تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804349888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران پایتخت علم و فناوری جهان اسلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تهران پایتخت علم و فناوری جهان اسلام شد
تهران اين روزها و در هفته وحدت ميزبان دانشمندان جهان اسلام است. بهانه اين گردهمايي بين‌المللي كه پذيراي دانشمندان 28 كشور دنياست، اعطاي بزرگ‌ترين جايزه علمي جهان اسلام است كه به نام پيامبر نور و رحمت محمدمصطفي(ص) متبرك است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


تهران اين روزها و در هفته وحدت ميزبان دانشمندان جهان اسلام است. بهانه اين گردهمايي بين‌المللي كه پذيراي دانشمندان 28 كشور دنياست، اعطاي بزرگ‌ترين جايزه علمي جهان اسلام است كه به نام پيامبر نور و رحمت محمدمصطفي(ص) متبرك است.
اين جايزه‌ جمعه شب گذشته به دانشمندان مسلماني از دانشگاه‌هاي بركلي امريكا و مؤسسه نانو‌فناوري و مهندسي زيستي سنگاپور تعلق گرفت. دانشمندان حاضر در مراسم اعطاي جايزه علم و فناوري مصطفي(ص)، آن را پرچم نهضت احياي تمدن اسلامي دانستند.
جمعه شب گذشته و بعد از دو سال بررسي و داوري سوابق علمي دانشمندان جهان اسلام، نخستين جايزه علم و فناوري مصطفي(ص) به دو تن از دانشمندان مسلمان اعطا شد. خانم پروفسور جكي يينگ، مديرعامل و عضو هيئت علمي مؤسسه نانو فناوري و مهندسي زيستي از سنگاپور و آقاي پروفسور عمرياغي از كشور اردن، رئيس مؤسسه علوم نانو انرژي كاولي و عضو هيئت علمي دانشگاه بركلي امريكا، به ترتيب در حوزه‌هاي اثر برتر در علم و فناوري نانو زيستي و علوم و فناوري نانو تقدير و نخستين دوره جايزه مصطفي(ص) به آنها اعطا شد.
بنا به گفته حسن ظهور، رئيس كارگروه علمي جايزه مصطفي(ص) در هر دوره چهار جايزه به چهار دانشمند جهان اسلام اعطا مي‌شود كه اين جوايز شامل علوم و فناوري ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوري زيستي و پزشكي، علوم و فناوري زيستي و حوزه عمومي است.
همچنين افرادي كه حائز شرايط دريافت اين جايزه مي‌شوند، بايد تابعيت يكي از 57 كشور اسلامي را داشته باشند. اين در حالي است كه جايزه مصطفي(ص) محدوديتي در زمينه جنسيت، مذهب و سن ندارد ولي اگر فردي در يكي از اين 57 كشور مقيم نيست، بايد رابطه مستمر با يكي از اين كشورها داشته باشند. علاوه بر اين جايزه مصطفي(ص) در حوزه عمومي نيز به يك طرح برتر دانشمندان جهان اسلام اهدا مي‌شود، مشروط بر آنكه فرد در يكي از كشورهاي اسلامي ساكن و مسلمان باشد.
طبق مصوبات شوراي سياستگذاري جايزه علمي مصطفي(ص) كه رياست آن را معاون علمي و فناوري رياست جمهوري برعهده دارد، افراد نمي‌توانند شخصاً خود را در اين جايزه نامزد كنند و افراد واجد شرايط بايد از سوي مؤسسات علمي يا از سوي ساير دانشمندان به دبيرخانه اين جايزه معرفي شوند.
 بر اين اساس و طبق گزارش ارائه شده از سوي ظهور، 200 مؤسسه علمي در معرفي دانشمندان با دبيرخانه جايزه مصطفي(ص) همكاري داشتند و در اين دوره از جايزه 100 پرونده در دبيرخانه اين جايزه مورد بررسي قرار گرفت. ظهور، دارا بودن زندگينامه علمي بالا، مؤثر بودن طرح و فعاليت علمي در مرزهاي دانش در دنيا و نفوذپذيري بالا و دارا بودن كاربردهاي مؤثر را از جمله ضوابط بررسي پرونده‌ها برشمرد. به گفته وي، در فرآيند داوري بيش از 60 نفر داور و مشاور و پنج سازمان ملي و بين‌المللي همكاري داشتند.
 
پرچم تجديد تمدن اسلامي
ايجاد شبكه‌اي از ظرفيت‌هاي علمي قابل بازتوليد جهان اسلام، يعني ظرفيت‌هاي انساني در توسعه دانش و فناوري در جهان اسلام يك راهبرد است كه موازي با ساير راهبردهاي سياسي و ديپلماتيك بايد دنبال شود. اين در حالي است كه برد مؤثر فرآيند علمي و فناورانه در زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي بسيار بيشتر از فعاليت‌هاي ديپلماتيك و سياسي است. بر اين اساس غفلت از آن دادن يك امتياز ويژه به رقيب است؛ رقيبي كه حتي توانسته از ميان كشورهاي مسلمان نيز براي خود متحداني دست و پا كند.
كشور ما نيز يكي دو سالي است حساب ويژه‌اي براي علم و فناوري و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي جهان اسلام در اين راستا و در جهت تمدن‌سازي نوين اسلامي باز كرده است، به طوري كه از سال 91 و با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، فرآيند راه‌اندازي دبيرخانه جايزه مصطفي(ص) و شناسايي دانشمندان برتر جهان اسلام آغاز شد و روز گذشته با برگزاري نخستين دوره آن پا در مسيري نهاده است كه صاحبنظران افق بلندي را براي آن متصور شده‌اند.
جايزه مصطفي(ص)، جايزه عالي علم و فناوري است كه هر دو سال يك‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا مي‌شود. برگزيدگان در هر رشته علاوه بر دريافت لوح و مدال مخصوص جايزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جايزه ويژه نيز دريافت مي‌كنند كه مبلغ آن از محل موقوفات جايزه تأمين مي‌شود. شوراي سياستگذاري متشكل از دانشگاه‌ها و مراكز علمي بزرگ ايران و جهان اسلام بر روند اعطاي اين جايزه نظارت مي‌كند. اين جايزه به طرح‌هايي تعلق مي‌گيرد كه زمينه‌ساز بهبود زندگي بشر بوده و در آنها محققان دست به نوآوري‌هاي مشهود در مرزهاي دانش و فناوري زده باشند.
سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور در مراسم اعطاي اين جايزه با تأكيد بر اينكه اكنون با رشد تفكر علمي و عقلي نوبت احياي تمدن اسلامي است، گفت: ممكن است ظرفيت‌سازي علم و فناوري در كشورهاي اسلامي به طور عمومي پيشرفت ملموسي داشته باشد ولي خط مشي‌هاي توسعه علم و فناوري كه از اهداف اين جايزه است، در بسياري از كشورهاي اسلامي جامعيت لازم را نشان نمي‌دهد. از اين رو برنامه‌هاي جامع در ارتباط با پيشرفت علم و فناوري و خط مشي‌هاي خاص متمركز بر فناوري و نشر نوآوري و موقعيت‌هاي مهم ابتكاري بايد در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي توسعه يابد.
معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با اشاره به پيشرفت‌هاي فلاسفه مسلمان و دانشمندان دنياي اسلامي در حوزه‌هاي پزشكي و آناتومي و تأثيرگذاري اين دانشمندان در علم اروپايي گفت: در حال حاضر 41 كشور مسلمان دنيا با دارا بودن حدود 20 درصد كل جمعيت جهان كمتر از 5 درصد علم جهان را توليد مي‌كنند كه بر همين اساس برخي به گزاف اسلام را مانع علوم نوين مي‌پندارند. در حالي كه اسلام مانع پيشرفت نيست، بلكه سطح پايين همكاري‌ها در كشورهاي اسلامي و كاهش ارائه دستاوردها دليل عدم رشد ما است.
 
رسول مكرم اسلام(ص) در 90 كشور دنيا خادم علمي دارد
از سوي ديگر مهدي صفاري‌نيا، دبير شوراي سياستگذاري جايزه مصطفي (ص) گفت: نشان جايزه مصطفي (ص) در اداره كل مالكيت صنعتي ثبت شده و در حال حاضر در حال ثبت نشان خادم‌المصطفي (نشان ويژه واقفان جايزه مصطفي(ص) )در 90 كشور دنيا هستيم.
وي با بيان اينكه در اين جايزه بيش از 270 فرد حقيقي و حقوقي مشاركت داشته‌اند، يادآور شد: به خيرين مشارك‌كننده در اين جايزه نشان خادم المصطفي (ص) اعطا شد و خادميني كه موفق به دريافت اين نشان شدند الزاماً مسلمان نيستند.
دانشمندان شركت‌كننده در نخستين دوره جايزه مصطفي(ص)، در بيستمين اجلاس سالانه آكادمي علوم جهان اسلام كه تا 8 دي ماه ادامه دارد نيز حضور خواهند داشت. شعار اين دوره از اجلاس مذكور «علم، فناوري و نوآوري؛ ايجاد آينده مشترك بشريت» است.
بر اساس اين گزارش، پروژه‌هاي مشاركت بانك توسعه اسلامي در احداث ساختمان وقفي و نيز مشاركت خيرين براي اختصاص زميني وقفي در تهران به صندوق موقوفات جايزه مصطفي(ص) و پذيره‌نويسي عمومي براي صندوق وقف اين جايزه در حاشيه اين جايزه دنبال مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن