تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819839266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزار ميليارد تومان اعتبار وزارت دفاع براي سرطان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هزار ميليارد تومان اعتبار وزارت دفاع براي سرطان
«سرطان افزايش مي‌يابد»؛ هشداري كه وزير بهداشت در مراسم كلنگ‌زني مركز جامع سرطان با اشاره به حركت هرم سني جامعه به سمت پيري درباره آينده سلامت كشور مطرح كرد.
نویسنده : زهرا چيذري 


«سرطان افزايش مي‌يابد»؛ هشداري كه وزير بهداشت در مراسم كلنگ‌زني مركز جامع سرطان با اشاره به حركت هرم سني جامعه به سمت پيري درباره آينده سلامت كشور مطرح كرد. به گفته وي، طي توافقنامه وزارت بهداشت و وزارت رفاه بودجه اي هزار ميلياردي براي ساخت مركز جامع سرطان از سوي يكي از شركت هاي زير مجموعه اين وزارتخانه اختصاص يافت.
 سرطان بيماري سخت و صعب‌العلاجي است كه طي سال‌هاي اخير فراگيري‌اش را بيشتر از گذشته حس مي‌كنيم. بر اساس آمارهاي ارائه شده از سوي مسئولان، ‌سالانه 90 هزار مورد جديد ابتلا به اين بيماري ثبت مي‌شود و در حال حاضر حدود 500 هزار مبتلا به سرطان در كشور وجود دارد. به گفته اكبر سياري، معاون بهداشتي وزير بهداشت، شايع‌ترين علل ابتلا به سرطان «سن» است چراكه با افزايش سن، تغييرات ژنتيكي را شاهد هستيم. از طرف ديگر جامعه ما در حال مسن شدن است. بنابراين انتظار مي‌رود در سال‌هاي آتي افزايش بروز موارد سرطان را شاهد باشيم. وزير بهداشت نيز مهم‌ترين علت افزايش سرطان را تغيير اجتناب‌ناپذير هرم سني جمعيت كشور دانست. اين در حالي است كه سبك زندگي و بر اساس نتايج برخي تحقيقات صورت گرفته در دنيا، حتي در مواردي شانس هم در اين زمينه اثرگذار است.
  
سن عامل 70 درصد سرطان‌ها
«سونامي سرطان در ايران» اگرچه از سوي برخي از متخصصان رد مي‌شود اما با افزايش سن جمعيت و سن اميد به زندگي اين سونامي طي سال‌هاي آينده اجتناب‌ناپذير است. از سوي ديگر تندتر شدن آهنگ افزايش سرطان در كشور موضوعي است كه تقريباً همه مسئولان و متخصصان در كشور بر آن اتفاق نظر دارند. دكتر محمد اسماعيل اكبري، رئيس مركز تحقيقات سرطان ايران از جمله افرادي است كه مي‌گويد هرچند ميزان ابتلا به بيماري سرطان در كشور يك پنجم ميزان شاخص كشورهاي پيشرفته جهان است اما شيوع اين بيماري از رشد فزاينده‌اي برخوردار است، به‌طوري كه بالاترين سرعت را در سطح دنيا به خود اختصاص داده است.
 به گفته دكتر مجيد صمصامي 70 درصد رشد سرطان به دليل افزايش سن است اما ريسك فاكتورهايي مثل شيوه زندگي و استعمال دخانيات هم 30 درصد روي سرطان مؤثرند و در صورتي كه بتوانيم اين عوامل را كنترل كنيم در درمان سرطان بيشتر موفق مي‌شويم. بنا به تأكيد اين متخصص 25 درصد عامل همه سرطان‌ها سيگار است. بنابراين با اقدامات پيشگيرانه مي‌توان آمار سرطان را كاهش داد.
  
سبك زندگي غربي ميانبر ابتلا به سرطان
به رغم اظهارات وزير بهداشت درباره ارتباط افزايش سرطان با بالا رفتن هرم سني جامعه، ‌با نگاهي به دور و بر خودمان مي‌توانيم جوانان زيادي را ببينيم كه با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند يا سرطان آنها را به كام مرگ كشيده است. اين مسئله نشان مي‌دهد سبك زندگي يكي از اصلي‌ترين گزينه‌هايي است كه موجب افزايش ابتلاي مردم كشورمان به سرطان شده است. سبك زندگي با تحرك كمتر، ‌مصرف دخانيات و غذاهاي آماده مختصات سبك زندگي غربي است و بر اساس مطالعات صورت گرفته سبك زندگي غربي عامل رشد بيماري سرطان در سراسر جهان است. مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه بار جهاني بيماري سرطان به طور قابل‌توجهي تغيير كرده است.
  
فقرا بيشتر سرطان مي‌گيرند
زماني سرطان، بيماري ثروتمندان بود اما بزرگ‌ترين افزايش نسبي شمار مبتلايان به سرطان در سال‌هاي پيش‌رو در فقيرترين مناطق دنيا پيش‌بيني مي‌شود.
در بررسي نقشه‌هاي به دست آمده از نقاط بحراني شيوع سرطان در جهان يك ناهمگني آشكار مشاهده شده، به طوري كه اشكال مختلف اين بيماري در كشورهاي مختلف به طور معمول بيشتر تشخيص داده مي‌شود. در همين رابطه يكي از مهم‌ترين روندهاي مشاهده شده نابرابري فزاينده در تشخيص سرطان بين كشورهاي با درآمد بالا و درآمد پايين است، به گونه‌اي كه ميزان سرطان در كشورهاي با درآمد بالا كاهش داشته اما در كشورهايي با درآمد پايين‌تر افزايش يافته است. اين تفاوت به خصوص در مورد سرطان‌هاي پستان، روده و ريه بيشتر قابل‌توجه بوده است.
  
عوامل خطرزاي سرطان
معاينه بهتر، تشخيص زودهنگام و دسترسي به روش‌هاي درماني همراه با كاهش فاكتورهاي خطرزا همچون سيگار از جمله عواملي هستند كه در پيشگيري و كنترل سرطان نقش جدي دارند و كشورهاي ثروتمند در اين زمينه‌ها موفق عمل كرده‌اند. همچنين افزايش نرخ مبتلايان به سرطان در كشورهايي با درآمد پايين به دليل رواج سبك زندگي غربي در اين كشورهاست. در الگوي زندگي غربي، فعاليت جسمي افراد كاهش يافته، ميزان بهره‌گيري از وسايل حمل‌و‌نقل موتوري افزايش يافته و مشاغل يدي نيز كمتر شده است.
اين در حالي است كه سهم بزرگي از بيماري سرطان از طريق اقداماتي همچون كنترل مصرف مواد دخاني، واكسيناسيون، تشخيص زودهنگام و ارتقاي سبك زندگي سالم قابل پيشگيري است.  به گفته دكتر ملك‌زاده، معاون تحقيقات وزارت بهداشت نيز 50 درصد سرطان‌ها در كشور قابل درمان و 30 درصد قابل‌پيشگيري است.
در عين حال وزير بهداشت معتقد است 80 درصد سلامت مردم در دست وزارت بهداشت نيست مثلاً در موضوع آلودگي هوا آنچه كه در اختيار وزارت بهداشت است متأسفانه تقريباً صفر است و ما بايد فقط براي انواع بيماري‌هاي ناشي از آن هزينه كنيم. بنابراين آلودگي هوا در اختيار وزارت صنايع، وزارت كشاورزي، شهرداري‌ها و... است.
هاشمي درباره توافقنامه وزارت بهداشت و وزارت دفاع در زمينه ساخت مراكز جامع سرطان  نیزگفت: در توافق اوليه ما تقريباً نزديك به هزار ميليارد تومان را يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت دفاع تأمين مي‌كند كه در چهار استان كشور و در سطوح مختلف از سطح شهرستان‌ها تا مركز استان خدمات در سه سطح تعريف شده‌اند.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن