی بود و از پارچه چگونه طراحی و استفاده می شود. پاکبین افزود: باید دید در آن دوران بر روی پارچه چگونه کار می شد و حتی صادرات نیز داشتند و در زمینه تولید پوشاک و در زمینه نساجی حرف هایی برای گفتن داشتند. وی افزود: حالا در زمینه پوشاک اقوام ، ایران حرفی برای گفتن دارد ، رنگ ، طرح و شکل کفش و پاپوش و هرچه که در زمینه پوشاک می باشد در همه زمینه ها یک کاربردی دارد. دبیر کارگروه مد و لباس زنان گفت: ترکیب رنگ ها در زمانهای قدیم همچنانکه مورد استفاده قرار می گرفت و امروز نیز در طرح ها استفاده می شود چراکه که رنگ ها یک همنشینی بسیار زیبایی در کنار یکدیگر دارند و مانند رنگ های اصیل ایرانی آب فیروزه ای یا آب لاجوردی رنگ خاکی که ما داریم معنای خاصی دارد و طراحان ایرانی می توانند از هرکدام از این زنگها در طرحهای خاصی استفاده کنند . پاکبین افزود: با توجه به کمبوهایی که در این زمینه احساس می شود قرار شد یک انجمنی در این خصوص ایجاد شود و خوشبختانه تشکیلات این انجمن صورت گرفت و انتخابات انجام شد و چقدر ملت ایران متشاق هستند از این طرح ها استفاده کنند و انجمن به سرانجام رسید. وی بیان کرد: تمام دانشگاهیان و طراحان و حتی خارج از کشور هم آمدند و در این انجمن عضو شدند و شکل گیری انجمن قبل از تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس بود و با تمام نمایندگان مجلس که در گروه فرهنگی بودند ارتباط نزدیکی برقرار شد و در این زمینه همایش هایی در خصوص مد و لباس برگزار شد و اعضای کارگروه قبول کردند که انجمن باید جایگاه خاصی داشته باشد و حمایت شود. وی گفت: اما در سالهای بعد از تاسیس انجمن کمتر حمایت می شود ولی سعی کردیم که خودمان را سراپا نگهداریم و با تشکیل همایش و نمایشگاهها در سراسر ایران و سخنرانی هایی که انجام شد و کلاس های آموزشی که تشکیل دادیم به عنوان کلاس های مکمل و مرتبط برای دانشگاه ها ، تا حدودی توانستیم انسجام خود را حفظ و به اهداف خود دست یابیم. پاکبین اظهار کرد: کلاس ها در رابطه با جامعه شناسی هنر ، سبک شناسی در راستای سیاست تولید ، الگوسازی و طراحی لباس و مولاژ ، به صورت ترمی در دانشکده دایر است و هم اکنون سطح این کلاس ها را ارتقاء دادیم و با کشور ایتالیا ارتباط برقرار کردیم. پاکبین گفت: بحث خلاقیت در الگوهای مولاژ بسیار موثر بود و در هیچ کجا نمی توان آنرا یافت و لذا در این طراحی وقتی دست بر روی پارچه حرکت می کند در همان لحظه می توان شکل دهی و ده مدل را در یک لحظه در ذهن طراحی کرد. وی افزود: این کلاس ها و به علاوه طراحی لباس هم اکنون با حضور دو نفر از دانشگاه کوفیای ایتالیا با حضور دانشجویان در حال برگزاری است چراکه دانش آنان به روز است و ما هم این صنعت را باید به روز و به ثبت برسانیم. وی اظهار کرد: طراحان باید اعتماد به نفس داشته باشند و باید نترسند و پیش بروند و کار کپی کردن را بگذارند کنار و طراحی ایرانی ارایه دهند و زمان به سرعت در حال سپری شدن است و نباید در این خصوص زمان را از دست داد . پاکبین گفت: مشتری مداری را هنوز جدی نگرفته ایم و باید در کشور این مشتری مداری را مطرح کنیم و باید خواسته مردم و نیازهای آنان را طراحی و تولید کرد و به این سمت رفت. وی افزود: طراح باید تحقیق کند مطالعه کند دانش خود را به روز کند اشکالات را برطرف کند و خوشبختانه مسوولان کشور نگاهشان نسبت به صنعت پوشاک تغییر کرده و صنعت مد مطرح شده و مد ایرانی و بازیابی هویت از این طرق بدست خواهد آمد. فراهنگ ** 1471**1070** 1085** 1569


شنبه ، ۵دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن