تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799001432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان‌های زندگی از زبان یلدا نقل شد/ تب لت روسیاه ننه سرما


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از جشن عیدانه یلدا؛
داستان‌های زندگی از زبان یلدا نقل شد/ تب لت روسیاه ننه سرما

کراپ‌شده - جشن عیدانه یلدا


شناسهٔ خبر: 3006300 - سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
استانها > اردبیل

اردبیل – جشن عیدانه یلدا در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با استقبال کم‌نظیر کودکان مواجه شد.این بار ننه سرما مهمان ویژه بود. به گزارش خبرنگار مهر، در ساعات اولیه‌ای که می‌رفت تا به بزرگ‌ترین شب سال بپیوندد کودکان اردبیلی گرد هم آمدند تا داستان رمزآلود یلدا را بشنوند و از ذرت‌های بوداده ننه سرما دلشان غش برود. امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در تمامی مراکز خود در شهرستان‌ها کرسی‌های ننه سرما را دایر کرد و بر روی آن کاسه‌های ذرت بوداده، اناردانه شده و سیب‌های سرخ گذاشت تا کودکان به یکی از مهمانی‌هایی دعوت شوند که هفت هزار سال است هرسال تکرار می‌شود و هر خانواده ایرانی در خانه خود ترتیب این مهمانی را می‌دهد. مهمان ویژه کیست؟ ساناز دست‌ها را بالاگرفته و محکم کف می‌زند و درحالی‌که یکی از دندان‌های شیری‌اش افتاده به چراغ‌نفتی روی کرسی اشاره می‌کند و آن را به دوستش نشان می‌دهد. محمدرضا شنیده است که این برنامه قصه‌گویی دارد و منتظر است قصه‌های خانم مداح را که قبلاً هم شنیده و کیف برده باز بشنود. آیسان و آیسو با صدای بلند می‌خندند و خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده را به یکدیگر نشان می‌دهند. ترکیب سیب و نارنگی و ذرت بوداده و نخودچی‌کشمش من را لحظه‌ای به یاد و خاطره تصاویر کلیشه‌ای کرسی‌های مادربزرگ می‌برد.

از فاطمه می‌پرسم به نظرت مهمان ویژه این مهمانی کیست؟ با لبخند و یک مکث طولانی می‌گوید نمی‌دانم. یکی از مربیان کانون پرورش فکری نیاز امروز کودکان را شادی می‌داند و معتقد است نبود همین شادی مشکلاتی را برای کودکان به دنبال داشته است. باید گذاشت کودک کودکی کند و از کودکی خود لذت ببرد و فشار بیش‌ازحد برای بزرگ شدن زودهنگام تأثیر مطلوبی نخواهد داشتلیلا نظمی در این خصوص گفت: کمبود شادی و فشارهای روحی روانی که اغلب از سوی والدین وارد می‌شود موجب شده بیماری‌های مختلفی ازجمله ریزش موی سر و بیماری‌های پوستی در بین کودکان مشاهده شود. وی معتقد است باید گذاشت کودک کودکی کند و از کودکی خود لذت ببرد و فشار بیش‌ازحد برای بزرگ شدن زودهنگام تأثیر مطلوبی نخواهد داشت. نظمی برگزاری برنامه‌هایی از این‌دست را جهت تلطیف زندگی کودکان و شادی و نشاط آن‌ها ضروری می‌داند؛ به‌ویژه که این برنامه‌ها بر اساس ارزش‌های بومی محلی خود ما است.

قصه‌گویی دور کرسی که شروع می‌شود بچه‌ها تمامی هیاهوی خود را جمع‌وجور می‌کنند و با آرامش پشت صندلی‌ها می‌نشینند. انگار نه‌ انگار که تا همین چند لحظه قبل آتش می‌سوزاندند. قصه دو برادر که یکی به مردی و دیگری به نامردی شهرت دارد و هر یک به فراخور راهی که انتخاب کرده سرنوشتی در پیش رو دارد. بعد از قصه‌گویی نوبت سرود است. داستان زیبایی از آشتی خورشید و ابرها و مهرورزی آن‌ها برای رشد گل‌ها و غنچه‌ها. مجری برنامه از شب یلدا می‌گوید و اینکه در شب یلدا بزرگ‌ترین شب سال تجربه می‌شود و جالب آنکه این شب از شب قبل از خود فقط یک دقیقه بلندتر است. چله بزرگ که بیاید شب‌ها رفته‌رفته کوتاه‌تر می‌شود و این خود نویدبخش است که گرمی روز طولانی‌تر شده و زمین به بهار، به تولد دوباره نزدیک‌تر شود. کیک هندوانه‌ای یلدا از راه می‌رسد و بچه‌ها در کنار کرسی مشاعره می‌کنند. انیمیشن «هاجر عروسی داره» شور و غوغایی در سالن برپا می‌کند که به نظر می‌رسد هیچ رایانه و تب لتی قدرت بازتولید این‌همه شادی را نداشته باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان معتقد است کودکان امروز به حدی در فضای مجازی غرق شده‌اند که از سنت‌های اصیل فاصله دارند. هاجر جمادیه با طرح این هشدار که مبادا این فاصله روزبه‌روز عمیق‌تر شود، تصریح کرد: نباید گرایش افراطی موجب شود کودک از محبت خانواده فاصله گیرد. والدین می‌توانند با بهره‌گیری از ارزش‌های اصیل دینی ملی نسبت به تربیت درست کودکان اقدام کنندوی هرکدام از کودکان را به‌مانند گنجینه و سرمایه‌ای برای آینده می‌داند و معتقد است والدین می‌توانند با بهره‌گیری از ارزش‌های اصیل دینی ملی نسبت به تربیت درست کودکان اقدام کنند. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ازجمله مراسمات اصیل را شب یلدا یا «چله گجه سی» عنوان کرد و افزود: در چنین شبی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها کودکان و نوه‌های خود را دور کرسی جمع می‌کنند و آن‌ها را با داستان سرگرم می‌سازند. جمادیه قصه‌گویی، تفأل به حافظ، مشاعره و دور همی خانواده را از زیبایی‌های سنتی دانست که در زندگی امروزی فراموش‌شده و هر یک پیام عمیقی در بطن خود دارد.

وی بابیان اینکه امروز بزرگ‌ترها حتی در مراسمات کودکان را به بهانه شلوغ‌کاری به حاشیه می‌کشانند، تأکید کرد: این در حالی است که چنین مهمانی‌هایی می‌تواند برای کودک پندآموز بوده و خود زمینه‌ساز تربیت صحیح وی باشد. وی با تأکید به اینکه نسل بزرگ‌سالان با همین داستان‌ها، زندگی و راه و رسم آن را آموخته‌اند، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به دنبال احیای سنت‌ها و مراسمات اصیل است. صدای در به گوش می‌رسد. بچه‌ها گوش تیز کرده‌اند که ببینند چه کسی پشت در است. یلدای بلندبالا ننه سرما را به مهمانی ۴۰ روزه خود آورده و تا زمانی که عمو نوروز از راه برسد ننه سرما شب‌های سرد زمستان دور کرسی بچه‌ها را جمع می‌کند و برایشان از زندگی، از پست و بالا و خوب و بدهای آن می‌گوید. از سرماهای طاقت‌فرسا که به بهار دل‌انگیز می‌رسد و از استقامت و صبری که به پاداش خوب می‌انجامد. از «کرد اوغلی» که پسرک مقرب درگاه خداوندی است و زیر برف و کولاک به خواب می‌رود و دوباره بیدار می‌شود و وقتی روزها بعد از چله بزرگ در چله کوچک بلندتر می‌شود در افسانه‌ها می‌گویند از نفس آن مرد خدایی است. شب به درازا کشیده و کودکان در کنار کرسی گرم به خواب رفته‌اند. در کار خیال‌پردازی اند از زیبایی‌هایی زندگی که حتی می‌تواند از زبان سرمایی استخوان سوز شنیده شود. خبرنگار و عکاس: ونوس بهنود









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن