تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820965465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییرات آب و هوایی؛ فرضیه جدید باستان شناس ها در نابودی شهر سوخته


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: - محمد باریکانی: باستان شناس ها می گویند در کشفیات خود توانسته اند ۸گونه انگور، زیره و پسته، انواع گندم و ۴۱گونه پرنده به جای مانده از دوره باستانی شهر سوخته را کشف کنند فرضیه جدید دانشمندان نظریات قدیم در مورد شهر سوخته را برهم می زند.
کاوش های جدید باستان شناسی درشهر سوخته سیستان در همسایگی شهر زابل که به تازگی به ثبت جهانی در یونسکو رسید، مشخص کرده است که متروکه شدن شهر سوخته و نابودی استقرار در این محوطه باستانی در هزاران سال پیش با تغییرات ناگهانی آب و هوایی در دوران باستان در ارتباط است.
شهر سوخته با برخورداری از نزدیک به 300تپه اقماری و محوطه وابسته به محوطه اصلی مثال بی نظیری از تبادل ارزش های انسانی در 3800 تا 3200سال پیش از میلاد مسیح است.
شهر سوخته که در هزاره سوم قبل از میلاد برپا شد حلقه ارتباطی تمدن های شرق و غرب بود و کهن تر از شوش و تخت جمشید است. شهرسوخته مراکز مهم تمدنی دره سند را با بین النهرین مرتبط می کرد. این شهر در هزاره های کهن مرکز ابداع، گسترش و انتقال آگاهی، تکنولوژی، علوم و هنرها، معماری و شهرسازی، پزشکی، تغذیه، کشاورزی و دامداری بود و مکانی برای تولید صنایع دستی در زمینه فلزکاری، جواهرسازی، بافندگی، سفال، معرق چوب، سبدبافی و حصیربافی بود.
در رونق پزشکی شهر سوخته همین بس که چشم مصنوعی به دست آمده در یکی از گورهای شهر سوخته مشخص کرد این شهر در دوره باستان تا چه اندازه پیشرفته ... [ مشاهده متن کامل خبر در همشهری آنلاین ]

سه شنبه ، ۱دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن