تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805569612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان در عراق به دنبال چیست؟/ روایت روزنامه های عربی را بخوانید


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اردوغان در عراق به دنبال چیست؟/ روایت روزنامه های عربی را بخوانید
رسانه های عربی با پوشش اخبار ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق، خط های تحلیلی و خبری گوناگونی را در این زمینه دنبال کرده اند که از آن جمله می توان به تلاش ترکیه برای تقویت جایگاه منطقه ای و رهایی از تنگناهای پیش رو اشاره کرد.
به گزارش نامه نیوز، ترکیه در میانه های آذرماه بیش از یک هزار و 200 نیروی نظامی خود را به همراه ده ها تانک ها و زره پوش به خاک عراق گسیل داشت و آنان را در پایگاه «زلکان» در منطقه «بعشیقه» در ژرفای 110 کیلومتری خاک عراق مستقر کرد. آنکارا ابتدا ادعا کرد این نیروها برای آسان سازی مبارزه با داعش و با هماهنگی دولت عراق مستقر شده اند. این درحالی است که «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق از دولت ترکیه خواسته تا نظامیانش را از شمال عراق بیرون بکشد. با این حال، دولت ترکیه از پذیرش این درخواست عراقی ها سرباز زد و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه گفت در این باره با دولت عراق گفت وگو نخواهد کرد.
پس از آنکه آنکارا هرگونه گفت وگو درباره خروج نظامیان ترک را رد کرد، وزارت امور خارجه عراق بیست و یکم آذرماه به طور رسمی اعلام کرد از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت می کند. بغداد از این نهاد بین المللی خواست تا برای عقب نشینی زودهنگام و بدون شرط ترکیه از عراق، وارد عمل شود.
این گزارش در بردارنده مهم ترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره ورود نظامیان ترکیه به عراق منتشر شده است.

آنکارا در پی جبران شکست در سوریه روزنامه های «السفیر» لبنان و «الرای» اردن ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق را با شکست برنامه های آنکارا در سوریه ارتباط دادند.
به نوشته بیست و دوم آذر روزنامه السفیر، ترکیه با ورود نظامیان خود به عراق حاکمیت این کشور را نادیده گرفت. این نخستین بار نیست که ترکیه دست به چنین کاری زده است و آخرین بار هم نخواهد بود. به نظر نمی رسد به زودی این تجاوز پایان یابد بلکه دخالت ترکیه در عراق مقدمه دوره نوینی است که ترکیه در آن جز تنش آفرینی گزینه دیگری در اختیار نخواهد داشت.
به گزارش السفیر، تحرک تازه ترکیه در خاک عراق به طور آشکار بازتاب دهنده بسیاری از شکست هایی است که آنکارا در سوریه خورده و مجبور شده است به عنوان یک بازیگر منطقه ای از عرصه سوریه خارج و به سوی عراق روانه شود. ترکیه امیدوار است با در اختیار گرفتن بخشی از خاک عراق بار دیگر بتواند به خاک سوریه برگردد و معادله تازه ای را تحمیل و جایگاه خود را در منطقه تقویت کند.
روزنامه الرای اردن پانزدهم آذر در گزارشی به قلم «محمد خروب» نوشت: رییس جمهوری ترکیه در برپایی منطقه حائل در شمال سوریه با شکست روبرو شد. او پس از همه شکست ها و ناکامی ها در طرح هایش به بهانه آموزش پیشمرگه های کرد به عراق روانه شده است.

تلاش ترکیه برای رهایی از بحران سرنگونی جنگنده روسی روزنامه های «الخلیج» امارات متحده عربی و «العالم» عراق، تنش آفرینی ترکیه در عراق را با چالش هایی مرتبط دانستند که آنکارا پس از سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه در مرزهای سوریه با آن روبرو شده است. این رسانه ها حضور نظامیان ترکیه در عراق را تلاش آنکارا برای رهایی از انزوا ارزیابی کردند.
به نوشته بیستم آذر روزنامه الخلیج، ناظران بر این باورند که تصمیم ترکیه با تنش میان این کشور و روسیه پس از سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه در مرزهای سوریه در ارتباط است. ترکیه می خواهد توجه ها را از این حادثه منحرف و طرف های درگیر را در مساله تازه ای وارد کند. ترکیه در حال قدرت نمایی است اما این تلاش ها، آنکارا را از انزوا رهایی نمی بخشد و از شدت تحریم های اقتصادی مسکو نخواهد کاست.
به گزارش پانزدهم آذر روزنامه العالم عراق، اردوغان از بحران خود با روسیه به عراق فرار می کند. به نوشته این روزنامه، ناظران بر این باورند که ارتش ترکیه تلاش می کند پس از حضور قدرتمندانه «حزب کارگران کردستان» در نبرد «سنجار» با این حزب تن به نبرد بسپارد.

اهداف ترکیه از وارد کردن نیرو به عراق تارنمای «الوقت» لبنان هم با اشاره به ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق و موضع گیری ها در این زمینه، اقدام ترکیه ناشی از رخدادهای (تحولات) اخیر منطقه دانست.
تارنمای الوقت بیستم آذر نوشت: اردوغان رییس جمهوری ترکیه با این سخن که ترکیه قصد ندارد نیروهای خود را از عراق خارج کند، موضعش را درباره ورود نیروهای این کشور به عراق اعلام کرد. او با وجود اینکه عراق و بسیاری از کشورها اقدام ترکیه را محکوم کردند موضع خود را تغییر نداد. این نشان می دهد که ترکیه در ورود نیروهای خود به عراق منافع راهبردی را دنبال می کند.
به نوشته الوقت، نمی توان اقدام ترکیه را جدا از دگرگونی ها و شکاف های منطقه دانست. از یک طرف این اقدام در شرایطی صورت گرفته است که محور مقاومت و محور آمریکا با یکدیگر در گیر هستند. از سوی دیگر پس از رخدادهای تروریستی پاریس موضوع حل سیاسی بحران سوریه به طور جدی تری مطرح است. در چنین شرایطی می توان هدف های اردوغان را از فرستادن نیرو به خاک عراق در سه محور دسته بندی کرد.
به نوشته این تارنمای لبنانی، نخستین هدف اردوغان به شکل کوتاه مدت این است که با تشنج آفرینی از حل سیاسی بحران سوریه جلوگیری کند. به نظر می رسد شرایط به گونه ای پیش می رود که با وجود پشتیبانی ترکیه از جریان های تکفیری، اکنون این کشور هیچ بهره ای از تلاش های خود در این زمینه نبرده است. همچنین ترکیه خواسته است با ورود نیروهای خود به عراق خط های کمک رسانی و مدیریت گروه های تروریستی را در منطقه توسعه دهد. این تصمیم ترکیه در زمانی صورت می گیرد که گروه داعش در برابر نیروهای عراق و نیروهای داوطلب این کشور شکست خورده و بغداد توانسته است مناطق بسیاری از کنترل داعش خارج کند.
به نوشته الوقت: یکی دیگر از اهداف ترکیه از ورود نیروهای خود به عراق به آینده نزدیک بر می گردد. ترکیه تلاش می کند روابط خود را با مخالفان دولت عراق تقویت و از این فرصت برای تقویت جایگاه خود استفاده کند به ویژه این که روابط آنکارا و بغداد به سمت تیره تر شدن است. همچنین ترکیه می خواهد از حضور خود در عراق استفاده سیاسی ببرد و در آینده در هرگونه گفت وگوی سیاسی برای حل بحران های منطقه از آن استفاده کند. این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که پس از حضور نظامی روسیه در سوریه آنکارا همه برگ های برنده خود را در سوریه از دست داده است.
تارنمای الوقت در ادامه آورد: هدف سوم اردوغان از دخالت در عراق مربوط به آینده دور است. ترکیه تلاش می کند طرح تجزیه عراق را به مرحله اجرا در آورد. این تصمیم ترکیه اگرچه در ظاهر بدون آگاهی و موافقت آمریکا صورت می گیرد اما این تصمیم از تایید آمریکا برخوردار است. به یقین، اردوغان به تنهایی نمی تواند تصمیمی را بگیرد که خشم آمریکایی ها را در پی داشته باشد زیرا روابط ترکیه با روسیه به لبه پرتگاه رسیده است. ترکیه اکنون بیش از گذشته نیاز به پشتیبانی آمریکا دارد. نمی توان تصور کرد که آمریکا از اهداف اردوغان بی خبر است زیرا اقدام های وی در خدمت سیاست های آمریکا است. واشنگتن خواهان دامن زدن به تنش میان ترکیه و کشورهای همسایه است تا از این طریق منطقه وارد دوره ای از جنگ های فرسایشی شود و آمریکا بتواند به یکه تازی خود ادامه دهد.

 رقابت ترکیه با ایران در عراق و سوریه روزنامه «النهار» لبنان با اشاره به تحولات اخیر، رقابت کنشگران منطقه ای را در عراق برجسته کرد. به نوشته بیستم آذر این روزنامه، اکنون ترکیه حضور پررنگ ایران در امور عراق را بهانه قرار داده تا توجیهی برای دخالت نظامی در این کشور داشته باشد. برهیچ کس پوشیده نیست که ترکیه در نهان با ایران در عراق و سوریه رقابت دارد اما رهبران ترکیه به دلیل نیاز مبرم به گاز طبیعی و نفت ایران این مساله را آشکارا بیان نمی کنند.
به نوشته «امین قموریه» تحلیلگر روزنامه النهار، با وجود اینکه مقام های ترکیه درباره هدف های خود از وارد کردن نظامیان به عراق چیزی نگفته اند اما به یقین آنکارا می خواهد با یک تیر 2 نشان را بزند. این کشور می خواهد با حضور نظامیان خود در عراق توازنی در برابر نفوذ ایران به وجود آورد زیرا از دیدگاه ترکیه، بغداد پایتخت مرکزی برای هماهنگی میان ایران، سوریه و روسیه است. همچنین ترکیه برای آموزش نیروهای پیشمرگه کرد پافشاری می کند تا این نیروها با حزب «اتحاد دموکراتیک کردستان» رویارویی کنند زیرا یگان های وابسته به این حزب اکنون به تهدیدی برای ترکیه تبدیل شده اند.

منبع: ایرنا


۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن