تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804509856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهمیت و جایگاه هنر (هنر و نمازجمعه)


واضح آرشیو وب فارسی:نوشهر نیوز: یادداشتی از: حجت الاسلام محمودعلیخانی (به بهانه اکران فیلم های جشنواره عمار در نماز جمعه بخش مرزن آباد)چکیده هنر یکی از مصادیق (کونوا دعاۀ الناس بغیر السنتکم) می باشد. یکی از موفق ترین اسلوب ها و روش های سازندگی اخلاق و رشد تربیتی افراد، استفاده از هنر می باشد؛ هنر بر اعتقادات، اندیشه و تفکر، عواطف و کردارهای مردم تأثیر بسزائی داشته و می تواند در مسیر خودسازی انسان، نیروهای درونی را بسیج کند، و اثری ملموس بر مخاطب بگذارد. از آنجا که اعتقادات دینی و مفاهیم اخلاقی غالباً مفاهیمی نا آشنا و غیر محسوس هستند و انسان ها عموما با امور محسوس و دیدنی ها و شنیدنی ها مأنوس هستند و از آن جهت که تثبیت این معانی و مفاهیم در ذهن و روح اغراد لازم و ضروری می باشد، باید این آموزه های مقدس دینی را در قالب هنر به افراد ارائه داد، و به محسوس کردن مفاهیم معقول دسترسی به این گونه مفاهیم را برای همه آسان تر کرد، زیرا با محسوس کردن معقولات آن ها را از حالت خاموشی و خفتگی به حالت بیداری و فعال در ذهن و خارج ذهن تبدیل می کند. در گذشته مساجد و مراکز دینی از هنر خالی نبودند، شعر، مداحی، نقاشی، معماری، هنرهای تجسمی، تذهیب و نگارگری، تعزیه و نمایش خوانی و...از جمله ی این هنرهای گذشته می باشد که هنوز هم وجود دارد؛ اما متاسفانه امروزه مراکز و مجالس مذهبی از هنر روز مثل سینما و فیلم عقب می باشد و پا به پای دنیا پیش نرفته است که یا به علت نداشتن علم و امکانات بوده و یا به تصور وجود ابتذال در این هنر. به همین دلیل هنر و تخصص در مسیر ضد بشری و ضد دینی قرار گرفته و وسیله ای برای مبارزه با حق و حق پرستان شده است. امروزه بزرگترین پشتوانه غرب و صهیونیست هنرمندان غیر متعهد و متخصصان مزدور هستند که با بکارگیری ذوق هنری در خدمت مستکبران و زورمندان برای ترویج امور باطل و پوچ خود هستند و هنر سینما و هنر های تصویری – به ویژه از نوع هالیوودی- وسیع ترین راه تهاجم فرهنگی می باشد که باعث ترویج فساد و ضد ارزش ها و ایجاد انحراف فکری و عقیدتی و اخلاقی در میان نسل ها شده است. همان گونه که در گذشته سامری با هنر مجسمه سازی خود گوساله ی سامری درست کرد و باعث انحراف و اختلاف قوم موسی شده است. مقدمه امروز جهان با هنر زندگی می کند به ویژه هنرهای سمعی و بصری مثل فیلم و تئاتر. یک وقتی با ادبیات و شعر زندگی می کرد، گاهی مثلاً یک قصیده، گروهی را ساقط می کرد، گروهی را روی کار می آورد. بعدها در اعصار دیگر ممکن است چیز دیگری بیاید. همان طور که الان شعر بر مردم تاثیر نمی گذارد، مگر بر خواص. در گذشته تمام حکومت ها بر مدار شعر بود؛ با یک قصیده، وضعیت حکومت ها و دولت ها تغییر می کرد. اما الان دیگر شعر آن تاثیر را ندارد، اگر هم تاثیر اندکی دارد به خاطر هنرمندی و نظمش است. اگر همان مطالب را به صورت نثر بگویند آن تأثیر را ندارد. ما تنها با اندیشه زندگی نمی کنیم، بخش وسیعی از زندگی ما را انگیزه تشکیل می دهد؛ بنابراین هنرمند کسی است که هم انگیزه و هم اندیشه را بشناسد و هماهنگ کند و تحویل دهد.  تعریف هنر هنر مجموعه ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می شوند. تعریف هنر دینی هنر و دین رابطه ای متقابل با یکدیگر دارند; هنر هم باید از دین تاثیر بپذیرد و هم در خدمت دین باشد . هنر نباید از ارزش های اخلاقی و دینی دور بماند. هدف هنر، فقط لذت بخشی به یک عده قلیل نیست. در تعریف هنر دینی یا هنر اسلامی صفت یا قید دینی و اسلامی، گویی هنر را با محتوایی از پیش تعیین شده و در یک بافت اجتماعی خاص مدنظر قرار می دهد. هنگامی که از هنر اسلامی سخن می گوییم، می پذیریم که این هنر از بار ارزشی خاصی برخوردار است. لذا قضاوت ارزشی بخشی از هنر می شود. اعتقاد یا عدم اعتقاد انسان به دین نقش تعیین کننده ای در آفرینش هنری ایفا می کند. هنری که هدفش ترویج عقاید و مناسک دینی است؛ هنر دینی دانسته می شود. بنابراین یک دیندار است که می تواند هنر دینی بیافریند. هنرمند دینی در لحظه آفرینش هنری، قصد آگاهانه دینی دارد. از این روست که هدف هنر دینی ترویج دین و غالبا اعتقادات دینی است. هنر اسلامی هنر اسلامی نیز منبعث از حقایق دینی اسلام است و به لحاظ شکل و فرم تداوم فرم های هنری تحول یافته در طول تاریخ تمدن اسلامی است. به هر روی، برای آنکه هنری اسلامی تلقی شود باید یکی از این دو شرط را احراز کند؛ یا قابل تحویل به عقاید اسلامی باشد یا از لحاظ شکل و فرم بیان کننده اشکال و صورت های هنری شناخته شده تمدن اسلامی باشد. هنر اسلامی و هنر دینی راهش این است که معقول را انسان به صورت جمال محسوس در بیاورد اگر از خیال به حس بیاید و از حس به خیال مثل بعضی از فیلم ها این یک دور باطل است که از خیال به حس و از حس به خیال جریان دارد و نتیجه ای هم نخواهد داشت. آنکه جامعه را تطهیر نمی کند هنر نیست اما اگر معقول را محسوس کند و دست حسی ها را بگیرد به عالَم عقلانیت برساند این می شود هنر صادق. هنر اسلامی یا هنرهای مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق می شود که در جامعه مسلمانان و نه لزوماً توسط مسلمانان رواج داشته است .هرچند ممکن است این هنرها در مواردی با تعالیم و شریعت اسلام انطباق نداشته باشد ولی تاثیر فرهنگ اسلامی و منطقه ای در آن به خوبی نمایان است. هنر اسلامی یکی از دوران های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به شمار می آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری، خوشنویسی، نقاشی، سرامیک و مانند آن ها می شود. بنابراین هنری دینی است که بتواند انسان را به خدا نزدیکتر کند. هنری که بتواند روان پریشی را درمان کند. هنری که بتواند جامعه ای بهتر خلق کند و هنری که بتواند با استفاده از مفاهیم دینی و آموزه های دینی بشر را به سمت سعادتمندی رهنمون سازد. اگر هنرمندی بخواهد وارد این حوزه شود، باید چهارضلعی باشد؛ یعنی وحی شناس، معقول شناس، متخیَل شناس و محسوس شناس باشد تا بتواند دست به کار شود. این کار عظیمی است. هر کسی باید زکات بدهد؛ زکات مال و زکات علم مشخص است اما هر کمالی زکات خاص خود را دارد، به عنوان مثال زکات جمال عفیف تر بودن و زکات شجاعت جهاد در راه خداست، از این رو زکات هنر نیز این است که در راه خدا استفاده شود. هنر از بهترین نعمت های الهی می باشد و هر نعمتی که خداوند به انسان عطا می کند باید در راه او صرف شود وگرنه ممکن است به مرور از جانب خداوند سلب آن نعمت صورت بگیرد. انسان اگر بخواهد با هنر خود راهی سفر آخرت بشود، راه دارد، و آن این است که هنرمند ، هنر خود را با قرار دادن در محفظه عقل و عدل از مرگ برهاند و هنر خود را نامیرا و جاودانه کند؛ پیوند هنر با حق باعث ماندگاری هنر می شود. بنابر همین رابطه بین دین و هنر است که پیامبر (ص) فرمودند: افراد خوش صدا در جمع قرآن بخوانند و همچنین افراد خوش صدا با قرآن، به صدای خود جمال و جلال ببخشند. مهم ترین شاخص هنر اسلامی همانا توان ترسیم معقول در کسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه ی شهادت است. هنرهای غیراسلامی چون جایی در جهان معقول و ملکوت ندارند و از عقل منفصل بی بهره و از مثال منفصل بی نصیبند و فقط از وهم وخیال متصل استمداد می کنند، هرگز مایه ی عقلی نداشته و ره آورد غیبی ندارند؛ زیرا مکتبی که ماده را اصیل می داند و موجود غیرمادی را خرافه می پندارد و تشنه ی تجرّد و غیب را افسانه تلقی می کند، هیچ گاه پیامی از عالم عقل و غیب ندارد و هرگز هدفی جز وهم و خیال نخواهد داشت. الف: قدمت و سابقه هنر اسلامی 1. معماری اسلامی شاید یکی از مهم ترین نمودهای هنر اسلامی معماری باشد. به ویژه مساجد چهار ایوانه و ستون دار که معرف هنر معماری اسلامی است. این عمارت های باشکوه، می تواند تأثیر فرهنگ های متفاوت در درون تمدن اسلامی را نشان دهد. نقش گنبد در معماری اسلامی بسیار قابل توجه بوده و طی قرن ها گنبد در معماری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است. قدیمی ترین گنبد باقی مانده در تاریخ اسلام، بخشی از بنای تاریخی قبةالصخره متعلق به سال ۶۹۱ میلادی است. هنر اسلامی به ویژه معماری اسلامی بر پنج بایه ی مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهره گیری از پیمون (مدول) و نیارش و درون گرایی نهاده و بی شک هنرمندان مسلمان ایران بیش از از دیگران بدانها پای بند بوده اند. 2. خوشنویسی اسلامی خوشنویسی بارزترین هنر اسلامی است .خوشنویسی را می توان شاخص ترین هنر در پهنه ی سرزمین های اسلامی دانست، و آن را به مثابهی زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان تلقی کرد. هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان اهمیتی خاص داشته است، زیرا در اصل، آن را هنر تجسم کلام وحی می دانسته اند. در سرزمین های اسلامی خط زیبا را نه فقط در نگارش قرآن، بلکه در اغلب هنرها به کار می بردند. در هنر اسلامی تزئینات خطی و خوشنویسی در همه جا به چشم می خورد در کتیبه های دیوارها و گنبدهای بناهای مختلف مذهبی و غیر مذهبی، منبرها، سکه ها، سفالینه ها، ظروف فلزی، سلاح ها، لباس ها و منسوجات، نسخه های خطی اسناد و کتاب ها و قطعات هنری تذهیب شده و درهمه جا از خط به عنوان عاملی تزئینی بهره گرفته اند. 3. شعر اسلامی شعر اسلامی از وجوه برجسته هنری در فرهنگ اسلامی به شمار می آید که در سه زبان عربی، فارسی و ترکی به اوج رونق خود رسیده است. دو زبان مهم دیگر در شعر اسلامی، زبان اردو و بنگالی هستند. 4. هنرهای نمایشی(تعزیه) علاوه بر انواع هنرهای مختلف نمایشی مانند نمایش های خیمه شب بازی یا سایه عروسک ها و مانند آن ها تعزیه در ایران که نوعی نمایش سنتی در سوگ مصائب حضرت امام حسین(ع) است یکی از نمونه های بارز هنرهای نمایشی سنتی در جهان اسلام می باشد. ب . اهمیت هنر 1. تأثیر گذاری  تغییری که هنر بر روح انسان می گذارد تغییری عمیق و ماندگار و طولانی تر است. در نتیجه هر گاه خواهان اثرگذاری ماندگار باشیم، می توانیم از هر یک از رشته های هنری به فراخور نیازمان بهره ببریم. اگر بخواهیم در سریعترین حالت بر تعداد زیادی از افراد تأثیرگذاری داشته باشیم می توانیم از اسباب هنر استفاده کنیم، هنرهای نمایشی چون از طریق حس شنوایی و حس بینایی به سرعت درک می شوند، می توانند توأم با یکدیگر به سرعت و در بعد جهانی تأثیری ژرف، عمیق، ماندگار و طولانی در جوامع به وجود می آورند. یکی از دلایل مهم تأثیر گذاری هنر در زمان حال بصری بودن بیش از اندازه آن است . «فارابی» (۳۳۹ – ۲۶۰ ه.ق) مهم ترین اصل را در زیبایی شناسی هنر، تأثیر بر مخاطبان می داند، به گونه یی که وی استادی خود را در نواختن تار زمانی کامل دانست که در مجلس سیف الدوله با تغییر آهنگ، شنونده گان را گاهی به خنده، گاهی به گریه و گاهی هم به خواب وادار ساخت. هرچند فارابی، خود صاحب نظر و مؤلف کتب متعددی در زمینۀ زیبایی های هنری است، اما نمی توان منکر تأثیری که وی از یونانیان پذیرفته شد و تألیف کتاب هایی مانند «آراء اهل المدینه الفاضله» و «الجمع بین رأیی افلاطون الهی و ارسطو» دلیلی بر این مدعاست. 2. تازه بودن: آیت الله جوادی آملی: اگر هنری فرسودگی بیاورد و همراه بدن، پیر بشود این هنر معقول نیست، هنر دینی نیست. آن هنری که همراه روح، کامل تر بشود «آن قدر عشق ببازم که جوان مات شود» آن هنر، هنر دینی است هنر معقول است برای اینکه هنر زمینی وقتی که سن انسان بالا آمد دیگر مثل بدن فرسوده می شود اما هنر عقلی وقتی انسان عاقل تر می شود کامل تر می شود، این می شود هنر معقول. اگر قرآن کریم آن جریان دو نوار سفید و سیاه را به صورت دو نخ بیان کرده آن را یک مفسّر باید بداند یک منجّم باید بداند و آن عطش صادق و کاذب را هم یک پزشک حاذق باید بداند این هنر صادق و کاذب را هم یک هنرمند کامل باید بداند. هنر اسلامی این است که همیشه تازه است و همیشه جامعه را تازه نگه می دارد، فرسودگی ندارد فرسایش ندارد نه افسارگسیختگی دارد نه افسردگی دارد. دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی به این نکته اشاره دارد که هنر جوهری است که هم شاداب است و هم شادابی جامعه را تأمین می کند و این بهترین نشانه¬ ی هنر است. چیزی که خودش فرسوده می شود یا بعد از مدتی باعث فرسایش کسی است، این دیگر هنر نیست چیزی که جوان از آن لذت می برد وقتی میانسال شد لذّتش کم می شود وقتی کهنسال شد لذّتش فروکش می کند معلوم می شود هنر کاذب است نه هنر صادق؛ هنر صادق آن است که همیشه بالنده است. همیشه طراوت دارد میانسال را، نوسال را، سالمند را با طراوت نگه می دارد. این عنصر اصلی هنر است چیزی که خودش می پوسد هنر نیست. 3. عاطفه و احساس هنر همواره محصول احساس و اندیشه بوده¬ است؛ همه آثار هنری از عاطفه و احساس و از تفکر و اندیشه ی و هنرمند سرچشمه می گیرند. اتحاد محبت آمیز میان انسان ها ارزشمندترین ماحصل هنر دینی می باشد که زاییده شعور دینی است. شعور دینی عصر ما، از نظر مصداق کلی و عمومی آن، آگاهی بر این واقعیت است که سعادت ما (یعنی سعادت مادی، معنوی، فردی، عمومی، موقت و دائم ما)، در حیات برادرانه همه انسان ها و در اتحاد محبت آمیز آنهاست. حضرت رسول (ص) نگاهی عاشقانه به جهان دارد؛ نه فقط نگاه عالمانه و عاقلانه. نجاشی نقل کرده و دیگران هم نقل کرده اند که حضرت زندگی ساده ای داشته است: در خانه ی ایشان اشیائی بوده از قبیل بشقاب، کوزه و همین وسایل روزمره، که همه ی این ها شناسنامه داشته اند. می گویند برخی علما، اسامی اشیاء خانه ی حضرت را نوشته اند، که مثلاً برای فلان شانه یا فلان دکمه یا فلان در، چه اسم هایی می گذاشته اند. ایشان این گونه زندگی می کردند. همه را با چشم کرامت می دیدند، نه فقط انسان ها را. مالک در موطأ نقل می کند که به همراه حضرت، به کوه احد رسیدند؛ حضرت فرمودند: «هذا جبلٌ یحبنا و نحبه» یعنی یکی از دوستان ما جناب کوه است. می شود گفت عجیب است، شما که در این جا شکست خورده اید. اما حضرت رسول (ص) جهان را با چشم محبت می بینند. مرحوم شیخ طوسی از شیعیان و جناب زمخشری از اهل سنت نقل می کنند که حضرت در ذیل آیه ی «و انَّ منها کَالحِجارةِ او اشدُّ قَسوه» فرمود سنگی بود که پیش از مبعوث شدنم به من سلام می کرد و اکنون نیز آن را می شناسم: «کان یسلّم علیّ و انیّ لاعرفه الان». این آفریده ای است که با همه ی کائنات سخن می گوید.  مطابق آیات قرآن ما معتقدیم هر موجودی مسبّح حق است. درسوره ی اسرا می فرماید: «ان مِن شی ءٍ الّا یسبِّحُ بحمده» وقتی پیامبر تسبیح اینها را می شنود، با اینها کریمانه برخورد می کند. در قیامت تمام زمین و زمان شهادت می دهد یا شکایت می کنند که فلان شخص در فلان زمان، فلان کار خوب یا بد را مرتکب شده؛ اما قیامت ظرف ادای شهادت است نه ظرف تحمل آن. هر ادایی مسبوق به تحمل است. آن وقتی شهادت شاهد در محکمه مسموع است که «شهدوا بما علِموا» باشد، یعنی شاهد در متن حادثه حاضر و آگاه باشد و فراموش نکند؛ اگر نفهمد یا غایب باشد، یا باشد و بفهمد، اما فراموش کند که دیگر فردای قیامت، شهادتش مسموع نیست. 4. چندمعنایی بودن بدین معنی که هر پدیده ای که عنصر اصلی سازنده آن تخیل و عاطفه باشد، بی شک نمی تواند معنایی منجمد و تک بعدی داشته باشد. از این روست که هر کس در برابر آثار هنری می ایستد؛ دریافت و استنباط خاصی دارد. آثار هنری بسادگی می توانند بیان کننده زیبایی حقیقی یا احساسات باشند. تمام ادیان انسان ها را دعوت به سیر از ظاهر به باطن کرده اند و آنچه در نزد ایشان اصیل بوده عالم معناست از این رو اعتبار عالم ظاهر به عالم معنا می باشد. این طرز فکر، تمامی شئونات زندگی انسان ها، بالاخص هنر را در جامعه دینی فرا گرفته و بنابراین آثار هنری ادیان همواره آدمی را متذکر به عالم دیگری می کند. در عین حال اگر تنها وجه اطلاق هنر دینی منحصر به ارائه صورت ظاهر باشد و آثار هنری فقط به لحاظ ظاهر دارای موضوع دینی باشند با هنر ناسوتی که منبع الهام آن روان فردی بشری است که خود را مستقل می انگارد، تفاوتی ندارد. هنر دینی، آنجا که خاستگاهش فراتر از انسان خود بنیاد می شود و هنرمند محمل و مجرای رحمتی می شود که از عالم معنا منبعث شده، هنر اصیل دینی ظهور می کند. انسان ها در جامعه دینی هنگامی که هنرهای خود را با سنت و تفکر دینی می پرورانند و آن تفکر دینی در جای جای زندگی آدمی حضور می یابد هنر سنتی جلوه می کند. هنرهای سنتی در این جوامع همسو با سنت دینی سیری از ظاهر به باطن و از صورت به معنا دارند و گاه این امر چنان فراگیر شده که تمدنی را ایجاد کرده است. راز دعوت قرآن و سخن مشترک انبیاء تفکر و سیر از ظاهر به باطن یا به عبارتی از صورت به معنا بوده و ظاهری دیدن و توقف در صورت دنیا بدون سیر در معنا و باطن را نکوهش کرده و آن را نشان بی خردی انسان می دانند. قرآن شامل آیاتی پر رمز و راز، مکنون در ظاهر کلمات است که همواره انسان ها را به تفکر و جست وجو در آن واداشته است. سخن گفتن از کلمات و معانی قرآنی جز به صورتی نمایاندن ممکن نیست و چنین صورتی همواره انسان ها را به تفکر واداشته است. مکاتب فلسفی و حکمی نیز همواره به این امر توجه داشته اند. در نزد حکمای مسلمان جهان اسلام و از آن جمله ایرانیان، تفکر و اندیشه همواره در چارچوب دین شکل گرفته است و الهام بخش و سرچشمه اصیل این تفکرات، قرآن و احادیث است. با الهام از قرآن حکما برای عالم ظاهر و باطن قائل شده اند و هر ظاهری را مظهر تجلی حقیقتی می دانند. بنابراین همواره سعی در گذشت از صورت و ظاهر امور به معنا و حقیقت آنها را دارند. «الهی الهی خلصنا عن الاشتغال بالملاهی و ارنا حقایق الاشیاء کما هی غشاوه غفلت از بصر و بصیرت ما بگشای، و هر چیز را چنان که هست به ما بنمای. نیستی را بر ما، در صورت هستی جلوه مده، از نیستی بر جمال هستی پرده منه، این صورت خیالی را آیینه تجلیات جمال خود کن، نه علت حجاب و دوری، و این نقوش وهمی را سرمایه دانایی و بینایی ما گردان» 5. آرمان گرایی از ویژگی های مهم هنر ماندگاری آن است. که سرّ آن کمال معنوی و عروج فکری و آرمان گرایی هنرمند است. وقتی شخصیتی به کمال رسیده مانند شهید آوینی خالق هنر می شود، آن اثر الهی،ماندگار، تحول ساز و هویت بخش خواهد بود. هنرمند بسیاری از آرمان ها را که به سهولت در خارج امکان پیاده شدن ندارد در قالب هنر بیان می کند. 6. آرامش  هنر متعهد تسکین دهندۀ آلام دردهای بشری و صیقل گر روح و روان انسان های خسته از ظلم و ستم سردمداران زر و تزویر است. انسان ها هنر را برای تسکین خود برگزیده اند ، چه هنرمندان و چه مخاطبان اثر هنری در هنر مایه آرامش می جویند . هنر آینه ی واقعیت های موجود درجهان از طبیعت تا زندگی آدم ها به حساب می آید . زمانی نام هنر را بر چیزی می گذارند که سازنده اش با آن احساس آرامش کند و آنچه در نظر دارد به تمامی بیان کرده باشد .اگر مخاطب به درستی نفهمد که هنرمند چه می گوید ، اثر چه ارزشی می تواند داشته باشد . 7. ماندگاری ارتباط جالب هنر و دین این است که هرچیزی که در قالب هنر باشد ماندگار است و ماندگاری آن هنر بیشتر است که در قالب دین باشد. ماندگاری هنر با تکیه بر موضوعات قرآنی هنرهایی که با موضوعات قرآنی پیوند می خورند ماندگار می شوند.زمانی که اثر یک هنرمند با ارزشهای دینی تلفیق شود،ارزش فوق العاده پیدا می کند.تلفیق آثار هنری با ارزش های دینی انسان را (هنرمند را) به تعالی می رساند و باعث تغییر نگاه وی خواهد شد.راز ماندگاری آثار قرآنی در تمامی رشته های هنرهای تجسمی به جهت استفاده از آیات قرآنی است؛در حقیقت آنچه که هنر را ماندگار می کند استفاده از مضامین قرآنی و نیز آیات قرآنی است. وی تصریح کرد:به عبارت دیگر هنر به خودی خود پس از مدتی به فراموشی سپرده می شود؛اما هنری که آمیخته با مضامین قرآنی باشد هیچگاه از بین نمی رود و ماندگار خواهد شد./ه 8. تمدن سازی هنر جایگاه و نقش ممتازی درتمدن سازی و اصلاح جامعه دارد. اگر دنبال احیای تمدن نوین اسلامی هستیم از سرمایه گذاری و نقش بی بدیل هنر در این زمینه نباید غفلت کنیم. در عصر حاضر، «هنر» به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های مشترک حیات انسانی نقش و جایگاه مهمی در زندگی انسان ها یافته است . «هنر» ، با نظر به ذات آن، راهی برای شناخت بهتر انسان و جهان هستی و در نهایت راهی برای شناخت بهتر خداوند است، و با نظر به جنبه اجتماعی و نیز جنبه ذاتی آن، یکی از عناصر اصلی تمدن سازی و فرهنگ آفرینی محسوب می شود . به همین دلایل، امروزه در پرتو مباحثی چون جهانی شدن، گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها و تمدن ها، ضرورت دارد به مقوله هنر، به عنوان «زبان مشترک انسانی » توجه بیشتری مبذول شود.


شنبه ، ۵دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نوشهر نیوز]
[مشاهده در: www.nowshahrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن