تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805173168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخي قانون اساسي را با تخيلات خود تفسير مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برخي قانون اساسي را با تخيلات خود تفسير مي‌كنند
آيت‌الله آملي‌لاريجاني با انتقاد از اينكه برخي در آستانه انتخابات، به دنبال دوقطبي كردن جامعه هستند، گفت: برخي با اين هدف مي‌خواهند از آراي مختلف استفاده كنند.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني با انتقاد از اينكه برخي در آستانه انتخابات، به دنبال دوقطبي كردن جامعه هستند، گفت: برخي با اين هدف مي‌خواهند از آراي مختلف استفاده كنند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي به موضوع نظارت از سوي مجلس خبرگان بر رهبري اشاره و تصريح كرد: سخني كه بنده در جلسه گذشته مسئولان عالي قضايي در باب نظارت مجلس خبرگان رهبري مطرح كردم بحثي فني، دقيق و برخاسته از متن قانون اساسي بود و متأسفانه مورد نقدهاي بي‌اساس قرار گرفت و عده‌اي توهمات و تخيلات خود را نقد مي‌كردند و حتي برخي گفتند سخني برخلاف عقل، علم سياست و سيره پيامبر و اميرالمومنين مطرح شده است، فعلاً خلاف عقل و خلاف علم سياستش بماند، در عجبم كه چگونه ادعاي بنده خلاف سيره پيامبر و امير‌المومنين‌(ع) مي‌شود.
رئيس دستگاه قضا با استناد به مضمون اصل 107 و 111قانون اساسي، عزل و نصب رهبر را از اختيارات مجلس خبرگان رهبري دانست و اينكه موضوع آن يعني تشخيص واجد يا فاقديت شرايط رهبري بر عهده مجلس خبرگان رهبري است، تصريح كرد: در قانون اساسي تشخيص اين امر كه ولي فقيه واجد و يا فاقد شرايط است بر عهده خبرگان رهبري است كه در جلسه گذشته نيز به اين مسئله اشاره شد.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني با تأكيد بر وظايف مجلس خبرگان، تشخيص واجديت يا فاقديت صفات رهبري را متفاوت از اعمال نظارت بر رهبري دانست و افزود: عنوان نظارت داراي بار معنايي خاصّي است به عنوان مثال، در اصل 174 قانون اساسي، گفته شده است: «بر اساس حق نظارت قوه قضائيه نسبت به حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين در دستگاه‌هاي اداري، سازماني به نام «سازمان بازرسي كل كشور» زير نظر رئيس قوه قضائيه تشكيل مي‌گردد. حدود اختيارات و وظايف اين سازمان را قانون تعيين مي‌كند.»
رئيس قوه قضائيه در ادامه افزود: واضح است كه اينگونه نظارت‌ها ربطي به انتقاد و امر به معروف و نهي از منكر ندارد. همه آحاد جامعه حق انتقاد از حاكمان را دارند و مي‌توانند بر اساس اصول شرعي، امر به معروف و نهي از منكر كنند، اما نمي‌توانند به رياست جمهوري يا قوه قضائيه مراجعه كنند و بگويند مي‌خواهيم مجموعه تحت امر شما را نظارت كنيم! مكاتبات شما را رسيدگي كنيم، اسناد مالي دستگاه را بررسي كنيم. اجازه اينگونه نظارت‌ها به آحاد جامعه داده نشده بلكه اين نظارت از طريق مجاري قانوني صورت مي‌گيرد. حال سخن اين است كه آيا نظارت به اين معنا كه مستلزم تجويزهاي خاصي است در مورد مجلس خبرگان نسبت به رهبري آمده است يا نه.
آيت‌الله آملي لاريجاني افزود: بنده گمانم اين است كه چنين نيست. يعني در عين اذعان به اختيار مجلس خبرگان در عزل و نصب رهبري در شرايط خاص، نظارت به معناي فوق در مورد آنان تجويز نشده است. غايت مطلبي كه در اصل 107 و 111 آمده است، اثبات اين اختيار است در موضوع خاص. و آن موضوع خاص عبارت است از تشخيص وجدان يا فقدان اوصاف در رهبري و تشخيص اين امر غير از نظارت كردن به معناي فوق است. نمي‌توانند بروند خيمه بزنند در دفتر رهبري بگويند ما شبانه‌روز مي‌خواهيم اينجا باشيم، مذاكرات شما را گوش كنيم ببينيم آيا شما مديريت داريد يا نداريد؟ ما كه مي‌گوييم چنين چيزي نمي‌شود.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه قانون اساسي اختيار عزل و نصب رهبري را به خبرگان داده موضوعش هم عبارت نيست از نظارت، اگر بود آن‌وقت راه باز مي‌شد كه خود خبرگان نظارت و مراتبش را تعيين كند كه چه كار بايد مي‌كرد، اينطور نيست اظهار كرد: موضوعش تشخيص واجديت صفات يا فاقد بودن صفات است هر وقت تشخيص دادند اين كار را انجام مي‌دهند و بنابراين قياس كردم با تشخيص صفات در مجتهد، در مقلد كه مرجع تقليد است. بعضي‌ها گفتند قياس مع‌الفارق است اينجا عزل و نصب نيست، توجه نكردند كه موضوع عزل و نصب، تشخيص است، عزل و نصب كه فعل انسان است و اختيار عزل و نصب حكم نظارت است يعني اگر خبرگان نظارت كردند (به تعبير شما) و يا تشخيص دادند (به تعبير ما)، بعد كسي را نصب مي‌كنند، يا كسي را عزل مي‌كنند، عزل و نصب كه نظارت نيست، نظارت موضوع اين عزل و نصب است.
 وي افزود: خب، حالا اين نظارت كه موضوع اين عزل و نصب است به اصطلاح شما و تشخيص به اصطلاح ما اين دايره‌اش چقدر است؟ ما مي‌گوييم صرفاً اين اوصاف در رهبري است و فراتر از اين نيست. و به اين نكته بايد توجه كنيم كه اگر بنا بود نصيحت به ائمه المسلمين يا مسئله حقوق مردم بر واليان كفايت براي اين نظارت بكند پس از فردا هر كسي جلوي پاستور رد مي‌شود، مي‌تواند برود جلوي رياست جمهوري يا قوه قضائيه و بگويد كه من مي‌خواهم نظارت كنم بر اين مجموعه چون حق انتقاد و حق نصيحت دارم! آخر اين چه استدلالي است. ضعيف‌تر از اين استدلال پيدا نمي‌شود، اين بحث يك بحث فني و دقيق است و با استدلال‌هاي آسمان ريسماني هم نمي‌شود آن را حل كرد تنها نكته‌اي كه باقي مي‌ماند اين است كه كسي ادعا كند اين تشخيص ملازم با نظارتي است كه آقايان مي‌گويند، ما گفتيم اين حرف درست نيست همانطور كه در مرجع تقليد اينكه اصل اين است كه اگر انسان تشخيص داد كه كسي اعلم است يا مجتهد است؟ بنا به اختلافش يا عالم است آن‌وقت از او تقليد مي‌كند، اين حق ندارد به مجتهد بگويد من مي‌خواهم بيايم در منزل شما خيمه بزنم، ببينم رفتارتان چطور است؟ عادلانه هست يا نيست؟ اين هيچ تلازم ندارد، نكته ديگري كه مي‌خواهم عرض كنم اين است كه در تحليل اين مطلب آنچه در قانون اساسي آمده در اصل يكصد و هفتم و يكصد و نهم شرايط و صفات رهبري را مطرح كرده‌اند از جمله، صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام كه يك عدالت و تقواي فراتر از عدالت و تقواي امام جماعت است، چون قيد زدند براي رهبري امت اسلام، بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت، مديريت، قدرت كافي براي رهبري است.
 رئيس قوه قضائيه در ادامه اظهار داشت: حالا سخن اين است (چيزي كه معمولاً به آن توجه نمي‌كنند) ما صفاتي را در اصل يكصد و نهم داريم. خبرگان رهبري براي نصب رهبر بايد ببينند اين صفات هست يا نيست براي عزل يك رهبري كه فكر مي‌كنند فاقد است، فاقد اين صفات شده يا نه فاقد صفت غيراز كسي است كه يك عمل انجام مي‌دهد و ممكن است اشتباه باشد، مثال مي‌زنم اگر يك رهبري مدير و مدبر باشد، فرض كنيم يك تصميم اشتباه هم گرفته باشد از مديريت مي‌افتد؟ اينگونه صفات با يك فعل تنها كه زايل نمي‌شود. انسان مدير با يك تصميم اشتباه از مديريت نمي‌افتد بنابراين تشخيص خبرگان نبايد بر آحاد افعال متمركز شود.
رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه نبايد با الفاظ بازي كرد، افزود: رفتند يك عبارتي از رهبري پيدا كردند كه رهبر معظم انقلاب سال 85، به خبرگان فرموده‌اند كه شما بايد نظارت كنيد، ولي بقيه عبارت را نمي‌خوانيد و نمي‌نويسيد. ايشان فرمودند نظارت، گفتند به اين معنا كه ببينيد واجد اوصاف هست يا نه؟ ببينيد وقتي گفتند رهبري مدير هست، مدير هست يا نه؟ نگفتند برويد شما خيمه بزنيد در بيت رهبري در آنجا كارهاي رهبري را يكي يكي رصد كنيد ببينيد مثلاً در مذاكرات با پوتين آيا خوب مذاكره كردند يا نكردند؟ اين حرف‌ها چيست كه شما مي‌زنيد؟ اينها حرف‌هاي من درآوردي است، ربطي به قانون اساسي ندارد. اين راجع به بحث فني و حقوقي‌اش اما واقع مطلب اين است كه حساسيت اين مطالب از جاي ديگري برمي خيزد. احساس مي‌شود در پشت سر اين حرف‌ها يك حركت مرموز ديگري وجود دارد. يك زماني بحث شوراي رهبري را مطرح مي‌كنند، با اينكه خلاف نص قانون اساسي است، يا فرض كنيد بحث نظارت را مطرح مي‌كنند با كيفيتي كه گفته شده، در حالي كه اگر آن استدلال درست باشد وجهي ندارد نظارت بر رهبري مقصور به دستگاه‌ها و نهادهايي باشد كه رئيس يا فرمانده آن را رهبري تعيين مي‌كند چه آنكه طبق اصل 57 قانون اساسي رهبري بر تمام قوا نظارت دارد. اگر استدلال آنان درست است ما بايد در همه قوا رصد كنيم آنهم چه جوري؟ برويم خيمه بزنيم در هر دستگاه اجرايي ببينيم اگر مشكلي دارد پس رئيس آن دستگاه مشكل دارد پس ولي فقيه كه ايشان را تنفيذ كرده درست كار نكرده است.
آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به اينكه اين استدلال‌هاست كه گفته ام من درآوردي است تأكيد كرد: من سخنم اين بود كه شما قانون اساسي را داريد با تخيلات خودتان معنا مي‌كنيد، اينها در قانون اساسي نيست. انسان پشت اين مطالب حركت‌هاي معناداري را احساس مي‌كند. عده‌اي را كه با خود همفكر هستند براي ورود به مجلس خبرگان تحريك مي‌كنند، البته اشكالي ندارد آزادي است ولي در حوزه‌هاي علميه علامه تراشي هم مي‌كنند آيا واقعاً شما تشخيص دهنده علامه هستيد؟ كساني كه اين حرف‌ها را مي‌زنند آيا قادر به فهم دقيق متون معمولي كتب حوزوي هستند؟ آيا مي‌توانند ظرايف كتاب‌هايي مثل وسايل و كفايه شيخ انصاري را فهم كنند؟ آيا تحقيقات محقق نائيني، محقق عراقي و محقق اصفهاني را در مي‌يابند با اين وضع اينها علامه تشخيص دهنده مي‌شوند؟ اينها بازيگري است، اينها استهزاي حوزه‌هاي علميه است، اينها خنديدن به شعور مردم است.
در همين كشور، كساني بودند كه به شدت دنبال اين بودند كه رياست جمهوي را براي برخي مادام‌العمر كنند، اينها با مردم هستند؟ بحمدالله رهبري‌ انساني متدين، وارسته، متقي و با صلابتند و به اين حرف‌ها هم كاري ندارند. راه خودشان را با صلابت و با قاطعيت مي‌روند، بيش از ربع قرن اين كشور را با درايت و طمأنينه از پيچ‌هاي خطرناك عبور داده‌اند. شما به جاي حمايت، به جاي ترويج، به جاي تشويق مردم حرف‌هايي مي‌زنيد، حرف‌هاي نااميدكننده و تفرقه‌انگيز و بعد هم از اين چه ثمره‌اي مي‌خواهيد برداريد!

منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن